Variant -06 BCB Moottorin sähkölaittenden ja anturien toiminta ja vaikutukset.

Aloittaja Mustakari, 19.04.20 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Mustakari

Moro.
Onkos raadilla tietoa, ei arvauksia, siitä miten moottorin eri anturit ja muut laitteet oikeasti toimivat.
Kunnollinen tieto olisi todella arvokasta erilaisten häiriöiden diagnosoinnissa, mutta kovin pintapuolista juttua olen vain löytänyt.

-Puolat. Kuinka toimivat? Onko siellä hatussa sisuksissa koko kipinän tuottamiseen tarvittava tekniikka ja kipuna vain liipaistaan päälle heikolla signaalilla (minkälaisella?) vai tuleeko hatulle korkeataajuinen signaali tai peräti ecussa tai muualla vahvistettu signaali ajamaan muuntajan tyyppistä vehjestä tulpan sisuksissa?

-Lämpöanturit (jäähdytysnesteen). Näitä on vissiin pari kappaletta. Mikä vaikuttaa mihinkin?

-Kampiakselilla oleva anturi. Minkälainen signaali siltä tulee? Onko vauhtipyörässä tiheä hammastus vai tuleeko sieltä yksi pulssi/kierros vai jotain muuta?

-Nokka-akselin asentoanturi. Minkälaista signaalia tuottaa? Tuleeko jokaiselle sylinterille oma signaalinsa?

Mistä kone tietää oikean polttoaineensyötön ja sytytyksen hetken? Arvailen, että jonkinlaisesta yhdistelmästä edellä mainittuja kahta anturia, mutta miten se systeemi oikeasti toimii?

-Ohjaako sähkökaasupoljin vain kaasuläppää ja polttoaineen syöttö ym. päätellään läpän todellisen (VAI halutun, muttei todellisen) asennon perusteella?

-Tietääkö moottorinohjaus, että konetta ollaan starttaamassa vai pyörittääkö startti moottoria ecun sitä tietämättä? Kysyn siksi, että sammunutta moottoria tuntuu olevan hankala tai mahdoton käynnistää päästämällä kytkin ylös.

Onko jossakin päin konehuonetta paikkaa, josta kaikenlaiset signaalit pääsisi mittaamaan? Jos itse suunnittelisin auton, olisi konehuoneessa helpossa paikassa kaikkien tärkeiden signaalien kätevät mittapisteet niputettuna yhteen.

Vielä on ainakin
-imuilman lämpöanturi
-imusarjan paineanturi

Kaikki tieto on tervetullutta. Varmaan moni juttu pätee muuhunkin kuin BCB-moottoriin.
Perusteellisen syvällisesti sähkölaitteiden sielunelämään ja moottorinohjaukseen menevä tietopaketti kannattaa ehdottomasti koostaa, jos sellainen vain saadaan aikaan.

Jultsu

#1
Lämpöanturit vaikuttaa ecun syöttökartoista löytyviin rikastuksiin. Kylmällä koneella (eli kylmällä jäähdytysnesteellä) rikastetaan syöttöä. Vastaavasti taas lämpöisellä koneella ei syötetä ylimääräistä, joka saattaa aiheuttaa kulahtaneen startin kanssa ongelmia, kun kone ei jaksakaan pyöriä tarpeeksi nopeasti.

Nokan ja kammen anturit ovat hall-tyyppisiä, antavat siis kanttiaaltoa ulos (5v tai 0v). Kammessa näkyy olevan mittaus joka hampaalta, puuttuvien hampaiden kohdalla sitten ns. nollapiste.
https://www.samarins.com/glossary/crank_sensor.html

Sähköisen kaasupolkimen asento on vain "toive" ECUn listalla, jota sitten verrataan siihen mitä muut sensorit (lämpö, happi, ahtopaine jne jne.) kertovat ja ECU päättelee näistä voidaanko kuskin pyytämä kaasuvaste toteuttaa täysmääräisenä vai vain osittain.

Startin pyöritys toimii täysin mekaanisesti releen ohjaamana, ilman ECUa. Startti jaksaa pyöriä ilman ecua hienosti, auto ei tietystikään käynnisty. Jos haluat käynnistää auton ns. työntämällä, pitää ECUlla ja muilla sähkölaitteilla olla sähköt jotta polttoaineen syöttö ecun ohjaamana voi alkaa kun tietty pyörimisnopeus on saavutettu.


Konehuoneessa on tottakai paikka josta signaaleja pääsee mittaamaan, sitä kutsutaan ECUn johtoliittimeksi (no, ihan kaikki sensorit ei mene ECUlle, osa menee mittaristollekin, mutta sama pätee myös sinne...) Pitää vaan lukea spekseistä että mikä pinni on millekin anturille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


Mustakari


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy