Takavalot palamaan myös päivällä?

Aloittaja Repo, 21.07.18 - klo:20:29

« edellinen - seuraava »

Repo

Huomasin että takavalot ei pala silloin kun edessä palaa ledit, onko minkälainen homma saada taakse myös päivävalot, jollain kokemusta?

Repo


JJambs

Parin minuutin homma osaavalle. Vaatii koodauksen esim. VCDS:llä tai OBDElevenillä. Täältä saatat löytää auttajan, riippuen siitä missä asustat: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.240
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Repo

OK, hyvä tietää, pitää ottaa puheeksi kunhan ensihuolto tulee.

a4b8

Skoda-huolto taitaa sen tehdä, mutta VW ei suostu tekemään.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

passo_s

Laakkonen käänsi kelkkansa Passat B8 liittyen. Aluksi he perustelivat lainsäädännöllä että ei saa tehdä ko muutosta. Heh, muistaakseni Iltalehdessä oli juttu Kiasta että kaikki Kiat tulee jatkossa siten Suomeen että valonamiskan auto -asennossa takavalot palavat. Mainitsin ko jutusta Laakkoselle ja totesin että laki ei estä. Laakkonen sitten pelotteli että tekevät ko muutoksen, mutta sille ei anneta kiinteää hintaa, antavat tuntihinnat ja maksaisin joka tunnista mitä työhön kuluisi aikaa. Tämä siksi että eivät ole kertaakaan tehneet, maahantuojalta on kuitenkin ohjeet. Pitäkööt tumpelot tunkkinsa :)

Ilkka83

Jos nyt pitäis tehdä uudesta autosta kauppa niin ehtona olisi, että takavalot palaa huomiovalojen kanssa...jäis muuuten kauppa tekemättä
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Repo

No onpa erikoista toimintaa, ei tuo taida kovin hintava homma olla jos aikaa menee se pari minuuttia, no katotaan mitä Skoda huolto sanoo.😄

jamo75

mitkä on huomiovalof ? kyllä nyky autoissa on ihan ledit jotka vaan palaa osittain vettattuna normaali lähivaloisin. ongelma on täysin malli kohtainen esim. volvoissa käytäntö on ollut jo kymmenisen vuotta pitää niitä päällä. sinänsä en kyllä ymmärrä mitä hyötyä takavaloista on kun vilkut ja jarruvalot palaa ei ne mihinkään katoa, talvella ne takavalot palaa joka tapauksessa ellei erilkseen ajo parkeilla valo automatiikan takia...

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 21.07.18 - klo:22:02
Jos nyt pitäis tehdä uudesta autosta kauppa niin ehtona olisi, että takavalot palaa huomiovalojen kanssa...jäis muuuten kauppa tekemättä
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

a4b8

Olen pariin kertaan kysynyt, ei maahantuoja eikä merkkihuolto suostu tekemään. Perusteena päästöarvot joilla autot tuotu maahan. Tulleet varmaankin diesel-jupakan vuoksi varovaisiksi. Audissa takavalot palaa, Skoda on koodannut palamaan mutta VW ei.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jander

No miks niiden takavalojen pitäis palaa muulloin ku yöllä? Kyllä sen auton sieltä edestä näkee vaikka siinä räntäsateessa. Jos ei, niin voi vaikka hieraista vähän simiä ja miettiä, riittääkö näkö autolla ajamiseen.

Sama juttu etuvaloilla. Mihin niitä päivällä tarvitsee? Ei ole jäänyt yhtään autoa erottamatta vaikka tulisivat ilman valoja vastaan. Sit kuitenkin jotkut maantiesheriffit aloittaa jo kilometrin päästä sen vilkuttelun jos ajaa ihan kirkkaassa päivänvalossa vanhalla rotiskolla mistä en ikinä muista valoja laittaa päälle muulloin ku pimeällä.

Ps. ainakin tuossa uudessa polosessa palaa valot takana päivälläkin.

jarkko_h

#11
Kuten TM hiljattain totesi pelaa autojen valoautomatiikka huonosti.

Olen tässä ajanut Rovaniemen-Karikasniemen korkeudella pari viikkoa auringon laskun ja nousun aikoihin ja paljon liikenteesssä vw:n "toimivalla" automatikaakalla toimimattomia autoja.Varmuudella ei lisää turvallisuutta kun harmaa auto perse edellä edessä pimeänä laskevaa aurinkoa vasten. Pahimmillaan automatiikkan luottavat kuskit kuvaamassa auringonlaskusda makaavia poroja liikkuvasta autosta someen.

Päivällä valoja ei tarvitse, mutta näiden kotteroiden surkea automatiikka ei toimi joka olosuhteessa. Niin kauon kuin ei toimi, olisi parempi että valot aina päällä.

kt

Lainaus käyttäjältä: jander - 21.07.18 - klo:23:48
No miks niiden takavalojen pitäis palaa muulloin ku yöllä? Kyllä sen auton sieltä edestä näkee vaikka siinä räntäsateessa. Jos ei, niin voi vaikka hieraista vähän simiä ja miettiä, riittääkö näkö autolla ajamiseen.


Ja jos ei ymmärrä sytyttää takavaloja esim sumussa ja kaatosateella, niin voisi raapia päätään ja miettiä, onko ollenkaan ajotaitoinen... ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Repo

Noissa olosuhteissa syttyy kyllä ihan itsestään ilman päänraapimista.

jamo75

omissa autoissani ole ollut mitään valittamista jo pilviselläkin säällä lähivalot pärähtää päälle. PK seudulla on suhteellisen vaikeaa löytää sellaista tietä missä ei olisi katuvaloja ja missä olisi edes jonkunlaista liikennettä.

kyllä ne jarruvalot siinä kaatosateessa näkyy ei mitkään takapään huomiovalot tai sumuvalo jos riitää taito painaa valot siihen moodiin.

jos huolettaa niiden valojen toimimattomuus niin voiska vaikka ajaa ilnan että valot on auto valinnassa ?

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.07.18 - klo:23:59
Päivällä valoja ei tarvitse, mutta näiden kotteroiden surkea automatiikka ei toimi joka olosuhteessa. Niin kauon kuin ei toimi, olisi parempi että valot aina päällä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

kt

Hyvät kuskithan osaavat ajaa, vaikka etu- tai takavalot eivät pala silloin, kun niiden tulisi muiden mielestä palaa.
Ja hyvin he osaavat kääntyä risteyksissä, vaikka eivät näytä suuntamerkkejä mihinkään päin. Ihmettelevät vaan muiden sekoilua ja hätäjarrutuksia samassa risteyksessä samaan aikaan.
Ja vielä tekevät onnistuneet kaistanvaihdotkin muita yhtään häiritsemättä, kun isokin auto saadaan survottua pieneen hajurakoon moottoritiellä. Sellaisia ne hyvät kuskit on... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

SJP60

Miten tuo suuntamerkin käyttö liittyy takavalojen palamattomuuteen päivällä?

kt

^Jos kuski ei välitä takavalojen oikeasta käytöstä, niin yleistäen se sama kuski ei huomioi lainkaan muita liikenteessä. Hän ei käytä vilkkua ja survoo jokaiseen väliin jonossa,  muiden sitten kärsiessä hyvän kuskin ajotavasta. Kyseessä on siis asennevamma...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Hidalgo

Suurin osa päiväajovalojen omaavista kuskeista ei edes tiedä palavatko takavalot vai ei.
Takavalojen tulisi mielestäni palaa aina. Mitä haittaa siitä olisi että takavalot aina palaisi? Vai onko se jotenkin hienoa kun ne ei pala?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 22.07.18 - klo:14:02Mitä haittaa siitä olisi että takavalot aina palaisi?

Niinkuin yllä mainittiin, energia ei synny tyhjästä vaan jostain se sähkö niille ledeille on otettava ja loppuviimein se tulee tankkiin kaadetusta polttoaineesta. Jokainen milligrammakin on merkittävä nykyautojen co2-lukemissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

clacson

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.07.18 - klo:14:26
Niinkuin yllä mainittiin, energia ei synny tyhjästä vaan jostain se sähkö niille ledeille on otettava ja loppuviimein se tulee tankkiin kaadetusta polttoaineesta. Jokainen milligrammakin on merkittävä nykyautojen co2-lukemissa.
Niinhän se, että ensin pistetään 30-100 kâ,¬ autoon, käytetään aina ilmastointia, ajetaan nupit kaakossa, mutta siinä vaiheessa kukkaro rupeaa itkemään kun led-takavalojen sähköön tarvitaan muutama millilitra polttoainetta ja vuosittainen ajoneuvovero saattaa nousta euron  ;D
No kukin taplaa tyylillään, meikäläisen perävalot koodataan kuitenkin palamaan päivävalojen kanssa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

a4b8

Eiköhän se itkeminen johdu siitä ettei joka merkkiin tehdä virallisia koodauksia? Minä ainakin itken sitä, en virran- enkä bensankulutusta. Kyseessä tuleva auto, nykyisessä palaa takavalot.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jamo75

suurempi ongelma on vanhemmat autot joiden omistajat ajavat ilman valoja siksi että ne huiman kalliit halogeeni  etuvalot kuluvat ja näyttäisi siltä että omistavat päiväledit. se että jos joku ajaa LAIN MUKAAN ilman näkyviä takavaloja kesällä ei pitäisi kiinnostaa ketään mutta toisin tuntuu olevan.

vai väitetäänkö pokkana että siinä vw ne takavalot eivät pala millään valokatkaisijan asennolla...

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 22.07.18 - klo:16:38
Eiköhän se itkeminen johdu siitä ettei joka merkkiin tehdä virallisia koodauksia? Minä ainakin itken sitä, en virran- enkä bensankulutusta. Kyseessä tuleva auto, nykyisessä palaa takavalot.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

kt

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.07.18 - klo:16:50
suurempi ongelma on vanhemmat autot joiden omistajat ajavat ilman valoja siksi että ne huiman kalliit halogeeni  etuvalot kuluvat ja näyttäisi siltä että omistavat päiväledit. se että jos joku ajaa LAIN MUKAAN ilman näkyviä takavaloja kesällä ei pitäisi kiinnostaa ketään mutta toisin tuntuu olevan.

vai väitetäänkö pokkana että siinä vw ne takavalot eivät pala millään valokatkaisijan asennolla...

Lain mukaan saa ajaa ilman takavaloja, mutta saman lain mukaan takavaloja pitää tietyissä oloissa käyttää.

Kun kalliin auton automatiikka ei toimi lain mukaan tai maahantuoja ei suostu koodaamaan, niin silloin kuskin pitäisi ymmärtää itse ne valot sytyttää ja kääntää sitä oikeaa valokytkintä. Siis kuski on ongelman ydin, koska autohan kyllä sytyttää ne takavalot tarvittaessa.
Vain ajotaidoton kuski väittää, että vika on automatiikassa tai maahantuojassa.  ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Mikkes

Minulla Skoda Superb Style 2.0 TDI 190. VM-16, eli uusin malli.
Takavalot palavat päiväajovalo toiminnassa (edessä vain ledit) ainakin täällä.

Enhancer

Vilkuille ja jarruvaloille saadaan takana lisää huomioarvoa, kun parkkeja ei takana polteta päivällä turhaan. Tähän tutkimuksilla osoitettuun faktaan perustuu tämä erittäin fiksu EU-säädös.

Valojen polttaminen perässä päivällä on 100% turhaa. Silloin kun valoja perässä tarvitaan oikeasti tarvitaan eli esimerkiksi vesisateella, ne syttyvät sinne automaattisesti VAG-autoissa joissa automatiikka on. Samoin peräkärryä vedettäessä, valot syttyvät automaattisesti. Lumisade, pöllyävä lumi, sumu jne. ovat kelejä joissa automatiikka ei valoja sytytä, ja siihen keliin parkit ovat joka tapauksessa riittämättömät.  Valokatkaisijaan on joka tapauksessa tällöin tartuttava ja sytytettävä sumuvalot. 2 kertaa taisin viime vuonna tehdä näin. Ei näiden muutaman käyttötilanteen takia tarvitse valoja polttaa jatkuvasti.

Joka tapauksessa valokatkaisijan käyttö pitää osata. Jos kuljettaja ei tiedä mitä tekee, voi katkaisin olla hyvin asennossa 0, jolloin ihan sama mitä on koodattu perä pysyy pimeänä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.07.18 - klo:11:20
Vilkuille ja jarruvaloille saadaan takana lisää huomioarvoa, kun parkkeja ei takana polteta päivällä turhaan. Tähän tutkimuksilla osoitettuun faktaan perustuu tämä erittäin fiksu EU-säädös.

Valojen polttaminen perässä päivällä on 100% turhaa. Silloin kun valoja perässä tarvitaan oikeasti tarvitaan eli esimerkiksi vesisateella, ne syttyvät sinne automaattisesti VAG-autoissa joissa automatiikka on. Samoin peräkärryä vedettäessä, valot syttyvät automaattisesti. Lumisade, pöllyävä lumi, sumu jne. ovat kelejä joissa automatiikka ei valoja sytytä, ja siihen keliin parkit ovat joka tapauksessa riittämättömät.  Valokatkaisijaan on joka tapauksessa tällöin tartuttava ja sytytettävä sumuvalot. 2 kertaa taisin viime vuonna tehdä näin. Ei näiden muutaman käyttötilanteen takia tarvitse valoja polttaa jatkuvasti.

Joka tapauksessa valokatkaisijan käyttö pitää osata. Jos kuljettaja ei tiedä mitä tekee, voi katkaisin olla hyvin asennossa 0, jolloin ihan sama mitä on koodattu perä pysyy pimeänä.

Jep jep. Ja lisäjarruvalokin oli aikoinaan saatanan tekele.

Kummasti iltahämärälläkin ajellaan perävalot pimeänä. Parhaat tapaukset peräkärry perässä. Ja kyllä aikoinaan perustelu oli polttoaineen säästö. Suomi OLISI voinut kansallisella päätöksellä tehdä asioille jotain, mutta pitää nuoleskella, joka asiassa EU:n suuntaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.07.18 - klo:11:20
Samoin peräkärryä vedettäessä, valot syttyvät automaattisesti.

Itsellä hiukan eri kokemus tästä asiasta. Oma Golf7 ei sytytä takavaloja (eikä kärryn valoja) vaikka kärryn laittaa kiinni ja valokatkaisija auto-asennossa. Mielestäni olisi kyllä hyvä, että kärryn kanssa palaisi takavalot (tai ainakin kärryn valot) automaattisesti.

Yleisesti aiheeseen liittyen olen Enhancerin kanssa samaa mieltä, että kuljettajan täytyisi oikeasti tietää autonsa valot ja niiden oikea käyttö riippumatta onko autossa automaattivalot ja ym. tunnistimet. Jos kuski ei ymmärrä kyseisen auton valojen toimintaa niin pitäisi ymmärtää sitten laittaa varmuudeksi valot manuaalisesti "ajovalot" päälle asentoon.

Seuraavaksi voisi todeta liikenteessä olevan näitä valojen toiminnasta tietämättömiä niin paljon, että olisi oikeasti syytä koodata takavalot palamaan ihan joka helkkarin vehkeeseen. Varsinkin kun nykyään led valot on jo lähes joka autossa niin se CO2 peruste on ihan täyttä paskaa.

Useita kertoja olen pimeällä tai lumipölyssä väläytellyt pitkiä perä pimeänä ajaville ja oman kokemuksen mukaan 1/5 tajuaa laittaa valot päälle, 1/5 näyttää keskisormea, 1/5 kiihdyttää vauhtia (lähtee ajamaan karkuun) ja 2/5 ei varmaan edes huomaa vilkuttelua tai ihmettelevät että mitä tuolla vilkutellaan.

Jos valojen polttaminen auton perässä on turhaa tai jopa vaarallista niin minkä takia keulassa pitää sitten palaa kirkkaat ledi keskellä päivää? Eikö olisi parempi jos koko auto olisi ihan pimeänä kuten ainakin saksassa oli vielä ennen DRL valojen ja EU direktiivin tuloa?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Enhancer

Itse sitoisin pakollisesti auton mittaristovalaistuksen tuohon takavalojen / parkkien palamiseen.

Siitä nuo yleisimmät mokat ilman automatiikkaa mielestäni johtuu, kun esim KIA ja Opel ovat sellaisia että valokatkaisimen 0-asennossa palaa keulassa ledit ja mittaristossa valot mutta perä on pimeänä.

Mittaristo pimeäksi silloin kun perä on pimeänä olisi hyvä tilanne mistä lähteä liikkeelle.

Yksittäisen auton näkökulmasta säästö voi tuntua turhalta, mutta jos jokaisessa maailman autossa palaa turhaan 10w edestä valoja, on aika monta turhaa kilowattia poltettu. Pitäisi muistaa katsoa asioita monesta perspektiivistä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy