EGR'n poisto ja sen vaikutus koneen lämpöihin talvella

Aloittaja P_Valtonen, 24.09.11 - klo:20:16

« edellinen - seuraava »

P_Valtonen

Onko kellään kokemusta miten ERK'n poisto käytöstä vaikuttaa TDI koneen lämpiämiseen talvella?
Järki sanos että lämpimän pakokaasun syöttö imusarjaan nopeuttaa lämpiämistä.
Mutta onko tuolla mtn käytönnön merkitystä?

****

Toinen kyssäri 2007 1,9 TDI, saako ERG'n pois millä "jipolla"?
1997 ex-käyttis Volvossa (anteeksi kiroiluni) 2,5 TDI oli helppo: ohitukseen tarvittiin vain ERG'n ohjaus letkuun tulppa.   

Emil

Tarkoitatko EGR?

Se on suhteessa imettyyn ilmaan niin pieni se pakokaasun määrä, että tuskin juurikaan imuilmaa, taikka imusarjaa lämmittää.

Pakokaasun takaisinkierrätyksen tarkoitus on alentaa palolämpötilaa moottorissa, joka taas aiheuttaa nätimmät lukemat pakoputken päästä päästöjä mitattaessa. Eli periaatteessa EGR:n poisto käytöstä nostaisi palolämpöjä. Talvella ehkä hyväkin, mutta kesällä raskaassa ajossa saattaa olla pahasta.

jjj84

EGR:n vaikutus lämpenemiseen on huomattava, talvella pidän ainakin itse käytössä... pakkasilla ei ole mitään toivoa saada lämpöjä ylös jos egr on tulpattu.

Jipoilla poistaminen ei onnistu, tarvii softauksen.

Emil

Melkein jo uskoin tuon, mutten ehkä sittenkään.

Käytännössä mahdotonta vertailla kahta kertaa peräkkäin täysin samanlaisissa olosuhteissa moottorin lämpenemistä. Enkä ainakaan bensakoneessa huomannut mitään eroa lämpenemisnopeudessa. Dieselissä en ole tosin kokeillut. Mutta kai se dieselissäkin on pakokaasun takaisinkierrätyksen tavoitteena laskea palolämpötilaa. Ja eihän se palolämpö laskisi, jos pakokaasua kierrätettäisiin niin paljon, että imuilman lämpeneminen olisi huomattavaa.

Eihän sinne imusarjaan ole sentään pakoputkea vedetty. Putket ovat ohuita, ja välissä on venttiili, joka päästää pienen määrän pakokaasua ohitseen. Edellytyksenä lämmin moottori, pintakaasulla ajo, jne.. Toteutuksesta hiukan riippuen tietenkin.

ConD

Kyllä EGR:n on TDI koneissa "raportoitu" vaikuttavan lämpiämiseen aika merkittävästikin. Uudemmissa TDI koneissa on kuitenkin lämmönvaihdin EGR:n kaasuilta jäähdytysnesteeseen joka vielä "parantaa" tilannetta. Bensakoneissa ei liene niin suurta merkitystä.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65996&highlight=tdi+egr
Tuossa on jappastu aiheesta lisää, ja FFP:n dieselalueella enemmänkin. Tuntuu olevan porukka ensin niin innoissaan tulppaamaan EGR:iä, mutta talvella sitten hytistään kylmää ja avataan kierrätys taas käyttöön jotta saataisiin hyttiin lämmintä. Itse ajan EGR:n kanssa vaikka sitten hieman useammin nilkka suorana, mutta "teippaan" keulan talvirengasaikaan umpeen niin pysyy lämmöt ilman webastoakin ajellessa.

LainaaLiekkö sitten kuvitelmaa vai alkavaa luulosairautta, mutta ainakin omassa autossa paremman lämpeämisen huomasi välittömästi kun laitto venan takaisin toimintakuntoon.

Mulla kanssa paha luulosairaus, kun ilman EGR luulin kestävän 40km että pääsi pakkasilla 70-asteeseen ja EGR kanssa meni 10km kun oli jo 80-astetta koneen lämpöjä ja 20km jälkeen oli 90 astetta.
Samaten luulin että koneen lämmöt tippuivat liikennevaloissa ilman EGR mutta EGR toiminnassa pysyivät 90 asteessa aina.

Uudemmissa autoissa monesti EGR:ää tarkkaillaan jo hieman monimutkaisemmin joten helppo tulppaaminen tosiaan vaatii softanmuutosta tavalla tai toisella. Kuristinlaippa on toinen vaihtoehto ja sellaisia on taidettu täälläkin käsitellä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jjj84

Juu ei näillä diisseleillä tarvita laboratorio-olosuhteita, että huomaisi egr:n vaikutuksen lämpenemiseen. Jos on -20`c pakkaset, ei lämpömittari nouse kovinkaan helpolla edes 75 asteeseen. Egr käytössä taas tuo ongelma katoaa heti, lämmöt nousee huomattavasti nopeammin ja pysyvät jopa ylhäällä kaupungissa.

Se egr:n putki taas tulee suoraan pakosarjasta imusarjaan, sisähalkaisija melkein 2cm, eli kyllä sen kautta pakokaasua kulkee ja huomattavissa määrinkin. Muistaakseni egr:n jäähdyttimen jäähdytysteho on parhaimmillaan 20-30kW luokkaa, eli tuo taas hukataan jäähdytysnesteeseen. Syylärin kun tukkii lisäksi, niin kaikki tuo on kotiinpäin moottorin lämmitystarkoituksessa.

petrisa

Kokeilu kokemuksesta voin sanoa, että egr vaikuttaa lämpenemiseen.
Otin aikoinaan itse pois käytöstä, mutta oli lähes pakko ottaa takaisin käyttöön.
Mikäli olisi eber tai webasto, ei tämä olisi merkittävä asia ollenkaan.

Daworder

Laitetaampa tänne jos sais selvennyksen, että mikä kyseinen osa on ja mitä tuon johdon pois irroittaminen aiheuttaa tai on aiheuttanut?
Onko toi just se puhuttu Egr? (Kuva ei omasta passatista mutta samanlaiset käyrät löytyy)









M0gstis

#8
Eip sitten mitään...

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ConD

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 15.10.11 - klo:22:26
Merkitty osa ei oo egr, en tosin tiedä mikä se on. Egr löytyy merkityn kohdan vasemmalta puoleta, turbon läheltä. Googlen kuvahaulla on helppo kattoa minkä näkönen osa on kyseessä.
Kyllä tuo Daworderin postaaman kuvan osa on EGR venttiili. ETKA ainakin sanoo 1:1 samanlaisen osan esim. 96 vuosimallin 1.9 dieselkoneelle EGR:ksi. Sen tarkemmin en osaa perustella. Wagenstadikin on pois käytöstä "backupin" hommaamiseksi.

Vanhemmissa dieseleissä se nimenomaa tulee tuohon tapaan imuilmaa sottaamaan. Tuossa tapauksessa alipaineletkun irroitus poistaa EGR:n käytöstä eikä se sitten tuhraa imusarjaa tuosta venttiilin jälkeen. Tuohan on helppo jopa tarkistaa minkälaiset karstat tuosta löytyy venttiilin kohdalta. :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Daworder

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.10.11 - klo:22:57
Kyllä tuo Daworderin postaaman kuvan osa on EGR venttiili. ETKA ainakin sanoo 1:1 samanlaisen osan esim. 96 vuosimallin 1.9 dieselkoneelle EGR:ksi. Sen tarkemmin en osaa perustella. Wagenstadikin on pois käytöstä "backupin" hommaamiseksi.

Vanhemmissa dieseleissä se nimenomaa tulee tuohon tapaan imuilmaa sottaamaan. Tuossa tapauksessa alipaineletkun irroitus poistaa EGR:n käytöstä eikä se sitten tuhraa imusarjaa tuosta venttiilin jälkeen. Tuohan on helppo jopa tarkistaa minkälaiset karstat tuosta löytyy venttiilin kohdalta. :)

eiks se alipaine letku olekkin juuri toi jota on osoitettu pienellä punaisella nuolella?
Pitääkö sitä itse Egr reikää tukkii millään?


tsiih

Ei tarvitse tukkia itse erg:stä mitään reikää. Letku tietty pitää, vaikka ruuvilla.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy