Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Viicinki - 24.09.17 - klo:14:02
Ei pidä paikkaansa, että akkuja ladattaisiin polttomoottorilla. Akkujen käyttö on säädetty niin, että niitä ei voi ajaa tyhjiksi ja niihin jää aina 10-15 % kapasiteettia tehokäyttöön. Kun akut tyhjenee, niin niitä ladataan jarrutuksissa ja moottorijarrutuksessa regeneroimalla.
Tässä tyhjillä akuilla tarkoitan tilannetta, jossa sähköinen ajomatka on nollilla. Akkuihin tuossa tilanteessa jätetty energiamäärä ei kuulu tähän aiheeseen.

Kun akut ovat tyhjiä, niin hybridimoodissa auto lataa aina tilaisuuden tullen akkuja. Näkeehän tuon jo hetkellistä kulutusta näyttävistä mittareistakin ja kierrolukumittarin yhteydessä olevasta latausta kuvaavasta vihreästä palkista. Ajelin juuri noin 80 nopeutta ja tasaisella keskikulutus oli noin 8 l/100 km ja sähkökonkulutus oli -8 kwh/100km eli akkuja ladattiin tuolla teholla. Tämä siis tasaisella nopeudella tasaisella eli jarrutukset voi unohtaa.

Kinos

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.09.17 - klo:23:00
Tässä tyhjillä akuilla tarkoitan tilannetta, jossa sähköinen ajomatka on nollilla. Akkuihin tuossa tilanteessa jätetty energiamäärä ei kuulu tähän aiheeseen.

Kun akut ovat tyhjiä, niin hybridimoodissa auto lataa aina tilaisuuden tullen akkuja. Näkeehän tuon jo hetkellistä kulutusta näyttävistä mittareistakin ja kierrolukumittarin yhteydessä olevasta latausta kuvaavasta vihreästä palkista. Ajelin juuri noin 80 nopeutta ja tasaisella keskikulutus oli noin 8 l/100 km ja sähkökonkulutus oli -8 kwh/100km eli akkuja ladattiin tuolla teholla. Tämä siis tasaisella nopeudella tasaisella eli jarrutukset voi unohtaa.

Hmm, olisko noin? Kyllä tuo teoria pitää paikkaansa, jos battery mode on päällä.  8) Tosin, jos akku sulaa nollille niin itse olen huomannut, että lataa aika nopeasti akun 3-5 km toimintasäteelle "liike-energialla".

Viikonloppunan ajelin hki-jns-hki, mennessä sato lähestulkoon koko matkan ja pientä vastatuulta, kulutus matkalle 7,3l akussa 10 km range lähdössä ja akun lataus Veturissa Kouvolassa yli puolilleen. Takas lähdettiin täydellä akulla ja ajoin sen alussa vajaa 10 km toimintamatkaan jonka jälkeen siirryin hybridiin. Pysähdyksen jälkeen laittoi tietysti itse e-moden päälle ja ajatuksissa painoin akun tyhäksi.  ;D Keskikulutus paluumatkalla 5,5 l (ennen Porvoon motaria 5,3 l). Nopeudet lähestulkoon samat mennen tullen.

Kinos

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 22.09.17 - klo:18:07
Eipä ollut itselle päivityksiä jonossa kun kysyin tällä viikolla auton käydessä huollossa. Kesällä päivittivät softaa jolla tuli hätäpuheluun liittyen jotain päivitystä. Ei tuossa kyllä vaihteiden kanssa mitään ongelmia ole ollutkaan. Ihan hyvin vaihtanut ja kokemusta on aikaisemmista DSG:istä kyllä huonojen laatikoiden osalta.

Milloin valmistettuihin autoihin teillä on nuo vaihteistopäivitykset laitettu? Itsellä 01/2017.

Näkeekö noita itsekkin jostain että mitä päivityksiä tulossa?

Itsellä 03/2016 tosin auto huollettu volkkarilla kesällä ja silloin ei tehty asialle mitään.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 25.09.17 - klo:21:55
Hmm, olisko noin? Kyllä tuo teoria pitää paikkaansa, jos battery mode on päällä.  8) Tosin, jos akku sulaa nollille niin itse olen huomannut, että lataa aika nopeasti akun 3-5 km toimintasäteelle "liike-energialla".
Juuri tuota tarkoitin. Kun akkujen range on nollilla, niin hybridimoodissa auto pyrkii lataamaan akkuja polttomoottorilla. Se näkyy latauspalkista, hetkellisen kulutuksen näytöistä ja myös kilometrien karttumisesta sähköisen rangen näyttöön, kuten olet jo havainnutkin.

Topjanne

Päivitys 93B8 näkyi laadunparannuskampanjoissa, mutta vaihteiston nykimisen korjaavaa päivitystä ei näkynyt. Minulla 3/2016 rekisteröity Passat.

Päivitykset taikka perussäädöt eivät siis poistaneet kokonaan nykimisongelmaa minun tapauksessa. Parametrit tarkistettiin maahantuojalla ja ovat kuulemma kunnossa...

Kinos

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 21.09.17 - klo:21:32
Nastat on alla. Harmittavasti ko. Bridgestonet pitävät aivan älyttömän kovaa ujellusta ja sen kyllä huomaa kun renkaat vaihtaa. Mutta kaipa niillä vielä pari vuotta ajaa, pito ja ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin ensiluokkaiset.

Itsellä kitkat ja hieman mietityttää kun ei raavi joka nurkasta. Tosin Pololla aikoinaan kitkoilla meni ihan mukavasti.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 26.09.17 - klo:23:12
Itsellä kitkat ja hieman mietityttää kun ei raavi joka nurkasta. Tosin Pololla aikoinaan kitkoilla meni ihan mukavasti.
Hybridissä on niin hyvä kontrolli liikkeelle lähtöön, että itse en kyllä kaipaa nelivetoa laisinkaan.

UltraMagnum

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.09.17 - klo:23:20
Hybridissä on niin hyvä kontrolli liikkeelle lähtöön, että itse en kyllä kaipaa nelivetoa laisinkaan.
Tämä kuulostaa hyvältä kun vaihtoehtona Passat GTElle oli Octavia 4x4.
Liekö XDSlla on merkitystä liikkeelle lähdössä?
Tiedätkö pystyykö sitä XDS konfiguroimaan mitenkään?

Kinos

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.09.17 - klo:23:20
Hybridissä on niin hyvä kontrolli liikkeelle lähtöön, että itse en kyllä kaipaa nelivetoa laisinkaan.

Itsellä sutii usein märällä eturenkaat liikkeelle lähdettäessä hybridmodella, liekö liian raskas kaasujalka.  ::)

#timo#

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.09.17 - klo:23:20
Hybridissä on niin hyvä kontrolli liikkeelle lähtöön, että itse en kyllä kaipaa nelivetoa laisinkaan.
Ei siinä hyvä kontrolli paljoa auta kun pito loppuu jyrkässä mökkitiessä, peräkärry perässä ja kotia olis tarkoitus lähteä. Talvesta nyt puhumattakaan  :o
Harmi kun muuten olisi kiinnosta paketti tämä :-\

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 27.09.17 - klo:13:03
Ei siinä hyvä kontrolli paljoa auta kun pito loppuu jyrkässä mökkitiessä, peräkärry perässä ja kotia olis tarkoitus lähteä. Talvesta nyt puhumattakaan  :o
Harmi kun muuten olisi kiinnosta paketti tämä :-\
Ilman muuta tarpeiden mukaan on syytä valita auto. Itselläni ei ole mitään tarvetta vedättää kärryä jyrkillä mökkiteillä, vaan normaali liikenne maanteillä ja kaupungeissa riittää mulle.

Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 27.09.17 - klo:08:14
Tämä kuulostaa hyvältä kun vaihtoehtona Passat GTElle oli Octavia 4x4.
Liekö XDSlla on merkitystä liikkeelle lähdössä
Itse olen pohtinut tuota samaa tosin vähän eri kulmasta. Sutimisen alkaminen ja loppuminen ovat pehmeitä ja helposti kontrolloitavia. Auto ei myöskään vetele oikein missään tilanteessa suditellessa. Olen monesti miettinyt, että onkohan tuo XDS:n ansiota vai käyttäytyisikö Passat ilman XDS:ää samoin. Jokuhan väitti kaikkien VW:n autojen repivän niin pirusti lähdöissä, mutta oma kokoemukseni on kyllä täysin päinvastainen. Olen myös yrittänyt provosoida  autoa puskemaan onnistumatta siinä.

UltraMagnum

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 27.09.17 - klo:13:03
Ei siinä hyvä kontrolli paljoa auta kun pito loppuu jyrkässä mökkitiessä, peräkärry perässä ja kotia olis tarkoitus lähteä. Talvesta nyt puhumattakaan  :o
Harmi kun muuten olisi kiinnosta paketti tämä :-\
Tuo on kyllä totta. Joskus se pito vain loppu mutta niin se loppuu nykyrenkailla nelivedollakin yllättävän aikaisin.

Testasin ennen Passat GTE päätöstä myös Mersun GLC hybridiä ja se varmaan toimii tuossa tilanteessa paremmin. Ja oishan se toki ollut hienokin.
Passat GTE vei voiton kaikessa muussa kuten tilat, vakiovarusteet, lisävarusteet, taloudellisuus, hinta ja ennen kaikkea se sähkö range.

#timo#

Sen verran lisää nelivedosta, että jos tätä Superbin nelikkoa vertaa edellisiin Mitsubishi Pajeroon ja Audi A4 B8:iin, niin yllättävän hyvin etenee syvässä lumessakin. Joissain tilanteissa jopa paremmin kun Pajero johtuen EDL:stä  :o

fleetwood

Mitenkäs muuten, onko muilla Car-net/e-remote toiminut normaalisti? Itsellä se on jämähtänyt näyttämään 15.9. tilannetta.

Passat GTE Variant

Topjanne


Kinos

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 28.09.17 - klo:12:26
Mitenkäs muuten, onko muilla Car-net/e-remote toiminut normaalisti? Itsellä se on jämähtänyt näyttämään 15.9. tilannetta.

Toimii myös ihan hyvin, käyttis ios ja fone 7+... Tosin ne pirun kulutustiedot ei tuu foneen :(

Kinos

Havainto... Jos ajan e-modella niin että ilmastointi ei ole päällä, range on varmaan 60% parempi? Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Lämpimämmällä kelillä en huomannut näin isoa eroa...

biili_

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 28.09.17 - klo:18:21
Havainto... Jos ajan e-modella niin että ilmastointi ei ole päällä, range on varmaan 60% parempi? Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Lämpimämmällä kelillä en huomannut näin isoa eroa...

Noin 6kWh/100km vie kabinetin lämmitys.

teräksenharmaa

Aika rajuja lukuja olette saaneet. Itselläni ei kulu lähimainkaan tuollaisia määriä energiaa lämmitykseen tai ilmastointiin. Näillä säillä vaikutus on vain muutamia kilometrejä akullisella.

fleetwood

No niin, nyt tuo Car-net toimii taas ja auton tiedot päivittyvät sinne.

Loppujen lopuksi piti poistaa Car-net tili ja tehdä se uudelleen. Tiedot eivät päivittyneet heti, mutta nyt seuraavana päivänä se alkoi taas toimia.
Passat GTE Variant

UltraMagnum

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.09.17 - klo:22:47
Aika rajuja lukuja olette saaneet. Itselläni ei kulu lähimainkaan tuollaisia määriä energiaa lämmitykseen tai ilmastointiin. Näillä säillä vaikutus on vain muutamia kilometrejä akullisella.
Sisätilojen lämmittämisen/jäähdyttämisen vaikutusta sähkörangeen on hankala vertailla ilman tarkempia tietoja. Oma lämpötilan säätö on 16-18C kun lyhemmillä matkoilla on ulkovaatteet päällä. Jos keli on kuiva otan myös ACn pois päältä. Tytär kun ajaa säätö on poikkeuksetta 24-26C ja AC päällä. Tavallisella diisseliautolla kulutusero ei ole niin merkittävä.

Pääsee tuolla Passat GTElla pelkällä sähköllä helposti yli 50km jos niin haluaa. Koeajossa ulkolämpötilan ollessa +17 ilmastointi pois ja tavoitelämpötila sisälle +17, jarrutuksissa vaihdekepistä B päälle, muuten rullailua D:lla, sähköllä meni noin helposti 53km.

UltraMagnum

Muutamat kuulostavat ajaneet yhdellä tankillisella bensaa hurjan pitkiä matkoja.
Osaatteko sanoa miten Webaston käyttö vaikuttaa tähän?
Kaikki faktat ja musta tuntuu kokemukset kiinnostaa.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 29.09.17 - klo:12:10
Muutamat kuulostavat ajaneet yhdellä tankillisella bensaa hurjan pitkiä matkoja.
Osaatteko sanoa miten Webaston käyttö vaikuttaa tähän?
Kaikki faktat ja musta tuntuu kokemukset kiinnostaa.
Eikö ole selvä asia, että jos Webasto ottaa samasta tankista polttoaineen kuin moottorikin, niin polttoaine vähenee lämmittimen(kin) käytöstä?  ;)
Golfkärry Mk 7.5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 29.09.17 - klo:08:35
Sisätilojen lämmittämisen/jäähdyttämisen vaikutusta sähkörangeen on hankala vertailla ilman tarkempia tietoja. Oma lämpötilan säätö on 16-18C kun lyhemmillä matkoilla on ulkovaatteet päällä. Jos keli on kuiva otan myös ACn pois päältä. Tytär kun ajaa säätö on poikkeuksetta 24-26C ja AC päällä. Tavallisella diisseliautolla kulutusero ei ole niin merkittävä.

Pääsee tuolla Passat GTElla pelkällä sähköllä helposti yli 50km jos niin haluaa. Koeajossa ulkolämpötilan ollessa +17 ilmastointi pois ja tavoitelämpötila sisälle +17, jarrutuksissa vaihdekepistä B päälle, muuten rullailua D:lla, sähköllä meni noin helposti 53km.
Onhan se paljon kiinni olosuhteista ja käytöstä, mutta nuo ovat kyllä aika rajuja lukuja.

Itse en kyllä pitäisi kovin helppona nakkina päästä 50:n paremmalle puolen, vaan siihen vaaditaan hyvin otolliset olosuhteet ja taloudellista ajamista. Oletko huomannut jonkin eron sille, että jarruttaako vaihteiston B-moodilla vai jarruilla? Kyllähän normalaistikin jarrupolkimella ensin jarrutetaan sähkömoottorilla ja levyjarrut tulevat mukaan vasta haettaessa kovempaa hidastuvuutta.

biili_

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.09.17 - klo:22:47
Aika rajuja lukuja olette saaneet. Itselläni ei kulu lähimainkaan tuollaisia määriä energiaa lämmitykseen tai ilmastointiin. Näillä säillä vaikutus on vain muutamia kilometrejä akullisella.

Paljonko olet itse saanut talvella lämmitykseen kulumaan?

Ilmastointi ei vie itsellä juuri mitään. Puhutaan <1kWh/100km. Mutta tuon lämmityksen olen katsonut satasen vauhdissa, että mikä on reaaliaikainen hetkellinen kulutus (~26kWh/100km) lämmityksen ollessa päällä ja sitten kun laittaa lämmityksen&ilmanvaihdon kiinni kokonaan että mikä on kulutus sitten (~20kWh/100km). Pakkasella ei juurikaan ollut tähän väliä, että oliko -1 vai -20C. Turhan iso osa kyllä kuluu tuohon lämmitykseen (25%), kun vertaa energiaan mikä tarvitaan että auto liikkuu 100km/h. Minulla ei ole ajoprofiileja, joten ilmanvaihdon ECO-moodia en pääse testaamaan. Pitää tätä ihmetellä ja kirota lisää tulevanakin talvena.

Kinos

Tänään aamulla töihin mennessäni tein "testejä", autoa ei oltu esilämmitetty. Ymmärrän toki että 17 asteen lämmössä menee mukisematta kuten itsellänikin oli ilmastointi päällä tai ei. Lämpötila oli aamulla 5,5 ilman matkalla sit laitoin ilmastoinnin päälle ja kilsat hupenivat. Demona vielä alla kuvapari ilman ilmastointia range 31 kilsaa... ilmastointi päälle range tippuu saman tien 26 kilsaan. Jos ilmastointia pitää päällä niin range tosiaankin kuluu nopsaa siihen asti kun lämpötila alkaa kabiinissa nousta.  :o




lettunen

Eikö voisi ajaa pakkasella koko ajan webasto päällä, sen kulutushan on minimaalista. Ainakaan A4 b8 dieselissä sen kulutusta ei pystynyt ”erottamaan” muusta kulutuksesta. Ja etuna vielä:moottori on valmiiksi lämmin , kun sitä pyydetään töihin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 29.09.17 - klo:20:55
Paljonko olet itse saanut talvella lämmitykseen kulumaan?

Ilmastointi ei vie itsellä juuri mitään. Puhutaan <1kWh/100km. Mutta tuon lämmityksen olen katsonut satasen vauhdissa, että mikä on reaaliaikainen hetkellinen kulutus (~26kWh/100km) lämmityksen ollessa päällä ja sitten kun laittaa lämmityksen&ilmanvaihdon kiinni kokonaan että mikä on kulutus sitten (~20kWh/100km). Pakkasella ei juurikaan ollut tähän väliä, että oliko -1 vai -20C. Turhan iso osa kyllä kuluu tuohon lämmitykseen (25%), kun vertaa energiaan mikä tarvitaan että auto liikkuu 100km/h. Minulla ei ole ajoprofiileja, joten ilmanvaihdon ECO-moodia en pääse testaamaan. Pitää tätä ihmetellä ja kirota lisää tulevanakin talvena.
Siis kyllähän kovilla pakkasilla lämmitys kuluttaa energiaa, mutta ymmärsin, että nyt puhuttaisiin tästä hetkestä. Sitä en usko, että lämpötilalla ei olisi väliä. Aluksihan lämmitys on täysillä, mutta tavoitelämpötilan saavuttamisen jälkeen energiaa tarvitaan tuplat 20 asteen pakkasessa -1:een verrattuna.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kinos - 29.09.17 - klo:22:36
Tänään aamulla töihin mennessäni tein "testejä", autoa ei oltu esilämmitetty. Ymmärrän toki että 17 asteen lämmössä menee mukisematta kuten itsellänikin oli ilmastointi päällä tai ei. Lämpötila oli aamulla 5,5 ilman matkalla sit laitoin ilmastoinnin päälle ja kilsat hupenivat. Demona vielä alla kuvapari ilman ilmastointia range 31 kilsaa... ilmastointi päälle range tippuu saman tien 26 kilsaan.
Noissa kuvassasi ilmastoinnin sammuttaminen lisäsi rangea noin 20 prosettia, josta on aika tavalla matkaa aiemmin kertomaasi 60 prosenttiin.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: lettunen - 30.09.17 - klo:22:05
Eikö voisi ajaa pakkasella koko ajan webasto päällä, sen kulutushan on minimaalista. Ainakaan A4 b8 dieselissä sen kulutusta ei pystynyt ”erottamaan” muusta kulutuksesta. Ja etuna vielä:moottori on valmiiksi lämmin , kun sitä pyydetään töihin.

Se ei onnistu vaan Webasto sammuu heti kun moottorin käynnistää. Sitä voi käyttää vain esilämmitykseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy