Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - saksala

#1
Lainaus käyttäjältä: saksala - 11.07.23 - klo:17:54
Kurkkasin 5v/30tkm ajettua jakohihnaa. Hammaspuolen päällysteessä (Teflonia?) on alkavia halkeamia hampaiden juuressa (näkyy kun otat täyskokoisen kuvan). Pitäisikö olla huolissaan?

Kyseessä on Tiguanin 1.4 TSI ACT 110 kW (CZEA).
,,lkää te menkö kurkkimaan sitä hihnaa ennen 6 vuotta niinkuin minä ;) Vaihdatin sen nyt 5v kohdalla (merkkiliikkeessä 930 ,), luultavasti ennen kuin oikeasti on tarve. Poistetun hihnan teflonpinnoitteessa on kyllä halkeama melkein jokaisen hampaan juuressa, kun tarkasti katsoo, mutta luultavasti halkeamat eivät haittaa. Hihnan runko ja hammastus on ihan hyvä. Varmaan olisi kestänyt vielä vuoden ja pidempäänkin. Teflonpinnoite on Daycon patentti.
https://www.tibaasp.com/index.php/en/products-2/dayco/high-tenacity-timing-belts

Asennetussa hihnassa ei ole pinnoitetta. Tässä on kuva 40 km ajetusta hihnasta.

#2
Tuskinpa se Oulun tauti on kun olen vain kerran ajanut Oulun ohi vitostietä. Muuten ajot olleet Savon ja Helsingin seuduilla.
#3
^Ihmeellistä, että 6v/38 tkm hihnasi näyttää uudelta verrattuna minun 5v/30tkm hihnaan. Molemmissa näyttää olevan samantyyppinen pinnoite, sinulla on kestänyt ilman käytön merkkejä.

Tavallista kovemmasta rasituksesta ei ole kyse koska olen ajanut hyvin rauhallisesti. Pätkäajoa ei ole, lähinnä 35 km suuntaansa kauppaan ja 140 km mökille. Talvella ajoa on hyvin vähän ja silloinkin on Webasto käytössä. Öljyt on vaihdettu ajallaan ja useamminkin, maksimi vaihtoväli 11 tkm.

Ihan kun hihna olisi liian tiukalla? Hammaspyörän hammas painaa hihnan kasaan ja murtaa teflonpinnoitteen?
#4
Kurkkasin 5v/30tkm ajettua jakohihnaa. Hammaspuolen päällysteessä (Teflonia?) on alkavia halkeamia hampaiden juuressa (näkyy kun otat täyskokoisen kuvan). Pitäisikö olla huolissaan?

Kyseessä on Tiguanin 1.4 TSI ACT 110 kW (CZEA).



#5
Lainaus käyttäjältä: tet - 18.01.18 - klo:16:02
...Minullakin kuuluu kyllä 2-sylinterimoodissa hiljaista jatkuvaa jyrinää (ihan kesälämpötiloissakin) kun nopeus on 100 km/h tai enemmän, ja tärinä tuntuu ohjauspyörässä...
Tänään huomasin ensi kertaa lepuutusmoodissa hienoista tärinää ratissa. Satasta moottoritietä ajaessa moottori vaihtoi moodia usein ja oli helppo todeta, että Eco-valon palaessa kämmenet saavat pienoista hierontaa. Ei paha mutta tätä ennen 4v/24tkm aikana en ollut tuota huomannut. Saa nähdä lisääntyykö tärina auton vanhetessa.

Auto on Tiguan 1.4 TSI ACT 110 kW 4Motion manuaali.
#6
Lainaus käyttäjältä: akk - 10.06.19 - klo:17:17
Kutsukampanja 66K4 - eli sähköisen vetokoukun tarkastus, jossain tapauksessa kääntömoduulin lukitusmekanismi ei toimi kunnolla ja koukku voi irrota.
Tarkastettu tänään. Oli kunnossa, ei tarvittu sen kummempia toimenpiteitä. Valmistusviikko 21/2018.
#7
Lainaus käyttäjältä: Jetson - 10.05.19 - klo:20:00
Alla vähän käytettynä ostettu Tiguan 2,0 TSI vm.-17. Onko mielipiteitä/kokemuksia auton ruostesuojauksesta? Kannattaisiko lisäsuojaus tässä vaiheessa (1,5 vuotta vanha auto)?
Ei se myöhäistä ole. Kannattavuus riippuu siitä miten kauan aiot autoa pitää. Minä pidän kauan (10+ vuotta) ja siksi vein uuden Tigun suoraan luovutuksesta Finikor Lisäturvakäsittelyyn. Hinta 650 ,. Huono puoli on suojausaineen haju autossa. Vaimo tarkkavainuisena huomasi sen vielä kuukausien päästä.
#8
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
03.12.18 - klo:17:46
Lainaus käyttäjältä: saksala - 28.10.18 - klo:20:15
^DSG-etuvedon autovero nousee aika tarkkaan 1000 , moottorimuutoksen 1.4 TSI (150 hv) -> 1.5 TSI (150 hv) ja WLTP:n takia. Tulee siitä, että veroprosentti nousee 22,6 -> 25,2 (NEDC 137 g/km -> WLTP 167 g/km).

Nämä puhtaasti WLTP-lukujen perusteella. Maahantuojan hinnoittelu voi olla jotain ihan muuta, kuten on jo nähty. WLTP-veroprosentitkin voi vielä muuttua.

Päivitys, koska WLTP-veroprosentit muuttui. Sen takia etuveto-Tigun veroprosentti laskeekin 22,6 → 22,4 (NEDC 137 g/km → WLTP 167 g/km).  Autovero laskee ehkä 80 ,.

Tämä ensi vuoden verotaulukolla, joulukuussa veroprosentti on vielä 22,6.
#9
Lainaus käyttäjältä: akk - 06.11.18 - klo:18:42
^ Tietysti jos tuurilla löytäisi esim. Autovahinkokeskuksen purkuautosta.
Ruotsalainen romis pyytää tavaratilan pohjalevystä 206 euroa:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-TIGUAN/2016_2019/Inredning/Bagage-Golv/Alla/ID-36790316/OEM-5NA858855G/

PS. Tuolla osanumerolla 5NA858855G voi googlata muitakin tarjouksia pohjalevystä. Esim kaikki kilkkeet 500 ,.
https://picclick.at/Original-VW-Tiguan-MQB-variabler-Ladeboden-Set-Nachr%C3%BCstung-191981152149.html
#10
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
30.10.18 - klo:18:55
Lainaus käyttäjältä: Haito - 30.10.18 - klo:16:56
Konfiguraattorin mukaan Tiguanin vakiovarusteisiin kuuluu "WW2 Talvipaketti" " mitähän se sisältää?
Etuistuinten lämmitys, ajovalopesurit ja tuulilasinpesusuuttimien lämmitys. Nämä ainakin on Saksassa lisävarusteena saatavassa talvipaketissa, hintaan 450 ,. Moni muukin Suomen vakiovaruste on Saksassa lisämaksullinen.
#11
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
28.10.18 - klo:20:43
Lisävarusteet nostavat CO2-arvoja vain vähän: vetokoukku 2 g/km ja Webasto 1 g/km. Jos konfiguraattoriin on luottaminen.
#12
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
28.10.18 - klo:20:15
^DSG-etuvedon autovero nousee aika tarkkaan 1000 , moottorimuutoksen 1.4 TSI (150 hv) -> 1.5 TSI (150 hv) ja WLTP:n takia. Tulee siitä, että veroprosentti nousee 22,6 -> 25,2 (NEDC 137 g/km -> WLTP 167 g/km).

Nämä puhtaasti WLTP-lukujen perusteella. Maahantuojan hinnoittelu voi olla jotain ihan muuta, kuten on jo nähty. WLTP-veroprosentitkin voi vielä muuttua.
#13
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
28.10.18 - klo:19:09
Tiguan 1.5 TSI:lle on Saksan konfiguraattorissa WLTP CO2-päästöt:

Tiguan Comfortline 1,5 TSI OPF 110 kW (150 PS) man, CO2 164 g/km
Tiguan Comfortline 1,5 TSI OPF 110 kW (150 PS) DSG, CO2 167 g/km

Tämä etuvedolla vakiovarustein. Moottorissa on partikkelisuodatin (OPF).
https://www.volkswagen.de/app/konfigurator/vw-de/de
#14
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
12.10.18 - klo:12:14
Ihmeellistä on tämän diesel-Tiguanin hinnoittelu: Kun WLTP nosti autoveroprosentin 25,2 -> 27,8 (NEDC 140, WLTP 178), maahantuoja pudotti verotonta hintaa 3850 , niin, että autovero pysyi samana (11000 ,). Sitten vielä väliaikanäytöksenä tuo WLTP:stä NEDC takaisinlaskuepsodi.

Jos on verotuksen muutos aiheuttanut epävarmuutta autonostajien keskuudessa niin on maahantuojan/valmistan hinnoittelukin omituista. Hämärtää käsitystä siitä mikä on auton "oikea" hintataso. 
#15
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
11.10.18 - klo:22:40
Enpä odottanut, että WLPT:n ansiosta automaattivaihteisen nelivetosuvin autovero alenee. Tässä Tiguan TDI:n tapauksessa olisi laskenut 860 ,, jos veroton hinta olisi pysynyt samana (päästöt 147-> 140 g/km, autoveroprosentti 25,2 -> 23,5).

Kun nyt vielä veroton hinta laski reilusti, verollinen hinta laski tuon 5935 ,.
#16
FSDt ollut nyt 125 tkm Passat 3B:n joka nurkassa. Mukavammat ne on kuin alkuperäisvaimentimet. Hyvin toimii vieläkin. Tilasin Englannista https://www.larkspeed.com/index.pl
#17
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
11.10.18 - klo:11:40
Volkkarin kampanjasta saa nyt ihmeen halvalla diesel-Tiguja. Comfortline 2,0TDI 110kW 4MOTION on 5935 , halvempi kuin alkuvuoden hinnastossa.

Alennuksesta yli 2000 on autoveron alenemista. CO2-päästot ovat pienentyneet 147 -> 140 g/km kun päästot ovat nyt WLTP:stä takaisinlaskettuja NEDC-arvoja.
#18
Nojoo, noinhan se on. Turbon kierrokset on paljon pienemmät 140 kPa paineella kuin 200 kPa paineella. Kuinka paljon, sen näkisi kompressorin kartasta. Onkohan tämän turbon karttaa (paine, ilmavirta,kierrokset) jostain saatavilla?

Huippupaineet oli muuten tänään 210 kPa, kiihdytyksessä 6-vaihteella noin satasen nopeudessa.
#19
Ajoin tänään satasta moottoritietä ja kahdella sylinterillä mentiin kun oli tasaista tai alamäkeä. Ylämäen tullessa kävi näin:

Tasainen tie: 2 sylinteriä, imusarjan paine alle 100 kPa
Ylämäki alkaa: 2 sylinteriä, imusarjan paine nousee 140-150 kPa tasolle
Ylämäki jatkuu: 4 sylinteriä, imusarjan paine reilusti alle 100 kPa

Näyttäisi ACT-kone nostavan turbolla tehoa ennen kuin joutuu siirtymään neljälle sylinterille. Mahtaako turbo kulua loppuun tämän takia nopeammin kuin ilman lepuutusta olevissa moottoreissa?

Auto on Tiguan 1.4 TSI ACT 110 kW 4Motion manuaali.
#20
Lainaus käyttäjältä: jt - 06.10.18 - klo:00:45
...Teknisvärldin testissä käytetty rengassetti oli vakioitu, siinä käytettiin siis saman tyypin Continentalin renkaita (nasta/nordickitka/eurokitka) sekä uutena että n. 10tkm ajettuna...
Hyviä kommentteja, aika tarkkaan olet lukenut VTI-raportin. Tämä meni kuitenkin vikaan, Teknikens Värld vertasi kulunutta ContiWinterViking2 nastarengasta uuteen ContiIceContact-renkaaseen, jossa erona on mm. se, että nastat on liimattu reikiinsä. Eli osa nastarenkaan heikkenemisestä voikin olla uuden rengastyypin paremmuutta.
#21
Tuossa ylempänä mainitussa VTI:n 2015 tutkimuksessa nastarenkaat näyttävät olevan aika vanhoja ja kuluneita (taulukko alla). Ovat näin kuluneinakin kuitenkin jäällä selvästi parempia kuin kitkarenkaat. Ei oikein tue Teknikens Världin paljon suppeamman testin 2010 tulosta, jossa nastarengas on heikentynyt jo 10000 km ajettuna kitkarenkaan tasolle.

http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:878116/FULLTEXT01.pdf

#22
Lainaus käyttäjältä: tigutagu - 28.08.18 - klo:14:42
Onnistuuko Tiguan 2017 comfortlineen jälkiasentaa dynaamiset ledit? Nykyisessä halogenit. Onko teknisesti mahdollista ja missähän hintaluokassa vaihto liikkuu?

VW:n mukaan alkuperäisledien laitto ei onnistu. On liian paljon muutettavaa. Jälkiasennusledejäkään ei taida olla vielä tarjolla. Asiasta on pitkä viestiketju saksalaisella foorumilla
https://www.motor-talk.de/forum/led-scheinwerfer-nachruesten-t5948161.html?page=4
#23
Lainaus käyttäjältä: akk - 27.08.18 - klo:07:07
Jostain syystä minulla oli jalkatilojen kumimatot valmiina, edessä jopa ”Tiguan”- teksteillä  :D Kangasmatot jalkatiloissa on hankala pitää siistin näköisenä, vaikka muuten komeat ovatkin  ;)
Minunkin Tigussa oli Tiguan-kumimatot valmiina, ehkäpä ne kuuluu varustukseen. Ostin lisämattoja varastoon kun aion pitää autoa kauan. Tulivat samalla postimaksulla.
#24
Lainaus käyttäjältä: akk - 26.08.18 - klo:12:09
... Kannattaa myös hankkia pehmeä (solumuovi) matto tai kaukalomatto, tuohon pintaan tarttuu kaikenlaiset roskat tiukasti.
Esim.https://shop.volkswagen.fi/sisapuolen-varusteet/tavaratilan-matto-5na061160

Kannattaa katsoa myös saksalaisen verkkokaupan mattovalikoima. Itse tilasin tuon 58 , sarjan, jossa on kaukalomatto tavaratilaan ja kumimatot matkustamoon. Lisäksi tekstiilimatot matkustamoon. Ihan hyvä kaukalomatto tuli, matkustamomattoja en ole vielä katsonut. Toimitus kotiovelle maksoi 12,75 ,.

https://www.automatten-experts.de/index.php?route=product/category&path=1744_1823_5369
#25
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
03.08.18 - klo:16:40
Lainaus käyttäjältä: akk - 03.08.18 - klo:06:23
...Kerkekesikö muuten MY19 malliksi ?...
2018-malli se on - valmistenumeron 10. merkki on J, 2019 se on K. Luultavasti 2019-mallien valmistus ei ole vielä alkanut.
#26
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
02.08.18 - klo:21:50
Onnea uudelle Tigulle. Minun 1.4 TSI 4Motionin luovutus oli 28.6. Vein samantien alustan ruostesuojaukseen, joku Finikorin täydennyssuojaus se oli (650 ,). Kilometrejä on kertynyt tuhat ja kaikki on toiminut eleettömästi niinkuin pitääkin.

Erityisen tyytyväinen olen Area View -kamerasysteemiin. Pihassa kun joudun väistelemään kiviä ja salaojakaivoja tms. Peräkärrykin on helppo saada sattumaan koukkuun. Peruutuskamera on kätevä marketin parkkipaikalla kun muuten ei näe kaikkia takana kulkijoita.
#27
Kiitos tästä ketjusta. Osittain tämän innoittamana vein viime viikolla uuden Tigun Kuopion Ruoste-Estoon. Alustamuovit ja lokarit poistettiin ja koko alusta suojattiin. Lisäksi alustassa joku kotelo, joka on päistään auki. Ovet ja muut luukut jäivät ilman suojausta, näitä ei ole tehtaallakaan suojattu. Mutta ruostuminen sisältäpäin ei kuulemma ole tavallista. Aika kallishan tuo oli, 650 ,.
#28
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
14.05.18 - klo:20:02
28.2. tilaamani 1.4 TSI 4Motion valmistuu viikolla 21 eli ensi viikolla. Soitin tänään myyjälle ottaakseni vielä Travel-paketin (sähkötoiminen jalalla huitaistava takaluukku, navi, kessy) mutta valmistusviikko oli jo lukkiutunut. Säästyipähän 1200 ,.
#29
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
05.05.18 - klo:18:34
^Tuossa AMS:n jutussa sanotaan, että alle 2% myyntiosuuden mallit lopetetaan. Selittää sen, ettei Tiguan 1.4 nelivedolla ole seuraajaa, ainakaan lähiaikoina. Malleja tulee varmaan lisää sitten kun WLTP-tyypitysten ruuhka hellittää.
#30
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
24.04.18 - klo:10:49
Taulukon mukaan 110 kW 1.5 TSI:ssä ei ole partikkelisuodatinta (OPF) vaikka taulukon alla sanotaan, että suorasuhkutuskoneisiin (TSI) se tulee. Onkohan vain virhe taulukossa? OPF on kyllä 2.0 TSI:n ja 96 kW 1.5 TSI:n mallimerkinnöissä.

Tuleekohan partikkelisuodattimet Suomeenkin, vai vain Saksaan?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy