Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: enkero - 11.12.16 - klo:23:28
Voi. Ja jos ei osaa ja kääntyily harmittaa, niin voi halutessaan ajaa koko ajan suoraan ;)

Totta. Minusta tuo kääntymistoiminto on hyvä, eikä siihen kiinnitä hetken päästä mitään huomiota muuten kuin parempana näkyvyytenä. Itselläkään ei ole tarvetta koskaan ollut ottaa pois päältä :).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Foxit

#691
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.16 - klo:22:05
Miksi olisi valehdellut? Kitkoja käytetään eniten pääkaupunkiseudulla ja kitkojen lamellit ovat pehmeämmät jotka keräävät enemmän kiviä. Vai etkö ole ikinä verrannut keväällä nasta ja kitkarenkaita paljonko niissä on kiviä? Minä olen.
Vertailua olen minäkin tehnyt, eikä asia ole aivan noin mustavalkoinen. Eri renkaiden välillä on paljonkin eroja tuossa kivien keruu taipumuksessa. Tätä on tullut seurattua Nokian Hakkapeliitta 7 ja R2 :lla, Continentalin CVC-5:lla ja -6:lla. Nämä Nokian renkaat olivat selkeästi pahimpia keräämään pikkukiviä lamellien väliin, oli sitten nasta- tai kitkarenkaat. Continentalitkin ovat kiviä keräilleet väleihinsä, mutta huomattavasti vähemmän.

Jos se minusta olisi kiinni niin noita pysäköintipaikkoja ei kylvettäisi täyteen tuota karkeata sepeliä... Eikös joskus aikanaan ole käytetty hienompaa hiekkaakin tuohon puuhaan ehkäisemään kävelijöiden liukastumisia? Jotain kertoo jo sekin että jo tähän aikaan vuodesta työpaikkani iso parkkis on jo niin täynnä sepeliä ettei siinä ole mitään järkeä!
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

sambolo

Heh onhan niissä nastoissakin lamelleja ja kuvio sellasta että menee kiviä, en usko että kummassakaan rengastyypissä ne pienimmät lamellit sinkoo semmosia kiviä jotka lasin hajottaa. Voi ne kivet tarttua sliksiinki. Kiviä lentää kun ajetaa paikasta missä kiviä on(pientareet, työmaat ym). Tällä asialla on mun mielestä ihan turha perustella renkaiden paremmuutta. Ps en edes usko että pk seudulla on enemmän kitkarenkaita kun muualla, mitä ite seurannu ni hyvin suurella osalla nastat ropisee.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

K70

Jännä juttu, että vakuutusyhtiön vahinkoilmoituslomakkeessakin on lasivahingon aiheuttajaksi valittavissa kivi/nasta.

JakeS

Huvikseen katselin pihassa olevien autojeni renkaat. Ei niistä voinut havaita mitään eroja kivien suhteen mitä renkaiden lamelleihin tarttuu. Pirellin eurokitkoissa voimakkain kuviointi mutta ei niissäkään kiviä ollut vaikka kotitieki  on hiekoitettu todella karkealla tavaralla. Ropina kuuluu, ajan sitten pirellillä, nomian kaseilla, savan halppinastoilla tai nokian uusilla kitkoilla.

Karseata hommaa nastoilla ajaminen, teiden raiskaaminen ja tuulilasien rikkominen. Valitettavasti on vain niin paljon autoilijoita jotka eivät osaa luopua nastojen ropinasta ja sen tuomasta turvallisuuden tunteesta. Olihan se ddt aikoinaan kaikkein tehokkain torjunta-ainekin mutta haittojen myötä siitäkin osattiin luopua. Taitaa nastarenkaidenkin suhteen asia vaatia vanhakantaisten jäärien kohdalla sukupolvenvaihdoksen, ja asioiden tarkastelemisen muistakin näkökulmista kuin absoluuttisen jääpidon tärkeydestä tm:n tapaan.
Onneksi on alkanut julkisuudessa näkyä asiantuntijoilta muunlaisiakin lausuntoja.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Jultsu

#695
Otetaas pirkanmaaltakin taas väliaikaraporttia, nyt on ulkona ollut mukavan talvista ja tien pinnat on kiillottuneet paikoin mukavan lipoisiksi, eurokitkoilla onnistuu sangen hienosti pienimuotoinen turvallinen nelivetoreenaus tuolla muiden hidastelijoiden perässä ajellessa, eipä ole vieläkään tarvittu vaihtokalsareita.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.12.16 - klo:06:43
Otetaas pirkanmaaltakin taas väliaikaraporttia, nyt on ulkona ollut mukavan talvista ja tien pinnat on kiillottuneet paikoin mukavan lipoisiksi, eurokitkoilla onnistuu sangen hienosti pienimuotoinen turvallinen nelivetoreenaus tuolla muiden hidastelijoiden perässä ajellessa, eipä ole vieläkään tarvittu vaihtokalsareita.

Kun eilen katseli teitä pirkanmaalaisia eurokitkoilla, niin voisitte pysyä pois liikenteestä. Normi talvikeli ja moottoritiellä ohituskaistallakin törryytellään 90km/h motarilla. Ei mitään ongelmaa contin nastoilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Pirkanmaalla ei ole vielä ollut liukasta edes. Märkä tie paikoin tänäkin aamuna kun 10 pakkasta. Keskipohjanmaalla oli tiet aivan jäässä kirjaimellisesti. Siellä ei olisi ke kitkoilla tehnyt mitään. Vaikka niillä joissakin olosuhteissa pärjää, niin ei voi yleistää niiden soveltuvuutta kunnon talveen. Pohjoisen kitkoilla pärjäsi hyvin ja ohitellakin joutui.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antti O

Kyllä se tuntuu olevan hankala yleisesti päättää ottaako kitkat vai nastat, jäällä ajaisi mielellään nastarenkailla. Nytkin täällä idässä on melko liukkaita risteykset ja sivutiet. Toisaalta kun mennään 1.5kk eteenpäin alkaa tiet olemaan kuivia ja kitkarengas ihan ässä. Sama juttu loka/marraskuu. Yritä siinä nyt tehdä valinta kitkan ja nastan väliltä..

b1mpo

Se ropina antaa turvamarginaalia, vaikka olisi huonompi pidoltaan kuin kitka. Moni ei osaa liukkautta päätellä kitkoilla ajaessa, ei siis osaa lukea säätä,  eikä kiinnostakaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pekeke

Valitsin uuteen pelkät kitkat(talvi+kesä samoilla) ihan jännityksen vuoksi, hyvä peruste?

b1mpo

Kitka kesällä pilaa kesällä vesipidon ja ajettavuuden. Lisäksi kitkat on kalliimpia ja kuluu kesällä nopeammin. Eli rengaskulut kasvaa, pito on huonompaa ja ajo velttoa osan vuodesta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 13.12.16 - klo:08:57
Valitsin uuteen pelkät kitkat(talvi+kesä samoilla) ihan jännityksen vuoksi, hyvä peruste?
Velipoika ajanut kohta parikymmentä vuotta noin. Ostaa uudet kitkat syksyllä ja ajelee seuraavaan syksyyn ja uutta settiä alle. Sille tulee kilometrejä niin pirusti, että renkaat kestää vuoden. Kesäksi laittaa ilmanpainetta vähän reilummin kitkalle, niin kestää paremmin ajella.

Daatta

Pakko tarttua tähän, kitkarengas on helvetin huono kesärengas! Kumi ei toimi ollenkaan lämpimillä keleillä, kunnon väistöliike tai jarrutus niin pieleen menee. Aina ei auta vaikka olisi itse maailman varovaisin kuski. Tilanne voi tulla eteen pyytämättä ja yllättäen, silloin kaivataan renkailta muutakin kuin edullisia kilometrejä. Kitka on laillinen rengas ajaa ympäri vuoden, mutta turvallinen ei missään nimessä.  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

pekeke

Kesällä kaikkien renkaiden pito on vähintäin riittävä, ajoin taannoin yhden setin kankaille, enkä ollut huomannut mitään erikoista reiluissa motarinopeuksissa märällä tai kuivalla.

JaskaPankuttaja

Niin se taitaa olla kuin kaikessa muussakin; toiset pärjäävät millä vaan ja toiset ei millään.


Jos haluaa maksimoida turvallisuuden niin kannattaa tiputtaa ajonopeutta neljännes niin jarrutusmatka tippuu puoleen, varmasti isompi vaikutus kuin rengasvalinnalla.

b1mpo

Ei se ole pärjäämistä jos turvallisuudesta pitää kiinni. Ajonopeuden tiputtamista tehokkaampi keino on lukkiutua sisälle. Moni asia tuolla julkisessa liikenteessä vaikuttaa kaikkiin ja yhdenkin asenne voi muuttaa monen elämän, jos vakavia ollaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.12.16 - klo:14:22
Joo ja sit kaikkien lasit hajoo kesälläki :'(

Onneksi suurin osa ajattelee aivoillaan ja ajaa ihan oikeilla kesärenkailla. Niiden kuviointia voit myös tarkastella miksi niihin jää vähemmän kiviä kiinni.

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 13.12.16 - klo:15:22
Kesällä kaikkien renkaiden pito on vähintäin riittävä, ajoin taannoin yhden setin kankaille, enkä ollut huomannut mitään erikoista reiluissa motarinopeuksissa märällä tai kuivalla.

Toivolttavasti et tapa ketään sivullista tai minun tuttavaani, kun auto lähtee lapasesta väärässä paikassa säästämisen vuoksi. Tuurillahan ne laivatkin seilaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.12.16 - klo:16:29
Ei se ole pärjäämistä jos turvallisuudesta pitää kiinni. Ajonopeuden tiputtamista tehokkaampi keino on lukkiutua sisälle. Moni asia tuolla julkisessa liikenteessä vaikuttaa kaikkiin ja yhdenkin asenne voi muuttaa monen elämän, jos vakavia ollaan.

Kun seuraa tätä tämän päivän nopeusrajoitus keskustelua herää kysymys, jos liike muuttuu negatiiviseksi rupeaako kuolleita nousemaan haudasta? Onneksi ainakin yksi professori torppaa pienen ylinopeuden haitallisuuden pois ja keskittyy nimenomaan niihin olennaisiin asioihin mitkä aiheuttaa kuolemaan johtaneita kolareita.

Toiset tekee kompromissejä ja toiset ostaa "parasta" mitä rahalla saa. Minulle on ihan sama kumpaan ääripäähän tai siihen välille jää, kunhan ei vaaranna minun tai minun läheisteni henkeä liikenteessä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.16 - klo:18:39
Toivolttavasti et tapa ketään sivullista tai minun tuttavaani, kun auto lähtee lapasesta väärässä paikassa säästämisen vuoksi. Tuurillahan ne laivatkin seilaa...

No jo on kommentti.
Mauton, mutta sopii tyyliin.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 13.12.16 - klo:15:34
Niin se taitaa olla kuin kaikessa muussakin; toiset pärjäävät millä vaan ja toiset ei millään.


Jos haluaa maksimoida turvallisuuden niin kannattaa tiputtaa ajonopeutta neljännes niin jarrutusmatka tippuu puoleen, varmasti isompi vaikutus kuin rengasvalinnalla.

Hyvin kiteytetty!

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 11.12.16 - klo:21:45
Kyllä kitkoillakin pystyy halutessaan leikkimään, vaikka sitten tyhjällä parkkipaikalla - jos ei muuta... ::)

https://youtu.be/_p0RqTpv_sg

Ajan pääasiassa työajoa joten ei tule mieleen leikkiä kitkoilla!  8)
Kuinka moni ostaa kitkat leikkiäkseen?  :o

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 17.12.16 - klo:21:33
Ajan pääasiassa työajoa joten ei tule mieleen leikkiä kitkoilla!  8)
Kuinka moni ostaa kitkat leikkiäkseen?  :o

Heps, täällä käsi ylhäällä!🖐🏻

Vaikka ajankin työajoa kohtuullisen paljon, ei se silti estä suoristamasta jossain kadunkulmassa tms hiukan oikeaa nilkkaa. Mukavahan se on tarpeen tullen hiukan luistattaa.

Nastan pirulaiset kun ei oikein kestä sitä. Muutama pitkä luisu kuuraisella asvaltilla ja nykynastat ovat tangetin suuntaisesti. Tuon jälkeen niissä ole pitoja hevonhelvettiäkään.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

pekeke

^Kerran ocu pomppasi katsastuksessa renkaista, kuulemma melkein kaikki nastat poikki. En ollut tajunnut kun ne nysät siellä näyttää ehjiltä nastoilta jos ei katso lähempää, ajossa en ollut ihmeempiä huomannut . Tämän perusteella uskalsin tilata uuteen kitkat.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 17.12.16 - klo:21:44
Heps, täällä käsi ylhäällä!🖐🏻

Vaikka ajankin työajoa kohtuullisen paljon, ei se silti estä suoristamasta jossain kadunkulmassa tms hiukan oikeaa nilkkaa. Mukavahan se on tarpeen tullen hiukan luistattaa.

Nastan pirulaiset kun ei oikein kestä sitä. Muutama pitkä luisu kuuraisella asvaltilla ja nykynastat ovat tangetin suuntaisesti. Tuon jälkeen niissä ole pitoja hevonhelvettiäkään.
Riippuu tietenkin missä ajaa?
Minä ajelen paljon jäisillä "syrjäteillä"!
Ostin syksyllä uudet Nokialaiset, edellisistä vanhimmat oli tehty -08 (nastat tallella pääosin mutta kumissa "halkeamia") ja uusimmat muistaakseni -10, olivat alla kun pari vuotta sitten ostin!  8)

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 17.12.16 - klo:23:01
Riippuu tietenkin missä ajaa?
Minä ajelen paljon jäisillä "syrjäteillä"!
Ostin syksyllä uudet Nokialaiset, edellisistä vanhimmat oli tehty -08 (nastat tallella pääosin mutta kumissa "halkeamia") ja uusimmat muistaakseni -10, olivat alla kun pari vuotta sitten ostin!  8)

Enpä osaa sanoa missäpäin eka golf kurvailee työajoa. Omat työajot sattuvat yksi - viisinumeroisille teille, pääosin itäisen Suomen alueella, mutta satunnaisesti ihan ympäriinsä.

Esimerkiksi Savon reissuihin lähden yksinumeroisella tiellä (6), sieltä tielle 62 ja tuolta tielle 434. 434:sta tulee ajettua viikottain. Mutkaa ja mäkeä on ihan omiksi tarpeiksi ja hyvä niin. Yksi makeimmista teistä, mitä valtakunnastamme löytyy. Talvella tasaisen mukava jää/polanne kerros kaikissa noissa mäissä ja mutkissa. Tuon tien mutkissa on mukava käyttää moottoria ohjaamiseen.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

En usko. Onhan tuota tietä jo ajateltu hetken aikaa ja se ei ole myynteihin vaikuttanut.

Eilen käytiin varta vasten testaamassa vetopitoja kuluneemman merkkinastan ja tuoreen merkkikitkan kesken. Ei mitään jakoa ollut nastalla ja kaveri pelkäsi jopa kyytissä, vaikka reilulla turvamarginaalilla mentiin metsäautotietä. Totesi vain, että oma audi olisi pöpelikössä tuolla vauhdilla.  ;D Jäisellä Jyväskylän tiellä kiihtyvyys oli kitkalla parempaa. Lumiseen ylämäkeen kitkalla pääsi myöskin pidemmälle. Ei tuosta tieteellistä saa tekemälläkään, mutta ei nastat autuaaksi tee, jos ei niitäkin uusi riittävän usein. Tottakai autollakin on asiaan tekemistä, mutta se ei ollut nyt pointtina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Oktaavi

Kyllä ei ainakaan itseä kaduttanut yhtään siirtyä kitkarenkaisiin tälle talvelle. Hyvin on pärjännyt näillä Bridgestonen kitkoilla, vaikka välillä on motarilta eksytty pienillekin sivuteille. Tosin, eilen tuossa motarilla oli kyllä kolmen auton kolari ja näkyi kaikilla olevan nastat alla  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy