A6 2.0TDI Ultra -15 nakuttaa

Aloittaja Pöyryberg, 10.11.20 - klo:09:32

« edellinen - seuraava »

Pöyryberg

Ostin tovi sitten 2015 vuoden A6 2.0TDI ultra koneella ja huomasin jo myyntipäivän jälkeisenä päivänä, että auto pitää nakuttavaa ääntä etupäästä liikkeelle lähdettäessä ja samalla rattia käännettäessä. Nakutus kuuluu myös hiljaisella nopeudella ajaessa kun käännytään mutkaan tai esimerkiksi liikenneympyrässä kun painaa kaasua.

Auto kävi tämän johdosta jo kerran huollossa, mutta diagnoosina oli ”ei vikaa / ei kuultu nakutusta”, joka ainakin omaan korvaan kuuluu melko selkeästi. Osaisiko joku täällä vinkata mistä voisi olla kyse?

Lisäksi olen huomannut, että kiihdyttäessä rauhallisesti paikaltaan lähdettäessä noin 40 km/h tietämillä kaasupolkimessa tuntuu melko selvä naksadus. Varmaan joku laite tai muu aktivoituu tms, mutta olisiko jollakin tästäkin parempaa tietämystä?

Daatta

Eikö ratti käännettynä vedossa kuuluva naputus ole vetarin ensioire? Huoltoa pitää vähän ohjeistaa, tarvittaessa olla itse mukana koeajolla jotta vika saadaan toistettua.

Kaasupolkimen naksuminen voi olla kulumaa tai voitelun puutetta. Syvemmälle polkiessa ainakin bensakoneisissa on kytkin, joka tuntuu vasteena/naksahduksena. Mutta siitä tässä tuskin on kyse, ellei rauhallisessakin lähdössä ole kaasu 110% pohjassa. ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pöyryberg

No vetaria minä itsekin veikkasin ja huollolle sanoin, että voisko olla kun autoa jätin, mutta helpompi se oli kai todeta, ettei vikaa köytynyt. Täytynee vaihtaa huoltoa.

Ja joo tosiaan ei ole se kickdown kytkin jos sitä tarkoitit vaan ihan pintakaasulla kun kiihdyttelee tuntuu naksahdus kaasupolkimesta.

Jakhe

Mulla vähän vastaava, mutta kyse yksittäisestä naksahduksesta silloin tällöin. Ei mielestäni metallisesta kolahduksesta, vaikka äänieristys voi toki muuttaa ääntä auton sisälle. ,,äni saattaa tulla liikeellelähdön jälkeen, hidastetöyssyssä, käännyttäessä tai valoihin rullatessa kaasupoljin ylhäällä. En saa sitä itse toistettua millään, vaikka kuinka rattia vatkaisi tms. Välillä luulen, että ääni tulee penkistä. Huollossa kerran mainitsin, mutta ei heillä ollut ideaa tai saaneet ääntä koeajolla aikaan.

Eipä tuo iso juttu ole, mutta aina sitä miettii, kun se kuulee.

Daatta

Naksuminen voi tulla mistä vaan. Esim. 1. Leonissa oli hihnaremontin jälkeen laitettu ahtoputki huonosti paikalleen, kumitutti ei ollut putken kiinnikkseen ja rungon välissä vaan metalli metallia vasten. Huollossa ajelivat autoa edes-takaisin nosto-oven kynnyksen yli ja sillä tavalla äänen lähde selvisi.

Yleinen lähde naksumiselle on oven saranat ja/tai lukko. Voitellulla yleensä poistuu, spray vaseliini tai joku teflon-pohjainen tunkeutuva suihke.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

harakka

Näissä volsun vetonivelissä tuollaisia ääniä saa yksi kertaisella konstilla vaimennettua. Vetoakselin pulttin reikä akselin päässä menee suoraan niveleen. Pultti irti ja uutta vetoakselirasvaa prässillä suoraan nivelen sisään ja pienet äänet katoaa ja nivel kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä eteenpäi.

oshar

Lainaus käyttäjältä: Pöyryberg - 10.11.20 - klo:09:32
Ostin tovi sitten 2015 vuoden A6 2.0TDI ultra koneella ja huomasin jo myyntipäivän jälkeisenä päivänä, että auto pitää nakuttavaa ääntä etupäästä liikkeelle lähdettäessä ja samalla rattia käännettäessä. Nakutus kuuluu myös hiljaisella nopeudella ajaessa kun käännytään mutkaan tai esimerkiksi liikenneympyrässä kun painaa kaasua.

Auto kävi tämän johdosta jo kerran huollossa, mutta diagnoosina oli ”ei vikaa / ei kuultu nakutusta”, joka ainakin omaan korvaan kuuluu melko selkeästi. Osaisiko joku täällä vinkata mistä voisi olla kyse?

Lisäksi olen huomannut, että kiihdyttäessä rauhallisesti paikaltaan lähdettäessä noin 40 km/h tietämillä kaasupolkimessa tuntuu melko selvä naksadus. Varmaan joku laite tai muu aktivoituu tms, mutta olisiko jollakin tästäkin parempaa tietämystä?

Täysin samaa naksutusta kyselin täällä aiemmin https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46330.msg710367#msg710367, onko syy selvinnyt? Minulle huollossa sanottiin, että täytyy seurata voimistuuko ääni... Tuo naksahdus kaasupolkimen tienoilla tulee audicenterin mukaan jostakin anturista, joka aktivoituu n. 30km/h ja ohjaa jotain turvallisuuteen liittyvää🙄.

Carl0s

Mulla täysin vastaava kulkine piti tuollaista hentoa nakutusta vasemmalta edestä kiihdyttäessä, kun rattia oli käännetty. Nakutus loppu heti kun kaasua kevensi tai ratin oikaisi. Myyjäliikkeen piikkiin ekalle pajalle joka oli sitä mieltä että kyseessä olisi etuperän poskilaakerit.

Etuperä on auton oikeassa etureunassa, joten auton myyjäliike laitto auton toiselle pajalle. Siellä viaksi paikantui pyöränlaakeri. Laakeri vaihtoon ja nakutukset katos. Nyt tasan vuosi myöhemmin mun korva on kuulevinani tuon samaisen nakutuksen palailevan, jotenkin en usko pyöränlaakerin menevän 40tkm ajossa, joten voisi kokeilla tuota laakerirasvaa pultinreijästä-kikkaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy