e-Miin ajastettu lataus ja naksuminen

Aloittaja Zarhan, 05.01.24 - klo:22:18

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Miihin on laitettu lataus tapahtumaan yösähköaikana (22-07). Nyt eilen kävi niin, että kotiinpaluun yhteydessä kun tökkäsi latausjohdon kiinni (päiväsaikaan) niin auton latausvalo alkoi näyttää kuin muka lataisi (eli se himmenevä-voimistuva-himmenevä vihreä). Akku ei ollut erityisen tyhjä, mutta oleellista oli se että kojelaudan näytölle ei ilmaantunut jäljellä olevaa latausaikaa. Lisäksi Seat Connectkin sanoi että ei tässä mikään lataus ole käynnissä.

Konepellin alta alkoi kuulua naksahduksia 10 sekunnin välein. Ihan kuin kontaktori naksuisi.

Kun laitoin välittömän latauksen päälle niin ei mitään ongelmaa, lataus lähti "oikeasti" käyntiin. No, annoin mennä sitten päiväsähköllä sähköä sisään ja näytti toimivan ihan normaalisti. Ei outoja sivuääniä tai muutakaan.

Tänään teki samaa. Tökkäsin piuhan kiinni 21:55 eli hetki sitten, naksunta ja "mukalataus" alkoi. Klo 22 ilmestyi lataustunnit näyttöön ja naksuminen lakkasi.

Onko jokin rikki vai onko jotain normaalia paukkupakkastoimintaa? Koska Miin akussa ei ole mitään lämmityselementtejäkään, akun esilämmityskään ei oikein sovi kuvaan.

Auto siis kyllä toimii ihan normaalisti, vain tuo että auton latausrasian valo väittää että akkua muka ladattaisiin ja kojelautaan syttyy myös samasta kertova indikaattori eli vilkkuva lataussymboli, mutta ilman valmistumisaikaa, ja jatkuva naksuva ääni konepellin alta.

En ole kokeillut mitä tapahtuu kun akku tulee täyteen eli lataus pitäisi siksi lopettaa eli alkaisiko naksutus uudestaan.

Zarhan

No, latauksen jälkeen ei myöskään mitään naksutusta ollut.

Oma teoria joka tässä on muodostunut on että kontaktori siellä tosiaan naksuu. Täysin mihinkään perustuva spekulointi olisi jotain tällaista:

- Laturin ja suurjänniteakun välinen kontaktori on avautuvaa mallia (eli tarvitsee ohjausjännitteen jotta virtapiiri katkeaa)
- 12V akku on vähän heikossa hapessa pakkasten vuoksi
- Kun tökkää latauspiuhan kiinni ja ajastettu lataus on käytössä, ajastuksen toteutuksesta itse asiassa huolehtii auton tietokone 12V akun varassa.
- Laturin ja akun välinen kontaktori on oletuksena suljettu - mikä onkin ihan järkevää, koska näin täysin purkautunutkin akku voisi alkaa latautua.
- Kun ajastettu lataus on käytössä, 12V akku yrittää pitää kontaktoria auki odottaessaan ajastushetkeä. Jännite ei kuitenkaan riitä joten kontaktori palautuu sulki-asentoon.
- Kun lataussähkö taas kulkee, 12V-järjestelmä saa suoraan DC-DC-muuntimelta korkeahkoa (13-14V) jännitettä, tämä puolestaan avaa kontaktorin uudelleen, joka saa 12V jännitteen tippumaan => kontaktori sulkeutuu => rämppäys käyntiin.

=> Pitääpä jossain välissä katsoa OBDElevenillä onko 12V puolella jotain vikakoodeja tallentunut.

Daatta

ID.3 VW appi on koko viikon näyttänyt "säilytä lataustila" ilmoitusta, vaikka akku on täynnä (asetettu 90%). Joku oli mitannut että kilowatteja menee autolle, ilmeisesti pakkastila/akun suojaaminen on käynnissä. Latausta ohjataan Gridiolla, appi sanoo että Charging completed, status unknown, waiting for additional info. En ole menettänyt yöuniani tuon kanssa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zarhan

Njoo, eipä mitään ongelmaa nyt enää kun kelit lämpenivät tähän lähemmäs nollaa. Ja auton kanssa ei siis minkäänlaisia muita ongelmia kulkemisessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy