Asiakasuskollisuus, Autosalpa Kotka ykkönen

Aloittaja gloter, 07.02.12 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

gloter

http://www.automerkit.fi/uutiset/palvelut/artikkelit/taellae-autoliikkeellae-on-suomen-uskollisimmat-asiakkaat.html?SC=1 Kotkan Autosalvalla tämän jutun mukaan Suomen uskollisin asiakaskunta. Puljun johtajan mukaan merkittävä tekijä on Autosalpa Klubi. Itse en ole koskaan ostanut samalta myyjältä autoa uudestaan joten ei ole kokemusta, palkitaanko asiakasuskollisuutta todella jollain lailla muutoin kuin tällaisilla bonusjutuilla. Hyvitetäänkö paremmin vaihturista tai saako jotain ekstrapalvelua tai -sälää uuteen kotteroon tai jotain? Huoltoja on taasen tullut teetettyä monestikin samassa paikassa vuosien aikana mutta siinä en huomannut mitään spesiaalia koskaan. Paitsi yhdessä pikkufirmassa tunnistivat jo hyvin aikaa varattaessa (siis positiivisesti) mutta mitään alennuksia tai muuta ei koskaan tullut enkä kyllä kinunnutkaan. Tuntuma oli että palvelu oli yhtä hyvää kaikille, oli sitten eka kerta tai jo vuosien suhde.

Syksyllä tulee viimeistään eteen auton ensihuolto ja luonnollisesti myyjä ostaessa kehui heidän huoltoaan ja toivotti tervetulleeksi (huolloistahan se leipä taikka voi tulee). Sijaisauton hintaa kysyin ajatuksella että tarjoaisi vaikka kaupan päälle mutta sanoikin hinnaksi "neljäkymppiä, bensat ja sata kilsaa sisältyy". Näinhän se yleensä menee. Kauppa se on mikä kannattaa. En tiedä sitten, olisiko kehdannut ennen nimen piirtämistä vielä kiristää sijaisauto ilmaiseksi. Kuinkahan hanakasti kauppiaat ovat valmiita rakentamaan pitkiä asiakassuhteita erilaisilla houkuttimilla? Näppituntuma on että meininki on yhtä lyhyttempoista kuin meillä asiakkaillakin = netin kautta paras tarjous vaikka toiselta puolelta maata, hinta ratkaisee.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

jf

Lainaus käyttäjältä: gloter - 07.02.12 - klo:11:36
Kuinkahan hanakasti kauppiaat ovat valmiita rakentamaan pitkiä asiakassuhteita erilaisilla houkuttimilla? Näppituntuma on että meininki on yhtä lyhyttempoista kuin meillä asiakkaillakin = netin kautta paras tarjous vaikka toiselta puolelta maata, hinta ratkaisee.
Kyllä osa myyjistä on kiinnostuneita noista pitemmistäkin asiakassuhteista, mutta jos asiakas hakee vain sitä halvinta hintaa, niin kyllähän myyjä sen tajuaa, eikä suotta jää ihmettelemään. Itsellä oli aika pitkä asiakassuhde rinkelikauppaan, mutta kun tuotteet olivat laadultaan liian huonoja, niin pakko oli vaihtaa. Parasta tuossa pitkässä asiakassuhteessa oli, että huollon ja myynninpuolelta kun tunsi ihmiset, niin asiat hoituivat paremmin ja helpommin mitä normaalisti. Iso vaikuttava tekijä asiakassuhteiden kestossa on myös yrityksen tapa ja halu hoitaa asioita. Yleisesti ottaen mitä isompi liike sitä vähemmän siellä se asiakas kiinnostaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Vv-auton audicenterit vs. maakunnan myymälät. Audicentereissä ollaan kiinnostuneita myymään vain liisareita ja mikäli asiakas haluaa jonkun muun lisävarusteen, kuin lohkarin tai metallivärin on kyseessä hankala asiakas, jota ei kannata palvella. Ihan sama tilanne huollonkin puolella, asiakkaalta yritetään laskuttaa takuunalaisia töitä, eikä audin liikkumisturvasta ole edes kuultu saati, että asiat hoidettaisiin asiallisesti...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

gloter

Samaa mieltä pk-seudun isoista merkkiliikkeistä. Hoidan huollot sitten myyjäliikkeessä tai muualla niin ihan tukimielessä ajattelin viedä sitten aikanaan auton vähän kauemmas. Tässä lähellä kuitenkin vaihtoehtoja riittää. Henkilökohtaisempi rajapinta on kuitenkin miellyttävämpi. Myyntitilanteessa jo voisi sitouttaminen olla hiukan vahvempaa kuin mitä omat kokemukset ovat olleet. Vaikka Autosalvan Klubi vähän hölmölle tuntuu, on siinä kuitenkin hiukan ideaa. Itse teen autonvaihdot melko harvakseltaan joten voi olla vaikea saada naamaa mieleen kun en jaksa mennä liikkeeseen notkumaan kaiket päivät turisemaan ja uutuuksia katselemaan. Huoltojen välitkin tahtovat mennä toiselle vuodelle joten sitäkään kautta omaa tunnettavuutta on hankala nostaa. Takuuasioista ja niitten hoitamisesta ei kokemusta liiemmin mutta ne vähätkin vieroittivat aika hyvin Keskosta (vaikka omaan makuun tuotteet kyllä pääsääntöisesti hyviä).
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

VAG!

Arvostan asiallista palvelua, mutta kyllä raha painaa todella paljon vaakakupissa. Superbin hintoja pyöritellessä jouduin asioimaan myös omaan makuun epämiellyttävän myyjän kanssa puhtaasti sen takia, että melkein loppuun asti hänen tarjous oli paras. Onneksi sain sitten loppumetreillä hyvän tarjouksen myös asialliselta myyjältä ja pystyin tekemään hänen kanssaan kaupat.

Jos joku kilpaileva liike antaa 200km säteellä vaikka 500 euroa halvemman hinnan, niin kyllähän tämä poika sinne lähtee autoa hakemaan. Sen verran persaukinen sitä on, että 500 euroa käteistä kelpaa tänne koska tahansa. Raha menee siis asiakasuskollisuuden edelle.

jf

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.02.12 - klo:12:27
Jos joku kilpaileva liike antaa 200km säteellä vaikka 500 euroa halvemman hinnan, niin kyllähän tämä poika sinne lähtee autoa hakemaan. Sen verran persaukinen sitä on, että 500 euroa käteistä kelpaa tänne koska tahansa. Raha menee siis asiakasuskollisuuden edelle.
Niin kaikkihan on suhteellista. Itse pidän omaa aikaani sen verran kalliina, että mikäli olisin saanut nykyisestä autosta vain 500â,¬ huonomman tarjouksen lähellä olevasta asiallisesta liikkeestä olisin sen ottanut. Nykyisen auton kanssa webbasen asennuksen korjailut ja tekemättömän muutoskatsastuksen hoitamiseen käytetty aika ja kerätty vitutus olisi helposti ollut ainakin tonnin arvoinen setti, mutta kun pöydällä oli useampi tonni, niin köyhän oli pakko olla nöyrä. Toisaalta nykyisen kanssa kerätty kokemus menee hukkaan, koska tuli kaksi toyoa samalla eka ja vika. Toyo pärjää hyvin hiluxin ja hiacen kanssa, mutta kaikenlainen elektroniikka on toyolle aivan liian haastavaa. Seuraavaksi kokeillaan varmaankin korean ihmeitä...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: jf - 07.02.12 - klo:11:50
Audicentereissä ollaan kiinnostuneita myymään vain liisareita ja mikäli asiakas haluaa jonkun muun lisävarusteen, kuin lohkarin tai metallivärin on kyseessä hankala asiakas, jota ei kannata palvella. Ihan sama tilanne huollonkin puolella, asiakkaalta yritetään laskuttaa takuunalaisia töitä, eikä audin liikkumisturvasta ole edes kuultu saati, että asiat hoidettaisiin asiallisesti...
Tämä oli itselläkin varsinainen syy, miksi Audi jäi osaltani tilaamatta. Tampereen Audicentterissä ei saa todellakaan palvelua, ellet sitten osta liisaria. Listalla oli itsellänikin A4 farkku, mutta myyjän kun loppujenlopuksi sain kaivettua esiin piilostaan tekemään kauppaa, niin heti kun kuuli, että autoni ei tule olemaan mikään liisari, vaan yksilöllisesti varusteltu kappale, hänen mielenkiintonsa lopahti siihen. Lähti hakemaan joitakin esitteitä, eikä takaisin tullut, vaikka n.vartin odottelin. Olihan se tietenkin helppo homma, kun ei tarvinnut kuin muutama kymmenen metriä kävellä, niin oltiin VW:n osastolla, josta tilaaminen onnistui. Vaikkei se palvelu nyt sielläkään mitään mullistavaa ollut, mutta tilaus kuitenkin saatiin aikaiseksi. Jälkeenpäin olen kyllä monesti ajatellut, että kyllä sitä ihminen on hullu, kun tilailee aina samasta paikasta niitä autoja, vaikka palvelu on luvalla sanoen surkeaa. Merkkiuskollisia ollaan oltu koko suku samalle liikkeelle jo pitemmän aikaa, mutta ainakin omalta kohdaltani luultavasti ainakin paikka muuttuu, ehkäpä merkkikin.

mol

Minäkin maksan mieluummin sen 500 euroa enemmän autosta tuttuun paikkaan koska huonolla tuurilla kolmen vuoden aikana (keskimääräinen autonvaihtovälini) ehtii aika monta kertaa tappelemaan huollon vastaanottajien kanssa. Tiedän että asiat sujuvat Tutun huoltoneuvojan kanssa paremmin kuin hyvin eli mainiosti. Itse asiassa maksaisin varmaan tonninkin enemmän...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: mol - 07.02.12 - klo:14:16
Minäkin maksan mieluummin sen 500 euroa enemmän autosta tuttuun paikkaan koska huonolla tuurilla kolmen vuoden aikana (keskimääräinen autonvaihtovälini) ehtii aika monta kertaa tappelemaan huollon vastaanottajien kanssa. Tiedän että asiat sujuvat Tutun huoltoneuvojan kanssa paremmin kuin hyvin eli mainiosti. Itse asiassa maksaisin varmaan tonninkin enemmän...

Kyllähän sen auton voi huollattaa siinä omassa tutussa liikkeessä vaikka sen muualta ostaisikin, toki moni asia sujuu jouhevammin jos auto on ostettu samasta liikkeestä jossa sitä huollatetaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: mol - 07.02.12 - klo:14:16
Minäkin maksan mieluummin sen 500 euroa enemmän autosta tuttuun paikkaan koska huonolla tuurilla kolmen vuoden aikana (keskimääräinen autonvaihtovälini) ehtii aika monta kertaa tappelemaan huollon vastaanottajien kanssa. Tiedän että asiat sujuvat Tutun huoltoneuvojan kanssa paremmin kuin hyvin eli mainiosti. Itse asiassa maksaisin varmaan tonninkin enemmän...

Mitä niistä autoista niin kauheasti tarvitsee huoltaa. Itse en maksaisi euroakaan enempää tuttuun paikkaan. Kolmeen vuoteen ei ainakaan Sciroccoon tule kuin öljyjen ja putsarin vaihto. Siinä ei onneksi tarvitse tapella kenenkään kansssa.

mol

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 07.02.12 - klo:17:19
Kyllähän sen auton voi huollattaa siinä omassa tutussa liikkeessä vaikka sen muualta ostaisikin, toki moni asia sujuu jouhevammin jos auto on ostettu samasta liikkeestä jossa sitä huollatetaan.

Tuo on kyllä totta. Ajattelin lähinnä sitä jos vaihtaisi ihan vastaavaan toisenmerkkiseen autoon niin olisin valmis maksamaan enemmän siitä hyvästä että saa asioida tuttujen kanssa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: mol - 07.02.12 - klo:17:51
Tuo on kyllä totta. Ajattelin lähinnä sitä jos vaihtaisi ihan vastaavaan toisenmerkkiseen autoon niin olisin valmis maksamaan enemmän siitä hyvästä että saa asioida tuttujen kanssa.

Eikös tutunkaupoissa makseta vähemmän eikä enemmän.

mol

Lainaus käyttäjältä: skriko - 07.02.12 - klo:17:38
Mitä niistä autoista niin kauheasti tarvitsee huoltaa. Itse en maksaisi euroakaan enempää tuttuun paikkaan. Kolmeen vuoteen ei ainakaan Sciroccoon tule kuin öljyjen ja putsarin vaihto. Siinä ei onneksi tarvitse tapella kenenkään kansssa.

Esim. huolto-/remonttiaikojen saamisessa on eroja, mikäli soittaa jonnekin maahantuojan yhteiseen ajanvarauspalveluun saattaa saada ajan joskus 2 viikon päähän. Tutulta kysyessä on tähän asti hommat hoituneet jos ei huomenna niin ylihuomenna viimeistään. Mikäli auto ei lähde käyntiin tai siinä on joku muu korjausta vaativa juttu niin ei ole mukavaa odotella kauhean kauaa. Huoltojen ajaksi on kiva päästä töihin, esim. toinen auto (ilmaiseksi!) käyttöön tai kuljetus työpaikalle. Ei kai sillä sitten ole väliä jos voisi vaan odotella ja katsella autoja ym. mutta kun pitää päiväsaikaan tehdä töitä.

Ja kyllä kolmen vuoden aikana voi olla jos jonkinlaisia ongelmia, tosin Skodien kanssa ei ollut mitään isompia mutta kokemusta on yhdestä Golfista joka jo ensimmäisenä vuotenaan oli toista kuukautta takuukorjauksissa. Ja silloin ei ollut tuttua huoltoneuvojaa...

mol

Lainaus käyttäjältä: skriko - 07.02.12 - klo:17:58
Eikös tutunkaupoissa makseta vähemmän eikä enemmän.

Eipä ole kauhean tuttuja autokauppiaita, huoltopuolesta puhuin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy