A6 C7 äänentoisto parantaminen

Aloittaja JOHANNES, 12.09.11 - klo:10:19

« edellinen - seuraava »

JOHANNES

On ruvennut ääni A6:ssa nyppimään, olisiko jollain tietoa mitä voi tehdä nykyiseen MMI Plus järjestelmään ?

Kävin kyselemässä 2 asiantuntijalta

1. Voi ainoastaan vaihtaa subbarin ja lisätä kaiutin linjaan tulevan subbarin. Ovi kaiuttimia ei voi vaihtaa koska ne on viritetty vahvistimeen omalla taajuudellaan

2. Mitään ei vaihtaa, kaikki soitinta lukuun ottamatta pois ja uutta tilalle. Edes subbaria ei voi vaihtaa, koska kaiutin linja ei jaksa syöttää uuden subbarin vahvistinta.

Eli onko jollain kokemusta tai tietoa ?
Ex A4 B7Avant 1,8T multi 2006, A4 B8 2,0TDI multi 2008, Nykyiset A6 C7 sedan 2,0TDI multi 2011, A1 SB 1,2 TFSI

juhm

Sama juttu heti muutaman päivän ajelun jälkeen... Subbarin säädöllä en kuullut mitään eroa olipa se sitten minimissä taikka maksimissa, ja eipä se elementtikään juurikaan edes värissyt. Ja bass-säätöä lisäämällä alkaa mid-bassot puskemaan yli. Yläpää on mielestäni riittävän hyvä, ehkä paikoitellen jopa liian korkeaääni painoitteinen, mutta sitten vaan diskanttisäätöä pienemmälle.

Ensiavuksi laitoin subbarin kaiutinlinjaan oman vahvistimen niin alkoi tapahtumaan edes jotain. Ei se vakioelementti varmaan mitään suuria tehoja kestä ja normaalia reilusti kovempaa soitteassa alkaa "blaff-blaff" kuulumaan. Mutta eipä ole tarvetta vehkeitä niin hirveästi edes luukuttaakaan.

Vahvistimen lisäyksellä oli sellainen vaikutus, että bass-säätöä voi nyt kääntää alle puolivälin jolloin mielestäni ikävä, kumiseva mid-basso häviää, mutta subbarista tulee kuitenkin hiukan tukevuutta alapäähän.

Ei tämä välttämättä ole "lopullinen" ratkaisu, vaan voipi olla että subi elementti vielä vaihtuu esim. Hertz ES F25.5 elementtiin. Siinä olisi hyvä herkkyys ja mitoiltaankin mukavan matala eikä näin törröttäisi liikaa takaluukun puolella. Mistään en vain ole löytänyt varmistusta sopiiko tuo elementti varmasti free-air asennukseen (Hertzin sivuilla kommentti että sopii kaikenlaisiin asennuksiin).

Tämä siis ihan omaa puuhastelua, eikä perustu mihinkään/kenenkään suurempaan asiantuntemukseen  :)

JOHANNES

Open Air malleja löytyy ainakin DLS OA10R, mutta syvyys noin 150mm ja sitten Pioneerilla on myös, mutta en muista tyyppiä. Itse käyn tilaamassa tuon DLS mallin, kun ehdin. Minkä vahvistimen laitoit kaiutin linjaan ? Oliko automaatti herätteellä ?
Ex A4 B7Avant 1,8T multi 2006, A4 B8 2,0TDI multi 2008, Nykyiset A6 C7 sedan 2,0TDI multi 2011, A1 SB 1,2 TFSI

juhm

Juu noi elementit on tiedossa, mutta toi DLS tulee sitten jo noin 10cm takalaatikon puolelle pellin läpi, kun tuo pellin ja hattuhyllypahvin väli on noin 6cm ja elementti pitää jättää riittävän alas ettei osu ritillään.

Vahvistin on Focalin Solid 2 ja siinä on automaattinen käynnistys kaiutinlinjasta. Vahvistin on myös hattuhyllyssä (pellin ja pahvin välissä) pois jaloista ja tavaratilasta.

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: juhm - 01.11.11 - klo:13:49
Juu noi elementit on tiedossa, mutta toi DLS tulee sitten jo noin 10cm takalaatikon puolelle pellin läpi, kun tuo pellin ja hattuhyllypahvin väli on noin 6cm ja elementti pitää jättää riittävän alas ettei osu ritillään.

Vahvistin on Focalin Solid 2 ja siinä on automaattinen käynnistys kaiutinlinjasta. Vahvistin on myös hattuhyllyssä (pellin ja pahvin välissä) pois jaloista ja tavaratilasta.

Oletkos miten edennyt subbarin suhteen?
Joko vaihdoit ja sopiiko 12" tuon alkuperäisen paikalle vai onko 10" sopivampi?

juhm

En ole vielä vaihtanut, mutta kyllä se nyt, kun kelit tästä vielä lämpenee (ei lämmintä tallia), niin tule taas tarkempaan mietintään. Sen verran olen kuitenkin saanut selville, että tuo mainitsemani Hertzin elementti on tarkoitettu suljettu/refleksi asennuksiin, joten ei siten sopiva.

Alkuperäinen "elementti" on suoraan kiinni isommassa muovirungossa, joten uudelle elementille kannattaa jokatapauksessa tehdä oma korotus/asennuskehys jolloin ainoa rajoittava tekijä on se hattuhyllyn pellin reikä. Joten voisi olettaa, että solakka 12":kin sinne mahtuisi. Tosin taitavat nuo isommat olla järjestään myös korkeampia ja tulevat näin ollen enemmän näkyviin tavaratilan puolelle ja voivat sitten saada iskuja tavaratilaa pakattaessa.

Andy1975

Onko Sedanin ja Avantin kaiuttimissa tai äänentoistossa eroja? Eli ymmärsinkö ylläolevan oikein, että Sedanissa takakaiuttimet olisivat hattuhyllyllä? Entä subbarin sijainti?

-Antti

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Andy1975 - 29.03.12 - klo:14:00
Onko Sedanin ja Avantin kaiuttimissa tai äänentoistossa eroja? Eli ymmärsinkö ylläolevan oikein, että Sedanissa takakaiuttimet olisivat hattuhyllyllä? Entä subbarin sijainti?

Eroa on ainoastaan subbarin sijoituspaikassa, sedanissa hattuhyllyllä ja avantissa varapyöräkotelossa. Molemmissa on takakaiuttimet takaovissa.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Andy1975

Onko subbari samanlainen kuitenkin? Entä kumpikohan ratkaisu toimii paremmin?

-Antti

Quattroll nyt

Ei noista kummassakaan toimi kunnolla.
Vaatii erillisen vahvistimen, niin kuin edellä on kerrottu.
Focal 2 hyvä ja edullinen, 119 ekee tarjouksessa.

Vega_

Nostetaan vanhaa ylös.

Eli kyseessä A6 C7 2015 facelift ja tällaisen https://audiohellman.fi/tuote/subwooferit/aktiivisubbarit/dls-acw10/?fbclid=IwAR3l9S4RRwj_DeoLH84BwqSzuARUDG_c9f4N1LYFmMbFu1rWZYl2rtkudbU ajattelin taakse laittaa. Autossa on audi sound system, mutta en ole varma onko "tehtaan subia". Subwoofer säätö löytyy kyllä mmi valikosta, mutta eipä se hirveästi mihinkään vaikuta.
Mistä tuollaiselle olisi helpoin löytää signaali? Ilmeisesti akku on jossain takana eli virrat pitäisi onnistua kohtuu helposti.

Poikarukka

Vanha aihe, mutta käytetään hyvä otsikko.. Audi A6 C7.5 Avant ja ASS. Tuli avattua oven verhoilut, kun kaiuttimen kehyksen tiiviste on ajan saatossa murentunut ja päästi vettä väärälle puolelle. Siinä purkaessa tuli ihmetelty kaiutinelementtiä ja sen verran karmea muovi/pahvi räpelö siellä oli että iljetti laittaa takaisin. Nyt sitten mietitään, että mitä tilalle. Ajatus olisi vaihtaa eteen erkat alkuperäisille paikoille. Valmis paketti löytyy (esimerkiksi https://www.hifikulma.fi/epages/hifikulma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/Audio-System-XFIT-AUDI-A4-B8-EVO2). Kojelaudan keskiääneksi matalarunkoinen koaksiaali 4" pienellä sovituksella. Takaovista ei oikein löydy tietoa eikä valmiita paketteja (ellei eteen tarkoitettu paketti sovitu suoraan taakse?). Mitä kokoa taakse, muilla kokemuksia ASS parantelusta "bolt-on" hilppeillä.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy