Yleistä Kodiaqista

Aloittaja vasara, 30.08.16 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

vesap

Joskus hiljaisellakin vauhdilla sopivan töyssyn yli ajaessa tulee takaa ääni joka muistuttaa lähinnä irrallisen kaivonkannen yli ajamisen ääntä.
Voikohan kyse olla tuosta taittuvasta vetokoukusta (on nyt sisään taitettuna) vai jostain muusta? Onko vastaavia kokemuksia.

PS. Kodiaqin alla HKPL9:t 17 tuuman vanteilla ja aika mukavan hiljaiselta tuntuvat
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

pasuunaC3

Tuollaista ääntä ei toistaseksi oo kuulunu itellä, sen sijaan näilä polanne teillä ajaessa kuuluu jokin resonointi ääni kuskinpuolelta jostain kojelaudan takaa ärsyttävä sirinä/tärinä ääni muuten niin hiljaisessa autossa
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

Candywhite

Nyt on puoli vuotta ajeltu ja paljon hyvää autossa on, mutta nyt keskityn harmittaviin seikkoihin. Ovissa olevat suojamuovit rupee pikkuhiljaa ärsyttämään, ne takertuu lasten vaatteisiin kun he avaavat ja sulkevat ovia ja siksi irtoilevat, vähän väliä saa nostella niitä maasta. Toisen takaoven mekanismi on rikki ja pitäisi viedä auta korjaamoon jotta saavat oven purettua ja mekanismin korjattua, ei kauheasti kiinnostaisi ylimääräinen rumba 'turhan' takia.

Toinen harmituksen aihe on se että ulkolämpötilaa ei näy kun tuulilasin lämmitys on päällä. Tai näkyisi jos sama vaihde olisi kokoajan päällä, mutta sellaisia teitä on harvemmassa. (vaihteen näyttö peittää lämpötilan päänäytöllä ja tuulilasin lämmitin merkkivalo peittää lämpötilan keskinäytöllä).

Kyllä auto on hyvä kun viitsii tälläisista valittaa  :-) 
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

jj-vuori

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 18.12.17 - klo:10:49
Nyt on puoli vuotta ajeltu ja paljon hyvää autossa on, mutta nyt keskityn harmittaviin seikkoihin. Ovissa olevat suojamuovit rupee pikkuhiljaa ärsyttämään, ne takertuu lasten vaatteisiin kun he avaavat ja sulkevat ovia ja siksi irtoilevat, vähän väliä saa nostella niitä maasta. Toisen takaoven mekanismi on rikki ja pitäisi viedä auta korjaamoon jotta saavat oven purettua ja mekanismin korjattua, ei kauheasti kiinnostaisi ylimääräinen rumba 'turhan' takia.

Toinen harmituksen aihe on se että ulkolämpötilaa ei näy kun tuulilasin lämmitys on päällä. Tai näkyisi jos sama vaihde olisi kokoajan päällä, mutta sellaisia teitä on harvemmassa. (vaihteen näyttö peittää lämpötilan päänäytöllä ja tuulilasin lämmitin merkkivalo peittää lämpötilan keskinäytöllä).

Kyllä auto on hyvä kun viitsii tälläisista valittaa  :-)

+1

Meillä hajosi kuskin oven muovisuojus eilen ensimmäisen pesun jälkeen ovea normaalisti sulkiessa. Ei ollut pakkasta tai oikein mitään järkisyytä miksi näin kävi.
Autosta poistuessa suljin ovea ja muovisuojus ei mennytkään oven sisään normaalisti, vaan jäi oven väliin ja mekanismi rikkoutui. Jouduin repimään koko suojuksen irti että sain oven suljettua. Hieman sapettaa, kun autolla ajettu nyt vasta 1100km.
Ajossa: Kodiaq 1.4 ACT Ambition dsg 2017
Entiset Vag: Octavia III LB 1.4 2014, Octavia II kombi 1.4 2011

isoville

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 03.11.17 - klo:09:21
Econ kanssa käytetään tietysti myös moottorijarrua, mutta se vaatii kuskin osallistumista jarrupolkimella tai rattivaihteita kerran napauttamalla.

Mutta onko meillä nyt sitten bitti ristissä, jos ajotilamoodi ei kerran noudata muistamaansa edellisen ajon valintaa uudelleenkäynnistyksen jälkeen?

Syy tuohon vaihteiston menemiseen normaali-moodin uudelleenkäynnistyksen jälkeen on ystävässämme EU:ssa. Viikon 22/2017 jälkeen valmistetuissa autoissa vaihteisto menee aina normaali-moodiin uudelleenkäynnistyksessä, vaikka olisi ajot lopeteltu esim. Eco-moodissa. Tämä johtuu siitä, että viralliset päästömittaukset on tehty vaihteiston normaali-moodissa, joten auton tulee käynnistyä EU:n mukaan päästömittausten mukaisessa moodissa. Tosi kivaa...

Mulla on siis sama ominaisuus vk 25/2017 valmistetussa Octaviassa.

jni

Outoa. Minun lokakuun lopussa valmistetussa Kodiaqissa Individual, Comfort ja Normal moodit säilyvät seuraavassa startissa. Muut eivät, vaan auto käynnistyy Normal-moidissa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Candywhite

Nyt tuli valittamisen aiheesta. Eilen takarengas oli tyhjentynyt parkissa. Kun rupesin ajamaan niin mitään en huomannut, paitsi hyvin pienen sivuäänen, tarkistin auton tilan näytöstä, ei mitään herjoja. Kun nostin nopeutta 60 kmh niin auto ei tuntunut hyvältä ja pysähdyin. Takarengas oli ihan tyhjä.

Laitoin kesärengaan alle ja näyttö oli kuin joulukuusi. Luiston esto valo paloi ja tietenkin rengaspaine varoitti itsestään. HALOO, auto siis varoittaa jos on hieman vääränlainen rengas alla, mutta jos on ihan tyhjä niin siitä ei ilmoiteta! ihan turhia ja harhaanjohtavia puolet näistä vempaimista.

Olis luullut että tyhjän rengaan olisi tunnistanut heti, mutta neliveto ja sohjoinen tie peitti sen täysin. Vanne säilyi mutta uusi rengas piti ostaa, kun ensin löytyi liike jolla sellainen oli.

Oli muuten eroa kahdessa vianor liilkeessä. Toisessa ei edes rengasmiestä paikalla, joten olisi pitänyt jättää tutkittavaksi... ja toinen tarkisti rengaan ja kun ei voinut paikata sitä koska reuna oli pettänyt niin ei veloittanut mitään.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

jamo75

renkaat "ohjelmoidaan" auton joten ei se ole tarkoituskaan vaihtaa vain yhtä rengasta toisesta setistä.
mutta sinänsä erikoista eikö kodiaqissa olekkaan ilmanpaineen tunnistusta eikös se ole pakollinen nykyisin ?

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 21.12.17 - klo:16:55
Nyt tuli valittamisen aiheesta. Eilen takarengas oli tyhjentynyt parkissa. Kun rupesin ajamaan niin mitään en huomannut, paitsi hyvin pienen sivuäänen, tarkistin auton tilan näytöstä, ei mitään herjoja. Kun nostin nopeutta 60 kmh niin auto ei tuntunut hyvältä ja pysähdyin. Takarengas oli ihan tyhjä.

Laitoin kesärengaan alle ja näyttö oli kuin joulukuusi. Luiston esto valo paloi ja tietenkin rengaspaine varoitti itsestään. HALOO, auto siis varoittaa jos on hieman vääränlainen rengas alla, mutta jos on ihan tyhjä niin siitä ei ilmoiteta! ihan turhia ja harhaanjohtavia puolet näistä vempaimista.

Olis luullut että tyhjän rengaan olisi tunnistanut heti, mutta neliveto ja sohjoinen tie peitti sen täysin. Vanne säilyi mutta uusi rengas piti ostaa, kun ensin löytyi liike jolla sellainen oli.

Oli muuten eroa kahdessa vianor liilkeessä. Toisessa ei edes rengasmiestä paikalla, joten olisi pitänyt jättää tutkittavaksi... ja toinen tarkisti rengaan ja kun ei voinut paikata sitä koska reuna oli pettänyt niin ei veloittanut mitään.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jokkep

Huomio Octavian rengasvalvonnasta; kun vaihtaa kesä/talvipyöriin, kestää ihan kohtuullisen kauan ennenkuin auto reagoi tilanteeseen ja huomauttaa rengaspaineiden muuttumisesta. Ajoa useita kymmeniä kilometrejä parhaassa tapauksessa, vasta sitten rupeaa valot vilkkumaan mittaristossa. Vaatinee kohtuullisen pitkän "tuumaustunnin", että järjestelmä päättelee renkaissa olevan jotain häikkää. Näissä kait painevalvonta perustuu renkaan pyörimisnopeuden tunnistukseen, josta johtuen toisinaan liukkailla keleillä tulee turhiakin painehälyytyksiä (melko myöhäisessä vaiheessa tosin), kun pyörät sattuvat tarpeeksi paljon sutimaan ajossa. Ei liene sinänsä varsinaisesti Kodiaqin ongelma, vaan ominaisuus kaikissa VAG:n tätä järjestelmää käyttävissä tuotteissa. Olisi mukava kuulla kommentteja muiltakin, miten painevalvonta on toiminut.

tet

^ Atecasta ainoa kokemus on viime keväältä, kun olivat luovutushuollossa laittaneet painetta 2,9 bar ja pudotin sen tasolle 2,5 bar. Noin 10 - 15 km ajon jälkeen tuli herja, että pitäisi tarkistaa kaikkien renkaiden paine. En siis muistanut nollata painevalvontaa kun pudotin paineita, noin kauan meni ennenkuin järjestelmä huomasi mitään. Sinänsä mielenkiintoista on, että se huomasi kaikkien renkaiden paineiden pudonneen samanaikaisesti. Valvonta tosiaan perustuu ABS-anturien mittaamiin pyörintänopeuksiin, järjestelmässä on useille eri nopeusalueille omat muistinsa jotka pitää opettaa. Kun nollausta painetaan, alkaa järjestelmä opetella pyörimisnopeuksien suhteita noilla eri nopeusalueilla. Jos kaikkia nopeusalueita ei ole ajettu nollauksen jälkeen, käsittääkseni hälytys kuitenkin tulee niiltä nopeusalueilta jotka on saatu opetettua.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Richeliu

Tahtoo nuo lediajovalot kerätä kosteutta umpioiden sisälle. Eikä ledeissä tarpeeksi lämpöä kosteuden poistamiseen.
VW passat allroad 2013 2.0 TDI DSG
Audi A3 sedan 2018 1.0 TSI DSG

Entinen Skoda Kodiaq 2018, 2.0 TDI 190hp DSG
Entinen Audi A3 2014 1.6 TDI ultra 110hp
Entinen A3 2010 1.6TDI 105 hp
Entinen Skoda Octavia Scout 2014 184hp diesel DSG
Entinen Scout 2009 140hp manuaali diesel

vesap

Muistaakseni ohjekirjassa mainitaan että tuo kosteuden kerääntyminen on ihan normaali juttu josta ei syytä huolestua.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

Richeliu

Lainaus käyttäjältä: vesap - 25.12.17 - klo:17:55
Muistaakseni ohjekirjassa mainitaan että tuo kosteuden kerääntyminen on ihan normaali juttu josta ei syytä huolestua.

Kuvittelen kuitenkin että syö tuota valoteho kun kosteudesta harmaana tuo umpion lasi.
VW passat allroad 2013 2.0 TDI DSG
Audi A3 sedan 2018 1.0 TSI DSG

Entinen Skoda Kodiaq 2018, 2.0 TDI 190hp DSG
Entinen Audi A3 2014 1.6 TDI ultra 110hp
Entinen A3 2010 1.6TDI 105 hp
Entinen Skoda Octavia Scout 2014 184hp diesel DSG
Entinen Scout 2009 140hp manuaali diesel

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vesap - 25.12.17 - klo:17:55
Muistaakseni ohjekirjassa mainitaan että tuo kosteuden kerääntyminen on ihan normaali juttu josta ei syytä huolestua.

Ei todellakaan ole normaalia eikä tee hyvää led:n komponenteille! Kannattaa samantien takuuaikana vaatia tuon korjausta, koska takuun loppumisen jälkeen ei ole enää halpaa huvia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vesap

Tähän alla olevaan ohjekirjasta löytyvään viittasin postauksessani. Leinee kyse kuinka paljon kosteutta sinne muodostuu ja poistuuko se. Pitääpä seurata mikä oman K:n tilanne on.
^"Huomautus Ajovalot voivat huurtua sisäpuolelta. Kun ajovalot ovat päällä, huuru poistuu valonsäteiden alueelta nopeasti."
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

Richeliu

Lainaus käyttäjältä: vesap - 25.12.17 - klo:21:39
Tähän alla olevaan ohjekirjasta löytyvään viittasin postauksessani. Leinee kyse kuinka paljon kosteutta sinne muodostuu ja poistuuko se. Pitääpä seurata mikä oman K:n tilanne on.
^"Huomautus Ajovalot voivat huurtua sisäpuolelta. Kun ajovalot ovat päällä, huuru poistuu valonsäteiden alueelta nopeasti."

Itsellä ei ainakaan tunnin ajon aikana lähtenyt mihinkään. Vois huomenna kuvaa tyrkätä niin näkyy hyvin.
VW passat allroad 2013 2.0 TDI DSG
Audi A3 sedan 2018 1.0 TSI DSG

Entinen Skoda Kodiaq 2018, 2.0 TDI 190hp DSG
Entinen Audi A3 2014 1.6 TDI ultra 110hp
Entinen A3 2010 1.6TDI 105 hp
Entinen Skoda Octavia Scout 2014 184hp diesel DSG
Entinen Scout 2009 140hp manuaali diesel

Richeliu

Jos tuosta selvän saa

VW passat allroad 2013 2.0 TDI DSG
Audi A3 sedan 2018 1.0 TSI DSG

Entinen Skoda Kodiaq 2018, 2.0 TDI 190hp DSG
Entinen Audi A3 2014 1.6 TDI ultra 110hp
Entinen A3 2010 1.6TDI 105 hp
Entinen Skoda Octavia Scout 2014 184hp diesel DSG
Entinen Scout 2009 140hp manuaali diesel

Tonttu66

LED-valojen virrankulutus ja siten niiden tuottama lämpö on niin vähäistä, että näissä kosteissa keleissä ei tuo kosteus taida kovin hevillä lähteä pois. Eiköhän nuo ole suunniteltu kosteutta kestämään. VW Passatin käyttöohjekirjassa on samanlainen huomautus kosteuden tiivistymisestä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Richeliu

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 26.12.17 - klo:13:17
LED-valojen virrankulutus ja siten niiden tuottama lämpö on niin vähäistä, että näissä kosteissa keleissä ei tuo kosteus taida kovin hevillä lähteä pois. Eiköhän nuo ole suunniteltu kosteutta kestämään. VW Passatin käyttöohjekirjassa on samanlainen huomautus kosteuden tiivistymisestä.
Kuten jo aiemmin mainitsin niin en ole huolissaan vaurioista vaan ennen kaikkea valojen tehokkuudesta, onhan tuo sanomattakin selvää että valoteho tippuu reilusti kun umpiot huurussa. Sitä kun varsinkin maaseudulla pohjoisessa asustaa niin katuvalot on vähissä.
VW passat allroad 2013 2.0 TDI DSG
Audi A3 sedan 2018 1.0 TSI DSG

Entinen Skoda Kodiaq 2018, 2.0 TDI 190hp DSG
Entinen Audi A3 2014 1.6 TDI ultra 110hp
Entinen A3 2010 1.6TDI 105 hp
Entinen Skoda Octavia Scout 2014 184hp diesel DSG
Entinen Scout 2009 140hp manuaali diesel

vesap

Onko tietoa mistä mahtaa johtua kun takaluukku ei enää avaimesta painamalla aukea? Olenkohan tökännyt jotain väärää kohtaa valikosta.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

Richeliu

Lainaus käyttäjältä: vesap - 26.12.17 - klo:14:25
Onko tietoa mistä mahtaa johtua kun takaluukku ei enää avaimesta painamalla aukea? Olenkohan tökännyt jotain väärää kohtaa valikosta.
Onko auennut aiemmin? Kyllä tuo ainakin minulla toimii. Onko peräkoukussa kärry kiinni ? Scout ei silloin muuta kuin aukesi raolleen muttei noussut ylös asti.
VW passat allroad 2013 2.0 TDI DSG
Audi A3 sedan 2018 1.0 TSI DSG

Entinen Skoda Kodiaq 2018, 2.0 TDI 190hp DSG
Entinen Audi A3 2014 1.6 TDI ultra 110hp
Entinen A3 2010 1.6TDI 105 hp
Entinen Skoda Octavia Scout 2014 184hp diesel DSG
Entinen Scout 2009 140hp manuaali diesel

vesap

On aiemmin auennut ja koukussa ei ole mitään kiinni >:(
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

mypantter

Tullu ajeltua jo reilut 40 tuhatta ja muutama asia joka ottaa päähän

- molemmista etuovista tulee räminää huonommilla  teillä
- kaukovalo asistentti toimii miten sattuu esim. pitää olla aika pimeä että kytkeytyy päälle, pienemmillä teillä ei kytkeydy ollenkaan, ja kun vastaan tulija vaihtaa lyhyet päättää aina välillä skoda laittaa takaisin pitkät:) (edellisessä autossa BMW ei ollut näitä ongelmia)
- Adaptiivinen tippuu heti pois jo hiukankin kosteutta tai lunta anturin edessä
- ja nuo etuvalot huurassa, ei oikein näytä hyvälle uudessa autossa...

Muuten tyytyväinen ollut autoon
yritin eilen soittaa Laakkoselle näistä havainnoista mutta linjat täynnä ja soitto pyyntöön ei ole vielä vastattu, että aika perussettiä saada puhelu perille......

pasuunaC3

Samoja huomioita kuin edellä, itsellä ei ovet resonoi mutta jokin muu resonanssi kuuluu kuskin puolelta jostai  kojelaudan takaa mahdollisesti samoin kattoluukku nitisee ja natisee pakkasilla :)
Vaan auto on siltikkin aivan loistava eikä kaduta että tuli hankittua, ainakaan kun katselee kilpailevia merkkejä ei vastaavaa olis saanut lähellekkään samaan hintaan
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

piokon

Takana 11tkm, pitkälti samaa tarinaa kuin edellä.
- kattoluukku natisee ja rämisee
- oikealta puolelta, jostain pelkääjän puolen ovesta kuuluu jatkuvaa räminää/resonointia
- adaptiivinen vakkari / jarru-assistentti tippuu nopeasti pois päältä jos vähänkin kuraa/lunta edessä
- ajovalopesimet jää rumasti esille käytön jälkeen (eivät palaudu puskurin sisälle, jäävät n. 5 mm esille, pitää painaa käsin takaisin)

Muutoin matka on sujunut luotettavasti, hieno auto ja hyvä ajaa kelistä huolimatta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 05.01.18 - klo:10:15
Samoja huomioita kuin edellä, itsellä ei ovet resonoi mutta jokin muu resonanssi kuuluu kuskin puolelta jostai  kojelaudan takaa mahdollisesti samoin kattoluukku nitisee ja natisee pakkasilla :)
Vaan auto on siltikkin aivan loistava eikä kaduta että tuli hankittua, ainakaan kun katselee kilpailevia merkkejä ei vastaavaa olis saanut lähellekkään samaan hintaan

Mutta olisiko saanut ilman nitinöitä ja natinoita kilpailijalta?  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

jni

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.01.18 - klo:12:11
Mutta olisiko saanut ilman nitinöitä ja natinoita kilpailijalta?  ;)

Tuskin. Eemeli mersu se vasta kitinää piti. Kattopaneeli ja siellä olevat johdot kitisivät ja kolisivat uudesta saakka.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.01.18 - klo:12:11
Mutta olisiko saanut ilman nitinöitä ja natinoita kilpailijalta?  ;)

Tämä on mielestäni aivan perusteltu kysymys. VAG-foorumin keskusteluja lukiessa ei nimittäin voi välttyä huomaamasta, että erilaiset nitinät, natinat, räminät ja kolinat vaivaavat kirjoittajia merkistä ja mallista riippumatta. Missä määrin samoja ongelmia esiintyy muilla merkeillä, siitä voivat arvion esittää vain ne, jotka ovat muiden merkkien foorumeja lukeneet.

Toisaalta VAG:n merkit myyvät vuodesta toiseen varsin mukavasti. Tämä antaa mahdollisuuden erilaisiin johtopäätöksiin. Ensimmäinen on se, että kaikki VAG-autot eivät nitise ja rämise. Foorumeilla asioista kirjoittavat vain ne, joilla ongelmia on. Voi myös olla niin, että isoa joukkoa "autokansasta" erilaiset hälyäänet eivät yksinkertaisesti häiritse. Autofoorumeilla kirjoittelevat ovat  todennäköisesti keskimääräistä tarkempia autonsa ominaisuuksien suhteen, eivätkä tämän vuoksi halua kuulla yhtään ylimääräistä ääntä. Kolmas johtopäätös voi olla se, että nitinät kyllä häiritsevät muitakin kuin foorum-ihmisiä, mutta että VAG-autojen hyvät ominaisuudet ovat huonoja merkittävämmät. Nitinöitä jaksaa siis kuunnella, jos merkki muuten tarjoaa sellaisia ominaisuuksia, joita kilpailijoilta on vaikeampi löytää. Tässä suhteessa tulee mieleen esimerkiksi moottorit. Vaikkapa japanilaisilta taitaa edelleen olla aika vaikea löytää ahdettuja moottoreita, jotka tarjoavat samassa paketissa taloudellisuutta ja tehoa.

Eräs vaihtoehto nitinöitä kammoaville saattaisivat olla saksalaisten ns. premium-merkkien isokokoiset mallit. Ne ovat kuitenkin uusina (ja varusteltuina) niin kalliita, että Suomessa harvempi on halukas niitä omilla rahoillaan ostamaan. Ja kun ymmärrettävästi moni autoa vaihtaessaan haluaa nimenomaan uuden auton, saattaa valinta kaikesta huolimatta taas päätyä VAG-tuotteeseen.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 05.01.18 - klo:17:18
Tämä on mielestäni aivan perusteltu kysymys. VAG-foorumin keskusteluja lukiessa ei nimittäin voi välttyä huomaamasta, että erilaiset nitinät, natinat, räminät ja kolinat vaivaavat kirjoittajia merkistä ja mallista riippumatta. Missä määrin samoja ongelmia esiintyy muilla merkeillä, siitä voivat arvion esittää vain ne, jotka ovat muiden merkkien foorumeja lukeneet.

Toisaalta VAG:n merkit myyvät vuodesta toiseen varsin mukavasti. Tämä antaa mahdollisuuden erilaisiin johtopäätöksiin. Ensimmäinen on se, että kaikki VAG-autot eivät nitise ja rämise. Foorumeilla asioista kirjoittavat vain ne, joilla ongelmia on. Voi myös olla niin, että isoa joukkoa "autokansasta" erilaiset hälyäänet eivät yksinkertaisesti häiritse. Autofoorumeilla kirjoittelevat ovat  todennäköisesti keskimääräistä tarkempia autonsa ominaisuuksien suhteen, eivätkä tämän vuoksi halua kuulla yhtään ylimääräistä ääntä. Kolmas johtopäätös voi olla se, että nitinät kyllä häiritsevät muitakin kuin foorum-ihmisiä, mutta että VAG-autojen hyvät ominaisuudet ovat huonoja merkittävämmät. Nitinöitä jaksaa siis kuunnella, jos merkki muuten tarjoaa sellaisia ominaisuuksia, joita kilpailijoilta on vaikeampi löytää. Tässä suhteessa tulee mieleen esimerkiksi moottorit. Vaikkapa japanilaisilta taitaa edelleen olla aika vaikea löytää ahdettuja moottoreita, jotka tarjoavat samassa paketissa taloudellisuutta ja tehoa.

Eräs vaihtoehto nitinöitä kammoaville saattaisivat olla saksalaisten ns. premium-merkkien isokokoiset mallit. Ne ovat kuitenkin uusina (ja varusteltuina) niin kalliita, että Suomessa harvempi on halukas niitä omilla rahoillaan ostamaan. Ja kun ymmärrettävästi moni autoa vaihtaessaan haluaa nimenomaan uuden auton, saattaa valinta kaikesta huolimatta taas päätyä VAG-tuotteeseen.

Kyllä minusta on surullista, että yli 50kâ,¬ vaggilaisetkin natisee ja kitisee. Samaan aikaan karvalakkimallin ford ja corolla ei sitä tee ;). Olen sanonutkin, että vag:t on hyviä, kun ne toimii.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Husky

Mulla on toinen japanilainen L peräjälkeen. Eipä kitinät tai natinat ole haitanneet, päinvastoin, aivan hemmetin hyvä auto oli edellinen, mutta nykyinen vielä parempi. Ajoin edellisellä 60 tkm (joo aika vähä) ja ei lamppukaan tarvinnu vaihtaa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy