Passat GTE kellojousen korjaus

Aloittaja Pinnamies, 19.03.22 - klo:09:45

« edellinen - seuraava »

Pinnamies

Mulla vm-16 GTE ja meni kellojousi rikki. Maksaa kuulema volkkarilla noin 900â,¬ korjaus. Ajattelin kokeilla ensin itse avata ja latsoa jos on korjattavissa. Onko tästä kenelläkään konemusta?
Pitääkö akun napa/ napoja irrottaa ennen toimenpidettä?
Jos saan juotettua jousen ja psat taas paikalleen niin tarvitaanko käyntiä liikkeessä ohjelmointia varten tai vikavalon kuittaamista varten?
Tuleeko jotain ongelmia eteen tässä? Ei huvita kyllä maksaa tonnia tuosta.

dwntime

Eikö olis helpoin metsästä käytetty osa? En lähtis juottelemaan sitä lattakaapelia. Ei tule kestämään.

Pinnamies

Toki riippuu sitten siitä miten on rikki! Jos olis irronnut vaan päästä, niin silloin voisi onnistua ehkä korjaus. Pari päivää se ritisi parkkipaikalla rattia pyörittäessä ja sitten irtosi kerralla niin että napit pimeni ja airbag-valo syttyi.

Jultsu

Aina kun rattia / ratin bägiä irroitellaan niin ohjesääntö on vetää akku irti väh. puoleksi tunniksi ennen töiden aloittamista.

Voihan tuota akateemisesta mielenkiinnosta kokeilla korjata, toki kannattaa ensin tarkistaa löytyykö jostain pajaa joka korjaa alkup. ranettamattomia osia / antaa niistä vaihdossa hyvityksen korjattuun osaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cuore

Vaimon -12 mallin Octaviasta napsahti joskus poikki kans. Meni itselläni ihan vaan yks-kaks, kun tuli nykäistyä rattia vähän rivakasti käännöksessä. Tuolloin tuli vaihdettua siihen itse osa ja ei ollut kummoinen homma. Purkurilta osa ja maksoi joku 60-70e.

Lukaiset ensin koodit ja katso tuon varaosanumero. Skodassa se oli:

Address 16: Steering wheel (J527)       Labels:| 5K0-953-569.clb
   Part No SW: 5K0 953 521 BN    HW: 5K0 953 569 E

Akku oli irti tosiaan. Suorituksen jälkeen vikakoodit pois. Osa vikavaloisat jää, kun ratti pitää ajaa ääripäihinsä.

Passat B8 on kuitenkin jo 8 vuotta vanha, joten saattaisi tuohon jo ohjeita ja Youtube -videoita löytyvän.

o.b.

Yhden B8 kellojousen korjasin omiin, ehkä tuleviin tarpeisiin. Silloinkin käytän sitä vaan sen aikaa, että saan hankittua uuden tilalle.

Jos lattakaapeli on nätisti irronnut toisesta päästä, sen pystyy kyllä juottamaan takasin, mutta uudenveroista siitä ei saa. Lisäksi purkaminen ja varsinkin kasaaminen on aika haastava operaatio. Vaatii muutaman kokeilukerran, ennen kuin kaikki kohdistusmerkit on paikoillaan.

5Q0953569A oli osanumero.


Siimajalka

Jaha, ratti pimeänä, turvatyynyä herjataan jne. Marmorilta kellojousi kuussataa ja risat, ja työt päälle. Ihanan kallista.

Minulla ei kyllä kuulu ratista mitään rutinoita eikä tuntuma ole muutenkaan mitenkään erikoinen.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 29.03.23 - klo:10:07
Jaha, ratti pimeänä, turvatyynyä herjataan jne. Marmorilta kellojousi kuussataa ja risat, ja työt päälle. Ihanan kallista.
Paljonko oli loppusumma? Ihan vaan mielenkiinnosta, niin tietää paljonko säästää jos itse tekee ::)

Siimajalka

No voihan helvettiläinen. Näköjään maaliskuussa vaihdettiin kellojousi, kuten tuosta hilpeästä päivityksestä edellä voimme mieliin palauttaa.

Nyt, siis kolmen ja puolen kuukauden kuluttua korjauksesta, ratti pimenee samoin oirein. Ei saisi olla näin. Vaihtoivatko kalliin osan turhaan, vaikka vika olikin jossain toisaalla, tekivät vaihdon huonosti, vai sainko maanantaikappaleen?
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

o.b.

No merkkiliikkeen osilla on kahden vuoden takuu, kattaa myös työn osuuden.

Ceessar

Hyvin on hinta noussut tuolakin palikalla. 4v sitten mulla meni aikaisemmasta b8 passatista kellojousi hajalle ja kävin marmorilta kysymässä hintaa, niin 450e oli hintaa kellojousella ja siihen olisi tullut myös viiksien koko paketti myös, eli pelkkää kellojousta ei saannut. Parisataa olisi maksanut työt.
No sanoin ei kiitos, kun eivät tulleet edes penniäkään vastaan 100tkm ajetussa pikkasen yli 3v vanhassa autossa.
Tilasin saksasta alkuperäisen pelkän kellojousen (99â,¬) ja sen vaihto oli todella helppo tehdä itse. Youtubesta löytyy hyviä ohjeita. Helppo ja nopea vaihtaa, mutta vaati koodauksen, että alkoi toimimaan.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.07.23 - klo:23:22
No merkkiliikkeen osilla on kahden vuoden takuu, kattaa myös työn osuuden.

Näin tosiaan on: vaihtoivat uuden kellojousen mukisematta. Kuukauden joutui odottelemaa, kun sähköpuolen asentajat olivat lomalla. Vakionopeuden säädintä ehdinkin jo kaivata, tööttäämiselle ei tullut tarvetta.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

samza


Löytyykö B8 passat /golf 7 / tiguan mk2 koodausohjetta jostain helposti?
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

mikron

Tuolta ainakin löytyy tuo kyseinen osa https://aeromotors.fi/kataloog/article/5019276/251713-valeo

Vaan mistä löytyis Tampereelta vaihtotyön ja koodauksen tekijä?
// VW Passat GTE 2016 @ Tampere

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: mikron - 29.01.24 - klo:10:03Tuolta ainakin löytyy tuo kyseinen osa https://aeromotors.fi/kataloog/article/5019276/251713-valeo

Vaan mistä löytyis Tampereelta vaihtotyön ja koodauksen tekijä?
Jos ei välimatka edelleenkään ole liikaa niin kyllä minä sen sulle vaihdan ja koodaan.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

karhunik

Lainaus käyttäjältä: mikron - 29.01.24 - klo:10:03Tuolta ainakin löytyy tuo kyseinen osa https://aeromotors.fi/kataloog/article/5019276/251713-valeo

Vaan mistä löytyis Tampereelta vaihtotyön ja koodauksen tekijä?
Ei tossa vaihdossa mitään erikoisempaa pitäis olla, mä voin tossa jeesailla kyllä, työlle en kyllä takuuta tai kuittia pysty antamaan.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

samza

eikä muuten ollut koodailussakaan ihmeitä, ottaa vaan vanhan koodin talteen ratin ohjainlaitteelta ja naputtaa uuteen saman. Ihan VCDS onnistuu
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy