Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jaran

#1
Lainaus käyttäjältä: mipefin - 04.04.21 - klo:01:48
https://youtu.be/_0gUpiyXdk8?t=501 Tossa 8:20 kohdassa vakio-led stylen takavalot, ei ole yhtenäinen ainakaan pienemmillä koneilla.
Lisävarustelistassa on Stylen Full-Led kohdassa mainittu myös yhtenäinen takavalo, mitä ei mainita Xcellencen ja FR:n kohdalla.
Itsellä on ST Style 1.5eTSI vakiovaloilla ja perässä on koko perän mittainen nauha.
#2
Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 03.04.21 - klo:14:44
Vahva suositus full-led valoille täältä paitsi tosiaan jos ei pakko ole ajella paljon pimeässä  :)

Lapinreissulla meni yksi uusi Leon ohi jossa ei ollu yhtenäisiä takavaloja. Ilmeisesti siinä Style-varustelutasossa on erilaiset noi takavalot sitten  ???
Stylessä on takavalo myös koko auton levyinen nauha ihan vakiovaloilla.

Ja vakiovaloilla pärjää ihan hyvin myös pimeälläkin. Ei ole ollut ongelmaa.
Ei toki mitkään parhaat mahdolliset, mutta semmoiset ei ole myökään nuo Full LEDit.
#3
Lainaus käyttäjältä: Jorie - 29.03.21 - klo:11:51
Onko täällä muuten noita ihan normi kevythybridi 1,5tsi omistajia, ei ladattavan, mitä mieltä olette tuosta olleet miten toimii vaihteiston ja moottorin yhteispeli, ensimmäistä automaattia ikinä hankkimassa...

Lainaus käyttäjältä: fyq - 29.03.21 - klo:15:36
Täällä on yksi, kokemusta nyt reilusta tuhannesta kilometristä. Vaihteisto toimii mielestäni erittäin hyvin ja sulavasti tämän paketin kanssa kaikissa tilanteissa. Autohan rullaa oletuksena helposti eco-modella jolloin moottorijarrutusta ei ole, itse tulee käytettyä vaihteiston sport -modea jos on tarve jarrutella esim. pitkässä alamäessä muun liikenteen takia. Niitä ratin takana olevia manuaaliläpyköitä sen sijaan en ole tarvinnut, mutta onhan ne hauska lisä. Ei ole pahaa sanottavaa kyllä vaihteistosta, ainut totuttelua vaativa asia oli kaasun herkkyys risteyksissä. En tiedä onko sähköavustukseen liittyvä vai mikä, mutta hyökki alkuun eri lailla mitä 1.4 tsi manuaali Oculla oli tottunut :D

Täällä kanssa kokemusta ~2000km edestä. Vaihteisto toimii (pääosin) todella hyvin.

* Hiukan vielä itseä kummastuttaa välillä logiikka jolla päätetään kaasun noston jälkeen meneekö moottorijarrutuksella, rullaako (moottori käynnissä tai sammuksissa) vai ladataanko akkuja (reilumpi moottorijarru). Vakioreiteillä ei aina tunnu olevan oikein johdonmukaisuutta toiminnassa.
* Samoiten joskus jos vaikka liikennevaloissa melkein pysäyttää auton ja valot vaihtuu vihreälle niin kaasun painallus saattaakin aikaan saada "hyökkäyksen" jos vaihteisto latookin sisään pienen vaihteen (D -asennolla ei näe valittua vaihdetta). Joskus valitsee isomman vaihteen ja silloin lähtee pehmeämmin.
* Ja vielä jos kiihdyttää täyskaasulla tai lähes täyskaasulla maantiennopeuteen, niin siinä kohtaa kun on haluttu nopeus saavutettu ja nostaa kaasun ylös, niin vaihteisto pitää vielä pienen vaihteen päällä useamman sekunnin jolloin moottori huutaa turhaan. Manuaaliläpysköillä on ylös päin sen verran viivettä, että niistä ei ole apuja. Niitä käyttämällä näyttö näyttää jo M7, mutta oikeasti on vielä 3 vaihde päällä ja kierrokset ylhäällä kunnes alkaa sitten ~sekunnin välein latoa isompaa.

Manuaaliläpyskät toimii hyvin D -asennolla alaspäin, kun vaikka mäkisellä maantiellä vetää vakkarin kanssa kärryä. Ennen mäkeä napsu pari pienemmälle niin menee mäki paremmin ylös ilman vakkarin aiheuttamaa nyykähdystä vauhdissa --> pientä silmään ja kiihdytys -tapahtumaa. Ja hetken päästä palaa itsestään D -asentoon jolloin yleensä päätyy pitämään mäen loppuun sen valitun vaihteen.

Mutta tosiaan, hyvin toimii ja jos on tapana "vain ajaa" autolla eikä seurailla tarkalla silmällä/korvalla mitä se milloinkin tekee ja miksi, niin tuskin on mitään moitittavaa. ::)  Esim vaimo ei ole kiinnittänyt vaihteiston toimintaan mitään huomiota.  :)
Sanoisin että parempi kun edellinen 1.0TSI DSG vaikka ei sekään huono ollut.
#4
Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 29.03.21 - klo:10:09
Tavaratilan koiraverkko olisi kyllä hyvä lisävaruste. Mutta saako sen verkon nostettua katton myös tavaratilan kohdilta? Seatin sivuston mallikuvassa väliverkko nousee katonpintaan suoraan etupenkin takaa.
Tuon verhon saa nostettua sekä penkit ylhäällä että penkit käännettynä. Renoille jää tosin ~20cm raot, joista ainakin kissa menisi helpostikin matkustamon puolelle. Ehkä pienempi koirakin. ;)
Varsinaiset metalliset kalterityyppiset väliverkot on sitten vielä erikseen. Esim: https://www.harpake.net/ajoneuvojen-lisavarusteet/kverkk-seat-leon-ei-kl-14-/p/TDG1445/
#5
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:01:30
...
PHEV ST-korilla painaa 1750-1850 kg (TM:n mittauksessa jälkimmäinen) ja diesel painaa 1560 kg.
...
TM:n mittaus 1850kg oli koeajon aikainen kulutus joka heidän kielellään tarkoittaa autoa, kuljettajaa, matkustajaa ja mittalaitteita. Tyhjän auton painoksi TM ilmoitti 1670kg.

Lainaus käyttäjältä: miz - 29.03.21 - klo:08:04
...
Itse katsoin nuo seatin teknisistä tiedoista : omapainot n. 1600 / 1660 kg.
...
Sitä en osaa sanoa onko Seatin sivuilla olevat painot samat kun rekisteriotteessa (Trafin sivuilla) oleva omamassa. Otteen omamassahan sisältää auton, jossa polttoainesäiliö on 90% täynnä ja lisäksi siihen sisältyy 75kg kuljettaja.

Virallinen määritelmä:
LainaaOmamassaan luetaan jäähdytysneste, öljyt, 90 prosenttia polttoaineesta, 100 prosenttia muista nesteistä kuin jätevesistä, työkalut, vararengas ja kuljettaja
...
Kuljettajan ja matkustajien massaksi lasketaan 75 kg, jollei ministeriö toisin päätä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970671#Pidp446721792
#6
Mii / Vs: Mii electric
19.03.21 - klo:12:39
Tilaussopimuksessa oli arvioitu luovutus muistaakseni ~kesän lopulla. Ajattelin ottaa joskus Toukokuussa käyttöön joten puhutaan reilusta kuukaudesta. Olen tosin kommunikoinut useampaan kertaan että autolle on tarvetta vasta myöhemmin, joten uskoisin että tällä ja jo jonkin aikaa jatkuneella asiakassuhteella heidän suuntaan oli merkitystä. En ole autoa maksanut vielä.
#7
Mii / Vs: Mii electric
18.03.21 - klo:21:46
Mii olisi ensi viikolla noudettavissa. En kuitenkaan vielä nouda vaan sovin auton luovutuksesta myöhemmin. Toisen auton tarve on kuitenkin vasta kesän jälkeen niin turhaan ottaa pihaan seisomaan.

Tilattu Joulukuun ~puolivälissä.
#8
^Sama testi ja myös edellisten vuosien vastaavat testit on tullut luettua, mutta CVC6 ja X-Ice Snow ei ole samassa testissä ollut, joten niiden osalta voi vaan arvailla.

Edellisessä autossa olleet Michelinin Energy Saver -kesärenkaat taas oli huomattavasti paremmin vierivämmät kun nuo Contin nastattomat. Vaikutusta kulutukseen on vaikea sanoa, mutta huomasi esim kotimatkalla tapahtuvassa pitkässä loivassa alamäessä kuivalla kelillä, jossa talvirenkailla moottorijarrulla vauhti hieman hiipuu, mutta kesärenkailla kiihtyi.

Uuden auton Good Yearin kesärenkaat ei vielä ole käytössä ollut. Ja vielä rengaskoosta, kaikki edellä mainitut renkaat olivat saman kokoisia, 205/55R16 ja paineet aikalailla samat, talvella hieman enemmän.
#9
Vanhassa oli Contin CVC 6 nastattomat ja uudessa Michelin X-Ice Snow -nastattomat. Sanoisin että testien mukaan kummankaan ei pitäisi olla huono vierintäominaisuuksiltaan. Ei toki kesärenkaille pärjää, mutta talvirenkaiksi pitäisi olla ihan ok tasolla.

Toki uusi auto on vasta hetki sitten kerryttänyt sisäänajon verran kilometreja joten ei tuomita vielä. Mutta toistaiseksi aikalailla semmoinen kun odottelinkin.
#10
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 16.03.21 - klo:15:18
En osaa sanoa miten näkyy uudessa mallissa, mutta 5F-mallissa se näyttää tältä:



Uskoisin, että se on samanlainen. Liimapintana tuossa oli 3M:n puolijoustava pehmeä pinta, joka tuntuu pysyneen hyvin kiinni.
Kuva ei näy, mutta 5F:ssähän kontin luukku menee puskurin "sisään" niin, että puskurin päällinen jää esiin. Eli luukku kiinni siinä on selkeä pykälä. Uudemmassa (KL?) taas kontin reuna peittää tuon puskurin yläosan eikä luukku kiinni puskurissa ole samanlaista pykälää. Siten ajattelinkin että kuinka tuo suoja sieltä raosta pilkistää?
#11
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.03.21 - klo:12:23
ThyssenKruppin valmistama rosterinen puskurinsuoja:

https://www.tuning-art.com/en/bumper-protector/for-seat/stainless-steel-bumper-protector-fits-for-seat-leon-4-kl-st-from-2020/a-12238

Minulla on tuo nykyisessä 5F-mallissa ja se asentui hyvin ja on pysynyt hyvin paikallaan. Perheen naisväki ei tunnu jaksavan nostaa tavaroita autosta vaan aina laahaavat ne ulos sieltä, mikä aiheutti naarmuja takaluukun alla/jatkeena olevaan puskuriin. Vastaava olisi maksanut Suomessa n. 100 EUR luokkaa.

Löytyy hieman edullisempikin vaihtoehto:
https://www.tuning-art.com/en/bumper-protector/for-seat/bumper-protector-fits-for-seat-leon-4-kl-st-from-2020/a-12240
Osaatko sanoa kuinka tuo näkyy ST:n kontin välistä luukun ollessa suljettuna? Taitaa hieman kääntyä puskurin reunan yli jolloin jäänee hieman näkyviin?
#12
^Itsellä taas juuri päin vastaiset kokemukset :) Tosin pettynyt en tuohon uuteenkaan ole, enemmänkin oli odotettavissa.

Verrokkina ST Leon 1.0TSI DSG. Uusi ST 1.5eTSI DSG:llä tuntuu vievän pidemmällä matkalla n. litran enemmän kun vanha ja lyhyemmillä 1,5-2 litraa enemmän.

Esim ~170km matka pääosin maantietä meni vanhalla kelistä riippuen 3,9 - 4,5l /100km kun uusi vei nyt ekalla yrittämällä 5,2l/100km. Lyhyempi vakiolenkki ~45km meni vanhalla 3,9 - 4,1/100km ja uusi 5,0l/100km. Lyhyempi vakiolenkki vanhalla 5.0 - 5,5 l/100km, uusi vie 6,5 - 7,2l/100km. Toki kesäkelit on vielä kokematta tuolla uudella.

Kulkemisen suhteenkaan suurempaa eroa ei perstuntumalla ole. Toki uusi menee hitusen liukkaammin, mutta vanha tuntui yllättävän ripeältä pikkukoneiseksi myös ohituksissa. Omapaino vanhalla oli otteen mukaan 1254kg ja uusi 1410kg.
#13
Lainaus käyttäjältä: miz - 10.03.21 - klo:21:20
Radion ollessa keskinäytössä aktiivisena -> Radion asetukset (ratas) -> Nuolipainikkeet -> valitse: Kaikki asemat / Suosikit
Kiitos, tuoltahan se löytyi  :)
#14
^Näin luulisi. Onko kenelläkään antaa vinkkejä mistä tuota asetusta lähtisi etsimään? Itse nopeasti kävin valikot läpi eikä osunut silmään.
#15
Saako ratin napeista jotenkin vaihdettua radion (/median) suosikkien välillä?
Nyt kun napista painaa seuraavan kanavan, niin se hakee kaiketi taajuuden mukaan seuraavan kanavan, sen sijaan että valitsisi suosikeista seuraavan. 5F rattinapit toimi juurikin kuten haluaisin.
#16
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 26.02.21 - klo:08:46
Harmillista kyllä että eivät osanneet tehdä tähän suurempaa tavaratilaa. Kun aikoinaan vaihdoin -15 Toledosta MY17 ST Leoniin, jouduin pienentämään koirien häkkiä vaikka Toledo ei edes ollut farkku. Vaikuttaa siltä, että pienentäminen tai uuden teko on taas edessä. Vanhassa sai sentään pohjalevyn vaihdettua ja sen alla olevat roinat poistettua, jolloin tilaa sai kasvatettua alaspäin, mutta tässä uudessa tuo polttoainesäiliö taitaa estää senkin muokkauksen.
Edelliseen kormalliin nähden kontti on hieman suurempi kun verrataan vastaavia komboja.
Jos vanhassa verrataan maakaasuversioon, jossa myös pohja oli "kiinteästi" korkeammalla tasolla, niin uusi on hitusen suurempi.
Jos taas vertaa perusmalleja, jossa pohjan saa myös matalammalle tasolle, niin siinäkin uutuus on hitusen suurempi.
Mutta jos vertaa vanhaa mallia, jossa pohja on alhaalla tähän PHEV:iin (jossa pohjaa ei saa alas), niin onhan tämä merkittävästi matalampi ja siten pienempi.
#17
Lainaus käyttäjältä: Antore - 25.02.21 - klo:21:12
Ei kai litratilavuutta pitäisi milloinkaan mitata palikoilla, ei pienillä eikä isoilla?
Tokihan kontin voisi kokeilla täyttää vedellä tai vaikka raakaöljyllä, mutta siinäkin on omat haasteensa. Muovipussien sullomisen jälkeisen pussien tuloskaan ei taida antaa ihan vertailulkelpoista tulosta.
TM on päätynyt pääosin muista medioista poiketen 10 laatikoihin ja he ovat sitä osaltaan perustelleet. Ovat myös kommentoineet aina silloin tällöin, että näiden mittalaatikoiden väleihin mahtuu sitten niitä pehmeitä muovipusseja tms. hieman autoista riippuen. Ja silloin tällöin kommentoivat myös, että esim kontin alla on tilaa pienille tavaroille, mutta mittalaatikoita sinne ei mahtunut.

10l laatikoita ennen taisivat käyttää juomakoreja. TeslaBjörn käyttää banaanilaatikoita. Onhan näitä.
10l laatikoissa korostuu mielestäni kontin korkeus. Muutama ratkaiseva sentti lisää tai liian vähän, niin mahtuu taas koko kontin alalta yksi kerros lisää näitä 10l laatikoita jolloin tulee helposti ~80-100l lisää. Tai sitten ei mahdu.

Vertailukelpoisuuttahan tuolla on haettu ja mielestäni ihan onnistunut kombo.
#18
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 25.02.21 - klo:21:09
Katoin uudestaan ko. TM:n digilehden jutun. Lisävarusteita n. 7300,:lla ja niissä mukana 18" renkaat.
Mittaukset tehtiin lehden mukaan 225/45R17 Contin kitkoilla. Tämä lukee tuolla Koeauto -osiossa, josta näkyy myös että koeajomatkan pituus oli 1987km.
#19
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 25.02.21 - klo:15:05
Luin TM:n testin. Omaani pidän hiljaisena, ja vertailukohta on ex Volvo XC60 T8, kitkarenkailla sekin kuten Leonini. Voisiko testiauton 18" renkailla olla osuutensa asiassa, minulla on 17".

Ja peräkontin litrakoosta on Seatin nettisivuilla ollut nyt jo kolmea eri tietoa. En muista mikä se oli alunperin, joulukuun lopulla 2020 siellä oli 470L ehybridille, nyt näkyy olevan tuo sama 380L kuin TM:ssa. Jää vähän kusetuksen maku, itselle koko oli yksi tärkeä valintakriteeri. Totta kai testasin asiaa livenä, mutta testattavana oli 1.5 kevythybrid. Tätä PHEV:tä kun sai koeajoon odotella, ja kun tuli niin oli töpöperä. No kyllä tuokin minulle riittää, 2 golfbägiä mahtuu ja 4h viikonloppukamat mökkireissulle kylmälaukkuineen.
Eikös testiauto ollu Xcellence jolloin rengaskoko on 17”?

Tuo 380l löytyy kyllä edelleen Seatin sivuilta, mutta se on 5-ovisen, ei ladattavan kontin tilavuus.

Ymmärtääkseni PHEVin kontti on sama kun eTSI:n kontti on pohja yläasennossa? Sillähän kontin tilavuuden olisi pystynyt simuloimaan.
#20
En tiedä miten tässä uudessa korimallissa on, mutta edellisessä faceliftissä kun 1.0TSI:n kanssa ei saanut tehtaalta kumpaakaan, koukkua tai sen esiasennusta, niin laitatin Koukkupajalla. Tuo maksoi silloin vajaa 700, (irroitettava).

Kysyin silloin heiltä miten koukun esiasennus olisi vaikuttanut hintaan, niin ei kuulemma mitenkään. He eivät ainakaan edellisen korimallin yhteydessä olisi käyttäneet edes esiasennuksen liittimiä tms. Olisiko uudessa samalla tavalla? Tietenkin jos vetopainot on ilman esiasennusta 0kg, niin sitten koukku vaatii esiasennuksen. Tuonhan voisi joku tarkistaa koukuttomasta ja ilman koukun esiasennusta olevasta autostaan Trafin sivuilta että mitkä on vetopainot?

Itse otin 1.5eTSI:n tehdaskoukulla ja auto on ollut pihassa jo jonkun viikon.
#21
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 11.02.21 - klo:14:38
Itsellä MY17 Leon ST Cupra, eli facelift, eikä takavalot oletusarvoisesti pala. MY18 kaimassa taitavat palaa. Ja koodaamalla saa myös tuohon MY17 malliin.
Ok. Luulin että tuli faceliftin yhteydessä. Itsellä oli 2017 rekisteröity auto, mutta MY18 mallinen.
#22
Lainaus käyttäjältä: fyq - 09.02.21 - klo:14:07
Tämä täsmälleen sama kuvio tapahtui itselläni. Myyntiliikkeen mukaan asia on VW:n vastaavassa ohjeistettu auton käyttö-oppaassa, mutta Seatissa se näyttää puuttuvan.
En ollut kuulemma ensimmäinen :)
Itsellänikin tuo puuttui ohjekirjasta, itseasiassa ohjeista puuttui kaikki eTSI:hin liittyvä. Huollossa katsoivat, että autoon on saatavilla uudempi painos ohjekirjasta jonka lähettivät parin päivän päästä postilla.
#23
Lainaus käyttäjältä: Solppa - 09.02.21 - klo:08:12
Aamun työmatkalla alkoi 1.5 kk ajossa ollut Leon eTsi herjaamaan 48V sähkövikaa. Tuntui toimivan kyllä ihan normaalisti, ei muuta oireilua. Onkohan muilla ollut vastaavaa?
Itsellä teki tämän luovutuksen yhteydessä automyyjän istuessa vieressä. Tuli herjat sekä 48V akusta että myöhemmin 12V akusta :D
Kävin sitten huollon puolella ja tuomio oli se, että oli päässyt tyhjenemään kun oli ollut pitkiä seisomisia satamassa ja lyhyitä siirtoja välissä. Mutta ohje jatkoa ajatellen oli:
Jos tulee keltainen akun kuva (jommasta kummasta jännitteestä), niin auto parkkiin tyhjäkäynnille. Pitäisi mennä ohi ~10min aikana.
Jos tulee punainen akun kuva (jommasta kummasta jännitteestä), niin auto parkkiin ja käynnistetään uudestaan ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä jokunen minuutti. Todennäköisesti tällöin tulee tuo keltainen akun kuvake, jolloin tyhjäkäyntiä ~10min.

Kuulemma keltaisen kuvakkeen aikana laturi lataa akkua, mutta punaisen kuvakkeen aikana 48V kontaktorit on katkaistu, jolloin akkuja ei ladata. Tämän vuoksi pitää yrittää uudelleen käynnistyksen kautta uudelleen.

Ilmeisesti auto lataa ensin 48V akun, josta sitten DC/DC muuntimella ladataan 12V akkua? Ainakaan erillistä moottorin pyörittämää 12V laturia ei taida autossa olla. Sitä en tiedä ladataanko 12V akkua silloin kun virrat on päällä mutta moottori ei käy.
#24
Lainaus käyttäjältä: pasi - 05.02.21 - klo:14:38
Palaako Leonissa takavalot päiväajovalojen kanssa vai pitääkö pyytää luovutushuollossa koodaamaan päälle?
Perusledeillä ei näytä takavalot palavan. En tiedä suostuvatko noita laittamaan päälle vaikka pyytäisikin. Jossain vaiheessa oli ainakin aika nihkeää.

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 05.02.21 - klo:15:35
Nykyisessä 5F faceliftissä palaa
Edellisessä korimallissa taisi takavalot olla vakiona päällä vain facelift -mallissa.
#25
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.02.21 - klo:12:20
Joo itse siis luin tuon säätöjutun Tm:n Formentor koeajosta, jossa sanottiin olevan samat valot kuin Leonissa. Sitä en tiedä onko siis ne perusledit erilaiset, mutta niissä paremmissa pitäisi olla kaukoheijastimille oma säätö. Lyhyiden valokeila nousee myös aina kun vaihtaa pitkille.
Ok. Samat tiedonlähteet meillä siis :)
Sen voin sanoa perusledeistä, että lyhyet ei nouse pitkille vaihdettaessa toisin kun Full LEDien kanssa. Edellisen Leonin Full LED -paketin kanssa lyhyet myös nousivat pitkien kanssa.

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.02.21 - klo:12:21
Joo, säädin aikoinaan niitä valoja tallinovia vasten ja lyhyet silloin oli päällä joten pitkistä ei ollut havaintoa. Mutuna olin sitä mieltä että pitkien kantamakin oli parantunut kun seuraavan kerran pimeässä ajoin. Mutta puhdasta mutua ja auto oli sitä edellistä koppamallia ja ledejäkin oli vain yhtä mallia.
Samalla tavalla säädin edelliseen autooni myös. Tähänkin kokeilin samaa tyyliä, mutta tarkoituksella oli pitkät päällä ja niissä en huomannut liikettä. Pitää vielä menne konepellin alle kurkkimaan :)
#26
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.02.21 - klo:11:30
Mistä päättelit että pitkille olisi oma säätönsä erikseen?
Tästä ram1:n kommentista
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.02.21 - klo:10:17
Pitkiä voi säätää suuntauruuveista.

Itse säädin myös 2017 facelift Leonin ledejä hitusen ylöspäin. Silloin en kokeillut niiden vaikutusta pitkiin.
Tässä kokeilin noita ruuveja, niin toisesta liikkui lyhyet korkeussuunnassa ja toisesta sivusuunnassa. Pitkät ei liikkuneet kummastakaan ruuvista.

TM:n testissä todettiin, että Full LED -valoilla on pitkille erikseen säätö. Perusvaloista en tiedä, siksi täällä kyselen  ;)
#27
^^Umpion päällä näkyisi olevan 2x suuntaruuveja. Vaikuttaisi, että ne on lähivalojen korkeus ja kääntö.
Missähän kohtaa umpiota nuo pitken säädöt on?
#28
Valojen korkeudensäätö valikossa koski juurikin tuota automaattista korkeudensäätöä ja sen käyttämistä manuaalisesti. Eli vaikutus lähivaloihin. Kaukovalojen säätö jäi vielä siis tekemättä.
#29
Ok. Huomasinkin jonkun valojen korkeudensäätövalikon, mutta ajattelin automaattisesti, että sen täytyisi liittyä automaattiseen korkeudensäätöön. Pitääkin vielä perehtyä tarkemmin.

Puhelimeen liittyen en löytänyt mitään suoraa kohtaa mikä edes viittaisi puhelimen muistamiseen. Tai siis, kyllähän puhelin siellä tiedossa on, mutta ei vaan automaattisesti yhdistä. Pitää kokeilla tuota ovi auki/kiinni konstia josko siitä saisi väliaikaisen parannuksen.
#30
^ Ja tottahan valot tulisi säädettyä huollossa takuun piikkin, mutta ei vain jaksaisi tuon takia lähteä huollossa käymään kun vie kuitenkin itsellä useamman tunnin kaikkineensa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy