VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia III (13-19) => Aiheen aloitti: 2006tdi - 05.11.21 - klo:16:33

Otsikko: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: 2006tdi - 05.11.21 - klo:16:33
Kyseessä 2015 mallin diesel Octavia. Jossa alkuperäiset G13 nesteet sisällä. Lämmityskenno meni tukkoon. Josta n 1300 euron lasku. Huuhtelivat järjestelmän ja kenno uusiin. Ns Goodwill toimeen lopullinen lasku oli vajaat 500euroa koska autolla täysi merkkiliike historia. Jäähdytinneste vaihdettiin 12+ evoon. Tuolla G13 nesteellä olevia kuulema joitakin muitakin tukkeutunut. Nyt vuoden sisään järjestelmää vielä pitänyt huuhdella n 4krt koska paisariin tullut likaa. Nyt taas kenno meni tukkoon. Uusi täydellinen huuhtelu taas tulossa. Kaikki lisähuuhtelut olleet ilmaisia. Kysymys: onko muilla samoja kokemuksia G13 nesteestä? Neste oli mennyt eka kerralla aivan ruosteen punaiseksi. Itse en uskaltaisi ostaa G13 nesteellä olevia ajokkeja...
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: ukormi - 05.11.21 - klo:16:43
Eikös näissä ollut ongelmana ne rakeet siellä paisarissa? Pussi särkyy ja sitten se on menoa.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: 2006tdi - 05.11.21 - klo:18:22
Vaihtoivat siinä ensimmäisessä huollossa muuten sen paisuntasäiliön sellaiseen jossa ei ole silikaattisäiliötä sisällä. Kyselin huollossa mistä ilmiö johtuu mutta mitään suoraa vastausta tähän en saanut. Tietävät varmasti kyllä syyn mutta eivät kerro. Katsokaahan kaikki kenellä silikaattipaisarit on että neste ei ole ruosteenpunaista tai paisuntasäiliön pohja ei ole täynnä sakkaa ja että lämmitys antaa tasaisen lämmön vänkärin ja kuskin puolelle.....
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: Tos® - 05.11.21 - klo:18:28
Eikö siinä pytyn kyljessä lue "silica" jos siellä on niitä?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: 2006tdi - 05.11.21 - klo:18:51
Kyllä. Siinä alkuperäisessä luki G13 mit silicat. Kyllähän tässä mielestäni on selkeä valmistusvirhe. Vamistaja tietää varmasti mistä tarkalleen on kyse mutta ei kerrota suoraan.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: 2006tdi - 05.11.21 - klo:20:52
Lueskelin muualtakin noista paisuntasäiliöistä jossa käytetty silikaattirakeita. Mercedeksellä täysin samoja ongelmia. Lämppärit tukkoon ja kalliit remontit. Ja huollossa vaan pyöritellään silmiä kun kysytään mistä nämä johtuu...
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: M_M - 05.11.21 - klo:20:57
Aiheesta oli äskettäin keskustelua tässä viestiketjussa: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49817.0 (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49817.0)

Siellähän oli ketjun aloittajalle jopa huollossa väitetty ettei paisuntasäiliössä ole lainkaan mitään silikaattirakeita.

Aika paljon tältäkin foorumilta löytyy juttuja tukkeutuneista lämppärikennoista, ettei se valitettavasti ihan ainutkertaista taida olla tuo pussin rikkoutuminen.

Ainakin oma käsitykseni on se, että G13 neste itsessään ei tuki mitään.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: duke7 - 05.11.21 - klo:21:18
Onko tietoa missä kaikissa moottoreissa näitä on? Vai onko kaikissa jonkun vuoden jälkeen?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: M_M - 05.11.21 - klo:21:23
G13 on ilmeisesti tullut käyttöön 2008. Ei varmaan kaikkiin malleihin kuitenkaan samalla kertaa.

Omasta autosta asia on helppo tarkistaa, kun ovat ystävällisesti siihen paisarin kylkeen kirjoittaneet sisältääkö pönttö sitä silikaattia ja mitä tyyppiä neste on. Tai siis ainakin oletan, että se lukee aina jos silikaattirakeita on, varmaksi en sano.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: 2006tdi - 05.11.21 - klo:22:42
2008 1.9tdi bxe koneessa itsellä ei ollut. Ja työkaverin 2015 mallin 2.0tdi Superbissa ei myöskään ollut tuota silikaatti paisaria vaan G12 pinkit nesteet.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: duke7 - 05.11.21 - klo:22:52
Tämähän on jännää. 2017 gte:n kävin kurkkaamassa niin paisarissa lukee G13 mutta ei sitä ”mit silicat” tms. Ja neste on pinkkiä.
Kurkin lampun kanssa säiliön sisäänkin eikä siellä mitään pussia näkynyt. Näkyykö se selvästi jos on vai onko jotenkin pohjalla piilossa?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 06.11.21 - klo:09:42
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.11.21 - klo:22:52
Tämähän on jännää. 2017 gte:n kävin kurkkaamassa niin paisarissa lukee G13 mutta ei sitä ”mit silicat” tms. Ja neste on pinkkiä.
Kurkin lampun kanssa säiliön sisäänkin eikä siellä mitään pussia näkynyt. Näkyykö se selvästi jos on vai onko jotenkin pohjalla piilossa?

Jos ei lue mit silicat niin sitten ei ole pussia. Kaikkiin malleihin tätä ei jostain syystä ole laitettu. Sen pussin kyllä hyvin näkee kun sen paisarin korkin avaa.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: a_jaba - 06.11.21 - klo:11:10
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 05.11.21 - klo:22:52
Tämähän on jännää. 2017 gte:n kävin kurkkaamassa niin paisarissa lukee G13 mutta ei sitä ”mit silicat” tms. Ja neste on pinkkiä.
Kurkin lampun kanssa säiliön sisäänkin eikä siellä mitään pussia näkynyt. Näkyykö se selvästi jos on vai onko jotenkin pohjalla piilossa?

Eikös GTE:ssä ole kaksi täysin erillistä jäähdytysnestekiertoa? Katsoitko molemmat paisuntasäiliöt? Meinaan toisessa kierrossa voi hyvin olla erilaiset vaatimukset jäähdytysnesteen laadulle eli molemmissa voi olla G13 neste mutta toiseen ei tarvitakkaan silikapussia.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: duke7 - 06.11.21 - klo:13:07
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.11.21 - klo:11:10
Eikös GTE:ssä ole kaksi täysin erillistä jäähdytysnestekiertoa? Katsoitko molemmat paisuntasäiliöt? Meinaan toisessa kierrossa voi hyvin olla erilaiset vaatimukset jäähdytysnesteen laadulle eli molemmissa voi olla G13 neste mutta toiseen ei tarvitakkaan silikapussia.
On joo. Se sähköjen kierto on suljettu sinetillä eikä siinä edes lukenut ainakaan tunnistettavaa koodia nesteelle.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: duke7 - 06.11.21 - klo:13:09
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 06.11.21 - klo:09:42
Jos ei lue mit silicat niin sitten ei ole pussia. Kaikkiin malleihin tätä ei jostain syystä ole laitettu. Sen pussin kyllä hyvin näkee kun sen paisarin korkin avaa.
Juu selkeästi noin se on tulkittava.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: 2006tdi - 06.11.21 - klo:15:06
M_M:lle kiitos vinkistä tuosta samasta aiheesta käsittelevästä keskustelusta. En löytänyt tästä aiheesta, siksi aloitin tämän keskustelun. Kyseessä varmasti laajempi ilmiö ja valmistajat pakoilee vastuuta.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 09.11.21 - klo:14:47
Noniin laitetaas oma tilanne myös tännekin kun se tätä aihetta läheltä sivuaa. Eli potilaana 2.0 TDI RS MY18 CUNA moottorilla. Ostin auton heinäkuussa ja noin 6000km aikana jäähdytysnesteen pinta laski 1cm verran noin millin minimin alapuolelle kylmänä. Samalla olen mielestäni haistanut käyttölämpimällä koneella makean glykolin hajun auton keulan kohdilta. Auto pelannut muuten moitteetta ja mitään herjoja keittämisestä tai alhaisesta nesteen tasosta ei ole tullut. Vuotoja ei ole näkynyt.

Noh auto kävi eilen pajalla ja asiasta mainitsin niin tekivät tutkimukset. Ei havaittavia vuotoja. Olivat sitten painestaneet järjestelmän ja ei vuotoja ulospäin. Kuitenkin neste oli lähtenyt reilusti pakenemaan paisunsäiliöstä aivan kuin ilmaa jäähdytysjärjestelmässä asentajan mukaan. Olivat lisänneet 0.2l nestettä ja nyt neste kylmänä noin sentin max rajan yläpuolella... Tämä vaikutti oudolta ja pitäisihän ilman oireilla jotenkin. Rupesin sitten asiaa selvittämään ja löytyikin tämmöinen mielenkiintoinen ketju. Emme ole näköjään todellakaan yksin asian kanssa.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/

Eli kaikilla ketjun kohtalotovereilla DPF regeneroinnin jälkeen nesteet kiehuu ulos paisunsäsäiliöstä. Vain ja ainostaan siis regeneroinnin ja pitkien ajomatkojen jälkeen. Jos nyt siis ymmärrän asian oikein ->  Syyksi epäilevät sitä, että kun egr cooler saa regeneroinnin jälkeen kuumat pakokaasut ja siellä neste alkaa kuplimaan kun jäähdyttimen kenno tukossa/vetää  huonosti. Lisäksi kun ongelma etenee niin lämmintä ei tule enää puhaltimista...

Pitääpä alkaa nyt seuraamaan tätä eli aina regeneroinnin jälkeen konepelti ylös ja katsoa tuleeko paisarista höyrynä nesteet pihalle. Paisarin seutu on aina ollut kuiva ja siinä ei mielestäni jäämiä jäähynesteestä...
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: jampp82 - 17.11.21 - klo:19:24
omakohtaisesta kokemuksesta aiheeseen voin sanoa että pussi on todella vaikesti havaittavissa silmämääräisesti ja sitä ei sieltä pois saa muutakuin sahaamalla paisarin osiin vaikka netissä joitain videoita on sen poistosta mutta juurikin tuo teksti paisarin kyljessä mit silicat sen paljastaa. itsellä ongelma paljastui kun webaston kiertovesipumppu hajosi toistamiseen pienen ajan sisällä ja sen purettua ihmettelin mitä palluroita siellä oikeen on. ongelman laajuushan ei tietysti jäänyt siihen vaan joutui nimen omaan vaihtamaan myös sisäkennon ja huuhtelemaan järjestelmää paljon syylärin,lohkon, sisäkennolle tulevat putket ja kennon vaihto ja aivan kaikki misää jäähdytysneste kiertää sitä moskaa tuli sieltä aika reilusti pihalle eikä varmasti saatu kaikke siltikään ulos.ja tuo paisunta säiliö on päivitetty tehtaan toimesta uteen versioon jossa pussia ei enään ole joten väitän että he ovat tietoisia ongelmasta mutta haluavat koittaa lakaista sen matonalle.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: M_M - 17.11.21 - klo:19:54
Lainaus käyttäjältä: jampp82 - 17.11.21 - klo:19:24
omakohtaisesta kokemuksesta aiheeseen voin sanoa että pussi on todella vaikesti havaittavissa silmämääräisesti ja sitä ei sieltä pois saa muutakuin sahaamalla paisarin osiin

Ehkä näitä pusseja ja/tai paisuntasäiliöitä on sitten erilaisia? Mä otin omastani sen pois (kuvankin laitoin johonkin viestiketjuun) ja paisari on kyllä edelleen ihan ehjä, sahaa ei käytetty.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: hooäs - 17.11.21 - klo:21:05
Mielenkiintoista. Onko tietoa, että koskeeko tämä nimenomaa diesel autoja? Omassa myös mit silicat ja bensa..
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: peku123 - 17.11.21 - klo:21:31
Kiertääkö neste syylarissa ok? Edellisessa 2005 Ocussa kupli paisarissa ajon jälkeen ylikuumentunut neste. Tässä syyksi lopulta paljastui viallinen termostaatti ja neste kiersi vain osittain syylarin läpi. Auto siis ylikuumentui vaikkakin mikään varoitusvalo ei syttynyt ja lämpömittari pysyi samassa missä aina.




Lainaus käyttäjältä: rawpower - 09.11.21 - klo:14:47
Noniin laitetaas oma tilanne myös tännekin kun se tätä aihetta läheltä sivuaa. Eli potilaana 2.0 TDI RS MY18 CUNA moottorilla. Ostin auton heinäkuussa ja noin 6000km aikana jäähdytysnesteen pinta laski 1cm verran noin millin minimin alapuolelle kylmänä. Samalla olen mielestäni haistanut käyttölämpimällä koneella makean glykolin hajun auton keulan kohdilta. Auto pelannut muuten moitteetta ja mitään herjoja keittämisestä tai alhaisesta nesteen tasosta ei ole tullut. Vuotoja ei ole näkynyt.

Noh auto kävi eilen pajalla ja asiasta mainitsin niin tekivät tutkimukset. Ei havaittavia vuotoja. Olivat sitten painestaneet järjestelmän ja ei vuotoja ulospäin. Kuitenkin neste oli lähtenyt reilusti pakenemaan paisunsäiliöstä aivan kuin ilmaa jäähdytysjärjestelmässä asentajan mukaan. Olivat lisänneet 0.2l nestettä ja nyt neste kylmänä noin sentin max rajan yläpuolella... Tämä vaikutti oudolta ja pitäisihän ilman oireilla jotenkin. Rupesin sitten asiaa selvittämään ja löytyikin tämmöinen mielenkiintoinen ketju. Emme ole näköjään todellakaan yksin asian kanssa.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/

Eli kaikilla ketjun kohtalotovereilla DPF regeneroinnin jälkeen nesteet kiehuu ulos paisunsäsäiliöstä. Vain ja ainostaan siis regeneroinnin ja pitkien ajomatkojen jälkeen. Jos nyt siis ymmärrän asian oikein ->  Syyksi epäilevät sitä, että kun egr cooler saa regeneroinnin jälkeen kuumat pakokaasut ja siellä neste alkaa kuplimaan kun jäähdyttimen kenno tukossa/vetää  huonosti. Lisäksi kun ongelma etenee niin lämmintä ei tule enää puhaltimista...

Pitääpä alkaa nyt seuraamaan tätä eli aina regeneroinnin jälkeen konepelti ylös ja katsoa tuleeko paisarista höyrynä nesteet pihalle. Paisarin seutu on aina ollut kuiva ja siinä ei mielestäni jäämiä jäähynesteestä...
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: peku123 - 17.11.21 - klo:21:34
Eilen poistin omasta. Ensin kannattaa tyhjentää jollain paisarin neste. Pussi oli oikeassa kulmassa tämän jälkeen näkyvillä. Sai pois siirtämällä se ensin keskelle säiliötä ja varovasti tylpän puun ja pihtien yhdistelmällä. Vartin homma.



Lainaus käyttäjältä: jampp82 - 17.11.21 - klo:19:24
omakohtaisesta kokemuksesta aiheeseen voin sanoa että pussi on todella vaikesti havaittavissa silmämääräisesti ja sitä ei sieltä pois saa muutakuin sahaamalla paisarin osiin vaikka netissä joitain videoita on sen poistosta mutta juurikin tuo teksti paisarin kyljessä mit silicat sen paljastaa. itsellä ongelma paljastui kun webaston kiertovesipumppu hajosi toistamiseen pienen ajan sisällä ja sen purettua ihmettelin mitä palluroita siellä oikeen on. ongelman laajuushan ei tietysti jäänyt siihen vaan joutui nimen omaan vaihtamaan myös sisäkennon ja huuhtelemaan järjestelmää paljon syylärin,lohkon, sisäkennolle tulevat putket ja kennon vaihto ja aivan kaikki misää jäähdytysneste kiertää sitä moskaa tuli sieltä aika reilusti pihalle eikä varmasti saatu kaikke siltikään ulos.ja tuo paisunta säiliö on päivitetty tehtaan toimesta uteen versioon jossa pussia ei enään ole joten väitän että he ovat tietoisia ongelmasta mutta haluavat koittaa lakaista sen matonalle.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: jampp82 - 17.11.21 - klo:21:57
Lainaus käyttäjältä: peku123 - 17.11.21 - klo:21:34
Eilen poistin omasta. Ensin kannattaa tyhjentää jollain paisarin neste. Pussi oli oikeassa kulmassa tämän jälkeen näkyvillä. Sai pois siirtämällä se ensin keskelle säiliötä ja varovasti tylpän puun ja pihtien yhdistelmällä. Vartin homma.

omassa 14 vuoden bensa rs ocussa paisari oli "2" osainen niin että pussukka oli väliseinän takana johon ei päässyt käsiksi millään tutkin sitä vielä senkin jälkeen kun olin sen auki sahannut että ei todellakaan olisi onnistunut poistaa rikkomatta paisaria. mutta tappiohan ei ollut suuri muistelisin että uusi paisari marmorilla maksoi 20, ja joka sattumoisin oli juurikin päivitetty versio ilman pussukkaa.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: jampp82 - 17.11.21 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: hooäs - 17.11.21 - klo:21:05
Mielenkiintoista. Onko tietoa, että koskeeko tämä nimenomaa diesel autoja? Omassa myös mit silicat ja bensa..

itsellä ainakin oli kyseessä bensa ocu.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 17.11.21 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: peku123 - 17.11.21 - klo:21:31
Kiertääkö neste syylarissa ok? Edellisessa 2005 Ocussa kupli paisarissa ajon jälkeen ylikuumentunut neste. Tässä syyksi lopulta paljastui viallinen termostaatti ja neste kiersi vain osittain syylarin läpi. Auto siis ylikuumentui vaikkakin mikään varoitusvalo ei syttynyt ja lämpömittari pysyi samassa missä aina.

Veikkaisin, että kiertää. Viime viikolla tuli kilometreja 1500km huollon jälkeen. Pääosin matka-ajoa ja kenkää tuli annettua huolella ohituksissa. Teki 2x myös dpf polton todistetusti. Nesteiden pinta ei vajunut lainkaan. Minulla ei siis ammu paisarin kautta nesteet pihalle dpf polton jälkeen kuten tuossa tdclubin ketjusa.  Vuoto on siis todella pieni tai sitten jonnekin se palaa/kiehuu pois. Pakokaasut ei haise makealle eikä savuta valkoista. Ainut missä on se makea tuoksu niin on auton keulan kohdilla. Eikait se auta kuin seurata nesteen pintaa vajuuko ja kovaa ajoa. Tuon silikaattipussin voisi kyllä heivata poikkeen ennen kuin antautuu.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 18.11.21 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: hooäs - 17.11.21 - klo:21:05
Mielenkiintoista. Onko tietoa, että koskeeko tämä nimenomaa diesel autoja? Omassa myös mit silicat ja bensa..
Olen antanut itselleni kertoa, että kyse on jäähdytysjärjestelmän materiaaleista.

G13 on 'vähemmän' ympäristölle haitallisempaa, kuin korkeampi silikaatipitoinen G12. Alumiiniset osat kuluttavat nesteen silikaattia, joten tarvittaessa G13 säiliöön on lisätty rakeita pitämään pitoisuus riittävän korkeana.

Jos siis pussin poistaa kannattanee neste vaihtaa tiheämmin.

(suo siellä, vetelä täällä - kumpi lienee ympäristölle kokonaisuudessa parempi, alumiiniosien valmistaminen, vaikko nesteen laimentaminen)
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: Riksaw - 18.11.21 - klo:09:41
Useamman huuhtelun tehneenä niin ei tuo silikaatti ole se ongelma. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on liian suuri sekä ea288 moottoreissa on jumittuvaa vesipumpun kaulusta mikä aiheuttaa nesteen ylikuumentumisen ja se saa g13 jäähdytysnesteet menemään sellaiseksi ruskeaksi mönjäksi.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: peku123 - 19.11.21 - klo:11:48
Jos merkkarilta hakee uuden paisuntasäiliön niin silicaattipussia siinä ei ole.

Jäi mietittttämään, että onko pussi tai nesteen vaihto useammin siis tarpeellista vaiko ei? Pussin hajoamien ei näytä olevan yleistä, mutta jos tämä tuuri käy niin kyllä se kalliiksi tulee.

Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: harakka - 19.11.21 - klo:16:16
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 17.11.21 - klo:22:03
Veikkaisin, että kiertää. Viime viikolla tuli kilometreja 1500km huollon jälkeen. Pääosin matka-ajoa ja kenkää tuli annettua huolella ohituksissa. Teki 2x myös dpf polton todistetusti. Nesteiden pinta ei vajunut lainkaan. Minulla ei siis ammu paisarin kautta nesteet pihalle dpf polton jälkeen kuten tuossa tdclubin ketjusa.  Vuoto on siis todella pieni tai sitten jonnekin se palaa/kiehuu pois. Pakokaasut ei haise makealle eikä savuta valkoista. Ainut missä on se makea tuoksu niin on auton keulan kohdilla. Eikait se auta kuin seurata nesteen pintaa vajuuko ja kovaa ajoa. Tuon silikaattipussin voisi kyllä heivata poikkeen ennen kuin antautuu.

Mulla oli ihan samanlainen vaiva yeti 2.0 tdi.ssä.  EGR jäähdytin vuosi. Ei höyryä, ei vuotanut ulospäin eikä ollut mitenkään tasaista nesteen häviäminenvaan ajoittain neste katosi.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 19.11.21 - klo:23:40
Lainaus käyttäjältä: harakka - 19.11.21 - klo:16:16
Mulla oli ihan samanlainen vaiva yeti 2.0 tdi.ssä.  EGR jäähdytin vuosi. Ei höyryä, ei vuotanut ulospäin eikä ollut mitenkään tasaista nesteen häviäminenvaan ajoittain neste katosi.

Kiitos vastauksesta. Tuo EGR cooler on ollut myös ulkomaan foorumeilla syynä tähän nesteiden katoamiseen. Miten tuon saitte diagnosoitua, että vuotaa? Vuotiko siis ulospäin vai pakokaasujen sekaan?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 10.12.21 - klo:17:47
Laitetaas päivitystä. 3100km ja vähän yli kuukausi huollosta ajettu. Muutaman millin on vajunut eli kyllä se vaan näyttää sitä hävittävän. Pitänee olla yhteyksissä taas marmorille josko niitä kiinnostaisi asiaa tutkia. Tuo egr coolerin selvittäminen kiinnostaisi miten onnistuu?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 02.01.22 - klo:18:14
Otetaanpas komento takaisin. Katsoin pinnan kylmänä viimeksi kun oli -28 tallissa niin tietenkin näytti vajaammalta kuin silloin lähes 0 asteessa kun neste tiivistyy kylmetessään.   5000km huollosta ja näyttäisi pinta pysyvän. Ei edelleenkään ulospäin vuotoja. Haju on kuumalla koneella ennallaan keulassa, mutta ei tämä taida glykolia olla kun kerta ei nestekään nyt vaju. 10000km seuraavaan huoltoon eli eikun vaan kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: KpaL - 01.02.22 - klo:10:13
Oma kulkine keksi ilmoitella nesteiden vähäisyydestä. Täytellessä huomasin, että lukee kanssa paisuntasäiliössä tuo mit silicat. Toivottavasti ei nyt tule mitään remonttia tuon suhteen. En kyllä hoksannut silmäillä näkyykö sitä pussia siellä edes. Koneen lämmöt kyllä pysyy kurissa ja sisälle tulee hyvin lämmintä.

Webaston käyttö lienee voi tuota nestettä tuolta haihdutella?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: Tos® - 01.02.22 - klo:10:43
Nyt kahdessa edellisessä autossa (TDI) ollut webasto, niin nykyisessäkin... eikä nestettä ole haihtunut mihinkään.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: M_M - 01.02.22 - klo:10:58
Neljäs webastollinen auto menossa eikä niihin ole tarvinnut nestettä lisäillä. Ei se siis ainakaan ihan väistämätöntä ole. Webasto on osa suljettua järjestelmää eikä sellaisenaan hävitä nestettä mihinkään.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: ukormi - 22.11.22 - klo:07:34
Meinasin poistaa tuon Silicat pussin paisarista mutta eipä siellä sellaista näyttänyt olevan. Paisarihan on tuollainen kotelorakenteinen, onko se pussi siinä lieriöosassa missä on myös pinnankorkeusanturi vai jossakin paikassa josta sitä ei saa pois?

Liekö joku jo sen napannut jossakin välissä pois.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: M_M - 22.11.22 - klo:07:39
Lukeeko siinä pöntön kyljessä "mit silikat" ? Jos ei lue, niin ei siellä ole sitä pussia ollutkaan.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: ukormi - 22.11.22 - klo:08:09
Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.11.22 - klo:07:39
Lukeeko siinä pöntön kyljessä "mit silikat" ? Jos ei lue, niin ei siellä ole sitä pussia ollutkaan.
Lukee kyllä Mit Silicat
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 22.11.22 - klo:10:00
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.11.22 - klo:08:09
Lukee kyllä Mit Silicat

Silloin pussin pitäisi olla siellä. On siinä oikeassa reunassa paisarissa kun korkin avaat. On varmaan poistettu jos ei löydy.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: M_M - 22.11.22 - klo:10:14
Vissiin noita toteutuksia on erilaisia. Tässäkin viestiketjussa on paikallistettu pussi sellaiseen paikkaan ettei sitä saa pois sahaamatta koko säiliötä halki. Kun taas moni muu (minäkin) on noukkinut sen kärkipihdeillä helposti ulos säiliöstä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49935.msg758069#msg758069 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49935.msg758069#msg758069)
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: ukormi - 22.11.22 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 22.11.22 - klo:10:00
Silloin pussin pitäisi olla siellä. On siinä oikeassa reunassa paisarissa kun korkin avaat. On varmaan poistettu jos ei löydy.
Jos se ei voi olla tuolla ulkokammiossa josta sitä ei todellakaan saisi pois, silloin se varmaan on otettu jo pois. Onkohan noista ollut ihan joku kampanja että olisi poistettu huollossa.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: rawpower - 23.11.22 - klo:07:14
Todennäköisesti poistettu ellei sitten ole tuo toisenlainen paisari. Siinä se näkyy kun korkin avaa ja katsoo oikealle viistoon sisälle. Pihdeillä saisi hyvin kiinni. En ole lähtenyt poistohommiin saa nähdä kostautuuko..

Jakopääremppa olisi tulossa ajallisesti 6v iässä 2024 toukokuussa. Ajattelin tehdä sen vuoden päästä marraskuussa tarkastushuollon yhteydessä niin ei tarvitse sitten ylimääräistä huoltoa keväälle pelkän jakopään takia. Samalla oli ajatus vaihtaa paisari ilman silikaattipussia olevaksi kun nesteetkin vaihtuu samalla jakopäärempassa.

Nestettä häviää edelleen mystisesti. noin pari senttiä/18000km. Ei vuotoja näy missään. Auto pelaa mainiosti. Huollon ohje on vaan, että kovaa ajoa ja seurata :D. Itse olen  vähän skeptinen kun eikös nuo ole suljettuja järjestelmiä ja nesteen ei pitäisi hävitä. Noh aika näyttää miten käy.

Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: ukormi - 24.11.22 - klo:12:23
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 23.11.22 - klo:07:14
Todennäköisesti poistettu ellei sitten ole tuo toisenlainen paisari. Siinä se näkyy kun korkin avaa ja katsoo oikealle viistoon sisälle. Pihdeillä saisi hyvin kiinni. En ole lähtenyt poistohommiin saa nähdä kostautuuko..
Fixusliikkeessä oli yksi paisari hyllyssä. Piti olla Mahle mutta olikin Vaico Mit Silikat. No eiköhän noi ole molemmat kunnon kiinakamaa. Siinä oli siis silikaattipussi sisällä, siinä oikeassa laidassa liimattuna kiinni ulkokuoreen. Tuo on paisari jossa ei ole tuollaista kammiorakennetta. Revin sen pussin huutin tuuttiin, oli muuten tiukasti kiinni ja vaihdoin paisarin orkkiksen tilalle. Pitää varmistaa että anturi toimii eikä paisari räjähdä ensikertaa ajaessa. Sitten voisi avata tuon orkkiksen ja katsoa onko silikaatti jossakin ulkokammion puolella. Orkkiksessa ei tuollainen tarvikemallin paisarin silikaattipussi kyllä mahtuisi olemaan siinä keskikammiossa, sen verran pieni se potero on.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: reccu - 24.11.22 - klo:18:09
Minulla meni Superbissa myös syyläri aivan puuroiseksi. Toimin mm. jäähdytinnesteiden tuotepäällikkönä, joten otatin sakkaantuneesta nesteestä Laakkosella näytteen. Analyysissä löytyi fluoria. Syylärit valmistetaan nykyään CAB-mentelmällä (Controller Atmosphere Brazing), jossa kovassa paineessa ja lämmössä syylärin metalliosat hitsataan yhteen Kaliumalumiinitetrafluoridilla. Tätä fluoridia saattaa jäädä ylijäämä sinne syyläriin ja joskus se reagoi jäähdytinnesteen kanssa aiheuttaen saostumia. G12evo sisältää fosfaatteja, jotka ehkäisevät ongelmia tämän kaliumalumiinitetrafluoridin kanssa.

Tutkimusraporttini lähetettiin myös Skodan tehtaalle.
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: Nykäne - 24.11.22 - klo:21:45
Iso peukku reculle!
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: Iro - 25.11.22 - klo:20:25
Lainaus käyttäjältä: reccu - 24.11.22 - klo:18:09
Minulla meni Superbissa myös syyläri aivan puuroiseksi. Toimin mm. jäähdytinnesteiden tuotepäällikkönä, joten otatin sakkaantuneesta nesteestä Laakkosella näytteen. Analyysissä löytyi fluoria. Syylärit valmistetaan nykyään CAB-mentelmällä (Controller Atmosphere Brazing), jossa kovassa paineessa ja lämmössä syylärin metalliosat hitsataan yhteen Kaliumalumiinitetrafluoridilla. Tätä fluoridia saattaa jäädä ylijäämä sinne syyläriin ja joskus se reagoi jäähdytinnesteen kanssa aiheuttaen saostumia. G12evo sisältää fosfaatteja, jotka ehkäisevät ongelmia tämän kaliumalumiinitetrafluoridin kanssa.

Tutkimusraporttini lähetettiin myös Skodan tehtaalle.

Voiko tästä vetää johtopäätöksen että, jos nesteet on kerran esim. hihnanvaihdon yhteydessä vaihtuneet ei Kaliumalumiinitetrafluoridin pitäisi olla enää jäähdytinnesteen puuroutumisen syy?
Otsikko: Vs: G13 jäähdytinneste aiheuttaa tukoksia?
Kirjoitti: reccu - 26.11.22 - klo:09:36
Superb oli yön yli Laakkosella jäähdytinnestejärjestelmän puhdistuksessa. Olivat vuokranneet Helkamalta laitteen.

Aluksi sanottiin, että liian ”vahva” jäähdytinneste liuottaa järjestelmää ja se aiheuttaisi saastumisen. Vähän vaikea uskoa, että vaikka 55-45 -laimennos olisi haitallista mutta 50-50 ei.

En ole Skodalla mitään vastausta saanut, mutta näitä sakkoja on raskaalla puolella tullut vastaan ja fluorin löytäminen jäähdytinnesteestä kertoo syyn sakkautumiselle.

Samalla lailla muidenkin automerkkien uusimmat jäähdytinnesteet sisältävät nykyään fosfaatteja.