G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?

Aloittaja 2006tdi, 05.11.21 - klo:16:33

« edellinen - seuraava »

2006tdi

Kyseessä 2015 mallin diesel Octavia. Jossa alkuperäiset G13 nesteet sisällä. Lämmityskenno meni tukkoon. Josta n 1300 euron lasku. Huuhtelivat järjestelmän ja kenno uusiin. Ns Goodwill toimeen lopullinen lasku oli vajaat 500euroa koska autolla täysi merkkiliike historia. Jäähdytinneste vaihdettiin 12+ evoon. Tuolla G13 nesteellä olevia kuulema joitakin muitakin tukkeutunut. Nyt vuoden sisään järjestelmää vielä pitänyt huuhdella n 4krt koska paisariin tullut likaa. Nyt taas kenno meni tukkoon. Uusi täydellinen huuhtelu taas tulossa. Kaikki lisähuuhtelut olleet ilmaisia. Kysymys: onko muilla samoja kokemuksia G13 nesteestä? Neste oli mennyt eka kerralla aivan ruosteen punaiseksi. Itse en uskaltaisi ostaa G13 nesteellä olevia ajokkeja...

ukormi

Eikös näissä ollut ongelmana ne rakeet siellä paisarissa? Pussi särkyy ja sitten se on menoa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

2006tdi

Vaihtoivat siinä ensimmäisessä huollossa muuten sen paisuntasäiliön sellaiseen jossa ei ole silikaattisäiliötä sisällä. Kyselin huollossa mistä ilmiö johtuu mutta mitään suoraa vastausta tähän en saanut. Tietävät varmasti kyllä syyn mutta eivät kerro. Katsokaahan kaikki kenellä silikaattipaisarit on että neste ei ole ruosteenpunaista tai paisuntasäiliön pohja ei ole täynnä sakkaa ja että lämmitys antaa tasaisen lämmön vänkärin ja kuskin puolelle.....

Tos®

Eikö siinä pytyn kyljessä lue "silica" jos siellä on niitä?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

2006tdi

Kyllä. Siinä alkuperäisessä luki G13 mit silicat. Kyllähän tässä mielestäni on selkeä valmistusvirhe. Vamistaja tietää varmasti mistä tarkalleen on kyse mutta ei kerrota suoraan.

2006tdi

Lueskelin muualtakin noista paisuntasäiliöistä jossa käytetty silikaattirakeita. Mercedeksellä täysin samoja ongelmia. Lämppärit tukkoon ja kalliit remontit. Ja huollossa vaan pyöritellään silmiä kun kysytään mistä nämä johtuu...

M_M

Aiheesta oli äskettäin keskustelua tässä viestiketjussa: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49817.0

Siellähän oli ketjun aloittajalle jopa huollossa väitetty ettei paisuntasäiliössä ole lainkaan mitään silikaattirakeita.

Aika paljon tältäkin foorumilta löytyy juttuja tukkeutuneista lämppärikennoista, ettei se valitettavasti ihan ainutkertaista taida olla tuo pussin rikkoutuminen.

Ainakin oma käsitykseni on se, että G13 neste itsessään ei tuki mitään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

duke7

Onko tietoa missä kaikissa moottoreissa näitä on? Vai onko kaikissa jonkun vuoden jälkeen?

M_M

G13 on ilmeisesti tullut käyttöön 2008. Ei varmaan kaikkiin malleihin kuitenkaan samalla kertaa.

Omasta autosta asia on helppo tarkistaa, kun ovat ystävällisesti siihen paisarin kylkeen kirjoittaneet sisältääkö pönttö sitä silikaattia ja mitä tyyppiä neste on. Tai siis ainakin oletan, että se lukee aina jos silikaattirakeita on, varmaksi en sano.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

2006tdi

2008 1.9tdi bxe koneessa itsellä ei ollut. Ja työkaverin 2015 mallin 2.0tdi Superbissa ei myöskään ollut tuota silikaatti paisaria vaan G12 pinkit nesteet.

duke7

Tämähän on jännää. 2017 gte:n kävin kurkkaamassa niin paisarissa lukee G13 mutta ei sitä ”mit silicat” tms. Ja neste on pinkkiä.
Kurkin lampun kanssa säiliön sisäänkin eikä siellä mitään pussia näkynyt. Näkyykö se selvästi jos on vai onko jotenkin pohjalla piilossa?

rawpower

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.11.21 - klo:22:52
Tämähän on jännää. 2017 gte:n kävin kurkkaamassa niin paisarissa lukee G13 mutta ei sitä ”mit silicat” tms. Ja neste on pinkkiä.
Kurkin lampun kanssa säiliön sisäänkin eikä siellä mitään pussia näkynyt. Näkyykö se selvästi jos on vai onko jotenkin pohjalla piilossa?

Jos ei lue mit silicat niin sitten ei ole pussia. Kaikkiin malleihin tätä ei jostain syystä ole laitettu. Sen pussin kyllä hyvin näkee kun sen paisarin korkin avaa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.11.21 - klo:22:52
Tämähän on jännää. 2017 gte:n kävin kurkkaamassa niin paisarissa lukee G13 mutta ei sitä ”mit silicat” tms. Ja neste on pinkkiä.
Kurkin lampun kanssa säiliön sisäänkin eikä siellä mitään pussia näkynyt. Näkyykö se selvästi jos on vai onko jotenkin pohjalla piilossa?

Eikös GTE:ssä ole kaksi täysin erillistä jäähdytysnestekiertoa? Katsoitko molemmat paisuntasäiliöt? Meinaan toisessa kierrossa voi hyvin olla erilaiset vaatimukset jäähdytysnesteen laadulle eli molemmissa voi olla G13 neste mutta toiseen ei tarvitakkaan silikapussia.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

duke7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.11.21 - klo:11:10
Eikös GTE:ssä ole kaksi täysin erillistä jäähdytysnestekiertoa? Katsoitko molemmat paisuntasäiliöt? Meinaan toisessa kierrossa voi hyvin olla erilaiset vaatimukset jäähdytysnesteen laadulle eli molemmissa voi olla G13 neste mutta toiseen ei tarvitakkaan silikapussia.
On joo. Se sähköjen kierto on suljettu sinetillä eikä siinä edes lukenut ainakaan tunnistettavaa koodia nesteelle.

duke7

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 06.11.21 - klo:09:42
Jos ei lue mit silicat niin sitten ei ole pussia. Kaikkiin malleihin tätä ei jostain syystä ole laitettu. Sen pussin kyllä hyvin näkee kun sen paisarin korkin avaa.
Juu selkeästi noin se on tulkittava.

2006tdi

M_M:lle kiitos vinkistä tuosta samasta aiheesta käsittelevästä keskustelusta. En löytänyt tästä aiheesta, siksi aloitin tämän keskustelun. Kyseessä varmasti laajempi ilmiö ja valmistajat pakoilee vastuuta.

rawpower

Noniin laitetaas oma tilanne myös tännekin kun se tätä aihetta läheltä sivuaa. Eli potilaana 2.0 TDI RS MY18 CUNA moottorilla. Ostin auton heinäkuussa ja noin 6000km aikana jäähdytysnesteen pinta laski 1cm verran noin millin minimin alapuolelle kylmänä. Samalla olen mielestäni haistanut käyttölämpimällä koneella makean glykolin hajun auton keulan kohdilta. Auto pelannut muuten moitteetta ja mitään herjoja keittämisestä tai alhaisesta nesteen tasosta ei ole tullut. Vuotoja ei ole näkynyt.

Noh auto kävi eilen pajalla ja asiasta mainitsin niin tekivät tutkimukset. Ei havaittavia vuotoja. Olivat sitten painestaneet järjestelmän ja ei vuotoja ulospäin. Kuitenkin neste oli lähtenyt reilusti pakenemaan paisunsäiliöstä aivan kuin ilmaa jäähdytysjärjestelmässä asentajan mukaan. Olivat lisänneet 0.2l nestettä ja nyt neste kylmänä noin sentin max rajan yläpuolella... Tämä vaikutti oudolta ja pitäisihän ilman oireilla jotenkin. Rupesin sitten asiaa selvittämään ja löytyikin tämmöinen mielenkiintoinen ketju. Emme ole näköjään todellakaan yksin asian kanssa.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/

Eli kaikilla ketjun kohtalotovereilla DPF regeneroinnin jälkeen nesteet kiehuu ulos paisunsäsäiliöstä. Vain ja ainostaan siis regeneroinnin ja pitkien ajomatkojen jälkeen. Jos nyt siis ymmärrän asian oikein ->  Syyksi epäilevät sitä, että kun egr cooler saa regeneroinnin jälkeen kuumat pakokaasut ja siellä neste alkaa kuplimaan kun jäähdyttimen kenno tukossa/vetää  huonosti. Lisäksi kun ongelma etenee niin lämmintä ei tule enää puhaltimista...

Pitääpä alkaa nyt seuraamaan tätä eli aina regeneroinnin jälkeen konepelti ylös ja katsoa tuleeko paisarista höyrynä nesteet pihalle. Paisarin seutu on aina ollut kuiva ja siinä ei mielestäni jäämiä jäähynesteestä...

jampp82

omakohtaisesta kokemuksesta aiheeseen voin sanoa että pussi on todella vaikesti havaittavissa silmämääräisesti ja sitä ei sieltä pois saa muutakuin sahaamalla paisarin osiin vaikka netissä joitain videoita on sen poistosta mutta juurikin tuo teksti paisarin kyljessä mit silicat sen paljastaa. itsellä ongelma paljastui kun webaston kiertovesipumppu hajosi toistamiseen pienen ajan sisällä ja sen purettua ihmettelin mitä palluroita siellä oikeen on. ongelman laajuushan ei tietysti jäänyt siihen vaan joutui nimen omaan vaihtamaan myös sisäkennon ja huuhtelemaan järjestelmää paljon syylärin,lohkon, sisäkennolle tulevat putket ja kennon vaihto ja aivan kaikki misää jäähdytysneste kiertää sitä moskaa tuli sieltä aika reilusti pihalle eikä varmasti saatu kaikke siltikään ulos.ja tuo paisunta säiliö on päivitetty tehtaan toimesta uteen versioon jossa pussia ei enään ole joten väitän että he ovat tietoisia ongelmasta mutta haluavat koittaa lakaista sen matonalle.

M_M

Lainaus käyttäjältä: jampp82 - 17.11.21 - klo:19:24
omakohtaisesta kokemuksesta aiheeseen voin sanoa että pussi on todella vaikesti havaittavissa silmämääräisesti ja sitä ei sieltä pois saa muutakuin sahaamalla paisarin osiin

Ehkä näitä pusseja ja/tai paisuntasäiliöitä on sitten erilaisia? Mä otin omastani sen pois (kuvankin laitoin johonkin viestiketjuun) ja paisari on kyllä edelleen ihan ehjä, sahaa ei käytetty.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

hooäs

Mielenkiintoista. Onko tietoa, että koskeeko tämä nimenomaa diesel autoja? Omassa myös mit silicat ja bensa..
Octavia 2.0 TSI RS 2018

peku123

Kiertääkö neste syylarissa ok? Edellisessa 2005 Ocussa kupli paisarissa ajon jälkeen ylikuumentunut neste. Tässä syyksi lopulta paljastui viallinen termostaatti ja neste kiersi vain osittain syylarin läpi. Auto siis ylikuumentui vaikkakin mikään varoitusvalo ei syttynyt ja lämpömittari pysyi samassa missä aina.




Lainaus käyttäjältä: rawpower - 09.11.21 - klo:14:47
Noniin laitetaas oma tilanne myös tännekin kun se tätä aihetta läheltä sivuaa. Eli potilaana 2.0 TDI RS MY18 CUNA moottorilla. Ostin auton heinäkuussa ja noin 6000km aikana jäähdytysnesteen pinta laski 1cm verran noin millin minimin alapuolelle kylmänä. Samalla olen mielestäni haistanut käyttölämpimällä koneella makean glykolin hajun auton keulan kohdilta. Auto pelannut muuten moitteetta ja mitään herjoja keittämisestä tai alhaisesta nesteen tasosta ei ole tullut. Vuotoja ei ole näkynyt.

Noh auto kävi eilen pajalla ja asiasta mainitsin niin tekivät tutkimukset. Ei havaittavia vuotoja. Olivat sitten painestaneet järjestelmän ja ei vuotoja ulospäin. Kuitenkin neste oli lähtenyt reilusti pakenemaan paisunsäiliöstä aivan kuin ilmaa jäähdytysjärjestelmässä asentajan mukaan. Olivat lisänneet 0.2l nestettä ja nyt neste kylmänä noin sentin max rajan yläpuolella... Tämä vaikutti oudolta ja pitäisihän ilman oireilla jotenkin. Rupesin sitten asiaa selvittämään ja löytyikin tämmöinen mielenkiintoinen ketju. Emme ole näköjään todellakaan yksin asian kanssa.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/

Eli kaikilla ketjun kohtalotovereilla DPF regeneroinnin jälkeen nesteet kiehuu ulos paisunsäsäiliöstä. Vain ja ainostaan siis regeneroinnin ja pitkien ajomatkojen jälkeen. Jos nyt siis ymmärrän asian oikein ->  Syyksi epäilevät sitä, että kun egr cooler saa regeneroinnin jälkeen kuumat pakokaasut ja siellä neste alkaa kuplimaan kun jäähdyttimen kenno tukossa/vetää  huonosti. Lisäksi kun ongelma etenee niin lämmintä ei tule enää puhaltimista...

Pitääpä alkaa nyt seuraamaan tätä eli aina regeneroinnin jälkeen konepelti ylös ja katsoa tuleeko paisarista höyrynä nesteet pihalle. Paisarin seutu on aina ollut kuiva ja siinä ei mielestäni jäämiä jäähynesteestä...

peku123

Eilen poistin omasta. Ensin kannattaa tyhjentää jollain paisarin neste. Pussi oli oikeassa kulmassa tämän jälkeen näkyvillä. Sai pois siirtämällä se ensin keskelle säiliötä ja varovasti tylpän puun ja pihtien yhdistelmällä. Vartin homma.



Lainaus käyttäjältä: jampp82 - 17.11.21 - klo:19:24
omakohtaisesta kokemuksesta aiheeseen voin sanoa että pussi on todella vaikesti havaittavissa silmämääräisesti ja sitä ei sieltä pois saa muutakuin sahaamalla paisarin osiin vaikka netissä joitain videoita on sen poistosta mutta juurikin tuo teksti paisarin kyljessä mit silicat sen paljastaa. itsellä ongelma paljastui kun webaston kiertovesipumppu hajosi toistamiseen pienen ajan sisällä ja sen purettua ihmettelin mitä palluroita siellä oikeen on. ongelman laajuushan ei tietysti jäänyt siihen vaan joutui nimen omaan vaihtamaan myös sisäkennon ja huuhtelemaan järjestelmää paljon syylärin,lohkon, sisäkennolle tulevat putket ja kennon vaihto ja aivan kaikki misää jäähdytysneste kiertää sitä moskaa tuli sieltä aika reilusti pihalle eikä varmasti saatu kaikke siltikään ulos.ja tuo paisunta säiliö on päivitetty tehtaan toimesta uteen versioon jossa pussia ei enään ole joten väitän että he ovat tietoisia ongelmasta mutta haluavat koittaa lakaista sen matonalle.

jampp82

Lainaus käyttäjältä: peku123 - 17.11.21 - klo:21:34
Eilen poistin omasta. Ensin kannattaa tyhjentää jollain paisarin neste. Pussi oli oikeassa kulmassa tämän jälkeen näkyvillä. Sai pois siirtämällä se ensin keskelle säiliötä ja varovasti tylpän puun ja pihtien yhdistelmällä. Vartin homma.

omassa 14 vuoden bensa rs ocussa paisari oli "2" osainen niin että pussukka oli väliseinän takana johon ei päässyt käsiksi millään tutkin sitä vielä senkin jälkeen kun olin sen auki sahannut että ei todellakaan olisi onnistunut poistaa rikkomatta paisaria. mutta tappiohan ei ollut suuri muistelisin että uusi paisari marmorilla maksoi 20, ja joka sattumoisin oli juurikin päivitetty versio ilman pussukkaa.

jampp82

Lainaus käyttäjältä: hooäs - 17.11.21 - klo:21:05
Mielenkiintoista. Onko tietoa, että koskeeko tämä nimenomaa diesel autoja? Omassa myös mit silicat ja bensa..

itsellä ainakin oli kyseessä bensa ocu.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: peku123 - 17.11.21 - klo:21:31
Kiertääkö neste syylarissa ok? Edellisessa 2005 Ocussa kupli paisarissa ajon jälkeen ylikuumentunut neste. Tässä syyksi lopulta paljastui viallinen termostaatti ja neste kiersi vain osittain syylarin läpi. Auto siis ylikuumentui vaikkakin mikään varoitusvalo ei syttynyt ja lämpömittari pysyi samassa missä aina.

Veikkaisin, että kiertää. Viime viikolla tuli kilometreja 1500km huollon jälkeen. Pääosin matka-ajoa ja kenkää tuli annettua huolella ohituksissa. Teki 2x myös dpf polton todistetusti. Nesteiden pinta ei vajunut lainkaan. Minulla ei siis ammu paisarin kautta nesteet pihalle dpf polton jälkeen kuten tuossa tdclubin ketjusa.  Vuoto on siis todella pieni tai sitten jonnekin se palaa/kiehuu pois. Pakokaasut ei haise makealle eikä savuta valkoista. Ainut missä on se makea tuoksu niin on auton keulan kohdilla. Eikait se auta kuin seurata nesteen pintaa vajuuko ja kovaa ajoa. Tuon silikaattipussin voisi kyllä heivata poikkeen ennen kuin antautuu.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: hooäs - 17.11.21 - klo:21:05
Mielenkiintoista. Onko tietoa, että koskeeko tämä nimenomaa diesel autoja? Omassa myös mit silicat ja bensa..
Olen antanut itselleni kertoa, että kyse on jäähdytysjärjestelmän materiaaleista.

G13 on 'vähemmän' ympäristölle haitallisempaa, kuin korkeampi silikaatipitoinen G12. Alumiiniset osat kuluttavat nesteen silikaattia, joten tarvittaessa G13 säiliöön on lisätty rakeita pitämään pitoisuus riittävän korkeana.

Jos siis pussin poistaa kannattanee neste vaihtaa tiheämmin.

(suo siellä, vetelä täällä - kumpi lienee ympäristölle kokonaisuudessa parempi, alumiiniosien valmistaminen, vaikko nesteen laimentaminen)
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Riksaw

Useamman huuhtelun tehneenä niin ei tuo silikaatti ole se ongelma. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on liian suuri sekä ea288 moottoreissa on jumittuvaa vesipumpun kaulusta mikä aiheuttaa nesteen ylikuumentumisen ja se saa g13 jäähdytysnesteet menemään sellaiseksi ruskeaksi mönjäksi.

peku123

Jos merkkarilta hakee uuden paisuntasäiliön niin silicaattipussia siinä ei ole.

Jäi mietittttämään, että onko pussi tai nesteen vaihto useammin siis tarpeellista vaiko ei? Pussin hajoamien ei näytä olevan yleistä, mutta jos tämä tuuri käy niin kyllä se kalliiksi tulee.


harakka

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 17.11.21 - klo:22:03
Veikkaisin, että kiertää. Viime viikolla tuli kilometreja 1500km huollon jälkeen. Pääosin matka-ajoa ja kenkää tuli annettua huolella ohituksissa. Teki 2x myös dpf polton todistetusti. Nesteiden pinta ei vajunut lainkaan. Minulla ei siis ammu paisarin kautta nesteet pihalle dpf polton jälkeen kuten tuossa tdclubin ketjusa.  Vuoto on siis todella pieni tai sitten jonnekin se palaa/kiehuu pois. Pakokaasut ei haise makealle eikä savuta valkoista. Ainut missä on se makea tuoksu niin on auton keulan kohdilla. Eikait se auta kuin seurata nesteen pintaa vajuuko ja kovaa ajoa. Tuon silikaattipussin voisi kyllä heivata poikkeen ennen kuin antautuu.

Mulla oli ihan samanlainen vaiva yeti 2.0 tdi.ssä.  EGR jäähdytin vuosi. Ei höyryä, ei vuotanut ulospäin eikä ollut mitenkään tasaista nesteen häviäminenvaan ajoittain neste katosi.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: harakka - 19.11.21 - klo:16:16
Mulla oli ihan samanlainen vaiva yeti 2.0 tdi.ssä.  EGR jäähdytin vuosi. Ei höyryä, ei vuotanut ulospäin eikä ollut mitenkään tasaista nesteen häviäminenvaan ajoittain neste katosi.

Kiitos vastauksesta. Tuo EGR cooler on ollut myös ulkomaan foorumeilla syynä tähän nesteiden katoamiseen. Miten tuon saitte diagnosoitua, että vuotaa? Vuotiko siis ulospäin vai pakokaasujen sekaan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy