Tyyppivikoja

Aloittaja Jyri, 16.01.10 - klo:00:47

« edellinen - seuraava »

Jyri

Tänne voi kertoa jos on törmännyt johonkin vikaan useammin tai kuullut jostain viasta joka olisi esiintynyt useissa eri yksilöissä. Kertokaa myös jos tiedoss on mahdollinen korjaus vikaan.

Ainakin seuraavat ovat sattuneet mahdollisina tyyppivikoina omaan silmään:
- Lampunpesimen suojan irtoaminen
- Sähköpääkeskuksen sekoaminen, oireet "joulukuusi" eli herjaa palaneista polttimoista, jopa parikymmentä. Korjaantuu ilmeisesti keskuksen päivityksellä?
- Tuulilasin pyyhkijät "naksahtavat" ääriasennossa, satunnaisesti. Korjaus -> Kiristäminen / seuraava pykälä varrenkiinnityksestä.

Skoda Octavia 1.2T

En tiedä onko tyyppivika, itse rikottu, vai huonoa sattumaa. Näin tänään 3kpl sedan malleja joissa kaikissa oli vähintäänkin toinen "sumuvalo" täysin sumea. Päästänyt siis kosteutta. Toisinsanoen kaikissa yksilöissä joista tänään tuota kohtaa katsoin oli kosteutta päässyt sisään. Onko miten yleistä? Itse olen tuon kosteuden kanssa niin kriittinen että en katsoisi kuin korkeintaan päivän.

Niin ja tarkennuksena se että tänään oli lähes pilvetön keli, joten ei kyse sadepäivästä.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Karvis

Kyllähän tuo tunnettu vika on...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 26.04.10 - klo:19:11
En tiedä onko tyyppivika, itse rikottu, vai huonoa sattumaa. Näin tänään 3kpl sedan malleja joissa kaikissa oli vähintäänkin toinen "sumuvalo" täysin sumea. Päästänyt siis kosteutta. Toisinsanoen kaikissa yksilöissä joista tänään tuota kohtaa katsoin oli kosteutta päässyt sisään. Onko miten yleistä? Itse olen tuon kosteuden kanssa niin kriittinen että en katsoisi kuin korkeintaan päivän.

Niin ja tarkennuksena se että tänään oli lähes pilvetön keli, joten ei kyse sadepäivästä.
Aika monen auton käyttöohjekirjassa mainitaan että tuo kosteus on aivan normaalia, haihtuu pois kun käyttää valoja. Omasta mielestä ei vika, mutta.......

Male80

Kirjaillaan näitä vikoja nyt tänne, kun ei muutakaan ketjua löydy. 6500 km aikana Combissa ilmennyt seuraavaa:

- Kuskin puolen takalasin (takakontin sivulasi) kromilista irtosi ajossa omia aikojaan. Ei ollut asentaja painanut listaa kunnolla kiinni (kiinni kaksipuoleisella teipillä). Vaihdettu takuuseen.
- Hantin puolen B-pilarissa oleva takapenkkiläisten ilmastoinni suutin rämisee kun lämpötila on alle + 20 C (eli lähes aina). Uusi suutin tilattu takuuseen.

Nämä eivät varmastikkaan ole tyyppivikoja, mutta mielestäni olisikin parempi, että ketjuun voisi kirjata kaikki viat joita autossa esiintyy. Siinähän ne toistuvat viat juuri paljastuu kun ihmiset kirjoittavat tänne kaikki viat mitä ilmenee.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Loppis

Omia huomioita:

Lämppärin moottori vinkuu tai sillai 'valittaa' (ei kylläkään aina)
Hantin ovi ja hanskalokeron seutu rämisee/ resonoi
Kuskin puoli suhisee aikalailla moottoritie nopeuksissa
Ratti vinossa
Superb Combi 2.0 TDI CR Ambition DSG

Jyri

Itselläkin saattaa olla ratti aavistuksen vinossa, pitääkin muistaa tarkistaa.

Loppis

En tiedä sanoa onko tyyppivika, mutta ihmeekseni huomasin ku auton pesin. Hiekka kertyy takapuskurin päälle ja kontin alareuna hankaa ikävästi pinnan naarmuille. Aika tiukka on sovitus kun ei kestä pölyä olla yhtään välissä  ???
Superb Combi 2.0 TDI CR Ambition DSG

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Loppis - 26.07.10 - klo:09:03
Aika tiukka on sovitus kun ei kestä pölyä olla yhtään välissä  ???

Ja mitähän tapahtuukaan kun talvella siihen puskurin päälle kertyy jäätä ::) Seurauksista löytyy paljon keskustelua pösöfoorumeilta mutta paljastetaan senverran että luukun reunasta tulee maalit lähtemään suht helposti, myös Yetissä tuo luukun ja puskurin väli on aika ahtaan näköinen :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Adolffi

Reilut 4000 mittarissa, ja tankin luukun lukitus rikki. Vaihtavat lukon moottorin joskus, kun jaksan viedä pajalle.

Edviina

Superb II tyypivikoihin kuuluu B-pilarin verhoilujen "eläminen". Mua ainakin älyttömästi ärsyttää kun verhoilut töröttää ja siinä on edestä katsottina sormen mentävä aukko.

Onko kenellekkään tälle vialle tehty jotain korjauksia huollon tai maahantuojan toimesta?

Sinclair

Tuosta Combin takaluukun ja puskurin jäljistä. Maahantuojalta (tehtaalta?) on tullut jälleenmyyjille ohje puskurin yläreunan tiputtamiseen säätämällä ohjureita. Tällä estetään jälkien tuleminen. Oma autoni tuunattiin juuri tänään. Itse en usko siihen, että jäljet tulisivat välissä olevasta hiekasta, vaan oman selvitykseni mukaan jälki tulee siitä, että kiinni lyödessä luukku käy hetkellisesti niin syvällä, että osuu puskuriin. Hiekka ei tietenkään paranna asiaa, mutta ilmankin sitä jäljet tulevat. Ongelma kannattaa korjauttaa, koska takaluukun alakulmat, sekä puskuri menevät melko helposti ns. "lihalle". Maalaushommat ovat sitten aina vähän isompi juttu pelkkään säätöön verrattuna. Omassa autossani on 3000km mittarissa ja jäljet olivat vielä suhteellisen pinnassa. Selvästi kuitenkin huomattavissa, joten voidaan sanoa, että ne tulevat melko nopeasti. Mitään kutsuja ei tähän toimenpiteeseen käsittääkseni tule, vaan työt tehdään asiakkaan lähestyessä asian tiimoilta ja mahdollisesti huoltojen yhteydessä.

Mikäli itse saisin päättää, niin lähtisin korjaamaan ongelmaa vaihtamalla/säätämällä takaluukun reunoilla olevia kumistoppareita. Tällä tavalla voisi saada aikaan sen, että luukku ei kävisi kiinni laitettaessa niin syvällä, mutta menisi silti kiinni. Säätö/vaihto vaatisi kuitenkin uusia osia ja nyt annetun ohjeistuksen mukainen puskurin yläreunan tiputus on "vain" työtä, joten ymmärrän valmistajan kannalta tämän lähestymistavan. Voihan toki olla, että mainitsemani ratkaisu on todettu toimimattomaksi.

Nyt vain läiskitään luukkua kiinni ja seurataan alkaako jälkiä syntyä. Melko helpostihan tuo ilmenee  - nyt kun sen tietää ja osaa katsoa!


MD

Voisikohan tuulilasin hajoamisenkin lukea tyyppiviaksi? Itselläni meni n. 5000 km:n kohdalla aivan mitättömästä kiveniskemästä samantien halki. Tällä palstalla taitaa olla muitakin, joilla vastaavia kokemuksia.

Muita hyvin pieniä ikäviä "ominaisuuksia":
- puhaltimen moottori resonoi kylmänä hetken aikaa
- jarrut vinkuvat kylminä/kosteina
- kuskin oven diskantin seudusta tulee ajoittain pieni resonanssi
- moottori vetää epätasaisesti kylmänä heti käynnistyksen jälkeen pintakaasulla (jopa nykii), 1.4TSI
Ford Kuga 1.6 Titanium ja Jaguar X-type 2.1 V6
Ex VAGt: Superb 1.4 TSI -10, A4 Avant, Passat 3 kpl, Beetle, Golf, Vento, Polo Classic; muut: BMW 5 kpl, Opel 4 kpl, Renault 3 kpl, Citroen 2 kpl, MB A, Peugeot 306, Grand Scenic

Hombre

Lainaus käyttäjältä: MD - 15.09.10 - klo:10:38
Voisikohan tuulilasin hajoamisenkin lukea tyyppiviaksi? Itselläni meni n. 5000 km:n kohdalla aivan mitättömästä kiveniskemästä samantien halki. Tällä palstalla taitaa olla muitakin, joilla vastaavia kokemuksia.


Ei ole merkki tai malli riippuvainen, uudet lasit vaan menee jostain syystä helpommin rikki?

Tietysti tämä ei ole lasitehtaalle ollenkaan huono juttu.

Ari

#14
Vakionopussäädin
- vaidettu 2 kpl viiksiä
- joku ohjainlaatikko
- jarrupolkimen kytkin

Takaluukun aukenemis mekanismi jää luukku lukkoon kun nyklat lukossa

pariviikkoa sit vaidettu sähköpääkeskus

tänään taas vakkari lopetti toimimasta
- virta pois taas toimii!!

(ylppy)

tiedä sit mikä on tyyppivika,mut omassa +15tkm mittarissa ja takaiskarit pitää hirveetä meteliä kuin myös naapurin taxi combissakin,myyjäliike tarkisti ja näillä näkymin menee vaihtoon >:(

Jyri

Lainaus käyttäjältä: (ylppy) - 31.10.10 - klo:11:37
tiedä sit mikä on tyyppivika,mut omassa +15tkm mittarissa ja takaiskarit pitää hirveetä meteliä kuin myös naapurin taxi combissakin,myyjäliike tarkisti ja näillä näkymin menee vaihtoon >:(

Minkä tyyppistä ääntä pitävät nuo iskarit?

(ylppy)

alkoi nitinästä ja nyt nitisee ja "kolkottaa" varsinkin hidastetöyssyissä

Jyri

Minusta meinaan tuntuu että minullakin on alkanut kitisemään iskarit tmv paikka. Alkaa jo olemaan pikkulista (ratti vinossa, liimaa kuskinoven varoitusvalossa, kuskinpuolen ikkuna naksahtelee noustessaa ylös jne...) korjattavia asioita, pitäneen varata aikaa pajalle...

(ylppy)

kuskin ikkuna naksuu myös mulla,tosin käytän niin vähän etten enää edes muistanut ja tosiaan tuo iskareiden nitinä jo sillä asteella että kun hidasteen ylittää niin päät kääntyy kun valittaa takapää.hiekkatien nimismiehen kiharat sitten aiheuttaa tasaisen kolinan/nitinän

MD

Tuulilasin käyttötestin väliraportissa oli maininta ilmastoinnin näytön viasta, jossa pelkääjän lämpötilana näkyy ylänäytössä "LOW" vaikka lämpö on asetettu 22:een. Omassa kiesissäni on täsmälleen sama vika, ja se on ilmennyt ainakin 10 kertaa 10 000 km:n aikana (käyttötestissä vain 4/10 000 km). Onko samaa oiretta myös muilla, eli onko tämä selkeä tyyppivika? Onko joku saanut sitä korjautettua?
Ford Kuga 1.6 Titanium ja Jaguar X-type 2.1 V6
Ex VAGt: Superb 1.4 TSI -10, A4 Avant, Passat 3 kpl, Beetle, Golf, Vento, Polo Classic; muut: BMW 5 kpl, Opel 4 kpl, Renault 3 kpl, Citroen 2 kpl, MB A, Peugeot 306, Grand Scenic

(ylppy)

hieman päivitystä tuohon iskareiden ääntelyyn josta tuossa ylempänä jo kirjoitinkin,eli vika paikallistettu ja takaiskari osineen vaihtoon kuskinpuolelta.Vian havaitsee ihan paljaalla silmälläkin,iskarin "haitarikumi/muovi"kiinnikkeineen pudonnut alas jolloin iskari näkyy paljaana.Useat osat olivat hajonneet jne.

Male80

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 02.07.10 - klo:15:00
Kirjaillaan näitä vikoja nyt tänne, kun ei muutakaan ketjua löydy. 6500 km aikana Combissa ilmennyt seuraavaa:

- Kuskin puolen takalasin (takakontin sivulasi) kromilista irtosi ajossa omia aikojaan. Ei ollut asentaja painanut listaa kunnolla kiinni (kiinni kaksipuoleisella teipillä). Vaihdettu takuuseen.
- Hantin puolen B-pilarissa oleva takapenkkiläisten ilmastoinni suutin rämisee kun lämpötila on alle + 20 C (eli lähes aina). Uusi suutin tilattu takuuseen.

Nämä eivät varmastikkaan ole tyyppivikoja, mutta mielestäni olisikin parempi, että ketjuun voisi kirjata kaikki viat joita autossa esiintyy. Siinähän ne toistuvat viat juuri paljastuu kun ihmiset kirjoittavat tänne kaikki viat mitä ilmenee.

Päivitetäänpäs tätä omaa listaa hieman, kun auto meni aamulla pajalle:

- Takaluukun sähköinen avaus-/sulkumekanismi lopetti toimintansa
- Takaluukun peiteverhon automaattinen puoleenväliin avautuminen ei toimi
- Kattoluukun peiteverho ei avaudu (nytkähtää, mutta jää paikalleen) ennen kuin auton sisälämpötila on selvästi plussalla
- Etuovien tiivisteet vuotavat vettä jalkatiloihin
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Erkka

^ Ei voi olla totta. Vieläkö Skodat vuotaa ovien tiivisteistä! On se vaan kumma juttu, kun eivät saa tuota  VAG "ominaisuutta" korjattua.

Itsellä aikanaan Skoda Fabia Combi -01, jonka takaovien tiivisteet falskasivat vedet sisään.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Oculla

No kun täällä kaikenlaisia ongelmia tuntuu ihmiset laittelevan, niin lisätään listalle myös seuraavat:

- oikean takapyörän abs-anturilta epälooginen signaali -> seurauksena anturi sekä pyöränlaakeri vaihtoon
- vakkari ei aina ota uutta nopeutta muistiin -> ei kuitenkaan pahus jätä vikakoodia
- pari kertaa tuulilasia pestessä ajovalot sammuneet, ei mikään kiva ominaisuus vaikka onkin vain välähdyksen omainen -> ei vikakoodia, maahantuoja tutkii ja selvittää

Muuten ekat 16000km menneet suhteellisen mukavasti. Talvirenkailla kulutus tippui Greenlinessa lähes litran samalla keskinopeudella, joten alkaa miettimään 17" kesäreikaiden mielekkyyttä  ???
ex. Ocu 1.9tdi Elegance Combi -06, Bora 1.9tdi -01, MB C220D Combi -97, GOlf IV 1.9 tdi -98, Audi Coupe 1.8E -91, MB 200D -87, Jetta 1.8 -90, Kupla -67

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Oculla - 21.11.10 - klo:21:06


Muuten ekat 16000km menneet suhteellisen mukavasti. Talvirenkailla kulutus tippui Greenlinessa lähes litran samalla keskinopeudella, joten alkaa miettimään 17" kesäreikaiden mielekkyyttä  ???

Muuttuiko mittarivirhe, kun renkaa vaihdoit?

::)

Loppis

Päivitämpä minäkin hieman tätä

- Alusta kolisee, en ole vielä tarkkaan paikallistanut mistä
- Pakkasella selkeitä käynnistys vaikeuksia, lähtee mut käy hetken todella vaikean kuuloisesti
- Harmaaseen oviverhoiluun menee kohta hermot, saa olla kahvaa putsaamassa jatkuvasti. Saiskohan mustaa kahva osaa erikseen?

Ootteko muuten joutuneet lisäämään ölyä koneeseen, mun ei ole tarvinu ja mittarissa 21tkm
Superb Combi 2.0 TDI CR Ambition DSG

(ylppy)

kohta 20tkm mittarissa,ei lisätty öljyä

Oculla

Lainaus käyttäjältä: Hombre - 22.11.10 - klo:07:48
Muuttuiko mittarivirhe, kun renkaa vaihdoit?

::)

Mittarivirhe pysyi samanlaisena, koska kummatkin renkaat ovat ns. lievällä ylikoolla profiilin suhteen. Navin kanssa esim. mittarivirhe kummallakin +1km/h. Ajotietokoneen näyttö säädetty +10% huollossa ylöspäin, kun sellainen virhe oli itse täyteensullomalla tankkausten kanssa todettu.
ex. Ocu 1.9tdi Elegance Combi -06, Bora 1.9tdi -01, MB C220D Combi -97, GOlf IV 1.9 tdi -98, Audi Coupe 1.8E -91, MB 200D -87, Jetta 1.8 -90, Kupla -67

Oculla

Lainaus käyttäjältä: Loppis - 22.11.10 - klo:08:20
Päivitämpä minäkin hieman tätä

- Alusta kolisee, en ole vielä tarkkaan paikallistanut mistä
- Pakkasella selkeitä käynnistys vaikeuksia, lähtee mut käy hetken todella vaikean kuuloisesti
- Harmaaseen oviverhoiluun menee kohta hermot, saa olla kahvaa putsaamassa jatkuvasti. Saiskohan mustaa kahva osaa erikseen?

Ootteko muuten joutuneet lisäämään ölyä koneeseen, mun ei ole tarvinu ja mittarissa 21tkm

Eipä noihin nykyvehkeisiin paljoa öljyä tarvii lisäillä, siitä pitää DPF huolen.... Itse vaihdoin 15tkm kohdalla öljyt, kun alkoi olla aika litkua polttoaineen ohentamana.
ex. Ocu 1.9tdi Elegance Combi -06, Bora 1.9tdi -01, MB C220D Combi -97, GOlf IV 1.9 tdi -98, Audi Coupe 1.8E -91, MB 200D -87, Jetta 1.8 -90, Kupla -67

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy