Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:18:48
Ja tämä vittuilu liittyi aiheeseen miten?
Vähintään yhtä paljon kuin avoautot ja heppamäärät  8)

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.10.18 - klo:18:50
Vähintään yhtä paljon kuin avoautot ja heppamäärät  8)

Itsehän en aloittanut tota jeesustelua, vaan täällä todettiin, että liikaa on penarissa hevosia. Minusta niitä ei ole koskaan liikaa. Volkkarin 340 hv:n  vois päivittää lastulla sinne 400 hv tuntumaan, jotta ei jäis jalkoihin. Se kyllä vaatii kunnon nastarenkaat, ettei jää paikalleen sutimaan. ,,äliö.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:18:53
Itsehän en aloittanut tota jeesustelua, vaan täällä todettiin, että liikaa on penarissa hevosia. Minusta niitä ei ole koskaan liikaa. Volkkarin 340 hv:n  vois päivittää lastulla sinne 400 hv tuntumaan, jotta ei jäis jalkoihin. Se kyllä vaatii kunnon nastarenkaat, ettei jää paikalleen sutimaan. ,,äliö.
;D
Ei kukaan täysijärkinen kysele mitkä renkaat pitäisi pojan autoon ostaa, kun 1 kilometri on jäistä kotitietä. Ja siksi ostitkin jo oman mielesi mukaiset kumit.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.10.18 - klo:18:56
;D
Ei kukaan täysijärkinen kysele mitkä renkaat pitäisi pojan autoon ostaa, kun 1 kilometri on jäistä kotitietä. Ja siksi ostitkin jo oman mielesi mukaiset kumit.
Juuri näin. Itse en ole koskaan pitänyt itseäni täysjärkisenä. Turvallisuudesta ei silti tingitä. Eikä hevosvoimista  :P

Aihetta sivuten, eikö voi olla kahteen automerkkiin intohimoja? Itselläni on daily driver tuo VW. F11 on aika pliisu siihen verrattuna, ja pitkätkin työmatkat teen mielummin volsulla, kun siinä on kaikki tarvittavat varusteet. Onko pemarin mainitseminen vag-forumilla liikaa intohimoja herättävä aihe?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jpee

Miksiköhän Suomessa nähdään niin hankalana lumiketjujen käyttö oikeasti liukkailla sivuteillä, kun näillä monet ajavat varsin harvoin? Sen sijaan jyrsitään paljasta asfalttia nastoilla ja samalla oma mukavuuskin kärsii.

https://www.youtube.com/watch?v=61Bku0tTTyQ

Saksalaiset sen sijaan ajavat tuollaisissa olosuhteissa eurokitkoilla ongelmitta ja tarvittaessa käyttävät ketjuja silloin, kun ei muuten päästä liikkeelle. Videon mukaisia talviolosuhteita Suomessa on tuskin koskaan. Miksei Suomessakin voitaisi siirtyä malliin, että ajetaan kitkoilla ja tarvittaessa peilijäiselle mökkitielle laitetaan ketjut alle?

Popo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:18:53
Itsehän en aloittanut tota jeesustelua, vaan täällä todettiin, että liikaa on penarissa hevosia. Minusta niitä ei ole koskaan liikaa. Volkkarin 340 hv:n  vois päivittää lastulla sinne 400 hv tuntumaan, jotta ei jäis jalkoihin. Se kyllä vaatii kunnon nastarenkaat, ettei jää paikalleen sutimaan. ,,äliö.

Kuulostaa hyvältä, jopa liiankiin. Olen myös autoilussa ääliö ja minusta tuntuu, että hevosvoimia saattaa  j o s k u s olla liikaa suhteessa autoon, kuskiin tai ajokeliin. Mutta olenkin keskimääräistä huonompia kuski ja ajan keskimääräistä vähemmän.

Offtopic: Minkälaiset päästöarvot ja kulutuslukemat 340 hv Volkkarissa?

Rengasammattilaisten mukaan halparenkaiden suosio kasvaa vannekoon mukana, joten sen mukaan olisi yksi vaihtoehto toimia, mutta eikö nastarenkaat ole juurikin ja hyvinkin pitkälti vain kädettömien etu-vajaavetokuskien selittelyä, kun ei taidot riitä?
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Popo - 17.10.18 - klo:21:21


Offtopic: Minkälaiset päästöarvot ja kulutuslukemat 340 hv Volkkarissa?

Päästöarvot ei ole tiedossa. 100 litran tankilla pääsee kuormituksesta riippuen 600-1000 kilsaa,
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.10.18 - klo:21:29
Kusipä... eiku pemari intohimo siirtyy siis sukupolvissa ;)
Nimenomaan intohimo. Seat-kuskilla ei liene elämän nautinnoista paljoakaan tietoa?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

sakal83

Täytyisi tiedustella joltain rutinoiltuneelta Seat-kuskilta, mutta itse en ihan ensimmäisenä hae elämän nautintoja auton ratista.

Tai jos tuo perjantain Eurojaska napsahtaa, niin voisihan sitä kokeilla?
En silti ekana penaria olisi hommaamassa ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.10.18 - klo:21:48
Täytyisi tiedustella joltain rutinoiltuneelta Seat-kuskilta, mutta itse en ihan ensimmäisenä hae elämän nautintoja auton ratista.

Tai jos tuo perjantain Eurojaska napsahtaa, niin voisihan sitä kokeilla?
En silti ekana penaria olisi hommaamassa ;)
Miksipä sitten minua pitää kusipääksi tituleerata, jos talossa on volsun lisäksi pari pemariakin! Minusta hyvä auto on nautinto. Kokeile joskus.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jt

Lainaus käyttäjältä: Popo - 17.10.18 - klo:18:31
Ei toki tarvitse olla testivoittajat, mutta esim. Nordman 7:t eivät ole juurikaan viimeisimpiä malleja halvempia, ainakaan 15-tuumaisissa...
Olet oikeassa, hintaero on pieni pienessä koossa. Mutta jo 16" koossa hintaeroa voi olla jo yli 100e, puhumattakaan kun mennään vielä sitä isompiin kokoihin. Lisäksi myynnissä näyttää olevan Hakkapeliitta 9:n lisäksi myös edellistä versiota Hakkapeliitta 8:ia hieman halvemmalla hinnalla. Joskushan voi käydä niin että on kallis auto alla suurella rengaskoolla ja renkaiden uusinnan kohdalla tulee tenkkapoo, niin tuossa muutama idea miten voi päästä hieman halvemmalla ettei tarvi ihan halppiksia laittaa siihen premiumiin..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Ensin etsitään takatuuppariin kunnon talvirengasta ja nyt onkin auto jo myyty ja halutaan tunkea paskaan kaupankylkiäisiksi...  ;D
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=40767.0

Varmaan etuvetoinen Seat kiikarissa?  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mfroberg

#2953
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:21:33
Nimenomaan intohimo. Seat-kuskilla ei liene elämän nautinnoista paljoakaan tietoa?

Heh, itse ajelen kyllä juuri Seatilla mutta en hae nautintoja sillä Suomen maanteillä, ne hoituvat kyllä ilman mitään autoa vaikka joskus penskana siihen autokin ympättiin mukaan. Ja en ole hakenut nautintoa suomalaisesta liikenteestä millään automerkillä, en edes sillä ainoalla Bemarilla mikä oli joskus. Ihan ok auto se oli kyllä.

Allekirjoitukseni alin pirssi on se mitä itse hankin elokuussa kortin saaneelle tyttärelleni. Kriteereinä olivat: etuveto, ajonvakautusjärjestelmä, toimiva ilmastointi, siisteys ja ruosteettomuus sekä riittävä koko ja teho maantieajoon. Mikään takavetoinen ei olisi tullut mieleenkään hankkia, tosin ei sellaisesta ollut kokemustakaan kun ajo-opetuksen hoidin Leonilla. Noita lippis-takaperin-Jonneja pikkubemareineen olen nähnyt tyttären lukion parkkipaikalla useammankin. Jälkikasvu on kertonut miten antavat vehkeillensä kenkää jo ko. parkkipaikalla. Se on hyvä jos oma jälkikasvu ajaa järkevästi, myös sitten kortin saatuaan kun faija ei ole enää kyydissä ja stereot ja kaverit huutaa täysillä ohjaamossa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.10.18 - klo:22:10
Ensin etsitään takatuuppariin kunnon talvirengasta ja nyt onkin auto jo myyty ja halutaan tunkea paskaan kaupankylkiäisiksi...  ;D
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=40767.0

Varmaan etuvetoinen Seat kiikarissa?  ;)
E46 cabrio menee perjantaina vaihdossa e90 325i:hin. Cäbin mukana joutais mennä heikompikin setti.

On tämä kyllä melkoinen foorumi...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jt

Lainaus käyttäjältä: maileri - 17.10.18 - klo:10:22
PIRELLI ICE ZERO FR

Moottori-lehti 10/2018
-Paras jäällä
-Erinomainen pito jäällä
-Tasapainoinen kokonaisuus

Tuulilasi 10/2018
-Huono pitkittäispito jäällä
-Se on selvästi parempi lumisissa olosuhteissa kuin jäällä
-Jääpitomittauksissa Pirelli jätetään armotta peränpitäjäksi

Kaksi testiä. Kaksi täysin päinvastaista lopputulosta. Kumman lehden tekemään testiin luotat? Kumpi tuloksista on oikea?
Molemmat tulokset voivat olla oikein. Tuloksiin vaikuttavia asioita on monia: olosuhteet, renkaan valmistushetki/ominaisuuksien luontainen hajonta (laatuheittelyt), nopeus ja kantavuusluokka tms. Täysin vastaavaan koon renkaan EU-arvot voivat vaihdella suurestikin noiden jälkimmäisten parametrien mukaan. Testissä tuskin käytettiin runflat renkailla, joiden ominaisuudet nekin hieman poikkeavat. Voihan olla että Tuulilasin Pirelli on ollut vähän heikompi kappale ja/tai mittausolosuhteet poikkeavat toisen lehdin testistä niin ettei tuo rengas toimikkaan niin hyvin.

Tuohon samaan soppaan voin heittää vielä vibilagaren testin tulokset: Ice Zero FR oli testin neljäs kokonaispisteissä. Jäätesteissä 3/4:s heti kärjen (Nokian, Continental) jälkeen, ero vain vähäinen. Sivupidosta todetaan: ..styr IceZero bra i kurvorna både is och snö med hög sidogrepp, men på snöiga vägar kan balansen..blaablaa. Testissä mainitaan muuten että IceZero on saanut päivityksen 2018 aikana, jossa pehmeämpi kumiseos. Oisko toisella lehdellä päivitetty ja toisella ei? Heikkouksena märän ja kuivan tien ominaisuudet; jarrutus, vesiliirto ja testin suurin kulutus. Ota noista kolmesta testistä vaikka keskiarvo, niin lopputulos lienee lähimpänä todellisuutta :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.10.18 - klo:20:51
Miksei Suomessakin voitaisi siirtyä malliin, että ajetaan kitkoilla ja tarvittaessa peilijäiselle mökkitielle laitetaan ketjut alle?

Minä hommasin ketjut 20 vuotta sitten silloiseen Ford Focukseeni. Hommasin ne Alppireissua varten (poliisit eivät päästä ylös vuorille ilman ketjuja, jos keli on paha). Suomessa säilytin niitä sitten auton peräkontissa keväisiä mökkireissuja varten. Välillä mökkitie on ihan jäinen ja vetinen. Ei kuitenkaan tullut tarvetta laittaa ketjuja. Pääsi perille hyvin, kun ajoi hieman hiljempaa. Jos mökkitie vie kesällä 5 min ja talvella normaalisti 6 min, on minulla aikaa käyttää niinä harvoina kertoina 10 min. Seuraaviin autoihin en ole edes hommannut ketjuja.

Nastarenkailla voisi säätää muutaman minuutin talvessa, mutta se ei olisi niiden aiheuttamien haittojen arvoista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

#2957
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:12:20
Jep. Pitohan on vain opettelukysymys... Eikä tosiaan ne kolarit koskaan kotinurkilla tapahdu, vaan jossain muualla. Miksi pitäisi ehdoin tahdoin laittaa huonot renkaat alle? En ymmärrä. Contin uusimmat nastat on nyt hommattu.
Jos tuolla sun kotitiellä jää jumiin siihen yhteen olemattoman pieneen nousuun tai jopa aja kolarin, niin se on nimenomaan ainoastaan kuskista kiinni. Jos olet pojastasi opettanut sellaisen koheltajan, ettei se malta 350 metrin mittaisella kotitien pätkällä pitää nopeuttaan olosuhteiden mukaisena Turun vuoriston piitkässä ja toodella vaativassa talvessa, niin sopii vain toivoa, että testivoitttajarenkaat kompensoivat totaalisen kädettömyyden.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 17.10.18 - klo:22:00
Miksipä sitten minua pitää kusipääksi tituleerata, jos talossa on volsun lisäksi pari pemariakin! Minusta hyvä auto on nautinto. Kokeile joskus.
Jos katsoo tuota sun väsynyttä trollailua nastarenkailla, benareilla ja takavedolla, niin se ei varsinaisesti allaviivaa persoonallisuutesi miellyttäviä ja älykäitä piirteitä.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.10.18 - klo:21:48
Täytyisi tiedustella joltain rutinoiltuneelta Seat-kuskilta, mutta itse en ihan ensimmäisenä hae elämän nautintoja auton ratista.

Tai jos tuo perjantain Eurojaska napsahtaa, niin voisihan sitä kokeilla?
En silti ekana penaria olisi hommaamassa ;)

Voin ilmottautua tähän. Itse nautin seatilla ajamisesta, on tullut käytyä radallakin nauttimassa(ei tosin tällä nykyisellä), erittäin nautinnollista oli etuvedosta huolimatta. Ei etuvetoisuus nykyään muutenkaa ole mikään ajonautinnon tappaja, vaikka ensimmäinen seattini aika helposti jäikin paikoilleen sutimaan. Myös etuvetoinen cupra leoni on ollut nelikko golf ärrää nopeampi radalla. Olen ajanut myös etuvetoista bemaria, ihan mukava sekin oli.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vasara

Lainaus käyttäjältä: jpee - 17.10.18 - klo:20:51
Miksiköhän Suomessa nähdään niin hankalana lumiketjujen käyttö oikeasti liukkailla sivuteillä, kun näillä monet ajavat varsin harvoin?
...
'Monet' / minä itte ei ole sama kuin kaikki.
Kuinka moneen autoon ketjut mahtuu pyörimään lokarin sisään niin, että renkaat myös kääntyy?
Aika yleisesti eturenkaita käännettäessä renkaan ja lokarin / muun väliin jää vain rapia sentti tilaa.

Tuossa kun verrattiin vaikkapa Saksaan / alppialueeseen & onnistuu lumiketjujen käyttö sielläkin.
Ketjut on varalla hätätapauksia varten ja se on ihan eri asia kuin päivittäinen, tai edes viikottainen niiden kanssa puljaaminen.
Alppialue muu kuin Saksa: Itävallassa, Italiassa ja Ranskassa saa käyttää nastarenkaita.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.10.18 - klo:09:51
Jos katsoo tuota sun väsynyttä trollailua nastarenkailla, benareilla ja takavedolla, niin se ei varsinaisesti allaviivaa persoonallisuutesi miellyttäviä ja älykäitä piirteitä.
Mutta toisia kusipääksi kutsuminen nettifoorumeilla tiputti sut pois Vuoden aurinkoisin Mensalainen - kilpailusta?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

teräksenharmaa

#2961
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 18.10.18 - klo:12:54
Mutta toisia kusipääksi kutsuminen nettifoorumeilla tiputti sut pois Vuoden aurinkoisin Mensalainen - kilpailusta?
Trollailulla on tapana ohjata keskustelua kyllä tuohon suuntaan, mutta silti en kyllä muista tuollaista kirjoittaneeni.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.10.18 - klo:12:21
Alppialue muu kuin Saksa: Itävallassa, Italiassa ja Ranskassa saa käyttää nastarenkaita.

Saa, mutta kyllä ne ovat todella todella harvinaisia siellä. Olen käynyt Alpeilla laskettelemassa reilut 20 kertaa ja nähnyt vain kerran yhdessä paikallisessa autossa nastat. Niiden lisäksi myös parissa suomalaisessa. Ovat ajaneet Suomesta Alpeille toiset rengassarjat mukanaan. Kolme rengasta oli köytetty suksibiksin päälle ja neljäs ilmeisesti vararenkaan paikalla. Matkalla sitten kahdet rengassulkeiset suuntaansa. Ensimmäiset Puttgardenissa ja toiset Alpeilla. Olisikohan kannattanut hankkia kitkat?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.10.18 - klo:13:40
Saa, mutta kyllä ne ovat todella todella harvinaisia siellä. Olen käynyt Alpeilla laskettelemassa reilut 20 kertaa ja nähnyt vain kerran yhdessä paikallisessa autossa nastat. Niiden lisäksi myös parissa suomalaisessa. Ovat ajaneet Suomesta Alpeille toiset rengassarjat mukanaan. Kolme rengasta oli köytetty suksibiksin päälle ja neljäs ilmeisesti vararenkaan paikalla. Matkalla sitten kahdet rengassulkeiset suuntaansa. Ensimmäiset Puttgardenissa ja toiset Alpeilla. Olisikohan kannattanut hankkia kitkat?
Säännöllisesti tulee myös alpeilla vierailtua ja samoissa talvisissa hommissa :) .. eihän siellä nastoja käytetä, kun niitä ei siellä edes tarvita.
Monestikko olet nähnyt henkilöautoja lumiketjut päällä? .. no olen minäkin, mutta harvoin.
Monestikko on ollut liukasta matkalla hiihtokeskukseen.. en tarkoita itse hiihtokeskuksen mahdollisesti lumisia pikkukatuja, vaan päätie?
Teitä aurataan ja suolataan aivan hulluna, kun lunta tupruttaa.. lumipintaa & jäätä saa melkein hakea hiihtokeskuksiin johtavilla teillä.. paikoin sohjoa toki voi olla, mutta käytännössä lähes aina olisi perille päässyt kesärenkailla. Tienhoito alppikeskuksiin johtavilla teillä on sopeutettu paikallisten autojen rengastuksen mukaiseksi.
Näin siis Itävalta ja Sveitsi (ja tottakait voi olla vaihtelua, kun ei ole joka jumalan paikassa tullut vierailtua).. Ranska & Italia alppireissuista on jo sen verta aikaa, että ei niin tarkkaan tienpintoja muista.
Paitsi sen, että Italiassa käytiin alkukauden lumilla usein kesärenkailla.. ennen 'varsinaisen talven' alkua, jolloin laaksot oli vasta syksykuosissaan.

Suomessa sama tilanne on vain pääteillä. Olisi aika pöljää viritellä lumiketjuja jos muita kuin pääteitä on ajo-ohjelmassa säännöllisesti.
Jonkun mielestä se voi olla ok, mutta itte en niin tekisi, koska sopivalla rengasvalinnalla (skandi kitka / nasta) tarvetta ei ole.
Kenties lumiketjujen käyttäjäkunta Suomessa lisääntyy, kun talvirengaspakko muuttuu keliperustaiseksi 2020.

Lainaaajaneet Suomesta Alpeille toiset rengassarjat mukanaan
No tosiaan ei mitään järkeä.. tai ylipäätään edes ajaa Suomesta Alpeille, kun lentokoneet ja vuokra-autot on keksitty. Paitsi tietysti jos 'tärkeintä on matka eikä päämäärä' :)

kari.m.hoo

Aiemmin olin vannoutunut skandinastakuski, vaikka ajelin pääasiassa Uuttamaata. Sitten nykyiseen autoon otin "riskillä" Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat, mutta kuitenkin sen verran varovaisin mielin että samalla tilauksella takakonttiin lumiketjut mukaan. Kertaakaan en ole ketjuja tarvinnut, mutta kyllä kitkoilla piti vaimolle järjestää pieni "ratasessio" että pääsee tuntumaan mikä on ero entiseen. Nyt 30 tkm jälkeen pintaa enää 4 mm, joten taitaa mennä nämä vaihtoon ennen kevättä.
Nykyinen kulkine Skoda Superb III Style Liftback 4x4 TDI190 DSG -15 (värinä Rosso Brunello)
ex-kottero Volvo V60 D2 Momentum -13 (värinä Vibrant Copper) enkä kadu vaihtoa, vain väriä jäin kaipaamaan

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.10.18 - klo:16:23
Monestikko olet nähnyt henkilöautoja lumiketjut päällä?

Todella monta kertaa.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.10.18 - klo:16:23
Monestikko on ollut liukasta matkalla hiihtokeskukseen.. en tarkoita itse hiihtokeskuksen mahdollisesti lumisia pikkukatuja, vaan päätie?

Pari kertaa on tullut lunta läpi Saksan. Pohjolan kitkat ovat olleet elementissään. Monesti on satanut reilusti lunta Alpeilla ja autoja on pitkin poikin asentamassa ketjuja. Itse olen päässyt hyvin perille kylään etuvedolla ja pohjolan kitkoilla. Kerran poliisit pysäyttivät laaksossa käskivät laittaa ketjut. Ilman niitä ei saanut jatkaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 18.10.18 - klo:10:36
Voin ilmottautua tähän. Itse nautin seatilla ajamisesta, on tullut käytyä radallakin nauttimassa(ei tosin tällä nykyisellä), erittäin nautinnollista oli etuvedosta huolimatta. Ei etuvetoisuus nykyään muutenkaa ole mikään ajonautinnon tappaja, vaikka ensimmäinen seattini aika helposti jäikin paikoilleen sutimaan. Myös etuvetoinen cupra leoni on ollut nelikko golf ärrää nopeampi radalla. Olen ajanut myös etuvetoista bemaria, ihan mukava sekin oli.
Tämähän on ihan kuinka tuon alkuperäisen väitteen lukee.
Kyllä itsekin nautin Seatilla ajamisesta jossain määrin. Toki nauttisin varmaan enempi jos pussi kestäisi sijoittaa autoon vähintään 10x Seatin hinta, mutta yhdeksi ”elämän nautinnoksi” tuskin pystyisin sitäkään luokittelemaan liikenteessä.
Radalla nautintoa tuo oma kulkine ei varmaankaan tuottaisi, mutta ei sitä tekisi kyllä joku liki 10vuotta vanha penarikaan.
Hyvä silti että kukin saa nautintonsa jostain. Osa tästä melkoisesta foorumista ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ile

Jotenkin itselle ketjujen virittely meidän talvessa on aika vieras ajatus, kun kuitenkin talvirenkaiden pidon kanssa tule karmeasti ongelmia (on ne pohjoismaiset kitkat tai nastat). Muutaman kerran noita ketjuja on vedelty auton alle kädet kohmeessa ja ihan heti samaan jumppaan en meidän kulmilla lähtisi. Ja kertaakaan ei ole kyllä ollut ongelmia pyöränkaarien tai renkaiden kääntymisen kanssa. Karmea noilla on ajellakin, sellanen ropina ja tärinä ;)

Ja erittäin paljon alpeilla on kiinni tuurista ja siitä millä korkeuksilla menee. Alle 1000m kyläkorkeuksilla yleensä ei ongelmia ja tiet vielä aika isoa väylää joita pidetään puhtaana järeällä kalustolla ja suolauksella (esim Zillertalin laakso, Innsbruck, Sölden, Anton, idässä Flachaut yms). Mutta siinä vaiheessa kun kyläkorkeus on jo reilusti yli kilsan ja pääsy toista, alkaa todennäköisyydet ketjutarpeille kasvaa aika vauhdilla. Esim Cervinia taisi olla 1800m, Les Deux Alpes 1600m, Madonna karmean mutkatien päässä, dolomiiteillä jos ajaa sopivaa reittiä, tie meni pariin tonniin ymsyms. Ja esim Andorrassa vedettiin ketjuilla koko ajan edellisenä talvena ja poliisit vielä vahti alempana, että ketjut oli autoissa (kyläkorkeus taisi olla 1500m+).

TTO

Lainaus käyttäjältä: ile - 19.10.18 - klo:16:19
Ja erittäin paljon alpeilla on kiinni tuurista ja siitä millä korkeuksilla menee. Alle 1000m kyläkorkeuksilla yleensä ei ongelmia ja tiet vielä aika isoa väylää joita pidetään puhtaana järeällä kalustolla ja suolauksella (esim Zillertalin laakso, Innsbruck, Sölden, Anton, idässä Flachaut yms). Mutta siinä vaiheessa kun kyläkorkeus on jo reilusti yli kilsan ja pääsy toista, alkaa todennäköisyydet ketjutarpeille kasvaa aika vauhdilla. Esim Cervinia taisi olla 1800m, Les Deux Alpes 1600m, Madonna karmean mutkatien päässä, dolomiiteillä jos ajaa sopivaa reittiä, tie meni pariin tonniin ymsyms. Ja esim Andorrassa vedettiin ketjuilla koko ajan edellisenä talvena ja poliisit vielä vahti alempana, että ketjut oli autoissa (kyläkorkeus taisi olla 1500m+).
Samaa mieltä, mutta huomiona, että Cervinian kylän korkeus keskustassa on 2000 m ja joitain metrejä päälle. (Val Thorens on 2300 m.)
Ketjuja olen kerran testannut ja sinällään ihan toimivat olivat, mutta toki aikamoinen virittäminen. Lisäksi "bonuksena" vanteeseen tulee herkästi jonkin verran käytön jälkiä.

a_jaba

Noniin antaa talven vaan tulla prkl. Autoilija yllättää talven tänä vuonna  :D

Kävin äsken ruuvaamassa uudet kitkarenkaat alle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy