Arona sisälämppäri

Aloittaja mibb, 29.11.19 - klo:09:02

« edellinen - seuraava »

mibb

Oletteko asennelleet Aronaan (1.0 85kw dsg) moottorin säteilylämmitintä (Defa/Calix), ja erityisesti tuota sisätilan lämmitintä. Defan sivulla on hyvät kuvat tuon säteilylämmittimen kiinnityksestä. Muttamutta, löytyykö tuli/rintapellistä tulpattua läpivientireikää ohjaamoon menevälle sähköjohdolle??

tuomas_eronen

Ens viikolla pitäisi kokeilla samaa hommaa. Aina joka vehkeestä on läpivienti tähän mennessä löytynyt, taisi joku liike tarjota sisälämmittimen asennustakin tuohon kun tarjouksia autosta pyytelin.

Ite meinasin laittaa vesikiertoisen sähkölämmittimen jos vaan lämppärin kennon letkuun mahtuu laittamaan, se on paljon parempi kuin toi paistinpannu. Edellisessä 1.2TSI Toledossa oli 1kW vesikiertoinen+sisältilan lämmitin ja olin enemmän kuin tyytyväinen.

mibb

Nestekiertoinen moottorinlämmitin olisi minunkin mieleen, mutta seathuolto hieman pelotteli mahdollisten vikavalojen syttymisellä. Liekö siksi, että heillä  ei ole vesimallia myynnissä, vai aiheuttaako moottoreiden lämpöantureiden ristiriita ecuun häiriötä. Onkohan nestelämppäristä kuinka kokemuksia tässä 1.0 tsi:ssä.

tuomas_eronen


Eilen sain auton käsiini ja sen verran kurkkasin, että noi kennon letkut ovat erinomaisesti käsillä. Yläkautta saa laitettua lämppärin. Toi piiri on se missä vesi ekana lämpiää ja termari aukaisee siitä sit muualle. Jos termari on mekaaninen, niin ei pitäisi tulla ongelmia.

1.2 ja 1.4 TSI koneissa ainakin toimii tuolla tavalla laitettuna.

Ei kai se auta kun laittaa TT-thermo tilaukseen ja kokeilla. Olis tietty hyvä jos joku on laittanut ja voisi asian varmistaa.

tuomas_eronen


Tänään ehdittiin broidin kanssa askartelemaan lämppärit Arskaan. Broidille kunniasta 98%, mulle työkalujen ojentelusta 2%.

Siihen lämppärin kennolle menevään letkuun laitettiin TT-Thermo 1000XC. Eli yläkautta asennettavissa, letkusta pätkä pois ja siihen jarrutehostimen ja moottorin väliin se sopi. Kiinnitysrautaa ei saa mihinkään järkevään paikkaan kiinni, joten nippareilla köytettiin lähimpiin rakenteisiin. Ekojen testien perusteella moottori lämpiää hyvin, eikä auto anna vikailmoituksia. Viimeisen totuuden saa vasta kunnon pakkasilla.

Sisälämppärin piuhalle löytyi läpivienti apparin etuoven pilarista ja siitä sisälokarin päältä konehuoneeseen. Helpolla ei löytynyt muuta reikää, joten käytettiin helppoa vaihtoehtoa. Varmaan joku muukin fiksumpi reitti olisi olemassa.

mibb

Tarviko siinä jollainlailla ilmata jäähdytysjärjestelmää tuon asennuksen jälkeen? vai lähtikö itsekseen kiertämään?

tuomas_eronen

Letkupuristimet laitettiin ennen katkaisua, joten nestettä tuli pois max puoli desiä. Itsestään se lähti ilmaantumaan, pikkasen lisättiin nestettä paisuntasäiliöön.

kapsu

onko letkulämppäri toiminut hyvin?
Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

tuomas_eronen

Hyvin on tt-thermo puksuttanut. Tosin eipä tänä "talvena" sitä ole ihan hirmusti joutunut ponnistamaan. Perus puolen tunnin lämmitys ennen starttia ja nesteet 60-70c heti käynnistyksestä.

Mutuna 1.2tsi toledossa lämpesi tehokkaammin, tosin lämmitin on eri versio mutta teho sama. Kyl toi kuitenkin paistinpannun hakkaa.

kapsu

Sopiko tt-thermon liitännät kooltaan suoraan Aronan letkuihin?
Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

tuomas_eronen

Muistaakseni sopi suoraan ilman mitään kikkailua. Toi tosiaan vaatii juuri tämän uuden mallin lämppärin, missä asennusasennolla ei ole rajoituksia. About vaakasuoraan kulkee noi letkut.

kapsu

voitkos pistää tänne kuvan tuosta?
Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

tuomas_eronen






Eipä noista kuvista kovin paljon iloa ole, sen verran ahtaaseen väliin tuo piti tunkea. Tossa jarrunestesäiliön vierestä menevässä letkussa osittain näkyvä aluminnimöykky se on  :D

Ipexi

Miten tuo nesteen kulkusuunta menee.
Pitäs kiinan eperi laittaa - 21 tgihin. Meneekö neste lämppäriin ylemmästä vai alemmasta letkusta. Kulkisi neste oikeaan suuntaan

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy