Uusi Touran, viat ja ongelmat

Aloittaja Zeppeliini, 26.02.16 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

Sauli77

start & stop case edelleen päällä. Tuossa elokuun alussa meni auto maahantuojalle tutkittavaksi ja vieläkään ei vikaa ole saatu korjattua. Kohta koko yläkerta uusittu koneesta ja vieläkään ei auto ajokunnossa ole. Mistähän sais toisen tilalle  :P
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

vwmies

No mitä se pääkallonpaikka on sanonut korjauksesta, ja milläs kurvailet tällävälin ?  :P
Yritetään pärjätä.

Sauli77

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 24.10.19 - klo:21:24
No mitä se pääkallonpaikka on sanonut korjauksesta, ja milläs kurvailet tällävälin ?  :P

Autoon vaihdettu 2 kertaa kansi, suuttimet, puolat, ecu, moottorin sähköjohdot ja vaikka mitä. Ja aina saanu touranin korjausten ajaksi alle. Viimeisin kesti 3kk ja sit kun auton maanantaina hain en päässy edes kotiin kun sama vika iski. Nyt oma auto alla maahantuojan odotellessa saksata vastauksia dataan mikä lähetettiin sinne toissa päivänä kun ei haittaa ole ja ei pysy vika päällä kokoajan.
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

fokkeristi

Kertokaas nyt niitä vikoja 70-100tkm ajetuissa 1.4 ätseissä. Vieläkö pitää pelätä ketjunongelmia, DSGtä? Turbon menoa? öljyn syöntiä?
2.0TDIhän oli aikoinaan AUTObildin huonoimpia 100tkm testissä.

Sauli77

No nyt vuoden 2017 malliin vaihdettiin 90000 kytkin ::)
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

Mixutech

Lainaus käyttäjältä: Sauli77 - 13.07.20 - klo:14:04
No nyt vuoden 2017 malliin vaihdettiin 90000 kytkin ::)

Menikö omaan piikkiin vai vaihtoiko maahantuoja veloituksetta sen?


Mixutech

Lainaus käyttäjältä: fokkeristi - 13.07.20 - klo:09:50
Kertokaas nyt niitä vikoja 70-100tkm ajetuissa 1.4 ätseissä. Vieläkö pitää pelätä ketjunongelmia, DSGtä? Turbon menoa? öljyn syöntiä?
2.0TDIhän oli aikoinaan AUTObildin huonoimpia 100tkm testissä.

Tämä kiinnostaa itseänikin.
Turbo kesti hyvin ainakin vanhemmissa 1.4 kun vain muisti pitää öljynvaihtovälin 15 tkm;ssa.

Onko niitä samoja ongelmia ollut näissä uuden korin malleissa mitä vanhoissa oli? Eli DSG ja ketju ne lähinnä bensakoneissa oli

Sauli77

Lainaus käyttäjältä: Mixutech - 21.07.20 - klo:15:35
Menikö omaan piikkiin vai vaihtoiko maahantuoja veloituksetta sen?

Ald takuu korvasi kyllä ja maahantuoja tuli vastaan myös.
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

Sauli77

Lainaus käyttäjältä: Mixutech - 21.07.20 - klo:15:38
Tämä kiinnostaa itseänikin.
Turbo kesti hyvin ainakin vanhemmissa 1.4 kun vain muisti pitää öljynvaihtovälin 15 tkm;ssa.

Onko niitä samoja ongelmia ollut näissä uuden korin malleissa mitä vanhoissa oli? Eli DSG ja ketju ne lähinnä bensakoneissa oli

Näis uusissa hihna kone joka ei nii vikanen ole. Dsg varmaan suurin ongelma. Tosin eka uuden korin 2015 käyttöönotettuna oli sähkövikanen ja se jäi maahantuojalle 90000 kohdalla kun puolitpista vuotta yritti korjata ja vikaa ei saatu kuntoon. Otin rahat ja menin ald hakee toisen tilalle.
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

konna00

Pari kuukautta vanha R-line touran ja 2500km mittarissa. Alkanut kuskinpenkki natisemaan. Ajaessa ei ongelmaa, mutta kun autoon menee tai vähän vaihtaa asentoa ja kovemmin painaa penkkiä niin natina kuuluu. Onko muilla tullut samanlaista vastaan? Penkki ei ole hierontaominaisuudella varustettu.

Muuten toiminut upeasti ja ajettavuus huippuluokkaa.

dwntime

Vie huoltoon kun on noin uusi auto.

Minulla natisi R-Line Tiguanissa myös kuskinpenkki ja ratkaisu oli voidella ne penkin alla olevat penkin rungon osat. Natina loppui ainakin minulla siihen.

Mutta 2kk ja 2500km ajettua autoa en rasvailisi itse yhtään vaan veisin huollon selvitettäväksi.

konna00

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 27.08.20 - klo:08:49
Vie huoltoon kun on noin uusi auto.

Minulla natisi R-Line Tiguanissa myös kuskinpenkki ja ratkaisu oli voidella ne penkin alla olevat penkin rungon osat. Natina loppui ainakin minulla siihen.

Mutta 2kk ja 2500km ajettua autoa en rasvailisi itse yhtään vaan veisin huollon selvitettäväksi.

Auto käytetty huollossa jossa rasvailtu. Viikon kesti kunnes ääni palasi. Nyt varattu uusi aika ja otetaan koko penkki pois ja rasvataan kaikki mahdolliset liikkuvat osat. Maahantuojalta kyselty asiasta ja kuulemma muutama tapausta löytyy ja tehty näin. Saas nähdä miten käy. Pikkusen epäilyttää et tulee kestämään monta vuotta pelkällä rasvaamisella jos vika jo alusta asti mut katsotaan.

Muuten auto toiminut täydellisesti ja yllättänyt todella positiivisesti kuinka hyvä on ajaa. Multimedia näyttö toimii täydellisesti eikä hidastele yhtään niinkuin muissa merkeissä välillä tekee sekä auto on todella käytännöllinen.

We Connect appi iphonessa ei aina ota käskyä vastaan ja eilen kolme kertaa suljin kokonaan sovelluksen ennenkun laittoi ovet lukkoon ja lisälämmittimen ajastuksen päälle.

DFEA

Iltaa arvon kanssa-autoilijat.

Potilaana mallivuoden 2016 Touran 110 kW 2.0 TDI DFEA-moottorilla ja manuaaliaskilla. Rullattu reilu 180 tkm. 1.5 vuotta sitten ohjelmoitu hiukka lisää tehoa ja EGR-poistettu käytöstä ohjelmallisesti.

Auto alkoi alkuvuodesta kylmällä tai puolilämpimällä koneella kiihdyttäessä temppuilemaan: Näytölle teksti "vika ACC", hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan ja auto meni limp-modeen, eli tehot poissa. Uudelleenkäynnistämisellä vika poistui ja auto toimii yleensä normaalisti loput päivän ajot. Vikavaloja ei jäänyt palamaan ja adaptiivinen vakionopeudensäädinkin toimi taas normaalisti. Lämpimällä koneella en vikaa saanut esiintymään. Oletus, että vika moottorissa / turbossa / egr:ssä.

Auto pajalle ja koodien luku: ei vikakoodeja, jotka voisivat aiheuttaa ongelman... Ainoa epäilyttävä oli koodi 2068 - Databus. Epäilivät, että ohjelmoinnin takia kaikki koodit eivät näy ja esim. EGR voi vuotaa, joka saa auton sekaisin.

No, auto palautettiin ohjelmoijan toimesta vakioksi tehojen ja EGR-osalta, mutta edelleen kylmällä koneella auto meni vikatilaan. Vikakoodeista löytyi taas tuo 2068 Databus. Testaaja koitti ajaa jotain ACC-testiä, joka ilmeisesti epäonnistui, sillä ACC on nyt kokonaan poissa käytöstä ja auto herjaa siitä heti käynnistyksen yhteydessä. Tämän jälkeen en ole autoa saanut vikatilaan, mutta ACC ei tosiaan suostu toimimaan.

Olisiko kenelläkään hyviä arvauksia, että mikä voisi olla vialla? Voiko ACC-ongelmat vetää auton limp-modeen? Front Assistant käyttänee myös tutkaa. Kaksi paikallista merkkiliikettä eivät olleet moiseen kuulemma törmänneet ja pitivät epätodennäköisenä. Toki mielellään autoa alkavat tutkimaan muodollista 100 â,¬/h korvausta vastaan.

ACC uudelleenkalibrointi olisi lie yksi mahdollinen toimenpide. Päällepäin tutka näytti ehjältä. Kiinnitys kyllä "joustaa" aika helposti, jos tutkaa työntää taaksepäin.




kt

6-vuotias Touran on tullut vikaantumisikään. Syksyllä noin 5 kk sitten kuskin etuoven mikrokytkin hälytti vikaa. Hälytyksestä seurasi myös ilmoitus, ettei lähdetäkkään liikkelle ennen kuin olet päästänyt sähköisen käsijarrun ylös. No huoltoon olin juuri silloin menossa ja saivat todettua, että vikakoodi on päällä ja se poistettiin. Nyt ½ vuotta myöhemmin ilmeistyi kosteana päivänä uudelleen sama vikailmoitus, mutta hävisi itsekseen muutqaman tunni kuluttua.  Onko kyseessä kuskin etuoven johtosarjan kontaktihäiriö vai lukon mikrokytkimen häiriö?  Onko kellään kokemuksia. Autohan on 6 vuotta vanha, mutta toisaalta ajettu aika vähän, joten oveakaan ei ole vastaavasti hirveän palljon auottu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

juhisv

Täällä käytössä vm 2018 Touran, 2.0 TDI ja DSG. Autolla takana n. 120 tkm, joista itse ajettu 12 tkm.

Ei isoja ongelmia tähän asti, mutta kerran tässä lopputalvesta näyttöön tuli n. 1 km ajon jälkeen varoitus "Engine Control malfunction/Moottorin vikatilanne" tms. En tarkkaan muista ilmoitusta. Autosta katosi tehot, aivan kuin turbo olisi tippunut pelistä, eikä auto jaksanut kunnolla nousta ylämäkeä ylös vaikka talla oli pohjassa. Uudelleenkäynnistyksessä ongelma katosi.

Pari päivää sitten Start/stop -järjestelmä ilmoitti virheestä heti käynnistyksen jälkeen. Uudelleenkäynnistys auttoi tähänkin.

Touran -18 2.0 TDI DSG

konna00

Lainaus käyttäjältä: juhisv - 18.05.21 - klo:14:33
Täällä käytössä vm 2018 Touran, 2.0 TDI ja DSG. Autolla takana n. 120 tkm, joista itse ajettu 12 tkm.

Ei isoja ongelmia tähän asti, mutta kerran tässä lopputalvesta näyttöön tuli n. 1 km ajon jälkeen varoitus "Engine Control malfunction/Moottorin vikatilanne" tms. En tarkkaan muista ilmoitusta. Autosta katosi tehot, aivan kuin turbo olisi tippunut pelistä, eikä auto jaksanut kunnolla nousta ylämäkeä ylös vaikka talla oli pohjassa. Uudelleenkäynnistyksessä ongelma katosi.

Pari päivää sitten Start/stop -järjestelmä ilmoitti virheestä heti käynnistyksen jälkeen. Uudelleenkäynnistys auttoi tähänkin.

Minulla 2020 1.5 bensakoneella ja tuo sama start/stop vika tuli melkein joka viikko. Vein huoltoon koska takuu niin siihen vaihdettiin pakonokka-akselin asentoanturi. Maahantuojalta oli tullut aikaisemmin ilmoitus, että nämä pitää vaihtaa jos osuu tiettyyn valmistusjaksoon ja minulla oli viallinen. Sen jälkeen toiminut kunnolla.

konna00

#46
Lainaus käyttäjältä: konna00 - 01.10.20 - klo:16:23
Auto käytetty huollossa jossa rasvailtu. Viikon kesti kunnes ääni palasi. Nyt varattu uusi aika ja otetaan koko penkki pois ja rasvataan kaikki mahdolliset liikkuvat osat. Maahantuojalta kyselty asiasta ja kuulemma muutama tapausta löytyy ja tehty näin. Saas nähdä miten käy. Pikkusen epäilyttää et tulee kestämään monta vuotta pelkällä rasvaamisella jos vika jo alusta asti mut katsotaan.

Muuten auto toiminut täydellisesti ja yllättänyt todella positiivisesti kuinka hyvä on ajaa. Multimedia näyttö toimii täydellisesti eikä hidastele yhtään niinkuin muissa merkeissä välillä tekee sekä auto on todella käytännöllinen.

We Connect appi iphonessa ei aina ota käskyä vastaan ja eilen kolme kertaa suljin kokonaan sovelluksen ennenkun laittoi ovet lukkoon ja lisälämmittimen ajastuksen päälle.

Penkki korjattu. Rasvaukset ei auttanut vaan piti vaihtaa koko penkin alaosa uuteen.  Sen jälkeen ei ongelmaa. Myöskin iphonen we connect appi toiminut moitteetta.

Kun autoon tuli 16 000km täyteen niin hälytti öljyn matalaapintaa. 0,8l piti lisätä jotta tikku tuli melkein max rajaan. Nyt mittarissa 21 000km ja öljyä tarpeeksi eli kerran joutuu lisämään huoltovälin aikana kun 30 000km eka huolto.

Oikean puolen etu umpio keräsi talvella kosteutta sisälle. Koska ledit niin ei edes lämpene niinpaljon jotta lähtisi kosteus pois. Meni takuuseen koko umpio. Aika monessa merkissä sama ongelma kun suomen sää on aika haasteellinen joten kannattaa olla tarkkana jos takuuta jäljellä.

Kulutus talvella matka-ajossa 18¨nastoilla 5,8l/100km. Kesäkumeilla en ole vielä katsonut, mutta kyllä se tuon alle menee.

eGGe

Täällä eka ongelma 2018 vuoden bensa 1,2.

Lähdin peruuttamaan ja kuului kuin jotain olisi raahannut mukana hiekassa, kuin pakoputki tms. Menin ulos ja katsoin auton alle, mutta mitään ei ollut joka otti kiinni maahan, eikä ollut risuja tai muuta jota olisi voinut ottaa pohjaan kiinni. Eli en tiedä mistä ääni tuli. Peruutin lisää, ja ääni kuului taas. Lähdin eteenpäin, ja ääni lakkasi, enkä saanut ääntä tulemaan takaisin, vaikka pysähdyin, laitoin sähköisen käsijarrun päälle jne. Ennen kuin lähdin eteenpäin, käänsin rattia kun olin paikallaan, ja kuului kuin joku jousi olisi kiristynyt. Mutta en ole saanut tätäkään ääntä tulemaan takaisin.

Joskus kuuluu jonkin sortin kolinaa, kun kääntää jyrkästi ja ajaa eteenpäin. Mutta tämä kuuluu harvoin.

Onko ideoita? Hiekkaa jarruissa? Tai jotain käsijarrun kanssa?

juhisv

Tänään kylmä (-25 C) aamu. Touranin (01/18) Webasto ei ollut käynnistynyt kaukosäätimestä eikä myöskään napista sisältä, vaikka akkulaturi oli ollut yön kiinni. Varmaankin akku (ikää 2-3 v) alkaa olla taas lopussa, kun Webasto tunnetusti syö akkua? Auton
Touran lähti kuitenkin kylmiltään käyntiin traktorin lailla. Webastokin lähti sen jälkeen toimimaan. Kilometrin ajeltuani hehkun merkkivalo syttyi  ja alkoi vilkkumaan. Sen jälkeen auto ei kiihtynyt juuri minnekään. Liekö kyseessä vain tilapäinen häiriö eikä oikea vika? Tehnyt näin joskus ennenkin ja vika "poistuu" kun auton käynnistää uudelleen.
Touran -18 2.0 TDI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy