Seat Cordoba 1.4 2003 Ecu/sähköt

Aloittaja Yourma, 08.11.20 - klo:14:38

« edellinen - seuraava »

Yourma

Terve!

Nyt tarvisi viisaammilta apuja. Cordobassa ollut muutamia oireita viimeaikoina. Alkuun mm. herjasi vikakoodia jarruvalokytkimestä, mutta jarruvalot toimivat kuitenkin(sytytti vikavalon ja epc valon). Vaihdoin kytkimen, niin vikavalo katosi mutta niin myös jarruvalot. Mielestäni asensin oikein tuon kytkimenkin.

Ajattelin että onko kytkimessä edelleen vika ja hommasin uuden, no nyt ei toimi enään mikään kytkin oikein ja jarruvalot palaa kokoajan. Aikani kun rukkailin kytkintä niin sain lisäjarruvalon toimimaan niin kuin pitää, mutta siltikin perus jarruvalot palaa kokoajan, myös vaikka jarruvalokytkin olisi pois paikaltaan.

Siitä päästäänkin seuraavaan, hieman vaikeampaan ongelmaan. Ajattelin että koitan "nollata" auton ottamalla akun irti. Siinä melkoisella tohinalla tehdessä onnistuin avaimella osumaan ECU-boksiin ja akun + napaan. Tästä luultavasti ecu otti itseensä kun nyt laittaa autoon virran niin jokin rele vain nakuttaa ja auto ei käynnisty. Tässä jo katselin ebaysta uutta ecua, mutta pitääkö se koodata autoon vai meneekö sellaisenaan?

Tosiaan auto on minulla ns. ylimääräisenä eikä tosiaan kovin arvokas, mutta ei viitsisi paalin laittaa jos sen saisi pikku rahalla pelittään.

Jultsu

ECU pitää sopeuttaa ajonestoon aina.

ECUn metallikuori on suoraan maissa, joten en usko että se oikosulku on hajoittanut mitään sieltä sisältä, mutta se 800 ampeerin virta joka on hetkellisesti kulkenut sieltä ecun multiplugiliittimen kautta maihin on saattanut tehdä vähän rapeaksi noita johtimia / liitoksia.

Pyörittäähän auto kuitenkin starttia edelleen normaalisti?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Yourma

Joo pyörittää starttia normaalisti. Ja tosiaan kuulostaa aivan kuin joku rele nakuttaisi lähellä sulakerasiaa. En vielä tutkinut mistä nakutus tulee.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.11.20 - klo:19:10
ECU pitää sopeuttaa ajonestoon aina.

ECUn metallikuori on suoraan maissa, joten en usko että se oikosulku on hajoittanut mitään sieltä sisältä, mutta se 800 ampeerin virta joka on hetkellisesti kulkenut sieltä ecun multiplugiliittimen kautta maihin on saattanut tehdä vähän rapeaksi noita johtimia / liitoksia.

Pyörittäähän auto kuitenkin starttia edelleen normaalisti?

Yourma

Päivitystä tähän. Vaihdoin ecun relen joka nakutti. Ei vaikutusta. Uudella relellä nakutti alkuun samallailla, mutta nakutus loppui hetken päästä ja sitten syttyi ajonestovalo.  Vanhalla relellä nakutus jatkuu, mutta ajonesto ei pala. Aikani vaihtelin releitä päikseen, niin uudella relellä ajonesto lakkasi myös palamasta, mutta auto ei käynnisty.

Alkaa ideat loppumaan mistä alkaisi seuraavaksi selvittämään?

Vikakoodinlukija ei saa yhteyttä moottorin elektroniikkaan ja ajonestolle ei anna mitään vikakoodia.

Minkälainen homma tuo ajoneston sopeutus on jos kokeilen vaihtaa ecua? Pystynkö tekemään sopeutuksen Vag Pro 2:lla?

Jultsu

Tarvitset pin-koodin, näissä vehkeissä se on sama mittaristossa sekä ECUssa eli riittää jos tuolla kaapelila saat sen jommastakummasta luettua.
Sopeutukseen en osaa ottaa kantaa, itse olen suosinut pelkästään aitoa VCDS:ää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Yourma

Ok. Ebayssa näyttäisi olevan kohtuu edullisia ecuja tarjolla, mutta tuo sopeutus tosiaan pitäisi myös tehdä. Onko kokemuksia missä noita tehtäisiin/onko hinnat semmosia että kannattaa vielä alkaa tätä korjailemaan?


Jultsu

Pin-koodin kaivelu ja uuden sopeutus on joitakin kymppejä harrastajan tekemänä (tai itse ainakin pidin tuollaisia hintoja), foorumin VCDS ketjuista voi koittaa kysellä paikkakuntalaisia joilla tuohon valmiudet.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy