DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

repomies

^Olisko voinut olla hiukkaspoltto päällä, kun polkaisi? Tietääkö kukaan, millaisia lukemia silloin tulee?

Koska itselläni on vcds katsoisin tuossa tilanteessa vikakoodit ja välittömästi myös ajomatkan edellisestä regeneroinnista. Jos vcds:n kertoma etäisyys natsaa matkaan katsastuskonttorille niin selitys olisi siinä. Mutta tuo pitäisi tietysti tehdä heti katsastuksen jälkeen.

sepinki

Olettaisin ettei ollut poltto päällä katsastustilanteessa, muutoin seurasin katsastustapahtuman pl en juuri päästömittausta ulkona (seuraavaksi en taida olla yhtä mukavuudenhaluinen). Siinä meni kuitenkin max 5 min ja flektit ei pyörineet kun katsuri ajoi auton halliin. Se on täysin mahdollista että poltto oli tapahtunut matkalla katsastusasemalle. Aseman pihalla ei ainakaan ollut enää poltto päällä juurikin "flekti ja hajutuntumalla". Nää toki mutuilua kun ei ole vcds itsellä käytössä.
Tämän jälkeen kyllä tais tulla hankinta ajankohtaiseksi....
Itseäkin tuo 0.75 kummastutti melkoisesti, auto toimii täysin normaalisti, ei mitään vikavaloja ja auto ei ole pyytänyt polttoajoa.
2 × A6 c7 quattro

Höylä

Ainakin minulle sanottiin katsastuksessa vielä silloinkin kun pönttö oli "kunnossa", että kaikkia loukkuvehkeitä ei tahdo saada läpi savuista vaikka kaiken pitäisi olla kohdallaan. Nytkin osa katsastajista polkaisee konetta laatikko "Peellä" ja osa äNnällä", eli osa saa koneesta täydet kierrokset ja osa ei. Viimeksi ei otettu täysiä kierroksia kun katsastaja kertoi, ettei dsg-yhdistelmiä rääkätä pakokaasutestissä...

Killer

Lainaus käyttäjältä: sepinki - 29.01.16 - klo:23:23
Repomiehen pyynnöstä.

- 2011 VW Sharan (2.0 tdi EA189 " huijauskone" Adblue- järjestelmällä)
- Toinen määräaikaiskatsastus 22.1.2016. 50659 km. Pakkasta n. -25 astetta.
- K- arvo 0.75
- En varmasti ole ottanut DPF/EGR pois.
- Huollettu ohjelman muk.
- Ajettu n. 20 km ennen katsastusta DSG:n S-asetuksella reilua kasikymppiä.
- Muutenkin ajeltu niin kuin omaa autoa ajellaan, huomioiden että ko. kone laiska tähän koriin.

Meidän edellisestä 3C:stä poistettiin dpf. Sen jälkeen ekassa katsastuksessa savut 1.3 eli aika huonot. Silloin normaalilämmitysajo ennen mittausta. Seuraavana vuonna lämmitysajo sisälsi useita kaasupohjassa kiihdytyksiä 0-100km/h jonka jälkeen savut konttorilla 0.01. Noissa kiihdytyksissä irtosi mustaa aika hirveitä määriä. Noiden perusteella väitän että vaikka ajat moottorin lämpimäks isommilla kierroksilla, mutta et tee reiluja kiihdytyksiäi niin kunnon ryntäyksessä irtoaa putkesta se noki siellä mittauksessa josta suuret k-arvot tulevat vaikka olisi dpf paikallaan.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

sepinki

Juu pitänee seuraavassa katsastuksessa koittaa Killerin vinkkiä. K- mittauksessa ei kyllä katsurillakaan ollut poljettu kunnolla, maksimikiekat raportin mukaan 2500 rpm.

Vaimo oli kyllä ajellut volsulla viimeiset pari viikkoa ennen katsastusta ja ei kokemusteni mukaan ole liiemmin "polkenut" ja ajelee aina dsg:n D-asennolla. No ainahan kannattaa koittaa syytellä muita☺

Toki 20 km oli niillä pakkasilla (-26) muutenkin liian pieni lenkki, mutta Sharan sen verran viileä peli ajella etten suoraan sanottuna viittiny... webastollakaan ei tullut esilämmitettyä kun auto makoili tallissa.
2 × A6 c7 quattro

firstvw

K-arvot on aina olleet lähes nolla. Kerran oli vähän yli, mutta silloin oli todella kostea ilma (katsastukset marraskuussa) ja inssi sanoi että ilmankosteus saattaa häiritä. Ilman polkemisia oon aina leimalle menny ja moottori on lämmennyt taajama-ajolla.

Kyllähän sen ny näkee pakoputken päästäkin, harmaata pölyä on, mustaa nokea ei ollenkaan.

Sen mitä olen dpf:n rakenteeseen tutustunut, niin ehjän filtterin ei pitäisi päästää mitään läpi

sepinki

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 31.01.16 - klo:14:56
K-arvot on aina olleet lähes nolla. Kerran oli vähän yli, mutta silloin oli todella kostea ilma (katsastukset marraskuussa) ja inssi sanoi että ilmankosteus saattaa häiritä. Ilman polkemisia oon aina leimalle menny ja moottori on lämmennyt taajama-ajolla.

Kyllähän sen ny näkee pakoputken päästäkin, harmaata pölyä on, mustaa nokea ei ollenkaan.

Sen mitä olen dpf:n rakenteeseen tutustunut, niin ehjän filtterin ei pitäisi päästää mitään läpi

Sekin tässä mun tapauksessa kummastuttaa, että putket on loppuosaltaan täysin puhtaat (kävin tarkastamassa). Eikä kyllä ajaessa ole edes raskaammalla kaasujalalla pölläytellyt mustaa.

Taitaa jäädä mysteeriksi toistaiseksi. Kunhan jossain vaiheessa vien "huijauskorjaukseen" taidan pyytää mittaamaan päästöt samaan kauppaan.
2 × A6 c7 quattro

sambolo

Katoin pari katsastuslappua jonka löysin, dpf siis paikallaan vielä, katotaan vaikuttako softa mitenkään ens leimalla. Toisessa katsastuksessa oli 0.1 tarkempaa arvoa ei edes saanut ja edellinen 0,01
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

repomies

Trafi testaa jo menetelmiä DPF:n poistaneiden narauttamiseksi, kirjoittaa Yle:

http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_paivaa_ennen_kuin_joku_keksii__trafi_kyllastyi_paastoista_piittaamattomiin_autoilijoihin/8773173

Veikkaan että kun narahduksia alkaa tulla, homma muuttuu paljon harvinaisemmaksi. On se sen verran kallista ensin poistaa ja softata ja sen jälkeen softata uudelleen ja laittaa ehjä dpf..

vwp

Pumpparihiilivaunu leimattu.
Päästöjä 0,3/ 3. Trafillahan ei ole edes tiedossa, että autossa olisi mitään loukkua kun tuolloin ei ole vielä pakollinen ollut
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Sutku

Moi, kyselisin että onko teillä tarkastettu katsastuksessa kyseistä pönttöä? Hommasin tässä perjantaina porteerin josta on DPF poistettu kokonaan ja laitettu korvaus putki.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Romu metallinkeräykseen ja uutta autoa alle kaupasta. Luontokin kiittää kun 2 vuoden välein vaihtaa autoa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.07.16 - klo:11:05
Romu metallinkeräykseen ja uutta autoa alle kaupasta. Luontokin kiittää kun 2 vuoden välein vaihtaa autoa.

Tuossa kiitä kukaan muu, kuin autoteollisuus.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/28/uusi-auto-ei-ole-aina-vanhaa-parempi

"Myyjä ja autoala kannattavat auton vaihtamista vaikkapa kolmen vuoden välein uuteen autoon."

"Tutkijan mielestä auton vaihtaminen kolmen vuoden välein vain lisää entisestään hiilidioksidipäästöjä."

"Klemola onkin laskenut, että se joka ostaa autonsa uutena ja ajaa sen elinkaarensa loppuun eli noin 18-vuotiaaksi, säästää huomattavia summia rahaa verrattuna kolmen vuoden välein autoa vaihtavaan. Esimerkki on laskettu keskihintaisen Toyta Corolla Verson hinnan mukaisesti. Laskelmassa on huomioitu niin pääoma, auton vakuutus-, huolto- kuin polttoainekustannuksetkin.

Tämän laskelman mukaan autonsa loppuun asti ajanut säästää 18 vuoden aikan yhden uuden auton hinnan ja kolmen vuoden bensat eli 35 000 euroa."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Internetissä on vaikea olla sarkastinen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.07.16 - klo:11:52
Internetissä on vaikea olla sarkastinen.

Sitä varten on meemit  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Onko tosiaan uusien vaggilaisten autojen elinkaari 18 vuotta?  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 24.07.16 - klo:12:00
Onko tosiaan uusien vaggilaisten autojen elinkaari 18 vuotta?  ;)

Jutussahan laskelma oli tehty toyotalla ei vag:lla johon vaihdettu sillä matkalla n. viisi kertaa jakoketju ja pari dsg-laatikkoa  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

firstvw

Luin jutun ehkä liian nopeasti ja jäi nyt epäselväksi että onko esimerkin toyotakuskilla 18v taipaleen  jälkeen 18v auto vai onko se vaihdettu uuteen? Verrokkikuskilla on 18v kohdalla 3v vanha auto..

multsi

Hyviä pelejä kertakaikkiaan!

Nyt ei ole mitään ongelmaa pitää hengissä +30v autoa, mutta koitappa pitää näitä uusia elossa edes 10-vuotiaina.

Muistelen, että olisi jotain säädöstä joka vaatisi turvaamaan varaosahuollon vielä yleisesti liikenteessä oleviin autoihin. Onhan Saabinkin varaosien saatavuus turvattu toistaiseksi.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: multsi - 24.07.16 - klo:15:52
Muistelen, että olisi jotain säädöstä joka vaatisi turvaamaan varaosahuollon vielä yleisesti liikenteessä oleviin autoihin. Onhan Saabinkin varaosien saatavuus turvattu toistaiseksi.

10 vuotta on tuo, että varaosia pitäisi saada. Opelihan on julkisesti myöntänyt, että he ovat suunnitelleet autot kestämään 8 vuotta ja 160tkm. Suomalaiset sitten vollottaa, kun auto ei kestä 20 vuotta ja 300tkm  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

shrike

Passat 3C vm -06 katsastettu viime viikolla, DPF porattu tyhjäksi. Tarkalla syynillä huomaa hitsausjäljet, mutta pintapuolisesti näyttää samalta kuin ennenkin.

Hain huoltamolta erikseen päästötodistuksen, koska paskattia pitää aina vähän hieroa, että saa K-arvon alle 1.0:n...

Katsastusmies vilkaisi vaan jarrunesteen määrän konepellin alta, eikä kyylännyt DPF:ään sen tarkemmin.

vwp

Lainaus käyttäjältä: shrike - 02.08.16 - klo:11:59
Passat 3C vm -06 katsastettu viime viikolla, DPF porattu tyhjäksi. Tarkalla syynillä huomaa hitsausjäljet, mutta pintapuolisesti näyttää samalta kuin ennenkin.

Hain huoltamolta erikseen päästötodistuksen, koska paskattia pitää aina vähän hieroa, että saa K-arvon alle 1.0:n...

Katsastusmies vilkaisi vaan jarrunesteen määrän konepellin alta, eikä kyylännyt DPF:ään sen tarkemmin.

Paljonko oli K-arvo? Itsellä ekalla polkaisulla oli 0,3 viimeksi ilman hiukkaspönttöä.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

shrike

Lainaus käyttäjältä: vwp - 02.08.16 - klo:12:53
Paljonko oli K-arvo? Itsellä ekalla polkaisulla oli 0,3 viimeksi ilman hiukkaspönttöä.

0.9 ja sekin vaati vähän suostuttelua.

Turbo kun vaihdettiin uuteen ennen DPF:n poiston jälkeen, niin puski ihan pikimustaa savua pitkään perästä :) Jossain välissä on huolella paskaa, kunhan keksisi missä.

Jultsu

Jos DPF on poistettu niin laitteeseen on varmaan laitettu jonkin sortin virisoftakin? Onko tunnetulta kotimaiselta tekijältä vai joku ulkomaalainen bulkkisofta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwp

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.08.16 - klo:09:35
Jos DPF on poistettu niin laitteeseen on varmaan laitettu jonkin sortin virisoftakin? Onko tunnetulta kotimaiselta tekijältä vai joku ulkomaalainen bulkkisofta?

Eeei välttämättä, ei mulla ainakaan :p
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

tet

Lainaus käyttäjältä: shrike - 02.08.16 - klo:11:59
Katsastusmies vilkaisi vaan jarrunesteen määrän konepellin alta, eikä kyylännyt DPF:ään sen tarkemmin.

Ei ollut -06 vuosimallissa vielä DPF pakollinen. Nykyisin on, jos todella noita alkaneet syynäämään niin tietenkin niissä vuosimalleissa joissa k.o. pönttö on pakollinen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

repomies

Trafin sivuilla on joku autovertailupalvelu josta voi hakea rekisterikilvellä. Vasta todella uusissa autoissa alkaa näkyä dpf ainakin tuon palvelun mukaan. Rekisterinumeroita voi kaivaa vaikka nettiautosta.

pekeke

^Jaap, kyllä omaan -11 ocuun tuli kyllä kohtaan hiukkasloukku, ei se niin hirveän uusi ole, 5v.

repomies

On se 2011 aika myöhään, kun ottaa huomioon että jo 2007 niitä alkoi olla aika paljon liikenteessä. Omassakin autossa on, vaikka trafin sivulla niin ei luekaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy