Uusi Touran, käytännön kokemuksia

Aloittaja Zeppeliini, 26.02.16 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

JTP73

Itsellä tulee työn takia kilsoja ihan pirusti, tänä vuonna ajettu noin 40 000. Ajokkina on -17 mallin Touran (2.0 tdi DSG), joka tosin tuli mulle jo viime vuoden lopussa. Noista varusteista itsellä ainakin parhaat/mukavimmat olleet: Webasto, LED-valopaketti DLA-systeemillä, ErgoComfort istuimet, ACC-vakkari, esiinkääntyvä vetokoukku

Ainoa ongelma tähän asti on ollut navigaattori, joka välillä ei löydä yhtään kaupunkiakaan koko maasta, mutta tarkoitus olisi kokeilla josko päivitys auttaisi.

kt

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.06.17 - klo:10:02
Mittarissa on nyt 12447 km ja auto on ollut käytössäni noin 10 kk. Itse olen ajanut noin 11000 km. Viimeinen tankkausväli oli 787 km ja meni 50,7 litraa, tekee 6,44 l/100km. Ajotietokone laski tuohon samaan jaksoon kuuluneen 350 km pätkän kulutukseksi 5,6 l/100 jolloin keskinopeus oli 77 kmh ja sateinen sää, lämpötila 20 C.

öljytikku näyttää vielä olevan alueella, joten en ole sinne mitään lisäyllyt eikä ole pyytänytkään. Ajo on muuten onnistunut ongelmitta. Ensimmäinen huolto tulee syksyllä ilmeisesti 2v-aika laukaisee sen, koska ajoa on ollut tavallista vähemmän. Vetokoukkua on asenneltu tarmokkaasti, mutta siitä myöhemmin.

Auto on siis 1,4 TSI, 150 hv, DSG, vm2016 Launch-malli, ostettu esittelyautona.

16 tkm ajettu. Ajelin 130 km hissukseen tuulettomalla säällä tasaista maastoa peesaten pitkän matkan rekkaa ja liikennemerkkien sallimaa nopeutta. Kulutus ajotietokoneen mukaan 5,2 l/100km nopeudella 73 kmh. Ilman vakionopeusssäätöä, lämpötila 10 astetta. Renkaat on vielä hyväkuntoisia ja autokin menee suoraan. Huoltokutsu (2v) tullut ja sinne menossa .
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

#32
Auto kävi 1. huollossa, kun aika täyttyi  2V/ 16500km, ja tehtiin tarkistus-ja öljynvaihtohuolto. Työt 100 euroa ja suodattimet yms 80 euroa plus omat öljyt 40 euroa= 220. Liikkumisleima ja 2v tai 30 tkm seuraavaan huoltoon. Continental Kesäkumeissa jäljellä 6mm ehkä noin 10 tkm ajon jälkeen, eli niillä pääsenee ajamaan vielä toiset 10 tkm.
Ei mitään huomautettavaa tai korjattavaa, ja takuukin umpeutuu kuukauden sisään. :o
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

penneck

Touran tuli tilattua noin viikko sitten. Käyttö on täällä lähinnä lyhyitä matkoja ja lapsiperheen liikuttelua arjessa sekä satunnaisia pidempia reissuja. Touran oli ainoa tässä hintaluokassa joka kokojensa puolesta tuntui riittävältä - kuskin taakse pitää mahtua turvaistuin tai turvakaukalo ja isohkojen rattaiden pitää mahtua konttiin. Tämä ei onnistunut C-Maxissa tai Grand C-Maxissa. Isoissa farkuissa (Passat, Mondeo jne) olisi varmasti onnistunut myös.

VV-autolla ja Laakkosella tarjoukset vaihtelivat niin merkittävästi, että tuli jälkimmäisestä tehtyä allaolevilla specseilä:

Volkswagen Touran
Comfortline 1,2 tsi 81 kw (110 hv)
Travel-paketti
Lämmitettävä tuulilasi
Lämmitettävä ratti
Led-paketti

Pieni bensamotti arvelutti, mutta koeajon jäljiltä totesin sen riittävän meidän tarpeisiin. Webaston jätin ruksaamatta, mutta on jälkikäteen mietityttänyt. Ajo on lyhyttä eikä akku kerkeä siinä latautua joten mietin laittavani vain lohkolämmittimen ja defan sisätiloihin. Nyt mietinkin pysyykö tuo koppi lämpimänä, vai vaatiiko se ajonaikaista webaston käyttöä? Muutoksia ehtii varustelutasoon vielä varmasti tekemään..  Onko palstalaisilla kokemusta asiasta?



maisteri

Minulla 1.4 TSI ja koppi pysyy lämpimänä ilman webastoa. Tosin kunnon pakkasia ei ole ollut tänä talvena eikä viime tavenakaan. 2aikuista ja 5 lasta kun loskakelillä kapuaa kyytiin, meinaa ikkunat huurtua jollei muista ilmastoinnin AUTO tilaa muuta ikkunapuhallukselle. Tämmitettävä tuulilasi on ihan pakollinen. Lasi on niin perkuleen iso että 186 pitkällä miehellä ei voima riitä keskilasilla teräsjään skrapaamiseen.
VW Touran 1.4 TSI DSG7 Highline
Ex. Superb Combi 1.4TSI GreenTec -12,
Lancer STW 2.0 sport -04, Sierra 1.6 5d -83, Corolla 1.3 5d -88, Lancer GLX 4d -86

kt

Kovissa pakkasissa eli yli 20 asteessa voi webastosta olla apua. Riippuen asumapaikasta Suomen maassa niin kannattaaa webastoa harkita myös, eikä sitä aina tarvitse käyttää, jos akkua pelkää. Auto kun on "iso" niin ilmankiertoa pitää olla, jotta ikkunat pysyy höyryttöminä esim sadeilman jälkeen kosteilla vaatteilla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jalmari

Lainaus käyttäjältä: maisteri - 16.12.17 - klo:08:07
Tämmitettävä tuulilasi on ihan pakollinen. Lasi on niin perkuleen iso että 186 pitkällä miehellä ei voima riitä keskilasilla teräsjään skrapaamiseen.

Webasto sulattaa tuulilasinkin tehokkaasti. Toki lämmitettävä tuulilasi on halvempi. Muta jos laskee vielä moottorin säteilylämmittimen + sisäpistokkeen + sisälämmittimen, niin ollaan suunnilleen samoissa hinnoissa.

Travola

Minulla on webasto ja lämmitettävä tuulilasi, lämmitettävälle tuulilasille ei ole omaa nappia keskikonsolissa kuten aikaisemmissa autoissani vaan lämmitys pitää käydä infotainmentsysteemin kautta napsauttaa päälle (löytyy ilmastointi sivulta). Automaatillekin tuon voi konfiguratoida, mikä tosin tarkoittaa "MAX" nappulan painamisen yhteydessä kytkeytymistä, ei oikein huvita laittaa puhallusta täysille jos haluaisi vaan vastuslangat kuumaksi. Kai tuon kanssa voi elää, mutta ei mitenkään näppärä ratkaisu.

psy

Millaista kulutuslukemaa teillä on ollut 1.4 TSI ACT DSG yhdistelmällä? Sellainen on kiikarissa, mutta painin tässä bensan ja dieselin välillä.

TaksiKari

Työkäytössä oleva Touran II 2.0 TDI 150 hv -17, DSG6, 200 tkm, viiden hengen

Plussia:

+ Nyt mahtuu takapenkillekin, lisäpituus kasvatti takajalkatiloja versus Touran I
+ Keskikulutus 5,5 (puolet maantietä, puolet kaupunkiajoa)
+ peruutuskamera on aivan mahtava lisävaruste
+ tukeva maantiellä, ketterä kaupungissa
+ adaptiivinen vakkari on hyvä, pienellä varauksella
+ ergo-penkki hyvä mutta ei kuitenkaan kiitettävä
+ Easy open takaluukku kätevä, vaikkakin aluksi tuntui hidastoimiselta, voi avata ja sulkea myös hytistä
+ sähkötoiminen vetokoukku on kätevä, saa piiloon kun ei tarvitse, eikä housut sotkeennu

Miinukset:

- hätäjarrutukset: muutaman kerran alle 50 kmh nopeudesta on tapahtunut aiheeton hätäjarrutus. On kalibroitu systeemiä ja VW logo vaihdettu keulaan, enää ei ole jarrutellut mutta varoittaa silloin tällöin aiheettomasti esteestä
- avaimeton keskuslukko ei aina toimi hipaisemalla kuskin ovesta ja välillä ei edes kauko-ohjaimella ovet aukea. Vaikka takuunalainen auto, asialle ei ole huollossa tehty mitään
- etulyhdyssä on ajoittain vettä, lasi on huurteessa n. 35%, huolto reagoi asiaan vasta kun yli puolet on huurteessa
- hengetön moottori alakierroksilla, haittaa vaikka on DSG
- alusta on pintakova, huonolle tielle lähes kelvoton, tosin vastapainoksi kantaa täyden kuorman loistavasti
- ledipaketti kallis eikä juuri tuo lisävaloa, tyydyn jatkossa xenoneihin (+lisäpitkät)
- äänieristys puutteellinen verrattuna kilpailijoihin, tosin ei ole itseä haitannut
- ergo penkki nitisee ajoittain
- öljynkulutus luokkaa 1 litra / 10 000km

Vikoja:

- Peruutuskamera mykistyi. vaihdettu kamera
- imusarja karstainen, vaihdettu imusarja + egr venttiili
- takaluukun easy open anturi vaihdettu
- plus tietysti niitä pyöränlaakereita..

Siinä päällimmäiset mitä mieleen tulee. Autoon olen kokonaisuudessaan tyytyväinen, seuraavakin on Touran

konna00

Tuli hommattua uusi touran RLine 7-paikkanen ja melkein kaikilla herkuilla. Onhan se tyylikäs ja tilava auto. Ajokilometrejä vasta n. 1000km joten kerätään vielä kilometrejä alle ennen isompaa arvostelua. Talvirenkaita/vanteita en ottanut liikkeestä joten mitä porukka on tähän alle laittanut talveksi? Kitkat vai nastat ja 17¨ vai jopa isompaa?

kt

Tourani on 6-vuotias ja mittarissa taitaa olla vain vajaa 65000 km. Kävin vaihdattamassa jakohihnan ja moniurahihnan, koska aikasuositus 6 vuotta tuli vastaan. Yllätyin kyllä iloisesti, että vaihdon jälkeen auto kulkee pehmeämmin. Kaasuun  nostoon ja painamiseen vastaa herkemmin ja dsg:n toimintaa ei oikein huomaakkaan. Olisko ollut ihan aiheellinen vaihtoaika! Toivottavasti....
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Damien Karras

Vuoden 2016 Touran 1.6 tdi dgs, mittarissa  324 000 ja vielä rokkaa! Ei isompia murheita, seuraavakin Touran, mutta uuden " valmistus" vasta kesäkuun 2022 lopussa. Pistää harkitsemaan merkin vaihtoa, jos uuden saisi nopeammin...

konna00

2020 touran r-line 1.5tsi automaatti. Hetki sitten tehtiin ensimmäinen määräaikashuolto 30 000kohdalla. Auto toiminut kuin unelma. Ajettavuus huippuluokkaa ja alaselän kivutkin lähti autoa vaihtamalla. Kulutus on matka-ajossa n. 5.6-5,8l ja litran nousee sitten kaupunki ajossa joten ei paha.

Takuuseen on vaihdettu oikeanpuolen umpio koska meni huuruun ja keräsi kosteutta. Kuskinpenkki vinkui ja natisi joten siinä meni se alaosavaihtoon. Myöskin öljyä piti lisätä tasan 15 000km kohdalla puoli litraa, mutta sen jälkeen ei enään kulunut. Ohjekirjassa myös maininta, että alussa voi pinta laskea kun uusi auto.

Mitään negatiivista ei ole autosta sanottavaa ja tähän asti paras auto koska todella tilava, korkea ja hyvä ajettava. 7paikkaseksi myös näyttää silmälle hyvältä. Dsg vaihteisto myös todella mukava ja toimii hienosti.

Damien Karras

Nyt mittarissa 400 000 2016 touranissa ja matka jatkuu, tosin nyt vaimon toimesta, itsellä vaihtui Skodaan Touranin pitkän 12kk toimitusajan takia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy