Cordoba vario nokan ajoitus

Aloittaja Alkonautti, 05.12.17 - klo:17:02

« edellinen - seuraava »

Alkonautti

Elikkä (Cordoba vario vm. 2001 1.4 mpi 8 venttiilinen (AUD)) jakohihna sano ittesä irti, korjattu nyt juurta jaksaen mutta ajoitus kaiketi pielessä kun ei starttaa. Välillä kuuluu pauketta putkesta. Mitkä ovat oikeat merkit nokassa ja kammella? Netistä ja kirjoista on etitty muttei niillä vinkeillä ainakaan lähde toimimaan. Onko jotain muuta mistä voisi vikaa lähteä etsimään? Puristukset kohallaan, kastelee tulpat, lukija antaa vikakoodin 16725(nollattu nyt).

o.b.

Tässä vähän kehno kuva näytöltä otettuna:




Alkonautti

Kiitos vastauksesta. Kokeilempa tuota huomenna, vaan pahoin pelkään että tuokin on jo kokeiltu. Vai onko noita viistettyjä hampaita tuossa kammessa kummallakin puolella? itellä on ulkoreunassa ainakin yksi, en ole tuota sisäreunaa edes hoksinu kattoa.

Alkonautti

Joo eipä lähteny käyntii vieläkään. Onko kellään muita ajatuksia mikä vois olla vikana?

o.b.

Tulppien johdot oikeilla kohdillaan ja kunnossa? Mittaa niiden kaikkien sisäinen vastus, pitäisi olla sama kaikissa.

Alkonautti

Johot käytetty eri paikoilla ja kipinän antaa jos ottaa tulpan irti ja starttaa (kaikki 4)

o.b.

Lähinnä tarkoitin sitä, että onko johdot varmasti oikeassa järjestyksessä. Oireet voisi viitata siihen, että esim kaksi tulpanjohtoa on ristissä.

Onko vikakoodeja luettu? Myös joku anturivika voisi tuon aiheuttaa jos ECU ei tiedä kampi- tai nokka-akselin asentoa.

Alkonautti

Pitää huomenna kahtoo tuo nokan anturi. Jos se o kunnossa ni mikähä sitte vois olla? johdot on oikein kiinni ja yrittää ottaa kierroksia muttei käynnisty. Polttaa edelleen putkessa.

o.b.

Tarkista puristukset uudestaan. Ajoitus pitää olla kerrasta kohdillaan ja AINA pitää kokeilla pyörrittää kampiakselia pari kierrosta "käsin" ettei männät osu venttiileihin. Startilla tehty kokeilu vääntää venttiilit keturalleen jos hammastus heittää useamman hampaan  >:(

Alkonautti

Joo oon mä pyörittänykki käsin sitä ennen ku starttaillu. Ei ole missää vaiheessa menny ne venttiilit uudestaa rikki.

Alkonautti

Onko tuossa ajotuksessa joku oma kikka mitä pitää tietää vai onko se vaan että merkit kohalle? oon pyöräyttäny kuitenkin kammen ympäri jos ois siitä sytytys kiinni.

Vw vaan

Tossa moottorissa on muistaakseni nokat prässätty siihen itse akseliin, joten tulee nyt mieleen ettei ois käyny niin että joku/jotkut nokat olisi siirtyneet itse akselilla? Tuliko siihen uus nokka-akseli vai käytettiinkö vanhaa? Pysyykö ajoitusmerkit kohdillaan jos hammashihnan ottaa nokkapyörältä pois, jos ei niin on varmasti nokka-akseli entinen.
Vikadiagnoosit, VCDS@Nummela
Vw - Audi - Seat - Skoda

TDiih

Hihnapyörän ja nokka-akselin välissä pitäis olla kiila.
Voisi olla hyvä varmistaa että kiila on ehjä ja paikallaan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Alkonautti

Lainaus käyttäjältä: Vw vaan - 13.12.17 - klo:20:00
Tossa moottorissa on muistaakseni nokat prässätty siihen itse akseliin, joten tulee nyt mieleen ettei ois käyny niin että joku/jotkut nokat olisi siirtyneet itse akselilla? Tuliko siihen uus nokka-akseli vai käytettiinkö vanhaa? Pysyykö ajoitusmerkit kohdillaan jos hammashihnan ottaa nokkapyörältä pois, jos ei niin on varmasti nokka-akseli entinen.

Vanha käytössä ja merkki on paikallaan

o.b.

Kokeile, lähteekö käyntiin pilot-sprayn kanssa? Jos käy kunnolla sen pari sekuntia, voisi kuvitella, että ajoitus ja sytytys on kunnossa ja vika polttoainejärjestelmässä?

Suodatin vex ja sitten sekunnin suihkaus pilottia...

Alkonautti

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.12.17 - klo:23:23
Kokeile, lähteekö käyntiin pilot-sprayn kanssa? Jos käy kunnolla sen pari sekuntia, voisi kuvitella, että ajoitus ja sytytys on kunnossa ja vika polttoainejärjestelmässä?

Suodatin vex ja sitten sekunnin suihkaus pilottia...

Jos ajotus on väärä ni voiko tulla vahinkoa koneeseen?

o.b.

Epätodennäköistä, mutta on olemassa pieni riski. Kun kone ottaaa kierroksia ja saa öljynpaineen kuntoon, täyttyvät hydrauliset nostajat ja venttiilit aukeavat enemmän kuin rempan jälkeen käsin konetta pyöritettäessä. Mutta ei se lähde eetterilläkään kunnolla käyntiin jos jako on pahasti pielessä.

o.b.

Tässä vielä virallinen nokan ajoitusohje. Alhaalla on ilmeisesti kaksi merkkiä, joista toinen (4V) on 16 venttiilisille koneille ja toinen (2V) 8 venttiilisille. Tuo AUD on 8-venttiilinen.




gunman

Siis, mitä remonttia on tehty remmin katkeamisen jälkeen?
Pitikö venttiilit uusia?

Mietin vaan, kun suurinpiirtein saman ikäluokan (-98) 1,6 litraisessa ei venttiilit ja männät kohdanneet toisiaan, vaikka remmi
menikin poikki. Uudet jakopäänkilkkeet ja kovaa ajoa..

Nyt vaimolla 1,4, (-98) niin pitääkö tässä alkaa pelkäämään tuon jakopään puolesta..?
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Alkonautti

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.12.17 - klo:14:41
Tässä vielä virallinen nokan ajoitusohje. Alhaalla on ilmeisesti kaksi merkkiä, joista toinen (4V) on 16 venttiilisille koneille ja toinen (2V) 8 venttiilisille. Tuo AUD on 8-venttiilinen.




Juurikin kuvan mukaisesti on merkit laitettu.

Alkonautti

Lainaus käyttäjältä: gunman - 15.12.17 - klo:15:20
Siis, mitä remonttia on tehty remmin katkeamisen jälkeen?
Pitikö venttiilit uusia?

Mietin vaan, kun suurinpiirtein saman ikäluokan (-98) 1,6 litraisessa ei venttiilit ja männät kohdanneet toisiaan, vaikka remmi
menikin poikki. Uudet jakopäänkilkkeet ja kovaa ajoa..

Nyt vaimolla 1,4, (-98) niin pitääkö tässä alkaa pelkäämään tuon jakopään puolesta..?

Pakoventtiilit, kaikki 4 väänty ja uusittu, kansi oikastu, uus vesipumppu, jakopään hihna ja kiristin asennettu. Nyt siis haetaa vikaa miksei käynnisty vaikka ohjeiden mukaan kaikki on ok :S

Alkonautti

Noniin vähä tullu tulosta, elikkä vaihoin sen nokan anturin ja kone aikalailla käynnistyy, nostaa kierrokset n. 1200-1300 ja sen jälkeen puutuu. Uudelleen starttaamalla sama toistuu.  Vikakoodinkin heittää satunnaisesti että kampiakselin tunnistin ois viallinen tai sieltä tuleva signaali, mutta miksi se nyt yhtäkkiä olisi viallinen? jotain muuta hämärää menossa tässä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy