Skoda Superb 2 etukallistuksenvakaajan vaihto

Aloittaja Harjastelija, 07.08.22 - klo:22:50

« edellinen - seuraava »

Harjastelija

Tuli ajankohtaiseksi vaihtaa kallistuksenvakaajan tukikumit eteen, ja tottakai Superb on niin hienosti suunniteltu, että koko vakaaja on vaihdettava. En löytänyt oikein suoraa ohjetta mistään tälle hommalle niin tässä nyt joitain huomioita aiheesta.
Mitään erikoistyökaluja ei tarvita. Vaihdon sai tehtyä yksin keula pukkien päälle nostettuna.
Kallistuksenvakaaja on apurungon päällä, eikä mahdu tulemaan pois ilman apurungon irroitusta. Jätin ohjausvaihteen roikkumaan narulla autoon kiinni, ettei tarvinnut purkaa raidetangonpäitä ja ohjausakselin kiinnitystä. Ohjausvaihde kiinni kolmella pultilla apurungossa. Minulla ohjausvaihteen ohjuritapit oli jumineet kiinni apurunkoon, joten voi vaatia suostuttelua.
Ennen irroitusta apurungosta ja tukivarsista purettava: takapuolelta pakoputken kannake, vaihdelaatikon tuki, kuskin puolelta valojen tasoanturi ala ja yläpäästään irti, apurungon päällä johtokouru kuskin puolella pultti irti niin ei revi mukanaan johtoja. Öljypohjan kyljestä liitin irti ja johto irti apurungossa olevasta peltilirvakkeesta. Sitten vaan alapallot irti tukivarsista, koiranluiden yläpäät auki ja apurungon kuusi pulttia irti.
Takaisin laittaessa kannattaa koiranluun alapäät laittaa kiinni etukäteen ahtaan paikan takia. Muuten sitten kasataan vaan kaikki takaisin. 
Tämän jälkeen vaatii pyöränsuuntauksen.

Auto: Skoda Superb 2013 125kW TDi dsg-6 L&K

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy