LED polttimot?

Aloittaja Ironic32, 19.07.13 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Sniiki

Kyllä se edit-nappi olis ihan kiva olla pidempäänkin, värilämpö siis luokkaa 6000K eli melkoisen viluista.

TDiih

#31
Onko kukaan kokeillut noita tehokkaampia LED ajovaloja? Hinnat alkavat olemaan jo suht järkeviä ja tehoa kuitenkin reilusti enemmän kuin normihalogeneissa. Googletellessa tuli vastaan aktiivisia ja passiivisia malleja. Osassa olisi mukamas myös E-hykäsyntä, mutta katsastusmies voi olla toista mieltä   ::)

Tässä yksi malli: http://www.aliexpress.com/item/Gen-2-LED-2500LM-42W-H7-Driving-Headlight-12V-Aluminium-Alloy-Housing-Conversion-Kit-Car-Fog/1410900398.html

Edit: Linkissä olevassa ei siis ole E-hyväksyntää ja ei luultavasti toimi suoraa CAN-väyläisessä ilman virheilmoitusta.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Sniiki

Vaihdoin kaikki 5050 LED tuikut 5630 moduuleilla varustettuihin. Näemmä ainakin yleisesti ottaen 5630 antaa paljon luonnollisemman valkoisen valon joka ei silti varsinaisesti kellerrä. Valotehoakin enempi kuin perus 5050 ledeissä, ei nyt mitään Cree:n veroisia mutta tarpeeksi.

PS. Parkeiksi löyty melko valkoista valoa tuottavat hehkut motonetista ellei välttämättä ledejä sinne halua. Ennenki koittanu noita siniseksi maalattuja kökkäreitä mutta nämä toimi ihan oikeasti ja ihan laillisetkin jopa.

Kr1sus

oisiko kellään hajua miksi toinen ledipoltin sammuu muutaman sekunnin kuluessa mutta toinen palaa normaalisti ?
nämä kyseessä. tulivat tänään postista http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=171060576717&ssPageName=ADME:X:AAQ:DE:1123

kokeilu erinpäin sekä toisessa led ja toisessa normaali lamppu. (tällöin palaa ledi ja normi) parkkeihin laitto kyseessä

Kr1sus

ja kyseessä VW GOLF 5 Variant

Sniiki

#35
Sammuuko se toinen molemmissa umpioissa? Mittaa resistanssit. Ehkä ne on juuri siinä hilkulla ja toisessa nyt sattuu komponenttien laatuvaihtelusta johtuen olla juuri piskuisen suurempi vastus joka riittää auton älylle.

Kr1sus

sammuu molemmissa, voisikohan olla toinen rikki. tosin 9V paristolla kokeiluna se palaa normaalisti mutta sitte ku laittaa autoon niin toinen sammuu muutaman sekunnin kuluessa kun valot laittaa päälle.

Kr1sus

ja ilmeisesti noi pikku läpyskät on vastuksia. toisessa ledissä mikä palaa normaalisti on 241, ja toinen mikä sammuu hetken päästä on 391

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 29.11.13 - klo:20:00
Seuraava kysymys.  :)

Oman merkin keskustelupalsta ei juurikaan tarjonnut apua  ::) niin turvaudun tutumman  ;D foorumin ekspertteihin.

Pippanan sisävalo lienee suht tavallinen C5W -"sukkula"polttimo. Mites LED-versio suhtautuu, kun sisävalossa on himmennys-feature viiveellä, ja automaaginen syttyminen, kun keskuslukituksen avaa kaukokäytöllä? Tarvitaanko jotain spesiaalia tuikkua, jos meinaa LEDiin päivittää..?  :-\
Ei minulla ollut mitään ongelmia kun vaihdoin sisävalot LED:eihin.Vaihdoin jopa hansalokeroon LED valot sekä myös meikkipeileihin.Jalkatila LED valot hankin orkkikset marmorilta.Sisä LED:it tilasin Saksasta sellaisesta paikasta kuin Benzinfabrik.
Always lead, never follow

mackaiveri

Lainaus käyttäjältä: Kr1sus - 08.03.14 - klo:10:32
ja ilmeisesti noi pikku läpyskät on vastuksia. toisessa ledissä mikä palaa normaalisti on 241, ja toinen mikä sammuu hetken päästä on 391

241= 240ohmia , 391= 390ohmia. 390 ohmia on liian iso että tunnistaa "polttimon".

Sniiki

Diagnostiikka taisikin tarkkailla virtaa eli sitten nimenomaan noinpäin että suuremmalla vastuksella rajoittaa liikaa. Käske myyjän lähettää uus tai uhkaat hirmuisen huonolla palautteella.

Noi sisätilan tuikut ei oo diagnostiikan piirissä joten sen puolesta ei oo ongelmaa. Himmennys toimii jotenkuten muttei niin hyvin ku hehkuilla. En tiä onko ne analogisesti himmennetty vai onko neki PWM ohjattuja mutta LEDit himmenevät hätäisemmin kuin hehkut. Lisäksi itellä ainaki jää LEDeillä lievää jälkihehkua esim. sisäkattovaloihin joissain kohti kun systeemissä on päällä joku lepovirta. Ei ne kuitenkaa loistamaan jää ajon aikana eikä autosta poistuttua.

Kr1sus

Lainaus käyttäjältä: mackaiveri - 08.03.14 - klo:10:55
241= 240ohmia , 391= 390ohmia. 390 ohmia on liian iso että tunnistaa "polttimon".
joo 240ohminen toimii normaalisti mutta. näköjää laittanut väärän tuon 390ohmisen vaikka pitäisi olla 2x 240ohmista...

Kr1sus

oisiko kellään tietoa tämmöisestä että kun auto on seissyt yönyli pihalla. kuskin puolen parkki ledi lei lähde palamaan kun lähden aamulla töihin. mutta sitten kuin käynnistää auton ja sammuttaa ja käynnistää uudestaan syttyy. ? ja sitten kun tuolla ajelee ja vaikka auto on sammuksissa niin normaalisti syttyvät palamaan eikä herjaa mitään ?

seppotaas

Onkos joku tutkinut mikä on tuo virtaraja jolla diagnostiikka (octavia) tulkitsee polttimon palaneeksi (päiväajo) ja aiheuttaa vikakoodin ?
Vai "ajetaanko" noita polttimoita jotenkin elektroonisesti ? PWM? Joka ei tietenkään oikein sovellu LED valojen kanssa.. Voiko sitä säätää ? Taulukon mukaan polttimo on 21W mutta palaa todella himmeästi jos oikeasti on tuon tehoinen... Kunhan kelit lämpenee uskaltaa noita lamppuja alkaa repimään puskurista.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

repomies

Valistakaas tymempää, kun en oikein ole sisäistänyt tätä ledivillitystä.

Itseäni kiinnostaisi "merkityksettömien" valojen vaihtaminen vähemmän virtaa kuluttaviin. Käytännössä kohteina voisi olla rekisterikilven valot ja parkit.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi menisin laittamaan kiinni jotkut vastuksilla pilatut polttimot, jotka jokatapauksessa kuluttavat virtaa entiseen malliin diagnostiikkaa miellyttääkseen, ja pimahtavat sitten ennen aikojaan kun vastus kuumentaa elektroniikkaa. Mitä järkeä?

Onko (tai saako koodattua) vanhemmissa 3C-pasunoissa mitkään näistä "merkityksettömistä" valoista diagnostiikan ulottumattomissa? VCDS löytyy, eli voin koodailla.

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: repomies - 30.03.14 - klo:09:57
Valistakaas tymempää, kun en oikein ole sisäistänyt tätä ledivillitystä.

Itseäni kiinnostaisi "merkityksettömien" valojen vaihtaminen vähemmän virtaa kuluttaviin. Käytännössä kohteina voisi olla rekisterikilven valot ja parkit.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi menisin laittamaan kiinni jotkut vastuksilla pilatut polttimot, jotka jokatapauksessa kuluttavat virtaa entiseen malliin diagnostiikkaa miellyttääkseen, ja pimahtavat sitten ennen aikojaan kun vastus kuumentaa elektroniikkaa. Mitä järkeä?

Nuo vastukset laitetaan yleensä erilleen LEDistä, kuitenkin virtaa menee "entisenlailla tai vähän enemmän" diagnostiikan huijaamiseksi. Eri asia on LEDien etuvastukset jolla auton 12V käyttöjännite tiputetaan LEDille sopivammaksi, tai nykyaikana rajoitetaan muuten LEDille menevää virtaa. Jos nuo vastukset laitetaan LED:n kanssa samaan kasaan (omatekoinen viritys) ylilämpö kyllä tappaa LEDin.
Kokeilemallahan se selviää mikä ei sytytä vikavaloa... ei myöskään ole tuohon "vastus virittelyn" mieltynyt... :P
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

repomies

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 31.03.14 - klo:15:33
Nuo vastukset laitetaan yleensä erilleen LEDistä, kuitenkin virtaa menee "entisenlailla tai vähän enemmän" diagnostiikan huijaamiseksi. Eri asia on LEDien etuvastukset jolla auton 12V käyttöjännite tiputetaan LEDille sopivammaksi, tai nykyaikana rajoitetaan muuten LEDille menevää virtaa. Jos nuo vastukset laitetaan LED:n kanssa samaan kasaan (omatekoinen viritys) ylilämpö kyllä tappaa LEDin.
Kokeilemallahan se selviää mikä ei sytytä vikavaloa... ei myöskään ole tuohon "vastus virittelyn" mieltynyt... :P

100mA ei riitä, mutta 200mA riittää ainakin Passatin etuparkkien tapauksessa. Tuosta saadaan karkeasti 2.5W josta huikeat 0.4W päätyy bilteman pienemmän T10-kantaisen tapauksessa varsinaiselle polttimolle..

Tilasin Ebaysta parit 68 ohmin ja 5W vastukset, niiden kanssa pitäisi toimia noiden biltsun T10-kantaisten. Mitä katsoin motonetin kuvia niin niiden can-version vastukset on kyllä käytännössä vähän turhan lähellä ledejä.

seppotaas

Mulla on yhdet LED polttimot päivä-ajo valohin eli BA15s kanta jossa 6 kpl 5050 ja 1 cree (7W), mainos väittää että 12W ...virtaa ottaa 300mA. Eli lyhyellä matikalla noin 4W. Jos 21W lamppu ottaa noin 1.75A niin jostain tarvii saada lisäkuormaa...
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

repomies

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 04.04.14 - klo:09:01
Mulla on yhdet LED polttimot päivä-ajo valohin eli BA15s kanta jossa 6 kpl 5050 ja 1 cree (7W), mainos väittää että 12W ...virtaa ottaa 300mA. Eli lyhyellä matikalla noin 4W. Jos 21W lamppu ottaa noin 1.75A niin jostain tarvii saada lisäkuormaa...

Ebaysta 2kpl 5W 47ohm vastuksia siihen rinnalle, maksaa 80 senttiä 5kpl eli riittää molemmille puolille ja yksi jää muistoksi. Kuormaa tulee U^2/R per vastus eli 3,06W jos laskee 12V mukaan, yhteensä 6.1W. Jokatapauksessa alle vastuksen mitoituksen. Tuohon se ledi lisäksi niin noiden avulla saavuttanet noin 50% kuorman, joka toivottavasti riittää. Jos ei riitä, niin eipä mennyt hukkaan kuin aikaa ja 80 senttiä rahaa. Vaihtoehtoisesti voit yrittää löytää 40 ohmisia, silloin on vähän varmempaa että virta riittää. Lämpöä tulee vastaavasti enempi.

6W lämmittää sitten jo jonkin verran, ja nuo vastukset vievät tilansa. Yksi vaihtoehto on sitten 10W malli, 20 ohmia tekee 7.2W. Aavistuksen kalliimpia, ja tietysti isompia.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.04.14 - klo:18:56
Ebaysta 2kpl 5W 47ohm vastuksia siihen rinnalle, maksaa 80 senttiä 5kpl eli riittää molemmille puolille ja yksi jää muistoksi.

Saa niitä vastuksia Tampereeltakin. Bebek on Kuninkaankadulla Finlaysonin korttelissa ja Elektori Sammonkadulla Takojankadun lähellä. Eikä tarvitse odottaa viikkokausia.

Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.04.14 - klo:18:56
Vaihtoehtoisesti voit yrittää löytää 40 ohmisia, silloin on vähän varmempaa että virta riittää. Lämpöä tulee vastaavasti enempi.

40 ohmisten etsimisessä voi mennä aikaa. Lähin normiarvo on 39 ohmia.

repomies

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 13.04.14 - klo:00:08
Saa niitä vastuksia Tampereeltakin. Bebek on Kuninkaankadulla Finlaysonin korttelissa ja Elektori Sammonkadulla Takojankadun lähellä. Eikä tarvitse odottaa viikkokausia.

40 ohmisten etsimisessä voi mennä aikaa. Lähin normiarvo on 39 ohmia.

Joku Ebay-kauppias piti tuotteensa yhteydessä olevassa taulukossa tuota 40-ohmin kokoa "myös saatavissa olevana". En kyllä löytänyt varsinaista ebay-ilmoitusta moisesta ko. kauppiaalta, vain pelkän taulukkolistauksen. Varmaan tarkoitti tuota 39-ohmista.

Bebekki ja Elektori ovat tuttuja. Kuninkaankadulle en yleensä ehdi asioimaan ja sinne päin pysäköinti aiheuttaa pientä ihottumaa. Elektoriin pääsee vähän paremmin, se on kai ollut joskus lauantaisinkin auki. Mutta silti nykyään tulee aika paljon tilailtua netistä, työssäkäyvän perheellisen on niin paljon helpompi noutaa romut sitten joskus kun joutaa postista joka on iltaisinkin auki. Sorry, kivijalkaliikkeet.

Yksi vähän surullinen vastaava esimerkki oli kun etsin erään autovahan myyjiä paikkakunnalta. No se yksi ja ainoa löytyi Kangasalta, mutta on auki vain keskellä päivää ja silloinkin pyynnöstä. Lähde sinne sitten kesken työpäivän hakemaan purnukkaa joka maksaa enemmän kuin ebaysta postikuluineen. Jotenkin toivoisi, että paikalliset jotka eivät pysty kilpailemaan hinnoilla, pystyisivät kilpailemaan asiakkaista esimerkiksi juuri ilta-aukioloilla. Mutta se off-topicista, tämä nyt on tätä nykymaailmaa, tilaillaan netistä ja odotellaan.

Robikol

Vaihdoin -11 Ibiza ST etu lukuvaloon alkuperäisten lasikantaisten polttimoiden tilalle tälläiset http://motonet.fi/fi/tuote/432994/LED-polttimopari-kirkas-12V-T10-EI-TIELIIKENTEESEEN . Minkäs takia ledit eivät syty? Vaihdoin alkuperäiset takaisin niin hyvin toimii.
Seat Ibiza ST 1.2 TSI Copa Plus

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Robikol - 23.08.14 - klo:22:28
Vaihdoin -11 Ibiza ST etu lukuvaloon alkuperäisten lasikantaisten polttimoiden tilalle tälläiset http://motonet.fi/fi/tuote/432994/LED-polttimopari-kirkas-12V-T10-EI-TIELIIKENTEESEEN . Minkäs takia ledit eivät syty? Vaihdoin alkuperäiset takaisin niin hyvin toimii.

Kokeile toisten päin.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

peksinaattori

Lainaus käyttäjältä: Robikol - 23.08.14 - klo:22:28
Vaihdoin -11 Ibiza ST etu lukuvaloon alkuperäisten lasikantaisten polttimoiden tilalle tälläiset http://motonet.fi/fi/tuote/432994/LED-polttimopari-kirkas-12V-T10-EI-TIELIIKENTEESEEN . Minkäs takia ledit eivät syty? Vaihdoin alkuperäiset takaisin niin hyvin toimii.

Mulla sama vika vaikka kokeili molemminpäin. Ei ole selvinnyt mullekkaan.

Günther Wasélin os. Nivea

Led poltimoden virrankulutus on pienempi kun vastaavien hehku/halogeeni poltimoiden. Joten jos autossa on autovalotietokone tms. mikä valvo poltimoiden toimintaa, niin se voi luulla ettei siellä ole mitään. Nostamalla virrankulutus hekupoltimoiden tasoon on asenetteva erilliset vastukset  niin ajovalojärjestelmä toimii kuten normaalisestikin tai sinne tämmöiset johon ne on "sisäänrakennettu" http://lisavalot.valmiskauppa.fi/led-polttimo-12v-canvaylavastuksella-bax9s-p-7102.html
Sent from my Tietokone using Näppäimistö

Robikol

Lainaus käyttäjältä: Robikol - 23.08.14 - klo:22:28
Vaihdoin -11 Ibiza ST etu lukuvaloon alkuperäisten lasikantaisten polttimoiden tilalle tälläiset http://motonet.fi/fi/tuote/432994/LED-polttimopari-kirkas-12V-T10-EI-TIELIIKENTEESEEN . Minkäs takia ledit eivät syty? Vaihdoin alkuperäiset takaisin niin hyvin toimii.
Nyt toimii kaikki niinkuin pitää, aluksi ei noi ledit saanut vaan kosketusta kun on niin pienet pinnit polttimossa.
Seat Ibiza ST 1.2 TSI Copa Plus

Patomursu

http://www.muutossarjat.net/led-muutossarjat-c-938.html

Mites noiden valotehon riittävyys? onko kellään kokemuksia?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 19.10.14 - klo:13:26
http://www.muutossarjat.net/led-muutossarjat-c-938.html

Mites noiden valotehon riittävyys? onko kellään kokemuksia?

Itseä epäilyttää lähinnä tuo tuuletin härpäke, mitäs kun se hajoaa, syttyy koko auto tuleen? :D

Itse tarttis leoniin(1p pre fl) kilpiin kunnon ledit... Ekat ledit sulatti toisen umpion.. tokat oli "jäähdytetyt" kesti muutaman viikon ja kuumenemisen merkkejä oli taas.. nyt menossa uusi pari noita ja niissäki valon teho alkanu hiipua..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.10.14 - klo:18:20
Itseä epäilyttää lähinnä tuo tuuletin härpäke, mitäs kun se hajoaa, syttyy koko auto tuleen? :D

Itse tarttis leoniin(1p pre fl) kilpiin kunnon ledit... Ekat ledit sulatti toisen umpion.. tokat oli "jäähdytetyt" kesti muutaman viikon ja kuumenemisen merkkejä oli taas.. nyt menossa uusi pari noita ja niissäki valon teho alkanu hiipua..

Eli kannattaa suosiolla jättää väliin  ::) nykysillä xenoneilla mennää siis
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy