Uudet renkaat jo yli vuoden vanhat

Aloittaja Sikarisakari, 09.04.20 - klo:21:46

« edellinen - seuraava »

Sikarisakari

Hain tänään vuosia käyttämästäni rengasliikkeestä uudet premium-merkkiä olevat testivoittajarenkaat autooni. Aina aiemmin vastaavassa tilanteessa uudet kumit on valmistettu joitakin viikkoja tai ehkä pari-kolme kuukautta aiemmin, mutta nyt sain renkaat, joiden valmistusaika on vko 49 vuonna 2018. Kysyin tästä myyjältä, että todellako myydään 1 v 4 kk aiemmin valmistettuja edelleen uusina. Hän vakuutti, että kun renkaita varastoidaan pimeässä ja tasalämpöisessä varastossa, niin rengas ei tuossa ajassa vielä ehdi mitenkään muuttua ominaisuuksiltaan. Ja että kyseisen merkin maahantuojan varastosta on näitä heille nyt toimitettu.

Näinköhän on? Ja sitäpaitsi, vaikka kyseessä on tuorein malli kyseistä rengastyyppiä, niin kyllähän renkaisiin tehdään iän myötä muutoksia, vaikka malli- ja versionumero pysyvätkin samoina.

Mitä mieltä, myytiinkö mulle jotkut varaston pohjimmaiset vanhat kiekot, vai onko tuo ihan normaalia? Minkä ikäisiä renkaita olette itse vanhimmillaan saaneet kun olette uusia ostaneet?

tapanixxx

Mulle on aina myyty mustat ja pyöreät renkaat. Se on tärkeintä että rengas on pyöreä eikä ole heittoa.

vwmies

Rengaspuljusta olen saanut tuoreet (alle ½ v. ) renkaat. Nehän saa myydä "uusina" aina 3 vuoden ikään saakka paistoleimasta. Netistä en ole koskaan ostanut liikkeestä normikokoisia renkaita.

Myös sen tiedän, että kotimainen rengasvalmistaja myy ensin ulos varastostaan sen vanhimman valmistuserän. Jos varastointi on ollut oikea, niin en olisi huolissaan ainakaan kesärenkaiden kohdalla. Aivan paistotuoreet renkaat muuten haisevat kumilta voimakkaasti.
Yritetään pärjätä.

Iro

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

raipuli

Kyllähän tuon voi vielä uutena myydä. Tosin renkaasta voi olla jo tullut seuraava malliversio, kuten sanoit. Näin ainakin talvirenkaissa, esim Misukalla oli kitkarengas saman niminen vissiin 10 vuotta, mutta joka vuosi siihen tehtiin muutoksia.

Mulla on renkaat ollut aina puolisen vuotta ennen asennusta tehdyt. Rouvan autoon ostettiin viime keväänä uudet talvirenkaat, ne oli tosin jo vuoden ikäiset kun vanteelle pyöräytettiin.

Rankaan vanheneminen alkaa nopeutumaan, jos niillä on ajettu hieman "pintaa pois".

Kyllä minä voisin hyvin ostaa vaikka 3 v vanhat ajamattomat renkaat autoon, varsinkin kesärenkaat. Toisaalta itselle tulee kilometrejä niin paljon, että rengassatsi kestää max 1,5 "kautta".

Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

dosetti

Voi myydä uutena, itselleni en huolisi. Kysyn aina renkaita ostettaessa dotin, läheskään kaikissa liikkeissä sitä ei sanota ja sekin riittää mulle, ostan muualta. Varsinkin talvirenkaissa aivan ehdoton juttu.

V-O

#6
Kylläpä juurikin noin.

Esimerkkinä vaan... Saat 3 vuotta vanhat mutta ajamattomat renkaat autoon tänään. Viikon päästä meet autoa vaihtaan niin myyjä kattelee renkaita ja toteaa, eiei kolme vuotta vanhat korput alla. Ei voi hyvittää täyttä hintaa autosta kun pitää laskee 800 , korppujen päivitykseen...

Sikarisakari, liike vaihtoon. Käyt vielä kiittämässä heitä näistä vuosista ja laitat mainostusta tosta liikkeestä.

Mutta normaalia artistilla maksattamista, sitäpä tämä. Toki varmaan riippuu ajosuoritteesta onko mitään vaikutusta, kuten jo kirjoiteltiinkin.

Raiden

Ihan on normaalia myydä uutena. Yli 3 vuotiaissa uusissa renkaissa olisi soveliasta ilmoittaa valmistusvuosi myydessä. Ja renkaan ominaisuudet alkaa kulua sen jälkeen kun rengas on ensimmäisen kerran paineistettu.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

vwmies

Renkaisiin voidaan 3 vuoden aikana tehdä rakenteellisia muutoksia, ts. ne eivät enää ole samat kuin aikaisemmin rengastestiin osallistuneet.
Ja, koska yleensä ominaisuudet paranevat tuotekehityksen myötä, en maksaisi vanhoista vaikkakin asiallisesti varastoiduista enää samaa hintaa.

Olen kyllä ajanut >10v. merkkikesiksillä, mutta en ajakaan rallia vaan pikemminkin ennakoiden. Asia on hyvä tiedostaa.  :o
Yritetään pärjätä.

jalkkis

3v oikein varastoidut ajamattomat testivoittajarenkaat eivät ole huonoja renkaita käyttöönottohetkellä. Ok, ne eivät ehkä ole enää uusimpien versioiden tasolla mutta ero on enempi marginaalinen. Voisin itse ajaa sellaisilla mutta hinnan toki tulee olla uusinta versiota halvempi.

PassatB8

Rengas-onlinen sivuilta: ”Ammattijärjestöjen mukaan oikeanlailla varastoidut renkaat pysyvät kolme vuotta valmistuksesta tehdasuutena ja viisi vuotta uusina.”
VW Passat Variant Highline 2.0 TDI BiTurbo 4Motion (2015)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy