Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.04.16 - klo:11:47
Hohoo. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin mutta korjataan vielä. KAHDEN talvikauden jälkeen. Ja itse en kahta talvikautta pidenpää aja talvirenkailla joten nastoissa talvella on parempi pito jäällä.

Kuten täälläkin on huomattu niin ei kannata lukea rivien välistä tai sanoista mitään muuta kuin mitä niissä on.

Itse en aja jäällä niin en tarvitse nastoja.
Enkä aja käytännössä lainkaan edes teillä joilla on jäätä, niinpä en tarvitse edes teillä ajaessani nastoja renkaissa.

Eka Golf


Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.04.16 - klo:09:02
Tuota kestävyyttäkään eivät tuon edellisen keltaisen median jutun kaverit tuoneet esille. Renkaille voidaan asettaa vaikka minkälaisia vaatimuksia, mutta monesti ne on jostain pois. Itse olen myös huomannut noissa kitkoissa, että kuluminen on nopeampaa. Toisaalta kitkojen ja nastojen pito alkaa olla sama kahden käyttövuoden jälkeen.
Juttu oli ihan asiallinen muuten mutta siinä yksi asiantuntija (kaiken maailman dosentti?) kertoi että kitkat kestää pitempään!  ???
Oli tosiaan takana 08 valmistetut Hakkapeliitat eikä mitään ongelmia edes liukkaalla mutkaisella tiellä. Pintaa ainakin 6mm jäljellä ja nastoista yli 95%. Ei katsastuksessakaan tullut huomautusta kuten ei mistään muustakaan.
Itse ajanut nuilla 2 talvea, aikaisemmista ei tietoa, voineet tulla edellisestä autosta edellisessä vaihdossa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 09.04.16 - klo:21:21
Juttu oli ihan asiallinen muuten mutta siinä yksi asiantuntija (kaiken maailman dosentti?) kertoi että kitkat kestää pitempään!  ???
Oli tosiaan takana 08 valmistetut Hakkapeliitat eikä mitään ongelmia edes liukkaalla mutkaisella tiellä. Pintaa ainakin 6mm jäljellä ja nastoista yli 95%. Ei katsastuksessakaan tullut huomautusta kuten ei mistään muustakaan.
Itse ajanut nuilla 2 talvea, aikaisemmista ei tietoa, voineet tulla edellisestä autosta edellisessä vaihdossa.
Voisi kuvitella, että pärjäisit vähintäänkin mainiosti nykykitkoilla, jos pärjäät ongelmitta kovettuneilla ja kuluneilla nastarenkaillakin.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.04.16 - klo:21:30
Voisi kuvitella, että pärjäisit vähintäänkin mainiosti nykykitkoilla, jos pärjäät ongelmitta kovettuneilla ja kuluneilla nastarenkaillakin.
Varmaan pärjäisin mutta vaimo ei hyväksy kitkoja (tosin hänellä oma auto) ja pojatkin ajelee välillä (jos julkisilla ei pääse). Ajelin tosiaan paljon "peilijäisillä" mutkaisilla pikkuteillä, toki en hurjastellut, hyvin kuitenkin pelittivät, aluksi tuntuivat kovilta mutta tuntuivat "pehmenevän" ajan myötä.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 09.04.16 - klo:21:12
Pärjäisit hyvin kesärenkailla myös talvella?

Pärjäisin ehkä, kesärenkaita ei liene suunniteltu käytettäviksi sellaisissa lämpötiloissa joka on talvikaudella, nastattomat toiminevat paremmin eikä niillä nastattomilla ole ollut koskaan ongelmia.

Talvella 06-07 oli alkutalvesta pari viikkoa huonoa keliä mutten ehtinyt vaihtamaan talvirenkaita kun en autoani tarvinnutkaan, ja sitten alkoi sellaiset kelit että oli joko sulaa ja märkää tai pakkasta ja kuivaa.
Päätin että kun tulee ensimmäinen kunnon lumimyräkkä niin vaihdan talvirenkaat.
Ei tullut enää koko lopputalvena, kesärenkaat olivat koko ajan alla ja niillä pärjäsi hyvin niissä olosuhteissa.
En muista muistatteko te tuota talvea mutta minä muista sen hyvin juuri tuosta syystä.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.04.16 - klo:22:28
Pärjäisin ehkä, kesärenkaita ei liene suunniteltu käytettäviksi sellaisissa lämpötiloissa joka on talvikaudella, nastattomat toiminevat paremmin eikä niillä nastattomilla ole ollut koskaan ongelmia.

Talvella 06-07 oli alkutalvesta pari viikkoa huonoa keliä mutten ehtinyt vaihtamaan talvirenkaita kun en autoani tarvinnutkaan, ja sitten alkoi sellaiset kelit että oli joko sulaa ja märkää tai pakkasta ja kuivaa.
Päätin että kun tulee ensimmäinen kunnon lumimyräkkä niin vaihdan talvirenkaat.
Ei tullut enää koko lopputalvena, kesärenkaat olivat koko ajan alla ja niillä pärjäsi hyvin niissä olosuhteissa.
En muista muistatteko te tuota talvea mutta minä muista sen hyvin juuri tuosta syystä.

En muista mutta keli riippuu siitä missä päin ajelee?
Minä vaihtelen autojamme niin usein että ei moneen tarvitse renkaita ostaa, eli ajelen mukana tulevat "loppuun".
Pari kertaa on tullut ostettua laaturenkaat ja kulkine on mennyt vaihtoon vuoden sisään, kyllä harmitti!  :-[

J64

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.04.16 - klo:22:28
Pärjäisin ehkä, kesärenkaita ei liene suunniteltu käytettäviksi sellaisissa lämpötiloissa joka on talvikaudella, nastattomat toiminevat paremmin eikä niillä nastattomilla ole ollut koskaan ongelmia.

Talvella 06-07 oli alkutalvesta pari viikkoa huonoa keliä mutten ehtinyt vaihtamaan talvirenkaita kun en autoani tarvinnutkaan, ja sitten alkoi sellaiset kelit että oli joko sulaa ja märkää tai pakkasta ja kuivaa.
Päätin että kun tulee ensimmäinen kunnon lumimyräkkä niin vaihdan talvirenkaat.
Ei tullut enää koko lopputalvena, kesärenkaat olivat koko ajan alla ja niillä pärjäsi hyvin niissä olosuhteissa.
En muista muistatteko te tuota talvea mutta minä muista sen hyvin juuri tuosta syystä.

Vähän OT:ta. Muistan hyvin tuon talven. Joskus helmikuun 15. päivän tienoilla ajoin uuden tytölle ostetun skootterin Kehä III:lta liikkeestä (siitä Ex Voutilan Esson vierestä, liikkeen nimeä en enää muista) Klaukkalaan, lämmintä oli joku +4-+ 5 astetta, eikä lunta missään.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

-karppa-

2007-2008 talvi. Jäi jotenkin tämä kuva hyvin mieleen. Ei ole sen jälkeen noita mielensäpahoittajia näkynyt  ;).

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.04.16 - klo:22:02
Itsekin ihmettelen, miksi valtiovalta antaa teiden tuhoamisen jatkua. Määrärahoja pinnotteiden uusimiseen ei ole, hyvä kun saadaan moottoritiet pidettyä kunnossa. Viime kesänä uusittu pinnoite on syvillä urilla jo tässä vaiheessa.

Tätä minäkin ihmetellyt. Tiestömme alkaa paikoin olla aika surkeassa kunnossa. Voi olla, että nastarenkaiden vaikutus kaupunki-ilman laatuun ja sitä kautta ihmisten terveyteen luokitellaan jonkinlaiseksi ”viherpiiperrykseksi”, minkä vuoksi tällaiset perusteet eivät hetkauta ainakaan ns. tosimiehiä. Heidän, ja "autokansan" yleensäkin, luulisi kuitenkin olevan kiinnostunut teiden kunnosta. Sillähän nimittäin on suora vaikutus ajomukavuuteen ajomelun kautta sekä ajoturvallisuuteen teiden urautumisen vuoksi. Tälläkin foorumilla keskustellaan aika usein autojen ja renkaiden melusta ja meluttomuudesta. Tässä suhteessa tuntuu aika usein unohtuvan, että eräs varsin merkittävä melunlähde on teidemme onneton kunto. Toisin sanoen, monet laadukkaatkin autot ovat Suomessa meluisia, koska tiemme ovat niin huonossa kunnossa. Nastarenkaiden runsaan käytön vuoksi jo uuden asfalttiseoksen täytyy olla karkearakeista, jotta se kestäisi nastarenkailla ajamisen. Ja kun uutta, jo valmiiksi karkeaa asfalttia sitten kulutetaan nastarenkailla monta kuukautta teidän ollessa suuremman osan ajasta sulia, on vastapäällystetty tie nopeasti lohduttomassa kunnossa.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.04.16 - klo:22:02
Kaikki viralliset tahot rummuttavat, kuinka nasta on ainoa oikea Suomen talvessa, eikä tosiaan haittaa jos juhannukseen asti niilä ajelee... .

En tiedä, mitä VAG-Maailma asiasta nykyään kirjoittelee, mutta aikoinaan lehden talvirengasteisteistä sai kyllä helposti sellainen käsityksen, ettei Suomen talvesta oikein ilman nastoja voi hengissä selvitä. No, talvet ovat aikojen kuluessa muuttuneet, ja vielä selvemmin tämä koskee ajoneuvokantaa. Ehkäpä ko. julkaisukin on jo päivittänyt näkemyksiään.

On sinänsä täysin ymmärrettävää, että ihmiset haluavat varautua talven keleihin. Mutta ainakin pääkaupunkiseudun näkökulmasta nastarenkaiden käytöllä (mahdollisesti) saavutettava hyöty ei mielestäni enää vähään aikaan ole ollut oikein järkevässä suhteessa niistä aiheutuviin haittoihin. Niiden päivien määrä, jolloin Helsingissä, tai pääkaupunkiseudulla ylipäätään, todella vallitsee talviset olosuhteet, on viime vuosina ollut vähäinen. Vielä vähemmän on niitä päiviä, jolloin kelin voi sanoa olevan todella vaikea. Suurimman osan talvesta Helsingin kadut ovat täysin sulia. Ensimmäiset nastarenkaat ilmestyvät autoihin kuitenkin jo lokakuun loppupuolella, ja edelleenkin, huhtikuun lähestyessä puoliväliä, nastat ropisevat iloisesti monen auton alla. Tilanne Helsingissä on siis se, että täällä ajetaan noin viisi kuukautta vuodessa nastarenkailla kaduilla, jotka ovat miltei koko ajan sulat. Ei olekaan mikään erityinen ihme, että ilmanlaatu ja teiden kunto kärsivät.

Millaisilla autoilla ihmiset sitten ajavat? Suomessa tunnetusti on keskimääräistä vanhempi autokanta, mutta ainakin täällä Helsingissä arkikokemus- ja havainnot viittaavat siihen, että aika monella on jo autossaan esimerkiksi luistonesto, ajovakaudenhallinta ja lukkiutumattomat jarrut. Jokainen tekee rengasvalintansa tietysti itse ja omista lähtökohdistaan, mutta pitäisiköhän ihmisten vähitellen alkaa hieman enemmän luottaa omiin kykyihinsä ja autoihinsa? Onko esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuvan nelivetomaasturin omistajan välttämätöntä hankkia autoonsa vuodesta toiseen nastarenkaat? Varsinkin, kun myös nelostie on melkein ympäri vuoden sula.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.04.16 - klo:22:02
Jonkun tutkimuksen mukaan kitkarenkaiden lisääntyminen lisäisi tieliikennekuolemien määrää alle kymmenellä, siis vuodessa. Onhan se hirveää, mutta samassa ajassa kuolee 2000 ihmistä erilaisiin pienhiukkaspäästöistä aiheutuviin sairauksiin. Kaikki eivät varmasti ole nastarenkaiden syytä, mutta kiistatta nastat heikentävät ilmanlaatua etenkin kaupungeissa.

Kitkarenkaiden yleistymisen turvallisuusvaikutuksien suhteen olisi mielenkiintoista tietää, mitä Oslossa ja Tukholmassa on tapahtunut. Näissä molemmissa kaupungeissahan on nastarenkaiden käyttöä vähennetty joko rajoituksin tai kielloin. Useimmat meistä todennäköisesti tietävät, että Ruotsi on eräs maailman edelläkävijöistä, mitä tulee liikenneturvallisuuteen. Voidaan muutenkin sanoa, että Ruotsi on hyvin "turvallisuusorientoitunut" maa. Tämän vuoksi on vaikea uskoa, että Ruotsissa olisi lähdetty rajoittamaan nastarenkaiden käyttöä, jos se todella merkitsisi huomattavaa riskiä liikenneturvallisuuden suhteen.

Itse hankin ensimmäiset kitkarenkaani niinkin upeaan "kulkineeseen" kuin Opel Vectra 2.0 GLS vuosimallia 1990. Se oli aika lailla erilainen auto, kuin millä tämän foorumin keskustelijat tänä päivänä ajavat. Perusteeni kitkojen hankkimiseen oli aikoinaan lähes kokonaan itsekkyys: nastarenkaista lähtevä meteli alkoi tympäistä. Myöhemmin tuli myös mieleen, että teiden kunnonkin kannalta on melko älytöntä ajaa nastoilla kuukausikaupalla paljailla teillä. Oli miten oli, siirtyminen nastoista kitkoihin sujui ilman dramatiikkaa. Auto ei karannut käsistä, ja se pysähtyi edelleen jarrupoljinta painamalla. Omien kokemusteni perusteella uskallankin vilpittömästi suositella kitkarenkaiden kokeilemista niille, joilla ei niistä omakohtaisia kokemuksia vielä ole. Tien pinta kuluu vähemmän, ja ilmaan karkaa vähemmän pienhiukkasia. Ja vaikka edellä mainituilla seikoilla ei olisikaan mitään merkitystä, voi aina iloita siitä, että oma auto muuttuu hiljaisemmaksi.

Lalli

Niin Norjassa ja Ruotsissa kuolonkolareita ajetaan merkittävästi vähemmän kuin meillä vaikka kitkarengaiden osuus on huomattavasti suurempi kuin meillä.
Toledo 1.2 Tsi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 11.04.16 - klo:19:22
Niin Norjassa ja Ruotsissa kuolonkolareita ajetaan merkittävästi vähemmän kuin meillä vaikka kitkarengaiden osuus on huomattavasti suurempi kuin meillä.

siellä taitaa autonratissa olla vähemmän pelkureita jotka käyttää nastoja, varmaan rattikansaa enemmän kuin täällä?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Olisikohan se niin, että esimerkiksi Ruotsissa autoilijoiden asenteet ovat ylipäätään hieman vähemmän itsekeskeiset kuin Suomessa? Omien kokemusteni mukaan Tukholmassa autoilijat esimerkiksi antavat paljon paremmin tilaa jalankulkijoille kuin kollegansa Helsingissä. Lisäksi jalkakäytävillä ja pyöräteillä ei näy pysäköityjä autoja, mitä valitettavasti ei voi sanoa Helsingistä.

Toisaalta lienee myös niin, että muissa pohjoismaissa viranomaisten toiminnalla on oma osuutensa siihen, miltä liikenne näyttää. Esimerkiksi nastarenkaiden käyttö voisi Ruotsissa ja Norjassa olla yhtä yleistä kuin Suomessa, ellei nastojen käyttöä olisi viranomaisten toimesta lähdetty rajoittamaan. Kynnys puuttua autoilun haittoihin saattaakin muissa pohjoismaissa olla alempana kuin Suomessa. Mutta nastojen suhteen en oikein usko siihen, että monenkaan kohdalla niistä luopuminen edes merkitsisi mitään uhrausta. Luulen, että yllättävän moni yllättyisi yllättävän positiivisesti.

Rinkulakeula

En viitsi lainata tähän näitä paria viimeistä mattisen kirjoitusta, kun palstatilaa menisi niin paljon.

Mutta nyt oli asiasisältöä ja paljon! Näistä kirjoituksista + 100
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Lalli

On varmasti monta syytä miksi Ruotsissa tai Norjassa ajellaan turvallisemmin kuin täällä. Mutta jos tosiaan se että se että,renkaassa on nastat olisi merkittävin/erittäin merkittävä turvallisuustekijä talviliikentessä kuten moni tuntuu kuvittelevan, niin nuo onnettomuusmäärien erot kyllä kertovat aivan jotain muuta.
Toledo 1.2 Tsi

kerkko

Ajelinpa tänään aika vähän liikennöityä Kuusimiehentietä Helsingin Paloheinässä. Oma väylänsä henkilöautoille, oma joukkoliikenteelle. Molemmissa vuoden ikäinen asfaltti. Henkilöautojen puolella piloilla, joukkoliikenteen puolella kuin uusi.

Daatta

Aikamoinen varustelukierre tuo talvi monelle on, kun painavaan nelivetomaasturiin ruuvataan vielä testivoittajanastat alle. Tällä kalustolla sitten rullataan toukokuuhun asti, rapina ei kantaudu hyvän ääniersityksen ansiosta sisälle ja katupöly jää sisäilmansuodattimeen. Ja sitten meitä kitkarenkailijoita syytetään rengasnatseiksi, jos jossain erehtyy kertomaan (hyvistä) kokemuksistaan...

Jonkinlainen romahdus varmaankin pitää tapahtua, ennen kuin asenteet muuttuvat.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.04.16 - klo:23:13
Jonkinlainen romahdus varmaankin pitää tapahtua, ennen kuin asenteet muuttuvat.

Kerrotko lisää tuosta romahduksesta?

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 11.04.16 - klo:21:26
On varmasti monta syytä miksi Ruotsissa tai Norjassa ajellaan turvallisemmin kuin täällä.

Autojen keski-ikä:

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/kansainvaliset_tilastot/henkiloautojen_keski-ika_eraissa_euroopan_maissa_2010

Ruotsi    9,8
Suomi    11,9
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.16 - klo:06:59
Kerrotko lisää tuosta romahduksesta?

Teiden kunnossa, kun aletaan kerätä asfalttia pois ja muutetaan tiet sorapinnalle. Salon alueellakin on sisääntuloväylät niin huonossa kunnossa, odotan vaan koska loppukin asfaltti häviää. Sitten ei nastarengas enää kulutu asfalttia, kun sitä ei ole.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

J64

Mattisen ajatuksista: kuin olisi itse kirjoittanut. Itsellä vasta viisi talvea takana kitkoilla, mutta paluuta ei ole. On myös huomattavaa että varmaan lähes jokainen on aloittanut autoilunsa nastarenkain. Joten niistä on kokemusta kaikilla. Mutta väitän että ylivoimaisesti suurin osa heistä, jotka ovat kokeilleet kitkoja, ovat vaihtaneet niihin pysyvästi.

Jotenkin tuntuu että nastoja puolustavat kiivaimmin ne, joilla ei ole kokemusta kitkoista lainkaan.

Ymmärrän kyllä että jollakulla saattaa olla pakko ajaa nastoilla esimerkiksi syrjäseuduilla tai jos vaikkapa omasta pihasta tielle pääseminen edellyttää niitä. Mutta ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista autoilijoista pärjäisi pienellä asennemuutoksella kitkarenkain.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

seaboss

Mattisen teksti kuulosti omalta ja fiksulta, tuosta sais valtiovaltakin säädöksiin ottaa oppia ja nopeasti. On yllättävän paljon asioita, jotka korreloivat nastarenkaiden käytön negatiivisiin puoliin ja haittoihin, omalta kohdaltani voin sanoa, ettei mikään muu asia Suomessa ärsytä niin paljoa ku tää. Minä odotan jämäkämpää otetta suomen tiepolittiikkaan.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: J64 - 12.04.16 - klo:09:23
Mattisen ajatuksista: kuin olisi itse kirjoittanut. Itsellä vasta viisi talvea takana kitkoilla, mutta paluuta ei ole. On myös huomattavaa että varmaan lähes jokainen on aloittanut autoilunsa nastarenkain. Joten niistä on kokemusta kaikilla. Mutta väitän että ylivoimaisesti suurin osa heistä, jotka ovat kokeilleet kitkoja, ovat vaihtaneet niihin pysyvästi.

Jotenkin tuntuu että nastoja puolustavat kiivaimmin ne, joilla ei ole kokemusta kitkoista lainkaan.

Ymmärrän kyllä että jollakulla saattaa olla pakko ajaa nastoilla esimerkiksi syrjäseuduilla tai jos vaikkapa omasta pihasta tielle pääseminen edellyttää niitä. Mutta ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista autoilijoista pärjäisi pienellä asennemuutoksella kitkarenkain.

Viisaita ajatuksia. Samaten kun omasta tuttavapiiristä tuota rengasmieltymystä on kysellyt, niin tuntuu siltä että kun kerran on kitkoihin menty, niin ei ole enää nastoihin paluuta. Niin se meni itselläkin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 12.04.16 - klo:15:04
Samaten kun omasta tuttavapiiristä tuota rengasmieltymystä on kysellyt, niin tuntuu siltä että kun kerran on kitkoihin menty, niin ei ole enää nastoihin paluuta. Niin se meni itselläkin.

Näin se menee. Itse ostin ensimmäiset kitkarenkaat 1995 syksyllä, eikä sen jälkeen ole edes käynyt mielessä palata takaisin nastarenkaisiin. Yhtään "läheltä piti" tilannetta ei ole renkaiden takia näiden vuosien aikana ollut.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.04.16 - klo:09:13
Teiden kunnossa, kun aletaan kerätä asfalttia pois ja muutetaan tiet sorapinnalle. Salon alueellakin on sisääntuloväylät niin huonossa kunnossa, odotan vaan koska loppukin asfaltti häviää. Sitten ei nastarengas enää kulutu asfalttia, kun sitä ei ole.  ::)

Vai johtuisiko sittenkin siitä, että meiltä autoilijoilta kerätyt määrärahat menevätä johonkin muualle, kuin teiden hoitoon?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

#326
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.03.16 - klo:08:47
Jaahas jaahas. MEillä on joka aamu tällä viikolla ollut mustaa jäätä ja paljon... Ei tule kitkoja vielä alle.

Joko kohta olisi kitka-aika? ::)

Muoks, viittaan tähän kirjoitukseesi:

No shit sherlock. Kuten useasti olen kertonut, niin tuon vuoksi minulla on kolmet renkaat autoon A:Kesärenkaat B:Välikelinrenkaat (Nokian Hakkapeliitta r2:t) C:Talvirenkaat (Continental:n contiicecontact 2:t nastat).

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.16 - klo:16:57
Vai johtuisiko sittenkin siitä, että meiltä autoilijoilta kerätyt määrärahat menevätä johonkin muualle, kuin teiden hoitoon?

Ei meiltä määrärahoja kerätä, ei se homma niin mene - missään. Ei vanhuksiltakaan kerätä rahoja vanhustenhoitoon, tai sairailta terveydenhoitoon. Meiltä kerätään veroja, määrärahat määrää eduskunta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

clacson

Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Timppe

Lainaus käyttäjältä: clacson - 12.04.16 - klo:20:56
Siinä lisää tähän ikuiseen väittelyyn: http://yle.fi/uutiset/pieleen_mennyt_testaus_uusimmat_nastarenkaat_kuluttavat_tieta_jopa_vanhoja_enemman/8806710
Ilmankos uusissakin autoissa tuntuu nastat ropisevan tosi kovaäänisesti. Kova ääni => paljon energiaa => tie kuluu paljon. ,,äni kuuluu jopa 200m:n päähän kaupunkinopeuksissa. Ja täällä pääkaupunkiseudullakin ropisee kovasti edelleen, vaikka lämpömittari näyttää yli 10 astetta.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy