Seat Leon TGI kulutus / kokemukset

Aloittaja Pxu, 10.05.18 - klo:01:56

« edellinen - seuraava »

jt

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 15.06.19 - klo:17:13
Ei kai ihan noin.
Maksimietuhan on 1000kg kaasua vuodessa 65, /kk hintaan.
Jos ajaa sen reilu 20 000 km biokaasulla niin saa 1510, kaasut hintaan 780,.
Säästöä siis "listahintaan" 730, biokaasulla.
Maakaasulla kampanja säästää 520, vuoden aikana.

Jos tulee yhtään vähemmän kilometrejä niin etu pienenee.
Siis edun "arvo" (listahinta) on se 65e kk * 12kk = 780 Eur, mutta paljonko sillä säästää jos sen ottaa/ei ota on sitten eri lukema. Biokaasulla säästöä tulee Gasumin n. 1,52 hinnalla alle 750 euroa, maakaasulla tai vaikkapa Jyväskylän Mustankorkean biokaasulla vähemmän kun hinta halvempi. Ja tietenkin jos ei aja niin paljon tai jos "pihistelee" kunnolla niin ei sitä välttämättä kannata ottaa ollenkaan, varsinkin jos tankkaa usein Gasumin ulkopuolisilla asemilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ataraxia

Takana ajoa 3kk ja 7000km. Aikas tyytyväinen olen Style Businekseen.

Pientä miinusta liikkeelle lähdöstä. Sitä automaatti tuntuu harkitsevan liikaa (manuaali Fiestalla oli rivakampaa tuo liikkeelle lähtö). Liikkelle lähtö vie hetkellisesti kaasun kulutuksen 40kg/100km lähdön tyylistä riippumatta.

Syksyn ekoilla pakkasilla lämmitettävä tuulilasi ois ollut jees. Lisäksi vähän yllätyin kun autossa ei ole rengaspaineen antureita.

Kaasu

Hola!

Mitenkäs teidän 1.4 TGI koneella varustetut leonit on öljyä maistelleet? Itselläni on nyt n40tkm -19 mallin leoni, jolla pääasiassa kuljen moottoritiellä työmatkoja, elikkä kone on lämmin kokoajan jne. Nyt tällä 15tkm öljynvaihtovälillä olen lisännyt about 0.5L öljyä siten että tikku täynnää rasteri asteikon yläpintaa, ja näyttäisi että sama määrä kuluu nyt tulevaan vaihtoväliin mennessä. Aikaisemmat autot (rellu, ford) ei ole öljyä syönyt koskaan edes tämän verran, muuta tosin ne ei kaasuautoja olleetkaan. Niin onko teillä kokemusta / seurantaa ko asiasta?

Kaasu

Lainaus käyttäjältä: Kaasu - 04.10.19 - klo:22:04
Hola!

Mitenkäs teidän 1.4 TGI koneella varustetut leonit on öljyä maistelleet? Itselläni on nyt n40tkm -19 mallin leoni, jolla pääasiassa kuljen moottoritiellä työmatkoja, elikkä kone on lämmin kokoajan jne. Nyt tällä 15tkm öljynvaihtovälillä olen lisännyt about 0.5L öljyä siten että tikku täynnää rasteri asteikon yläpintaa, ja näyttäisi että sama määrä kuluu nyt tulevaan vaihtoväliin mennessä. Aikaisemmat autot (rellu, ford) ei ole öljyä syönyt koskaan edes tämän verran, muuta tosin ne ei kaasuautoja olleetkaan. Niin onko teillä kokemusta / seurantaa ko asiasta?

Korjaus tähän edeltävään viestiin, auto on vuosimallia -18......!

Iro

Lainaus käyttäjältä: Kaasu - 04.10.19 - klo:22:04
Hola!

Mitenkäs teidän 1.4 TGI koneella varustetut leonit on öljyä maistelleet? Itselläni on nyt n40tkm -19 mallin leoni, jolla pääasiassa kuljen moottoritiellä työmatkoja, elikkä kone on lämmin kokoajan jne. Nyt tällä 15tkm öljynvaihtovälillä olen lisännyt about 0.5L öljyä siten että tikku täynnää rasteri asteikon yläpintaa, ja näyttäisi että sama määrä kuluu nyt tulevaan vaihtoväliin mennessä. Aikaisemmat autot (rellu, ford) ei ole öljyä syönyt koskaan edes tämän verran, muuta tosin ne ei kaasuautoja olleetkaan. Niin onko teillä kokemusta / seurantaa ko asiasta?

Tuo kertomasi öljynkulutus tarkoittaa 0,034 litran kulutusta per 1000km.
En olisi erityisen huolissani (jos ollenkaan) moisesta.

https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Ataraxia

Tänään laitettiin Nokian hakkapeliitat (16 ") alle. Rengasmelu on aivan järkyttävä. Meteli alkaa häiritsemään jo 50 vauhdissa, 110/120 ajaessa melu on sietämätön. (ennen ajattelin, että Borassa olisi ollut kamala rengasmelu, muttei se ole mitään nykyiseen verrattuna, Fiestassa ei ollut liikoja meluja)

Onkohan yhdistelmä vaan huono vai meniköhän euromasterilla jotain pieleen asennuksessa? Rengaspainevaroitus tuli kyllä melkein samantien uusilla renkakilla.

Joko muilla on nastoja alla, minkälainen on äänimaailma?
(Viikossa kilometrejä kertyy n. 500, hermot ja kuuloaisti menee takuulla näillä desibeleillä...)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 07.10.19 - klo:18:59
Tänään laitettiin Nokian hakkapeliitat (16 ") alle.

Onko Hakkapeliitta nastat? Hakkapeliitta kitkoilla Leon hiljenee entisestään. Menee ihan sukkasilleen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 07.10.19 - klo:18:59
Tänään laitettiin Nokian hakkapeliitat (16 ") alle. Rengasmelu on aivan järkyttävä. Meteli alkaa häiritsemään jo 50 vauhdissa, 110/120 ajaessa melu on sietämätön. (ennen ajattelin, että Borassa olisi ollut kamala rengasmelu, muttei se ole mitään nykyiseen verrattuna, Fiestassa ei ollut liikoja meluja)

Onkohan yhdistelmä vaan huono vai meniköhän euromasterilla jotain pieleen asennuksessa? Rengaspainevaroitus tuli kyllä melkein samantien uusilla renkakilla.

Joko muilla on nastoja alla, minkälainen on äänimaailma?
(Viikossa kilometrejä kertyy n. 500, hermot ja kuuloaisti menee takuulla näillä desibeleillä...)
Varsinkin kun auto on muuten hiljainen, ei pahemmin suhise eikä moottorikaan jyrise dieselin tapaan voimakasta matalataajuista melua (johon muuten korva tottuu eikä se kuulosta absoluuttisesti enää niin kovalta), renkaiden vaikutus meluun kasvaa. Erityisesti kun autoon jossa on kohtuu hiljainen moottori, laitetaan nastat alle, renkasmelu etenkin nyt sulilla teillä on kohtuu raastavaa. Toinen on tottumiskysymys. Hiljaiseen autoon tottuu.

Lisäksi jos viikossa tulee 500km olettaen lähes läpitalven sulilla teillä, niin niiden nastojen hyvät talviominaisuudet on pian jyrätty tiehensä. Suosittelen vahvasti kitkoja. Esim. vaikka saman valmistajan R3 alle niin loppuu se nastamelu, itseasiassa melu usein vähenee kesärenkaisiin verrattuna ja vierintävastuskin on nastoihin verrattuna pienempi, joten hieman lisää kaasurangea tulee kaupan päälle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Nupe

#68
Toisin kuin esmes 1.0 TSI:ssä, Leon ST 1.5 TGI:ssä DSG-lootallisen WLTP -kulutus on osin jopa pienempi kuin manuaalissa.  Ja DSG:n huippunopeus (194 vs 206 km/h) ja kiihtyvyyskin on muka selvästi parempi kuin manuaalin. Ja tämä siitä huolimatta, että DSG-lootallinen painaa aina hiukan enemmän.

Nämä siis Teknisten tietojen mukaan, jotka btw ovat hiukan vajavaiset; esim. maavaraa ei kerrota eikä vetokoukun max aisapainoa.

WLTP-Kulutusarvot myös konfiguraattorista, kun täyttää samoilla varusteilla 1.5 TGI:n manuaali vs DSG:

Leon Sportourer ST 1.5 TGI 131 Style Business Class WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 158 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 112 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 97 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 108 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 112 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 5,7 kg/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 4,1 kg/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 3,5 kg/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 3,9 kg/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 4,1 kg/100km

********

Leon Sportourer ST 1.5 TGI 131 Style Business Class DSG WLTP
· CO2-päästöt, hidas (WLTP): 162 g/km
· CO2-päästöt, keskinopea (WLTP): 113 g/km
· CO2-päästöt, nopea (WLTP): 96 g/km
· CO2-päästöt, moottoritienopeus (WLTP): 106 g/km
· CO2-päästöt, yhdistetty (WLTP): 112 g/km
· Kulutus, hidas (WLTP): 5,9 kg/100km
· Kulutus, keskinopea (WLTP): 4,1 kg/100km
· Kulutus, nopea (WLTP): 3,5 kg/100km
· Kulutus, moottoritienopeus (WLTP): 3,8 kg/100km
· Yhdistetty kulutus (WLTP): 4,0 kg/100km


Olettaen että kyseessä ei etenkin huippunopeudessa ole panovirhe, mistä moinen voi johtua?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Pace

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 06.11.19 - klo:13:45
Olettaen että kyseessä ei etenkin huippunopeudessa ole panovirhe, mistä moinen voi johtua?

Ottaen huomioon ettei perus Leonin huippunopeudessa ei ole vastaavaa eroa ja että se on sama kuin 1.4TGI:ssä, epäilisin että kyseessä on paino-/copy-paste -virhe.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Pace - 06.11.19 - klo:18:21
Ottaen huomioon ettei perus Leonin huippunopeudessa ei ole vastaavaa eroa ja että se on sama kuin 1.4TGI:ssä, epäilisin että kyseessä on paino-/copy-paste -virhe.
Jep, panovihre tuo on; Saksan Seatin sivuilla oli oikeat tiedot. Saattaa tosin olla, että TGIn DSG:ssä on pidempi välitys isoimmassa vaihteessa kuin manuaalissa, mutta huippuihin se ei vaikuta. Bongasin tosin muutakin jos noihin teknisiin tietoihin on ylipäätään luottaminen:

Varustetasosta riippumatta 1.5 TGI:ssä toisin kuin jo Style 1.0TSI:ssä eli olekaan XDS tasauspyörästön lukkoa. Tuskinpa noilla kummallakaan tulisi lähdettyä Ahvenistolle tai Nürburgringille kierrosaikoja kellottamaan, mutta tarkoittaako tuo nyt esmes sitä, että 1.0 TSI irtoaa valoista ja etenee muutenkin talvikelillä paremmin kuin TGI?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Kaasuautoilija

Mikä mahtaa olla logiikka 1,5 tgi tyhjäkäynnissä.
Melko usein tyhjäkäynti 1300r/min jopa moottorin ollessa lämmin. Turhan suurelta vaikuttaa

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Kaasuautoilija - 21.11.19 - klo:21:23
Mikä mahtaa olla logiikka 1,5 tgi tyhjäkäynnissä.
Melko usein tyhjäkäynti 1300r/min jopa moottorin ollessa lämmin. Turhan suurelta vaikuttaa
No mitä ovat olleet huollossa mieltä? Eli onko vika vai 1.5 TGI ominaisuus?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Tape_

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 23.11.19 - klo:11:41
No mitä ovat olleet huollossa mieltä? Eli onko vika vai 1.5 TGI ominaisuus?

Itse koeajanut sekä Seat Leon 1.5 TGI, että Skoda Octavia 1.5 TGI eikä kumpikaan pitänyt tyhjäkäyntiä noin korkealla. Tällä otannalla sanoisin että jokin vika, mutta huolto voi toki olla ominaisuuden kannalla.
Superb L&K 2017 2.0tdi 4x4
Ex: Seat Leon ST FR, 2020: 1.5 tgi, Volvo XC60, 2011: D3 AWD, Audi A3, 2006: 2.0 tdi (196hp/414nm), VW Passat, 2002: 1.9 tdi

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: Tape_ - 23.11.19 - klo:12:39
Itse koeajanut sekä Seat Leon 1.5 TGI, että Skoda Octavia 1.5 TGI eikä kumpikaan pitänyt tyhjäkäyntiä noin korkealla. Tällä otannalla sanoisin että jokin vika, mutta huolto voi toki olla ominaisuuden kannalla.

Perheessä kaksi 1.5TGI koneella varustettua autoa, ja molemmat käyvät tyhjäkäyntiä 1400 rpm hetken aikaa. Laskevat siitä nopeasti 1100 rpm ja sitten lopuksi 800 rpm

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 09.11.19 - klo:13:07
Jep, panovihre tuo on; Saksan Seatin sivuilla oli oikeat tiedot. Saattaa tosin olla, että TGIn DSG:ssä on pidempi välitys isoimmassa vaihteessa kuin manuaalissa, mutta huippuihin se ei vaikuta. Bongasin tosin muutakin jos noihin teknisiin tietoihin on ylipäätään luottaminen:

Varustetasosta riippumatta 1.5 TGI:ssä toisin kuin jo Style 1.0TSI:ssä eli olekaan XDS tasauspyörästön lukkoa. Tuskinpa noilla kummallakaan tulisi lähdettyä Ahvenistolle tai Nürburgringille kierrosaikoja kellottamaan, mutta tarkoittaako tuo nyt esmes sitä, että 1.0 TSI irtoaa valoista ja etenee muutenkin talvikelillä paremmin kuin TGI?

Omasta mielestä 1.0 meni tosi nätisti liukkaat kaarteet joissa kiihdytti, ainakin tuli perstuntuma että toimi hyvin.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 23.11.19 - klo:14:17
Perheessä kaksi 1.5TGI koneella varustettua autoa, ja molemmat käyvät tyhjäkäyntiä 1400 rpm hetken aikaa. Laskevat siitä nopeasti 1100 rpm ja sitten lopuksi 800 rpm

Kylmänä tietenkin käy TGI korkeammilla kierroksilla hetken kuten kaikki muutkin autot. Vikahan tuo on selvästi, ellei lepuuta jalkaa kaasulla.

Nupe

Ruotsin Seat -sivuilla on näköjään täydellisemmät tekniset tiedot kuin Suomessa (sivulla 20):
https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/leon-tekniska-spec.pdf

Täällähän lausuttiin seuraavaa:
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.04.19 - klo:09:36
1.5 TGI DSG:ssä on pidemmät välitykset kuin manuaalissa. DSG:n seiska on pidempi kuin manuaalin kutonen. Se kompensoi DSG:n suurempaa kulutusta ja siksi kulutus on sama kuin manuaalissa.

1.0 TSI:ssä manuaalin kutonen on yhtä pitkä kuin DSG:n seiska.

Noiden teknisten tietojen mukaan (laitoin TGI tiedot myös liitekuvaksi) manuaalissa jo vitonen on pidempi kuin DSG:n seiska ja manuaalin kutonen onkin sitten jo todellinen loikkari! Mistään muualta en ole noita välityssuhteita toistaiseksi bongannut.  Jos tuo pitää paikkansa, niin aika oudolta tuntuu, että DSG:n WLTP kulutus (Suomen konfiguraattorin mukaan) nimenomaan motarivauhdissa olisi pienempi kuin manuaalissa  :-\

Ruåtsin datan mukaan yhdistetty WLTP -kulutus on manuaalissa pienempi, mutta Suomessa se on sama.

Miten ihmeessä eri maissa voi olla samassa mallissa erilaiset WLTP-arvot? En tasan tarkkaan usko, että eri maissa 1.5TGI:ssä olisi erilaiset vaihteiden välitykset sen enempää manuaalissa kuin DSG:ssäkään.


Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Octavian litraisessa on dsg:llä pidemmät välitykset, kuin manuaalilla. Kulutus kuitenkin dsg:llä suurempi käytännössäkin. Ei nuo manuaalien välitykset kuitenkaan lyhyitä ole nekään. Nykyisessä 1.5tsi:ssä on yhtä pitkät välitykset, kuin litraisessa oli.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

#79
Tuon Ruåtsin datan mukaan myös Leon 1.0 TSI:ssä manuaalin kutonen on pidempi kuin DSG:n seiska.
Toi data on kuitenkin ristiriitaista; virhe kait siinäkin. Jos  nuo välityssuhteet pitäisi paikkansa, niin miten muka manuaali menisi kutosella 44,6 km/h ja DSG seiskalla 45,2 km/h ?

Mistä helkustista löytyisi Seatista ihan oikeat tiedot? Epsanjasta?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 23.11.19 - klo:22:32
Ruåtsin datan mukaan yhdistetty WLTP -kulutus on manuaalissa pienempi, mutta Suomessa se on sama.
Tarkoitin CO2 -arvoja eli manuaalilla 112 ja DSG:llä 114, kun Suomessa ne on molemmilla samat 112. Samperi kun ei voinut enää editoida.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

jt

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 23.11.19 - klo:23:03
Tarkoitin CO2 -arvoja eli manuaalilla 112 ja DSG:llä 114, kun Suomessa ne on molemmilla samat 112. Samperi kun ei voinut enää editoida.
Voiko olla niin että Ruåtsin autot ovat hieman eri varustelutasolla kuin Suomen? Varusteluhan vaikuttaa nyt WLTP-aikana CO2-päästöihin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pace

Lainaus käyttäjältä: Kaasuautoilija - 21.11.19 - klo:21:23
Mikä mahtaa olla logiikka 1,5 tgi tyhjäkäynnissä.
Melko usein tyhjäkäynti 1300r/min jopa moottorin ollessa lämmin. Turhan suurelta vaikuttaa

Tuo 1300r/min käyntinopeus on ymmärtääkseni katalysaattorin lämmitystä varten, eli se voi tapahtua kylmissä olosuhteissa myös moottorin ollessa muuten "lämmin". Ja esimerkiksi lämpimässä käynnistyksessä katalysaattori voi olla jo jäähtynyt sen verran, että hetken pyörittää 1300r/min; jos kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti epäilisin vahvasti jotain anturivikaa.

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: Pace - 24.11.19 - klo:07:04
Tuo 1300r/min käyntinopeus on ymmärtääkseni katalysaattorin lämmitystä varten, eli se voi tapahtua kylmissä olosuhteissa myös moottorin ollessa muuten "lämmin". Ja esimerkiksi lämpimässä käynnistyksessä katalysaattori voi olla jo jäähtynyt sen verran, että hetken pyörittää 1300r/min; jos kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti epäilisin vahvasti jotain anturivikaa.

Juuri kuvaamallasi tavalla molemmat TGI:t täällä käyttäytyvät.

Kaasuautoilija

[quote author=vmoi73 link=topic=39258.msg687870#msg687870
Tuo 1300r/min käyntinopeus on ymmärtääkseni katalysaattorin lämmitystä varten, eli se voi tapahtua kylmissä olosuhteissa myös moottorin ollessa muuten "lämmin". Ja esimerkiksi lämpimässä käynnistyksessä katalysaattori voi olla jo jäähtynyt sen verran, että hetken pyörittää 1300r/min; jos kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti epäilisin vahvasti jotain anturivikaa.
[/quote]
Tuossa voisi olla jotain selitystä ja noin taitaa käyttäytyä.
1300r/min haittaa parkkipaikoilla ja yleensä ahtaissa paikoissa ajoa / peruuttelua. Kytkintä joutuu suotta luistattamaan. Ei ole myöskään selkeästi ennakoitavissa milloin suuri tyhjäkäynti on käytössä

Nupe

Yhtä Leon 1.5 TGI esittelykärryä ja toista vastaavaa käytettyä (molemmat DSG:llä kun manuaalit on kiven alla) on tullut viime aikoina koeajettua. Molemmat startattiin nollakelissä pihamaalta, eikä niissä moista ilmiötä ollut. Tyhjäkäynti tasaantui normaaliksi (selvästi alle tonniin, tarkkaa lukemaa en katsonut kun en kiinnittänyt asiaan huomiota) muutamassa sekunnissa startin jälkeen eikä pikku lenkin jälkeenkään pihamaalla karannut yli tonnin, olisin sen varmasti huomannut.

Kannattaisi ehkä kysäistä huollosta että mitä ovat asiasta mieltä.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Kaasuautoilija

Vaikuttaa laskevan tyhjäkäynti kahdessa osassa ylmäkäynnistyksen jälkeen kohtuu nopeasti kuten edellä kerrottu. Mikäli kuitenkin lämpimällä moottorilla sammuttaa lyhyeksikin aikaa (alle minuutti) on tyhjäkäynti taas 1300. Liikennevaloissa ensin 800, muutamiennsekunntien jälkeen nousee  lukemaan 1000.
Pienempi tyhjäkäynti olisi parempi

Kaasuautoilija

Millainen mahtaa olla sähköntarve kaasun paineen alentajassa. Tämähän oli säkövastuksin lämmitettävä. Voisiko tällä olla kytköstä suurempaan tyhjäkäyntiin, virran kulutus suurta.

Pace

Kannatti taas odottaa black friday:tä huollon varaamista varten... 15tkm öljynvaihtohuolto 110 euroa.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Pace - 29.11.19 - klo:16:08
Kannatti taas odottaa black friday:tä huollon varaamista varten... 15tkm öljynvaihtohuolto 110 euroa.

Ei ainakaan K-autolla (Seat Center) ole tänä vuonna mitään kampanjaa. Mihin siis viittaat?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy