Jäähdytysneste häviää

Aloittaja CarrierOfKings, 06.09.19 - klo:13:18

« edellinen - seuraava »

CarrierOfKings

Kyseessä v. 2011 Sharan. Eilen aamulla vaimo soitti, että Sharan oli pian pihasta lähdön jälkeen alkanut soittamaan hälytysääntä ja jäähdytysnesteen merkkivalo oli palanut. Sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen matka jatkui ongelmitta. Paisuntasäiliö osoittautui olevan lähes tyhjä. Autolle oli sattumalta varattu huoltoon pyörien ohjauskulmien tarkastus ja säätö ja niinpä pyysin heitä katsomaan, löytyisikö vuotoa. Kahvilla istuessani tuli mieleen, että ko. huotoliikkeessä tehtiin jakopään remmin vaihto 5/2019 ja samassa yhteydessä vesipumpun ja muiden hilujen vaihto.

Autoa hakiessa huollosta todettiin, että mitään vuotoon viittaavaa ei mistään löytynyt. Jos vuoto jotenkin liittyisi jakopään remonttiin, on autolla sen jälkeen ajettu 4000 - 5000 km ja aikaa on kulunut 4 kk. Nestettä kaadoin säiliöön n. 4 dl. Vuoto vaikuttaa pirullisen pieneltä, mutta jonnekin sitä nestettä on hävinnyt. Tuleeko kenellekään mieleen mitään tyyppivikaa tai ongelmaa, joka voisi vuodon selittää?

b1mpo

Jos on webasto/eber/letkulämmitin, niin kannattaa tarkistaa sen seutu ulkoisen vuodon varalta. Tämä jää monesti ammattilaisilta katsomatta. Lattiamatot kannattaa myös katsella, ettei ole sisäkenno vuotanut, mutta luulisi silloin glykolin haisevan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

o.b.

Dieselmoottori? EGR jäähdytin vuotaa ???

Desi kuussa on kyllä sen verran vähän, että saattaisi vuotaa myös vaikka lohkolämmittimestä jos on sellainen vesikiertoon laitettu. Ajoviima poistaa pisarat mennessään ja lämpö haihduttaa loput.

CarrierOfKings

Kiitokset kommenteista. Täytyy tarkastaa nuo ehdotetut paikat. Sellainen asia tuli vielä mieleen, että 1,5 kk sitten kyseisellä autolla ajettiin kapealla soratiellä, jossa ei ollutkaan käytännössä oikein mitään piennarta. Runsas kasvillisuus peitti lähes kantikkaan reunan ja auto jäi oikealta puolelta pohjasta kiinni. Oli melkoinen projekti nostaa auton oikea puoli ojasta ja rakentaa "ramppi" oikean puolen renkaille, jotta auton sai ajettua ojasta ylös. Ts. pohjaa ei vedetty enempää tietä vasten. Nyt mietityttää, meneekö pohjassa jotain jäähdytysnestettä sisältäviä putkia / letkuja, jotka olisivat voineet rikkoutua.

heppi

Mikä et löydä mistään vuotokohtaa, niin voi kokeilla ostaa tuollainen UV kitti.

https://www.ebay.co.uk/itm/UV-Dye-Torch-Kit-Leak-Detection-Dye-Car-Radiator-Hose-Water-Coolant-Pipe-RLD2/283380903775?epid=23034768120&hash=item41fad16f5f:g:IJ8AAOSwJ7RYWWhQ

Sisältää väriaineen joka kaadetaan nesteen sekaan ja ajellaan hetki ja sitten konepelti auki ja uv valo päälle niin näkyy vuotokohta. Jos omistat niin keltaiset lasit päähän niin näkyy paremmin. Jos päältä ei näy niin alle sitten. Tällä setillä on helppo löytää vuoto koska pienikin näkyy heti.

Mikäli vuotoa ei näy ja nesti häviää pohja kosketus ollut niin raju että sylinteri kannan tiiviste olisi alkanut vuotaa. Eli vuotaa jäähdytin nestetta lohkoon. Jos näin on niin öljy alkaa muuttumaan "maitomaiseksi" eli tulee sellaiseksi kaakaon väriksi.

propulsion

Meillä diesel Tiguanissa oli vastaavaa oiretta, nestettä hävisi ensin vähemmän, sitten kiihtyvällä tahdilla. Vuotoa ei meinannut löytyä mistään. Jakohihnan vaihto alkoi olla käsillä muutenkin, niin aikaistin sitä vajaan 20tkm sillä ajatuksella, että jos siellä vesipumppu vuotaa. No siinä hihnaremppaa tehdessä se vuotokin löytyi ihan sattumalta. Remppakaverina ollut isäni totesi yhtäkkiä "Se nestevuoto muuten löytyi, tuo putkihan on ihan märkä... Oho, tästä meni ruuvimensseli läpi!". Kyseessä oli lämppärin kennon ja webaston välinen putki, oli alapään mutkasta kasassa enää lähinnä ruosteella. Koko putken vaihto kenno-webasto väliltä olis ollut vähän ison näköinen operaatio ja olisi vaatinut uuden putken hankkimisen jostain, johon ei aikataulut antaneet periksi. Ratkaistiin homma leikkaamalla hapantunut putki pois ja letkua tilalle.

58make

Lainaus käyttäjältä: heppi - 27.02.20 - klo:04:34
Mikä et löydä mistään vuotokohtaa, niin voi kokeilla ostaa tuollainen UV kitti.

https://www.ebay.co.uk/itm/UV-Dye-Torch-Kit-Leak-Detection-Dye-Car-Radiator-Hose-Water-Coolant-Pipe-RLD2/283380903775?epid=23034768120&hash=item41fad16f5f:g:IJ8AAOSwJ7RYWWhQ

Sisältää väriaineen joka kaadetaan nesteen sekaan ja ajellaan hetki ja sitten konepelti auki ja uv valo päälle niin näkyy vuotokohta. Jos omistat niin keltaiset lasit päähän niin näkyy paremmin. Jos päältä ei näy niin alle sitten. Tällä setillä on helppo löytää vuoto koska pienikin näkyy heti.

Mikäli vuotoa ei näy ja nesti häviää pohja kosketus ollut niin raju että sylinteri kannan tiiviste olisi alkanut vuotaa. Eli vuotaa jäähdytin nestetta lohkoon. Jos näin on niin öljy alkaa muuttumaan "maitomaiseksi" eli tulee sellaiseksi kaakaon väriksi.

Kyllä se neste siellä lohkossa normaalisti on, ensimmäisen kerran tulee tieto, että pohjakosketus särkee
kannentiivieteen, kaikenlaisia ufojuttuja eteen tulee.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy