Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?

Aloittaja Joke_R, 23.08.16 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.01.18 - klo:23:52
Ei hetkeen ole tullut kirjoiteltua, eikä tässäkään ketjussa ruuhkaa ole. Huollossa laittoivat 5w30 ja se maistuu koneelle yli lisäystarpeen huoltovälillä. 0w20 riitti huoltovälille. Otanta on kapea, mutta laittaisin 0w20. Itsellä huolenpitosoppari, niin en viitsinyt omaa öljyä kiikuttaa. Tulevaisuudessa laitan 0w20.

Täytyypä olla itsekin tarkkana, että sinne ei huollossa laiteta muuta kuin 0W-20 öljyä, joka siihen kuuluu. Ensimmäisen öljynvaihdon tein itse ja teen vielä toisenkin ennen ensimmäistä varsinaista huoltoa, joten siihen asti ainakin ajetaan varmasti oikeilla öljyillä. Ehkä on parempi viedä huoltoon omat öljyt, niin tietää, ettei tule väärää.

mabe

Lainaus käyttäjältä: mabe - 08.09.17 - klo:07:34
Epäluuloja on tuota kohtaan muilla, itsellä siirtymäriittinä ollut aina riittävän pieniä pannuja niin tuo tuntuu  vallan tehokaalle (ja sitähän se onkin).

Kun on aloittanut 1.2 vapari kolmepyttypolosta, jatkanut 1.4 vapari vitosgolffiin, siitä 1.2 TSI Ocu2seen ja nyt on alla 1.0TSI Ocu3FL DSG niin onhan tuo virkeä.

Ainoa joka noista historian vehkeistä on ollut laiska oli golffi, siinäkin kaikki normiajot hoitui mallikkaasti ja jälkikäteen lisätty vakkari antoi mukavuuden ajoon. Vain isoimmissa nelostien mäissä ,,änekosken paikkeilla piti avustaa joko pienemmällä pykälällä tai vauhdinannolla jotta pääsi about halutusti mäen päälle.

Tämä 1.0TSI DSG taas on jo raketti tuohon aiempaan nähden. Jos ei veto riitä niin DSG hakee pienempää ja taas mennään. Kiihtyy vielä niissä pahimmissakin mäissä pari pyörää katolla, pari kontissa + väliverhoon asti kamaa täynnä, 2 aikuista ja 2 lasta kyydissä. Hakee toki jo vitosta pesään mutta niin sen kuuluukin.

Omassa en ole Joke_R huomaamia nykimisiä huomannut, mutta tuota ei kovin kummasti kiusatakaan. Liikkeellelähdöt nykäisee usein edelleen, en muista odottaa sitä sekkaa vaan on jo sentin painettuna kaasu kun kytkin nappaa kiinni. Korvien välistähän tuo vika tulee. Kulutuspuoli on pienempi kuin edellisessä, vaikka rengaskoko on 225/45R17 edellisen 16" vakiota vastaan. Puolisen litraa taitaa olla alle. Niin koneen näyttämänä kuin todellista, heittoa joku 3dl/100km. Auton valehtelema on jossain 5,3 l/100km nyt pitkäaikaista, todelliset siellä 5.5 tai vähän yli riippuen ruuhkista, ajoista ja siitä mitä on katolla. Kesällä oli koko ajan vähintään teline ja 2x pyörätelineet. Nyt pelkkä teline. Keulallakin lisävalot. Ja ajot käytännössä aina ACC päällä.

Kestosta ei tietenkään ole mitään havaintoa, vanha 1.2TSI man oli viaton 140k asti jolloin vaihtoon meni, tämä on nähnyt vasta 10k eli ei kunnolla kokemuksia.
Nyt kun on 25K mittarissa niin ei paljoa lisättävää. Ei havaittuja ongelmia.
Kuorma tuntuu, täysi 5 henkeä autossa vaikuttaa kiihtyvyyteen jo merkittävästi. DSG paikkaa asiaa mutta ajon raskauden tuntee jo.
Kaksi pyörää katolla pakottaa DSGn hakemaan joihinkin mäkiin jo vitosta kun kutoselle pudotus riittää ilman pyöriä.

Talven varustus:
Alin maskinritilä ja ylämaski ummessa, lisävalot, anoppilaatikko katolla ja 225 hawkit alla hakka8 nastoin.
Liikkellelähdöissä suditaan edelleen, nastat ropisee. Ei osaa, ei millään. Pitäisi malttaa odottaa se 2s valon vaihtumisesta koskematta kaasuun (startstop päällä). Jalka hakee jo kaasulle ja taas ruovitaan. Vetopito liikkeellelähdössä "riittävä" mutta jotenkin kaipaisi kytkintä ja 205 kumeja pahimmilla keleillä liikkeellelähtöön.
Kerran on tullut pikkutiellä napattua keppi manuaalimoodiin kun ei uskaltanut antaa dsgn arpoa mitään vaihteisiin liittyvää liukkauden vuoksi, muuten Dllä mennään ja läpyskät kokeilujen jälkeen unohtuneet kokonaan. 

Koko omistusajan keskikulutus 5,8l/100km tankeista laskettuna. Tuo sisältää kesällä pyörätelineet katolla ja välillä parit pyörätkin, talvella anoppilaatikko katolla ajoa joulukuusta eteenpäin. Alla käppyrässä kulutus pisteinä, ilmatieteenlaitoksen lämpökäppyrä sinisellä ja juokseva keskiarvo (joo ei ole kelpo lukema mutta vähän suuntaa antamassa). Tankeilla ajettu kaikkea 540 ja 870km väliltä eli milloin sattuu tankkailemaan lähes tyhjää ajojen mukaan. Viimeisin tankki kovimmalla kulutuksella, 6,4 jolloin oli ajeltu vasta 690km ja silti tankkiin katosi 44 litraa. Tässä enemmän pätkää ja webastoa. Ekaan naksuun täytetään aina ja 95 käytössä.



jaspasA4

Onko näissä uusimmissa 1.0TSI moteissa DSG yhä vaan ongelmallinen? olikos se nyt se 7-pykäläinen kuiva-versio?
Miten on DSG:t kestänyt näissä, vaikkakin taitaa olla porukoilla vielä suht. pieniä km-suoritteita ko. kombinaatioilla?

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: mabe - 15.02.18 - klo:09:46

Liikkellelähdöissä suditaan edelleen, nastat ropisee. Ei osaa, ei millään. Pitäisi malttaa odottaa se 2s valon vaihtumisesta koskematta kaasuun (startstop päällä). Jalka hakee jo kaasulle ja taas ruovitaan. Vetopito liikkeellelähdössä "riittävä" mutta jotenkin kaipaisi kytkintä ja 205 kumeja pahimmilla keleillä liikkeellelähtöön.



Onko sulla Autohold/Hillhold päällä?
Ainakin Leonissa tuo tekee sen että kone ei herää ennenkuin koskee kaasuun ja tulee usein sutimista.
Ilman Autoholdia starttaa heti kun jarrua hellittää ja kytkin ehtii napata kiinni ennen kuin jalka on kaasulla.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

MrBurns

Tämä oli hyvä tieto, kiitos siitä. Leonin kanssa tuskaillut juuri tuota ominaisuutta.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

mabe

HillHold taitaa olla päällä (jossain valikoiden uumenissa säädöt ja vaikuttaa samalle kuin vanha jossa tuo oli), autoholdia ei voi olla kun ocuissa on vanhanaikainen käsin käytettävä käsijarru.

Auto kyllä käynnistyy jarrun nostosta oikein. Oma jalka vain on nopeahko ja auton startti aavistuksen hidas jolloin sutimista tulee herkästi.
Jos sammuttaa startstopin niin lähtee sen puolisen sekkaa nopeammin jolloin sutii harvemmin. Tuntuu vain jo hölmölle tyhjäkäyttää lämmintä autoa valoissa kun on tottunut hiljaisempaan kabiiniin.

Litran mukissa on kuiva DSG7. Ei ongelmia mutta eipä ole kilometrejä kertynyt semmoisiin lukemiin että pitäisikään.
Eiköhän tuo ole vuosien saatossa jotain parantelua saanut, ei pelota.

Samaa pelottelua oli 1.2TSI ketjukoneesta, oma ex oli viimeisiä niitä ja ei ongelmia 140k aikana jolloin vaihtoon päätyi ja nykyinen tilalle.

Joke_R

#576
Täällä pyörähtää kohta 15tkm mittariin, ei ylläreitä. Auto käy ja kukkuu niinkuin uutenakin. Isomman kuorman kyllä huomaa, samoin motarien rampeilla joutuu painamaan pedaalia syvemmälle. Reippaammalla kaasunkäytöllä ei tarvitse kenenkään jaloissa pyöriä silloinkaan. Pikkukone on kivan hiljainen, joten pedaalia polkee ihan mielikseen. DSG onnistuu jotenkin kivasti piilottamaan pientä konetta, mutta kylmänä vaihdot ovat vähän nykiviä, lämpimänä ihan tasasia. Koneen hiljaisuuden huomaa varsinkin, kun käy testailemassa muita - esim. 1.5 TSI Karoq oli litraiseen verrattuna melkoinen möykkääjä.

Mutta kulutus on alkanut vähän mietityttää. Millaisia kulutuksia teillä muilla on talvella pätkä-ajossa? Mun ajoprofiili on kyllä raskas (asun 3km päässä keskustasta, ajo on melkein pelkkää valoista valoihin suhailua, yksittäiset reissut ovat usein 2-10km mittaisia. Talvellakin webasto laulaa ainakin 20 min päivässä. Olen nakutellut kaikki tankkaukset sripmonitoriin ja tällä hetkellä keskikulutus on 7,16 sataselle. Pienin tankillinen on 5.25 (keskikesällä Turku-Jämsä-Turku 110 vakkarissa) ja suurin 9.55 (talven pakkasilla muutaman kilsan siivua + weba päällä yleensä kerran päivässä). Pidempiä reissuja (+100 km) osuu yleensä joka toiseen tai kolmanteen tankilliseen, niistä suurin osa on motaria talvella 110 ja kesällä 130 vakkarissa. Ajotyyli on yleensä nätti ja ennakoiva.

Maantiekulutukset tuntuu ihan järkeville (tasainen 90 -> 4.8...5.2, pienin yksittäinen 4.5) mutta kaupungissa saa kyllä ajella tosi nätisti hyvin lämmitetyllä autolla, että pääsee alle seiskan lukemiin.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/821095.html
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Miktoy

Tässä omat kulutuslukemat, tosin manuaali koneella mutta eipä noissa dsg vr. manuaali hirveitä eroja ole.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/863598.html
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 01.03.18 - klo:21:27
Tässä omat kulutuslukemat ...
Sun ajo taitaa olla melkein pelkkää maantietä? Mikä sulla on ollut tankillisten keskinopeus (keskinäytöstä näkee)? Mulla se on yleensä 28-33 km/h, alle kutosen kulutuksiin pääsen jollain 50+ lukemilla ja pienimmillä tankillisilla keskinopeus on ollut 60-70 paikkeilla.

Pitkää siivua ajamalla tämä litraihme näyttää menevän tosi pienellä (jokusen desin pihiä 1.4:sta vähemmällä), mutta on ainakin mulla herkkä raskaalle kaasujalalle. Vähänkin kun antaa lyhyemmillä pätkillä lapikasta, niin kulutus nousee helposti parikin litraa. Edelliset autot ovat olleet dieseleitä, joissa ajotapa, kylmyys tai olosuhteet muutenkin vaikuttavat paljon vähemmän kulutukseen. Loppupeleissä on tietty ihan sama alkaako pitkän ajan lukema kutosella vai seiskalla - tämä on vain kiinnostava aihe :D

Ajaako kukaan bensakonekuskeista (melkein) pelkkää kaupunkia? Tai tunteeko kukaan octavia-taksikuskia, joka ajaisi bensavehkeellä? Kaupunkitaksin ajoprofiili olisi todennäköisesti hyvin lähellä omaa.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Joke_R - 02.03.18 - klo:08:11
Sun ajo taitaa olla melkein pelkkää maantietä? Mikä sulla on ollut tankillisten keskinopeus (keskinäytöstä näkee)? Mulla se on yleensä 28-33 km/h, alle kutosen kulutuksiin pääsen jollain 50+ lukemilla ja pienimmillä tankillisilla keskinopeus on ollut 60-70 paikkeilla.

Pitkää siivua ajamalla tämä litraihme näyttää menevän tosi pienellä (jokusen desin pihiä 1.4:sta vähemmällä), mutta on ainakin mulla herkkä raskaalle kaasujalalle. Vähänkin kun antaa lyhyemmillä pätkillä lapikasta, niin kulutus nousee helposti parikin litraa. Edelliset autot ovat olleet dieseleitä, joissa ajotapa, kylmyys tai olosuhteet muutenkin vaikuttavat paljon vähemmän kulutukseen. Loppupeleissä on tietty ihan sama alkaako pitkän ajan lukema kutosella vai seiskalla - tämä on vain kiinnostava aihe :D

Ajaako kukaan bensakonekuskeista (melkein) pelkkää kaupunkia? Tai tunteeko kukaan octavia-taksikuskia, joka ajaisi bensavehkeellä? Kaupunkitaksin ajoprofiili olisi todennäköisesti hyvin lähellä omaa.
Minusta tuo sinun keskikulutuslukema 7,16 l/100km on jopa huiman alhainen bensamoottoriselle autolle jossa on webasto ja tuolla ajoprofiililla. Minulla saman tyyppinen keskinopeus tankkaamaan mennessä kuin sinulla mutta yksittäiset siirtymät yleensä 4 - 11 km suuntaansa. Tälläinen ei-ladattava Toyotan/Lexuksen hybridikään ei pystyisi ihmeisiin tuollaisissa 3 km pätkäajossa, todennäköisesti keskikulutuslukemat olisi myös lähempänä tuota seitsemää kuin viittä litraa sadalle. Melkein suosisin lihasvoimin liikkumista noilla kilometreillä. Jos autolla olisi pakko liikkua niin energiatehokkain varmasti olisi jokin plug-in tai sähköauto. 
Oletko muuten mitannut kulutusta tankilliselta tankille tankkiin menneistä litroista ja ajetuista kilometreista laskemalla? Onko tuo autosi keskikulutus nyt täyden vuoden ajalta mitattu?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Miktoy

Suurin osa ajostani on tosiaan maantietä mutta silloinkin kuormaa on noin 100kg työkaluja yms mukana.
Välillä tulee vedettyä peräkärryä jne, tuossa kun on kaikki ajot todellisen kulutuksen mukaan. Nämä arvot eivät ole ajotietokoneen ilmoittamia paitsi kilometrien osalta. Kulutuslukemat tulee suoraan tankatuista litroista. Kesällä alla pyörii 18" kumit jotka nostaa kulutusta.
Keskinopeus luultavasti keskiarvollisesti näillä ajoillani on tuossa 60-70km/h välillä.
Kyllähän tällä koneella pienemmällekin pääsee kun itse olen vasta 6. "paras" pienimmällä kulutuksella. Pienin keskikulutus on 5.06l / 100km kun minulla 5.4l/100km. Mitenkään erityisesti en pyri pieneen kulutukseen, silloinhan tulisi aina ajettua 70km/h kun oma ajotyylini on noin +10km/h mittarissa sallittua enemmän pienen mittarivirheenkin takia. Myös jos tavoitteita olisi niin pitäisi kuormaa karsia ja olla vetämättä kärryä. Muuten taas vaikutan normaalin ajon lisäksi kulutukseen ennakoimalla tulevia tilanteita eli mahdollisimman paljon moottorijarrulla kuin että jarrulla jarruttaisi. Eli on/off tyyppisen ajamisen välttäminen. Hyvä esilämmitys myös webastolla pienentää kulutusta näin talvisin.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 02.03.18 - klo:09:48
Oletko muuten mitannut kulutusta tankilliselta tankille tankkiin menneistä litroista ja ajetuista kilometreista laskemalla? Onko tuo autosi keskikulutus nyt täyden vuoden ajalta mitattu?
Kulutus on 13kk ajalta, litrat todellisista tankkauksista ja kilsat mittarista.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Joke_R - 02.03.18 - klo:08:11
Ajaako kukaan bensakonekuskeista (melkein) pelkkää kaupunkia?

Olen ajanut kaksi tankillista pelkkää kaupunkia. Toinen oli marras-joulukuussa. Laskettu keskikulutus oli 5,9 l/100km ja keskinopeus 29km/h. Toinen oli helmikuun pakkasilla, 6,2 l/100km ja 27km/h. Aamuisin lähden tallista (n.+9-12C) ja päivällä mahdollisuuksien mukaan koitan käyttää moottori- eli öljypohjalämmitintä. Auto on Octavia farmari 1.0 DSG -17.

Joke_R

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.03.18 - klo:20:28
Olen ajanut kaksi tankillista pelkkää kaupunkia. Toinen oli marras-joulukuussa. Laskettu keskikulutus oli 5,9 l/100km ja keskinopeus 29km/h. Toinen oli helmikuun pakkasilla, 6,2 l/100km ja 27km/h. Aamuisin lähden tallista (n.+9-12C) ja päivällä mahdollisuuksien mukaan koitan käyttää moottori- eli öljypohjalämmitintä. Auto on Octavia farmari 1.0 DSG -17.
Pienellä olet päässyt! Lämpimästä tallista lähtö tekee varmasti eroa talviaikaan, minulla auto on ulkona. Mistä kaupungista on kyse?
Katselin läpi omia vanhoja tankkauksia spritmonitorista ja pienimmillään olen päässyt pelkkää cityä (Turku) rundaamalla 6.7, 6.9 ja 7.3. Jos tankilliseen osuu about kolmannes maantietä, niin kulutus putoaa kutosen paikkeille ja kaksi kolmasosaa maantietä niin ollaan about 5.5 lukemissa. Pelkkää maantietä 110 vakkarissa tankillinen menee 17" kesärenkailla hiukan vitosen päälle. Kaupungissa kerta-ajomatkat ovat usein niin lyhyitä, että kone käy ison osan ajasta alle 90 asteisena. Toisaalta ajotapa on hyvinkin maltillinen - kevyellä kaasulla, paljon moottorijarrua, välillä rullailuakin.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

Insinöörimajuri

Minkä verran ajettuja yksilöitä porukoilla alkaa olemaan? Itsellä pyörähti tuossa 46tkm viikonloppuna mittariin. Edelleenkään en ole löytänyt valittamista autosta tai moottorista ylipäätään.
Skoda Octavia Combi 1.0TSI DSG MY19

Ex: Skoda Octavia Combi 1.0TSI MY17

Kolis

36 tkm, ei valittamista eikä ongelmia. Keskikulutus koko ajalta 5,3, enimmäkseen matka-ajoa.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Joke_R - 06.03.18 - klo:11:35
Pienellä olet päässyt! Lämpimästä tallista lähtö tekee varmasti eroa talviaikaan, minulla auto on ulkona.

Eniten eroa kaupunkiajossa syntyy matkan pituudesta. Pääsen aamulla ajamaan 10km työmatkani talvellakin 5.5-6 kulutuksella. Puolet lyhyemmällä matkalla ei alle kuuden pääse.

Kesällä muuten meni yksi tankillinen lasketulla alle viiden litran kulutuksella. Siinä oli 320km kaupunkia ja 530km maantieajoa. Maantieajossa on vauhdilla iso vaikutus. Mutkaisilla pikkuteillä kulutus putoaa aivan neljän litran tuntumaan.

Seva

Nyt kun talvi alkaa tulla loppusuoralle ja suurimmassa osassa Suomea on ollut ihan kunnon talvi, millaisia ovat 1.0 TSI koneen talviominaisuudet? Kuinka nopeasti alkaa puskea lämpöä ohjaamoon ja kuinka lämpö riittää? Sekä moottorin muut käyttöominaisuudet?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Joke_R

#588
Nopeasti tuntuu lämpeävän tämä pikkukone - tullut testattua monta kertaa, kun on unohtanut napsauttaa webaston päälle. Käy nätisti kylmänäkin ja vetää tasaisesti. DSG on ainoa, mistä kylmyyden huomaa. Ainakin minulla se vaihtaa vähän epätasaisemmin kylmänä, lämpimänä puolestaan todella nätisti.

Kovan kaupunkikulutuksen mysteeri alkaa selviämään. Ihmetystä on siis herättänyt se, että ajotietokoneen lukemat ovat olleet kovia lyhyillä matkoilla, vaikka moottori on ollut lämmin (webastolla) ennen lähtöä. Webaston käyttö näkyy tankilla noin litran-puolitoista ajotietokoneen näyttämää kovempana kulutuksena. Kesällä virhe on desin-kahden luokkaa. Tein pikku testailua, kulutukset on ajotietokoneesta:
Eilen illalla lähdin liikkeelle puolilämpimällä autolla ilman webastoa, autolla oli ajettu viimeksi noin tunti sitten. Ajoin 12 km lenkin kaupunkiajoa monien valojen läpi -> 5,5 L/100km.
Tänään aamulla pidin weban päällä ennen lähtöä 20 min (eli kone oli lämpimämpi kuin eilen lähtiessä) ja sama reitti -> 7,5 L/100km.

Näyttää siltä, että weba lisää kulutusta kahdella tavalla: polttoainetta palaa itse lämmitykseen ja kulutus kasvaa laturin kuormituksen kautta, kun akkuun pitää saada takaisin lämmityslaitteen puhaltimen kuluttama virtamäärä. Tehdas webaston mukana tulee tehokkaampi laturi ja isompi akku, jolloin virtaa riittää hyvin jopa 4-10 km päivämatkoilla ja 20 min päivittäisellä lämmitysajalla. Virta ei ole loppunut kertaakaan, ei edes tämän talven kovilla pakkasilla.
Exät: Golf 1.5D -78, Kupla 1300 -70, Volvo 242 -79, Audi 100D -85, Fabia Combi 1.9 SDI -01, Leon 1.9 TDI -02, Leon 1.9 TDI Sport -04, Fabia 1.4 -02, Avensis 1.8 -04, Clio 1.2 16v -02, Audi Cabriolet V6 -97, Megane 2.0 -98,  Megane CC -07, A4 3.0 TDI -08, MB B 180 CDI -14
Ajossa: Modus 1.4 -06 & A4 Cabrio 3.0 -03 & Octavia Combi 1.0 TSI DSG -17

jumaa

Auton hankinta edessä ja ajatuksena ollut octavia combi 1.0 tsi dsg.
Tuoreita kokemuksia ko. autosta??

mabe

Jumaalle kommentteina: 30tkm huollossa on auto nyt, ei mitään mainittavaa. Boksi tai pyöräteline katolla aina ja 17" kumit. Tähän mennessä keskikulutukset 5.8l/100km tankeista laskettuna koko ajalta.

Ei mitään erikoista, parempi kuin edellinen manuaali 1.2tsi ainakin toistaiseksi ja siinäkään ei ollut mitään vikaa koko 4,5v pitoajalla. Mitäs siitä tuleekaan, 140tkm.

Huollon havaintoja ennakkoon:
Öljyksi Veho valuttaa 0w30 kun ei niillä muuta ole. Näköjään lukee keruulapussa Shell ect 0W30 C2/C3 Helix. Ehkä vuoden päästä taas "oikea" 0W20 sisään.
Kysyin erikseen tiskillä.
Radiolle ajanevat päivityksen, android auto pätkinyt, tai ei ottanut yhteyttä ekalla kerralla Boleron ja puhelimen väliin.

Sanoisinko että tasainen ja edelleen mukava pirssi. Uutena nitisi hetken jostain ratin paikkeilta, loppui ajallaan eikä ole tullut takaisin.
ACC, DSG, Webasto, rattilämmitys, KESSY jne pelaa ja kukkuu.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 28.07.17 - klo:11:23
Onko kukaan muu muuten huomannu että dsg-laatikolla varsinkin isommilla vaihteilla ja reilulla kaasulla auto kiihtyy hieman "aaltomaisesti"? Tämän huomaa myös kierroslukumittarista kun sitä tarkkaan katsoo ja tietenkin parhaiten kun käyttää manuaalipuolta että voi samalla vaihteella vedättää.

Mietin että onko tämä ominaisuus vai ei? Itsellä siis Golffi, mutta hiljaista on tuolla volkkarin keskuteluissa vielä näistä mailleista.

Olen ajellut nyt 300km 1.0TSI DSG Leonilla ja itse olen havainnut (kuvitellut?), että pintakaasukiihdytyksessäkin kiihtyvyys ei ole ihan lineaarista vaan vaihtohetkillä (tuntumaan) tulee pieni kuoppa. Onkohan muilla vastaavia havaintoja vai kuvittelenko?

Madise

Syyskuusta alkaen ajeltu litraisella DSG farkulla, nyt 23 tkm mittarissa ja ei mitään ihmeellistä. Käyttö 40 km työajoa konttorille muutaman kerran viikossa ja muutaman 2-3tkm pitkä työmatkan olen tuolla ajellut myös. Pääasiassa ajelen itsekseni ja tavaraakaan ei niin kauheasti ole mukana.
Kulutus työmatka-ajossa reilun viisi, talvella (lohko, nastarenkaat,  nokkamaski) desin-kaksi isompi. Maantiellä rajoitusten mukaan ajellessa mennään alle viiden, myös nastarenkailla.
Ajotapani on ihan normaali, en kaahaa ja pyrin ennakoimaan.
Öljyn kulutuksesta sen verran että jossain kympin kohdalla lisäsin kaksi desiä että sain pinnan ylämerkkiin ja ennen 20 tkm huoltoa en sitten edes katsonut öljytasoa. Asun Virossa ja täällä Skodan huoltoväli on 20 tkm / vuosi eli huollossa auto kävi taannoin jo ekan kerran.
Muutama viikko sitten luovuimme vanhasta koukullisesta autosta eli Ocu sai koukun viime viikolla ja tässä on kesän aikana erilaisia rakennusprojekteja joten kilometrejä tulee myös kärry perässä pitkälle syksyyn. Sen huomasin että kun kärry on perässä ja siinä jonkin verran painoa niin kyllä kulutus nousi litralla taajama-ajossa.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Enhancer

Siis Virossa on ihan maahantuojan antama virallinen huoltoväli 20tkm/1v? Onpa fiksusti hoidettu.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Madise

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 28.05.18 - klo:13:26
Siis Virossa on ihan maahantuojan antama virallinen huoltoväli 20tkm/1v? Onpa fiksusti hoidettu.

Huoltoväli 20 tkm / 1 vuosi ja takuu 4 vuotta / 120 tkm
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Enhancer

Lieneekö syy ja seuraus tuo pidempi takuu? :). Onkohan kukaan ostanut uutta noilla ehdoilla Virosta, ja rekisteröinyt Suomeen? Eikö tuon nykyään pitäisi olla mukavasti mahdollista.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Madise

Se on varmaan näin. Voin myydä tuon minun Skodan sopivasti Suomeen jos joku haluaa / uskaltaa koittaa. Olen pohtinut Karoqia / Kodiakia tilalle mutta ei viitsisi vielä vaihtaa. Tai ainakin nyt tuntuu siltä että voisi koittaa sen 100-120 tkm tuolla ajella, fiksumpi ehkä sitten alkaa vaihtohommiin.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Madise - 29.05.18 - klo:12:09
Se on varmaan näin. Voin myydä tuon minun Skodan sopivasti Suomeen jos joku haluaa / uskaltaa koittaa. Olen pohtinut Karoqia / Kodiakia tilalle mutta ei viitsisi vielä vaihtaa. Tai ainakin nyt tuntuu siltä että voisi koittaa sen 100-120 tkm tuolla ajella, fiksumpi ehkä sitten alkaa vaihtohommiin.
Tarkoitin lähinnä uuden ostamista, EU-alueella pitäisi uusi voida ostaa mistä vain, joskin yleensä autoveroton hinta on muualla kalliimpi kuin Suomessa.

Virossa ei olisi paha käydä takuuasioita hoitamassa, jos Helkamafia ei suostuisi hoitamaan takuuta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Madise

#598
Octavian varmaan saa sopivammin Viron kautta vaikka maksaa autoverotkin Suomeen, Skodalla ja Toyotalla on kova kipailu myydyimmän auton tittelistä täällä ja se näkyy molempien hinnoissa. Minäkin olin viime syksynä jo päättänyt ostaa Auriksen farkkuhybridin mutta Octaviasta tuli sellainen tarjous että se oli ostettava.
Tuossa listahinnat, voimassaolevat ja käteisellä ostettaessa ei tule päälle mitään rek. tai toim.kuluja eli siitä tinkaamaan.
https://az749841.vo.msecnd.net/sitesetee/alv1/85a3544c-a0a1-40ae-8659-34d20ae143bb/2017OctaviaFL_EST.acea2d48093dbe573db108a1846948b6.pdf

Uuden auton veronhan saa Suomen hinnastosta eli vertaaminen on aika helppoa, päälle hakukustannus ja rekisteröintikatsastus.

Joitakin traktorimönkijöitä kauttani menee Suomeen ja niissä asia on yksinkertainen kun ei ole autoveroa. Takuut hoituu  ihan normaalisti Suomessa mutta JOS Suomessa on pidempi takuu kuin tehtaan normaali 2 vuotta niin sitä niihin ei saa.

(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

mabe

Jonkin verran näytti olevan varuste-eroja viron ja suomen välillä.

Styleä vertasin elegance plus versioon combina.

Jos en väärin katsonut niin parkkitutkat ja kamera ei kuulunut vakiona, kessy oli.
Lisävarustehinnaston mukaan adaptiivinen vakkari oli vähän kalliimpi jne.

Luultavasti perusauton saisi halvemmalla, lisäpalikoissa voi olla eroja jotka keikuttaa hintaa puoleen ja toiseen.
Jos ei kaikkia kotimaan stylen himmeleitä kaipaa tai haluaa valita omat lempivarusteet niin voi päästä halvemmalla.

Eteläsuomen asukeille varteenotettava vaihtoehto varsinkin jos ei ole vaihdokkia menossa liikkeeseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy