Octavia ei puhalla kuskin jalkatilaan

Aloittaja 20tdidsg, 08.01.22 - klo:00:28

« edellinen - seuraava »

20tdidsg

Moi!

Osaisiko joku avustaa mikä voisi Ocua vaivata kun ei puhalla yhtään mitään kuskin jalkatilaan? Jalat palelee  :( Kaikki climatronicin (on varmaan oikea termi?) automaatti- ja manuaaliasetukset käyty läpi. Puhaltaa normaalisti kaikkialle muualle. Valitettavasti VCDS:n päähän ei ole pääsyä, liekö siitä edes apua?

MikHei

Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

20tdidsg

Ei ikävä kyllä ollut apua..

20tdidsg

#3
Sain kuin sainkin käytettyä auton piuhan päässä.




Purin sen verran kojelaudan muoveja että näkee suurimman osan näistä läppämoottoreista ja ainut mitä ei näe on kuskin puolella ja aivan kojelaudan yläosassa. Vaikeimmassa mahdollisessa paikassa siis, ei näköyhteyttä eikä toivoakaan saada käsiä mahtumaan. Eli näillä tiedoilla voisi kuvitella sen olevan osanro 5Q0907511? Googlella löytyy myös nimellä V426(?). Seuraavassa linkissä purkuohjeet: https://www.vwgolf.org/removing_and_installing_front_air_distribution_flap_control_motor_v426_lhd_vehicles-1275.html

Väittää siis että koko kojelauta pitäisi ottaa irti läppämoottorin vaihtamiseksi. Löytyyköhän joltain vinkkejä saisiko vaihdettua jollain kikalla ilman kojelaudan purkua?

Nro 2 on siis kyseessä oleva V426.


iltsu

Sama vaiva 2016 vuosimallin Octaviassa. Kumpaankaan etujalkatilaan ei tule puhallusta. Puhalluksen pakottaminen jaloille lisää vain kohinaa ja ilma puskee lasille/keskisuuttimille.

Liikkeessä kokeiltu uudella säätömoottorilla, mutta sekin antaa jumissa vikakoodin, kun tehdään läppien adaptaatiot. Olivat hieman pyöritelleet ilmanjakosysteemiä ja jalkotiloihin saatiin lämmintä.

Nyt kuitenkin kovempien pakkasten tultua säädin ilmastointia painikkeista ja jalkatilojen puhallus katosi melkein kokonaan. Repsikan puolelle tulee vähän enemmän ilmaa, kuljettajan puolelle lehmän henkäys.

Näyttää sille, että seuraava vaihe on kojelaudan irroitus ja läppämekanismin jumien selvitys. Kustannus vielä tuntematon.  :(

iltsu

Kuntoon saivat eilen ilman kojelaudan poistoa. 255â,¬ uusi ohjausmoottori asennettuna. Siinä se vika lopulta onneksi oli.

screamer

Lainaus käyttäjältä: iltsu - 04.01.23 - klo:10:57
Kuntoon saivat eilen ilman kojelaudan poistoa. 255â,¬ uusi ohjausmoottori asennettuna. Siinä se vika lopulta onneksi oli.

Itsellä sama vika vm2015 rs dieselissä. Jalkoihin ei puhalla mitään. Oliko osineen päivineen tuo hinta 255â,¬ ja missä päin suomea käytit korjauksessa?

iltsu

Uudenmaan autovarustelu Helsingin Konalassa.

JKP

Mikä oli tuo ohjausmoottorin numero minkä vaihtoivat?

ukormi

Kas, sama vika ilmaantui minunkin Octaviaani. Onkos kukaan vaihtanut tuota itse?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

jiku

Ja ilmeisesti sama täällä. Ei auta resetointi.(Scout 2015) Vaihdoin ensin apparin puolen lämmönsäätömoottorin,
joka sekin oli rikki, ei tullut lämpöä sille puolelle ollenkaan.
Briskodan sivuilla kaveri oli vaihtanut puhallusta alas-ohjaavan moottorin ilmeisen v-mäinen operaatio. Mutta kojelautaa ei purkanut.

Molkura

Joo ja sama tälläkin. 2015 octavia päätti lopettaa
puhaltamisen jalkatilaan. Myös radion yläpuolella olevat
Suuttimet eivät puhalla.(sivulasien suuttimet kyllä puhaltaa)Olisko jollaki tietoa vaihto-operaatiosta
Ja sen vaiheista?

Molkura

#12
Vastaan itselleni, ja kaikille muille. Kun octavia ei puhalla jalkatilaan, on syyllisenä läppämoottori joka sijaitsee kuskin puolella ja niin syvällä ettei sitä vaihda purkamatta kojelautaa. Itse moottorin näkee ratin alapuolella olevasta raosta ja moottoriin saa paremman näköyhteyden kun poistaa airbagin jalkatilasta (3ruuvia) ja sen jälkeen jalkatilan suulakkeen (1 ruuvi).
Itse läppäkotelosta saa kääntömekanismin irti vetämällä, joten otin sen irti ja asetin läpät auki niin, että jalkatilaan on jatkuva puhallus.

Radion yläpuolella olevat suulakkeet olivatkin erikosemmalla vialla varustettu.. Nappia painamalla moottori ja mekanismi liikkuvat, mutta läpät eivät aukea. Tähän en löytänyt syytä koska tämäkin moottori hankalassa paikkaa vänkärin puolella.

Jos tulee ongelmia kuskin ja vänkärin lämpöpuhalluksen kanssa, niin molempien säätömoottorit sijaitsevat omilla puolillaan ja ovat kiinni kahdella 6mm pultilla. Vänkärin puolelta tarvii ottaa irti hansikaslokeron ja seuraavaksi notkean selän.

Summarum, nyt on puhallus jaloillekkin. Mekaanisesti pakotettuna, mutta kuitenkin.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Molkura - 25.03.24 - klo:21:57Summarum, nyt on puhallus jaloillekkin. Mekaanisesti pakotettuna, mutta kuitenkin.

Varmaan ihan toimiva ratkaisu, kun tarvitaan lämmitystä kuten vielä tässä vaiheessa on tarvetta. Sitten onkin kesällä toinen tilanne ilmastoinnin jäähdyttäessä. Ei välttämättä tunnu hyvältä jaloille puhaltava kylmä ilma. Ilmastoinnin jäähdyttäessä puhallus suunnataan (yleensä) ylös/raitisilmasuuttimiin.

Itse en tekisi moisia patentteja vaan korjaisin tai korjauttaisin lämmitys/ilmastointilaiteen, mutta kukin tyylillään.

hizzunkizzun

Jos alkuperäinen Denso 5Q0907511A, mikä tilalle kun tuolla numerolla ei oikein tarvikkeena löydä?

hizzunkizzun

...tai löytyy mutta tuo viimeinen kirjain häiritsee.

välkky

Lainaus käyttäjältä: hizzunkizzun - 02.05.24 - klo:12:41Jos alkuperäinen Denso 5Q0907511A, mikä tilalle kun tuolla numerolla ei oikein tarvikkeena löydä?

Poistettu vuonna 2021 ja korvaava 5WA907511C
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy