Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Erkka

Itseäni ottaa eniten pattiin nämä Etelä-Suomen suolamössökelit! Tässä menikin mukavasti pari kuukautta lumivalkeissa pakkaskeleissä. Oli ilo ajella puhtaalla autolla, kun ei tarvinnut alvariinsa kulkinetta olla pesemässä. Eipä tällä hetkellä kyllä autonpesu käy edes mielessä, kun kulkine on muutaman kilometrin ajon jälkeen samanlaisessa kunnossa kuin ennen pesua. Voi helvatun helvattu. Taidan muuttaa Utsjoelle. >:(

Suolamössö pois teiltämme.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Karvis

Tänään otti vaihteeksi naamaan joku kädetön, joka ei tiedä kuinka rampista kuuluu kiihdyttää valtatielle >:( Miksi ihmeessä siinä pitää lönniä 60km/h? Siinä saa itsekkin pelätä perässä henkensä edestä kuinka pääsee ihmistenkuvalla liikennevirtaan, vaarallista touhua >:(
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub


Tourano

Perässäroikkujat. >:(

Yleensä yritän päästää edelle mutta ruuhkaisilla tieosuuksilla se ei aina onnistu tai jos paikka löytyy, perässä roikkuja ei tajua ohittaa vaan jatkaa etenemistään melkein kiinni takapuskurissa.

Enkä mielestäni kuulu ns. köröttelijöihin. Tietysti sitten, jos köröttelyksi lasketaan 80 km/h talvinopeusrajoitusalueella alle 100 km/h nopeudella ajaminen...
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 28.02.10 - klo:21:27
^ Tulee se kevät ja sohjokelit Nuorgamiinkin.

Tulee, mutta se ei olekkaan suolamössöä. Eikä läpi talven ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Simola

LainaaItseäni ottaa eniten pattiin nämä Etelä-Suomen suolamössökelit! Tässä menikin mukavasti pari kuukautta lumivalkeissa pakkaskeleissä. Oli ilo ajella puhtaalla autolla, kun ei tarvinnut alvariinsa kulkinetta olla pesemässä. Eipä tällä hetkellä kyllä autonpesu käy edes mielessä, kun kulkine on muutaman kilometrin ajon jälkeen samanlaisessa kunnossa kuin ennen pesua. Voi helvatun helvattu. Taidan muuttaa Utsjoelle. Vihainen

Suolamössö pois teiltämme.

Samat on ongelmat minulla.
Toki ne parinkympin pakkasetkin oli vähän siinä ja siinä, mutta parempi kun tämä synkkä ja suolalla maustettu keli.

Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Simola - 28.02.10 - klo:21:36
Toki ne parinkympin pakkasetkin oli vähän siinä ja siinä, mutta parempi kun tämä synkkä ja suolalla maustettu keli.

Kieltämättä ollut eri hienoa, kun autot on pysyneet puhtaana joulukuusta. Onhan se lumisella tiellä ajaminenkin juhlaa suolarännissä rypemiseen verrattuna.

Nyt vaan täytyy toivoa, että tulee aikainen kevät, niin tämä suolakausi kestää enää joitakin viikkoja. Kevät on kuitenkin jo nurkan takana.

Bisti

Itseä ottaa suuresti kaiken edellämainitun lisäksi pattiin jonoon kiilaajat. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla noita "minulla on kovempi kiire kuin muilla" -ihmisiä näkee valitettavan paljon. Kun muut ovat ryhmittyneet nätisti kääntyvien kaistalle ja jonottavat siinä hitaasti edeten odottaen omaa vuoroaa, vetää tämä maanteiden omistaja viereistä kaistaa ohi ja viime tingassa jarrut pohjaan ja kiilaa jono kärkeen, hidastaen jonoa entisestään. Monesti nämä aiheuttavat todellista vaaraa sekä jonossa olijoille että takaa tuleville. Hyviä (tai huonoja) esimerkkejä tästä toiminnasta näkee joka aamu Turun moottoritien ja kehä I:n liittymässä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

vehkis1983

Alinopeutta ajavat ottaa eniten hermoon. Jos ei uskalla ajaa rajoitusten mukaan normaali ajokelissä, niin silloin on varmaan parempi jäädä kotia!

Toinen mikä ihmetyttää on, että kun tulee ohituskaista niin porukka uskaltaa ajaa siinä ohituskaistalla rajoitusten mukaan, mutta kun ohituskaista loppuu niin aletaan taas ajamaan 5-10 km/h alinopeutta :-\

Ja sit viimeiseksi sellaiset alinopeus kuskit, jotka ohittaessa niitä alkavat painamaan kaasua. Ollut itsellä aika montakin sellaista tilannetta, että joku alkoi kiihdyttämään rinnalla kun yritin ohi mennä. Onneksi oli edellisessä autossa sen verran tehoa, että aina ohi päästiin :) (Ex auto bmw e39 535 ) En tiedä että mikä siinä oli, mutta yleensä tälläiset kusipää kiihdyttäjä kuskit oli +50 vuotiaita miehiä, ja autona volvo..

RTWteam

Vehkiksen kommentteihin yhdyn. Luulisi kun ajaa körryyttelee siinä alinopeutta ja jonoo syntyy perään että täytysikö hivenen nopeutta nostaa tai ajaa levähdyspaikalle vähäksi aikaa.. Syntyy monesti vaaratilanteita kun näitä alinopeutta ajavia lähdetään ohittamaan. Siellä ei tarvii olla kuin se yksi liian innokas kuski joka ei malta odottaa sopivaa ohituspaikaa. Sitten kun pollet ei riitä ohitukseen ja täytyy päästä takaisin letkaan niin sit tuleekin jarrutus efekti jonossa ja kaikkihan tietää mitä tästä voi seurata. :-\

ram1

Monikin asia toki välillä ottaa päähän, mutta kiihdytyksen hitaus rampeista tai risteyksistä siihen ajonopeuteen on yksi pahimmista ja välillä jopa vaarallista kun yritetään painaa motarille 60 lasissa päät heiluen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Antinontoxic

#11
Yli kaiken ottaa päähän...

- Liikennevaloissa jonottavien autojen jättämät "turvavälit" joiden takia muutaman auton jonolle kertyy mittaa sata metriä. Varsinkin MINIllä liikenteessä ollessa tekisi joskus mieli tehdä taskuparkki sinne väliin viereiseltä kaistalta.

- Liikennevaloissa vain yhden kaistan käyttö. Paras esimerkki paikallinen automarket, jossa kaksikaistainen liittymä saadaan tukkoon vain muutamalla autolla kun kaikki ryhmittyvät oikealle kaistalle. Yhdistyy monesti edellä mainittuun "turvaväliin".

- Invapaikoille parkkeeraus. Varsinkin ilta-aikaan näkee huoltoasemilla autoja parhaimmillaan poikittain invapaikoilla, kun teinit takapenkiltä pitää saada saniteettitiloihin. Nuorena opitut tavat sitten jatkuvat ruokakaupan pihassa ruuhka-aikaan.

Muuten vaan ahdistaa...

- Kiihdytyskaistalla taivastelu kun pitäisi lopettaa se jännittäminen, painaa lämä tiskiin ja laittaa se vilkku päälle, että pääsee sinne liikenteen sekaan. Ei ihme jos jonoon ei tule tilaa kun vauhtia on selkeästi vähemmän kuin muilla, niin koko jono pysähtyy sen taivastelun takia.

- Punaisia päin (vanhoilla vihreillä) ajaminen usein vain huomatakseen, että seisoo sadan metrin päässä seuraavissa valoissa. Tämä on tuntunut yleistyvän ihan urakalla, että kiritään vielä viimeisillään risteyksen yli. Monet kerrat todistanut vaaratilanteita.

- Jonon ensimmäisenä ajavan kiihdyttäminen ohituskaistalla.

- Varsinkin talviaikaan mutkien leikkaaminen kun vastaan tulee toinen auto. Yleensä syynä liian suuri tilannenopeus ja/tai liian suuri ego.

- Ohittaminen vain edelle pääsemisen riemusta ja sitten siihen eteen jääminen. Tämä ottaa varsinkin huonolla kelillä, kun keula täynnä paskaa.

- Taloyhtiön huoltotien käyttäminen parkkipaikkana.

MVA

Alinopeutta ajavat, sekä ne jotka ns. viime tingassa työntävät eteen   >:(.
Tänäänkin töihin ajellessani mentiin 40 km/h 60 km/h alueella, eikä kelissä ollut ainakaan mitään valittamista.

vincent

Ohituksen jälkeen suoraan keulan eteen kiilaavat, ymmärrettävää joskus pakon edessä, mutta esim. moottoritiellä en tällaista käytöstä ymmärrä. ( näissä tilanteissa saa helposti keulaan/tuulilasiin ylimääräistä jälkeä )

Hemmetinmoinen teiden suolaus aina kun sää sallii, esim. tänä aamuna Tikkurilassa kylvettiin surutta suolaa sohjon sekaan - suola-autossa ei ollut edes auraa, joku Kekkilän auto valjastettu tihutöihin.

Antinontoxic, en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat :
"- Jonon ensimmäisenä ajavan kiihdyttäminen ohituskaistalla."
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 28.02.10 - klo:21:47
Itseä ottaa suuresti kaiken edellämainitun lisäksi pattiin jonoon kiilaajat. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla noita "minulla on kovempi kiire kuin muilla" -ihmisiä näkee valitettavan paljon. Kun muut ovat ryhmittyneet nätisti kääntyvien kaistalle ja jonottavat siinä hitaasti edeten odottaen omaa vuoroaa, vetää tämä maanteiden omistaja viereistä kaistaa ohi ja viime tingassa jarrut pohjaan ja kiilaa jono kärkeen, hidastaen jonoa entisestään. Monesti nämä aiheuttavat todellista vaaraa sekä jonossa olijoille että takaa tuleville. Hyviä (tai huonoja) esimerkkejä tästä toiminnasta näkee joka aamu Turun moottoritien ja kehä I:n liittymässä.

Joopa. Tossa tuli pariin kertaan samassa paikassa ihmeteltyä mitä ihmisten päässä oikein liikkuu? Näkemäni perusteella ei juurikaan mitään. Kerrataan siis vielä. On siis ihan v..un liukasta ja pöllyävän lumen takia surkea näkyvyys. Turun motarilla on piiitkä jono Kehä I:lle jonottajia. Sitten on näitä valopäitä jotka pyyhkäisevät jonon ohi aivan keulille, pysäyttävät ja panevat vilkun päälle päästäkseen jonoon mukaan. Takana tulijat sitten huomaavat edessään auton pysähtyneenä, vilkku päällä...

Pari kertaa todistin kuinka takaa tulija onnistui aivan hilkulla väistämään vasemmalta ohi. Pysähtyminen olisi siinä vauhdissa ollut täysin mahdotonta. Entä jos takaa tulisi vaikka rekka ja kuorma-auto vierekkäin...?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vincent - 01.03.10 - klo:09:18
Antinontoxic, en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat :
"- Jonon ensimmäisenä ajavan kiihdyttäminen ohituskaistalla."

Eiköhän tuossa tarkoitettu niitä jotka keräävät letkan peräänsä ja kun ohituskaista alkaa niin painavat kaasua ja kiihdyttävät nopeuttaa -> tekevät laillisesta ohittamisesta käytännössä mahdotonta, siihen kun vielä liitetään tutka tuonne kiihdytyskaistan loppuun niin...

Itseä ärsyttää liikenneympyröissä (kiertoliittymissä) ihmesten vilkunkäyttö (tai useinmiten sen käyttämättömyys), suuri osa ei käytä vilkkua poistuessaan ympyrästä, osa vilkuttaa vasemmalle. Liikenteen sujumisen kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää tuo vilkun oikea käyttö, eli siis vilkku oikealle kun ympyrästä poistutaan.

Ylipäätään tuo vilkun käyttö tuntuu olevan monille kovin vaikeaa, en ymmärrä mikä siinä on ettei voida näyttää vilkkua aina ja riittävän ajoissa. Itselle vilkun käyttö on selkärangassa, tulee käytettyä tyhjillä parkkipaikoillakin.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: vincent - 01.03.10 - klo:09:18
Antinontoxic, en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat :
"- Jonon ensimmäisenä ajavan kiihdyttäminen ohituskaistalla."

Ohituskaistatiellä se jonon ekana oleva löytää kaasupolkimen juuri kun ohituskaista alkaa. Se on aika rasittavaa kun edessä oleva Nissan Sunny ajaa täysin tyytyväisenä 80 rajotusalueella tasan 80 km/h. Sitten kun tulee ohituskaista ja satasen rajoitus niin Nissanista löytyykin vauhtia 110 km/h.

Asiaa pahentaa se että ohituskaistateillä poliiseilla on ollut tapana valvoa juuri niitä ohituskaistapätkiä. Kun se jonon kärki kiihdyttää juuri sakkorajalle niin perässäolijoiden ei auta kuin purra huulta tai riskeerata sakot.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VAG!

#17
aa

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 28.02.10 - klo:23:29
Yli kaiken ottaa päähän...

- Liikennevaloissa jonottavien autojen jättämät "turvavälit" joiden takia muutaman auton jonolle kertyy mittaa sata metriä. Varsinkin MINIllä liikenteessä ollessa tekisi joskus mieli tehdä taskuparkki sinne väliin viereiseltä kaistalta.

- Liikennevaloissa vain yhden kaistan käyttö. Paras esimerkki paikallinen automarket, jossa kaksikaistainen liittymä saadaan tukkoon vain muutamalla autolla kun kaikki ryhmittyvät oikealle kaistalle. Yhdistyy monesti edellä mainittuun "turvaväliin".

- Invapaikoille parkkeeraus. Varsinkin ilta-aikaan näkee huoltoasemilla autoja parhaimmillaan poikittain invapaikoilla, kun teinit takapenkiltä pitää saada saniteettitiloihin. Nuorena opitut tavat sitten jatkuvat ruokakaupan pihassa ruuhka-aikaan.

Muuten vaan ahdistaa...

- Kiihdytyskaistalla taivastelu kun pitäisi lopettaa se jännittäminen, painaa lämä tiskiin ja laittaa se vilkku päälle, että pääsee sinne liikenteen sekaan. Ei ihme jos jonoon ei tule tilaa kun vauhtia on selkeästi vähemmän kuin muilla, niin koko jono pysähtyy sen taivastelun takia.

- Punaisia päin (vanhoilla vihreillä) ajaminen usein vain huomatakseen, että seisoo sadan metrin päässä seuraavissa valoissa. Tämä on tuntunut yleistyvän ihan urakalla, että kiritään vielä viimeisillään risteyksen yli. Monet kerrat todistanut vaaratilanteita.

- Jonon ensimmäisenä ajavan kiihdyttäminen ohituskaistalla.

- Varsinkin talviaikaan mutkien leikkaaminen kun vastaan tulee toinen auto. Yleensä syynä liian suuri tilannenopeus ja/tai liian suuri ego.

- Ohittaminen vain edelle pääsemisen riemusta ja sitten siihen eteen jääminen. Tämä ottaa varsinkin huonolla kelillä, kun keula täynnä paskaa.

- Taloyhtiön huoltotien käyttäminen parkkipaikkana.

- Liikennevaloista lähteminen "sillee varovasti" mielellään 30 metriä edellä lähteneen jälkeen.

- "Kyllä mä noista vielä ehdin... Hups. olen keskellä risteystä ja noi kaikki tööttäilee mulle... Paras vaan katsoa alas ja olla niinkuin ei mitään..."

- Liian väljä pysäköinti. Ei mikään syö miestä niinkuin se että viiden auton paikka on täytetty kolmella.

- Joustamattomuus

- Liika joustavuus
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

vincent

Jyri, Qrmu, Kukkanen.
No nyt selvisi, tuo on kyllä tuttu ilmiö - mikäköhän peijooni tuonkin takana on. Samaa ilmiötä havaittavissa myös pikkuteillä joilla paljon mutkia, kun lopulta se ainut suora aukeaa niin johan se hidastelijakin saa vauhtia autoonsa sen suoran ajaksi...
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

VAG!

#20
aa

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: vincent - 01.03.10 - klo:09:50
Jyri, Qrmu, Kukkanen.
No nyt selvisi, tuo on kyllä tuttu ilmiö - mikäköhän peijooni tuonkin takana on. Samaa ilmiötä havaittavissa myös pikkuteillä joilla paljon mutkia, kun lopulta se ainut suora aukeaa niin johan se hidastelijakin saa vauhtia autoonsa sen suoran ajaksi...

Tietääkseni tuon ilmiön takana on ihminen joka ajaa sellaista vauhtia joka tuntuu syystä tai toisesta sopivalta. Kapealla ja mutkasella mennään hitaammin, ja kun tie levenee tai suoristuu niin nopeuskin kasvaa.

Sitten jos vielä joku haluaa ohi niin nopeus kasvaa lisää. Kilpailuvietin sekä oman käytöksen ymmärtämättymyyden yhdistelmänä. "Ei kenelläkään ole mitään syytä ohittaa minua. Minähän ajan täysin nopeusrajoitusten mukaan."
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Turbodog

Tuossa on paljon hyviä kommentteja edellä jotka allekirjoitan itsekin, tässä vielä muutama lisää:

  • Epälooginen ajonopeus: Itse ajan yleensä nopeusrajoitus + n.10km/h mittarinopeutta. Yllättävän paljon tuntuu olevan niitä, jotka ajavat n. 100-110km/h mittarinopeutta riippumatta rajoituksesta. Käytännössä olen huomannut, että 80km/h rajoituksella ajaessani autoja tulee paljon ohi, 100km/h rajoituksella menen melko hyvin liikenteen mukana ja 120km/h rajoituksella saan olla koko ajan ohituskaistalla. Ã,,rsyttävää tässä on mm. se, kun usein nopeusrajoituksen noustessa esim. 80->100km/h, juuri ohi menneet autot tulevat saman tien perä edellä vastaan.
  • Keliolosuhteisiin liittyen ärsyttää isot vesilammikot tiellä. Niitä on tietty joka vuosi, mutta tänä keväänä tehdään varmaan jonkinlainen ennätys ainakin Etelä-Suomessa. Eilen tuli esimakua Länsiväylällä kun satasen vauhdilla ajoin lähes koko kaistan levyiseen lammikkoon ja auto muuttui hetkessä veneeksi...tiedä sitten millä noista lammikoista pääsisi eroon...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

VAG!

#23
aa

woke

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 01.03.10 - klo:09:50
- Liikennevaloista lähteminen "sillee varovasti" mielellään 30 metriä edellä lähteneen jälkeen.

- "Kyllä mä noista vielä ehdin... Hups. olen keskellä risteystä ja noi kaikki tööttäilee mulle... Paras vaan katsoa alas ja olla niinkuin ei mitään..."

- Liian väljä pysäköinti. Ei mikään syö miestä niinkuin se että viiden auton paikka on täytetty kolmella.

- Joustamattomuus

- Liika joustavuus


Tuo pysäköintihomma varmaan johtuu osin siitä että alkaa nämä parkkiruudut olla aika ahtaita nykyautoille.Autot on isontuneet mutta parkkiruudut eivät...

Golf

Lähes kaikki edellämainitut osuvat hyvin omaankin käsitykseen.

Ã,,sken motaria ajaessa huomasin myös jälleen tämän hyvin yleisen asian joka ärsyttää todella paljon, eli tällaisellakin ilmalla ohittava auto tulee lähes heti etupuskurin ohitettuaan suoraan eteen, hänen takanaan ei ole tulossa autoja ja nopeuttakin reilusti yli sallitun, mutta siitä huolimatta on niin kiire palata takaisin kaistalle että pitää heittää kaikki pikkukivet ja loskapask* ohitettavan tuulilasiin ja konepellille. En ymmärrä.

apo

Hyvä, Golf juuri naulan kantaan!!! eilen illalla 3:s tiellä useita tällaisia puskurit mukaan ohituksia  >:(  >:(  >:( vaikka tilaa olisi mennä ohituksen jälkeen vaikka kuinka. Ja meilläkin oli navin mukaan 104-106 km/h vauhtia, ettei hidastelusta ollut kyse.

savolaiskollega

V***ttaa kaikki kädettömät apinat, ja niitä valitettavasti riittää... ;)

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: vincent - 01.03.10 - klo:09:18
Antinontoxic, en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat :
"- Jonon ensimmäisenä ajavan kiihdyttäminen ohituskaistalla."

Niin eli siis juurikin tämän alinopeutta jonoa kerävään kuskin kiihdyttäminen ohituskaistan kohdalla, ja jälleen alinopeudella ajaminen ohituskaistan jälkeen.

Voin myös lisätä listaan Audin koeajokiertueella tapana olevan "koeajattajan" laittaminen pelkääjän paikalle koeajon ajaksi  :)

Simola

LainaaVoin myös lisätä listaan Audin koeajokiertueella tapana olevan "koeajattajan" laittaminen pelkääjän paikalle koeajon ajaksi

Totta. Tästä olisi jotakin hyötyä jos kyseiset henkilöt jotakin spesifistä edes autoista tietäisivät, mutta kun ovat vuokrattu vaan vahtimaan koeajajia.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy