Ajokortti opetusluvalla

Aloittaja JPN_V70D3OR, 01.02.23 - klo:12:43

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR

Tästä aiheesta on yllättävän vähän keskustelua missään, tai en ainakaan löytänyt, laitan tähän kokemuksiani.

Oppilaalla oli kova palo auton rattiin, joten opetuslupa lähti hakuun 16v päivänä. Siihen tuli molempien vanhempien nimet, jolloin kumpikin voi antaa ajoharjoitusta. Minulla oli kuitenkin päävastuu.

Opetusluvan (35,-) lisäksi tulee myös muitakin kustannuksia.

Mikäli ei ole aikaisempaa ajokorttia, pitää käydä EAS-koulutus (ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus), ennen ajo-opetuksen aloittamista. Tämän pystyy tekemään netissä, paras löytämäni hinta on alle 30,-

Ulkopuolista opetusta tarvitaan myös Riskien Tunnistus -koulutukseen. Hinnat vaihtelevat melkoisesti, mutta on mahdollista selvitä alle 200,- , kun simulaattoria on 3,5h ja kouluautolla vain 0,5h. Oppilaan fiilikset tästä osiota oli vähän blää, mutta huomasin pari kertaa kun jäinen ura, tai sohjo vei autoa, että korjausliikkeet olivat oikeita.

Lisäjarrupoljin autoon löytyi Torista parilla kympillä ja mukana tuli riittävän iso vanerilevykin, josta sain lattiamaton kaavalla muotoiltua tukevan kiinnikkeen. Lisätausta- ja sivupeilit, sekä magneettikolmio maksavat 5,-/kpl = 15,- Polkimen asennukseeni olin todella tyytyväinen, kun kiinnikkeet eivät näkyneet. Latoin asennuslevyn päälle vielä maton, jonka paikalla pysymisen varmistin nippusiteellä. Tuohon nippusiteeseen kiinnitettiin ajokokeessa huomita, olettaen ettei poljin ole tukevasti kiinni.

Opetusmateriaalina käytin Autoliiton oppimateriaalia (nuorisojäsenyys 36,- /olen jäsen joten tästä ei lisäkuluja). (Monella autokoululla EAS-kurssin saa höystettyä vastaavalla opetusmateriaalilla.)

Startti-kirja ei periaatteessa ole tarpeellinen, mutta hyvä lukaista läpi, lainattiin pari kertaa kirjastosta.
Mielestäni AL-nettimateriaali on varsin hyvä, vastaa suht. tarkasti Teoriakokeen tuntumaa. Esim. risteyksien väistämissääntöjä testaavat kuvat ovat yhtä sumuisia, kuin Ajovarman täppärissäkin. Sillä poikkeuksella että, kokeessa kuvia ei voi zoomata, vaan käytännössä pitää mennä vähän arvaamalla.

Ikäpoikkeuslupapäätös 110,-

Teoriakokeen voi siis läpäistä pelkästään tuota nettimateriaalia tahkomalla. Virheitä saa olla 12 kaikkiaan 70 kysymyksestä, (mutta joissakin aihealueissa saa olla vain 1 virhe). Teoria koe maksaa 40,- joka tehdään Ajovarman tiloissa yksin täppärillä ja kestää 0,5h. Tämä on mielestäni suhteessa aika kallis, kun itse 65min ajokoe maksaa 99,- ja siinä on TutVa mukana.

Ajeltiin vuoden verran niin lumimyrskyssä, kuin poudallakin nelisenkymmentä kertaa, varmaan enemmäkin, kun kaikkia ei tullut merkattua ajopäiväkirjaan. Asutaan pienehkössä taajamassa, joten ajot keskittyivät sinne ja maan-/moottoritie ympäristöihin. Opetuksen aikana tuli tutuksi niin kuormurin peruuttaminen pihasta eteen ja siitä penkkaan väistö, kuin motarilla rekan ojaan ajo, liikenneraivosta puhumattakaan.

Opetuskolmio saa jotkut autoilijat ohittamaan keskellä risteysalueita +50% ylinopeudella, kun meillä on vain+5% GPS nopeus. Soittamaan ohittaessaan torvea koko matkalla, tai ajamaan puskurissa kiinni.

Ajokokeita voi suorittaa vain tietyissä Ajovarman toimipisteissä, meiltä matkaa sinne tulee 40 km. Siksipä ko. alueella ei tullut ajettua montaa kertaa, kun asiointia siihen suuntaan ei juurikaan ollut.

Kun ajokoealue ei ole tuttu, ei myöskään tiedä paikallisia knoppipaikkoja, mikä on melkoinen etu paikallisille. Uudessa kaupungissahan kokeneellakin kuskilla iso osa energiasta menee havannointiin. Suht. pitkän harjoittelun perusteella oli kuitenkin luotto läpimenemiseen - no, sehän meni aivan vihkoon  :o

Tutkinnonvastaanottajan palautteen perustella oli ollut useita sellaisia asiota, joita en tunnistanut. Esim. pysäköinti ei ollut onnistunut ollenkaan, vaikka oli kokeiltu kolmea eri paikaa. Yhdessä paikassa TutVa oli lyönyt jarrut kiinni, oppilaan mukaan hän oli ajanut kohdassa hyvin hiljaa, nähdäkseen lumikasan takaa kevyen liikenteen. Kumma tarina oikeampi, tiedä häntä.

Ajokoe arvostellaan 'kokonaisuutena' millaisia virheitä 65min saa tulla ei ole selvinnyt minulle, mutta ei tässä oikeusmurhan kohteeksi jouduttu. Oppilaaseen oli iskenyt hillitön jännitys, kun TutVa ei tuntunut mukavalle tyypille, eikä puhunut juuri mitään. Lisäksi oppilas sai seuraavana päiväna keuhkokuume diagnoosin, joten vireystilakaan ei varmasti ollut paras mahdollinen.

Sen verran ajokokeesta jäi käteen että, tuli tutuksi paikkakunnan haasteelliset paikat. Mistä löytyy väistämisvelvollisuus kohdattaessa, Stop-risteykset, yksisuuntainen katu ja aivan metsästä tuleva kevyen liikenteen väylä yms. Näitä ei ko. kaupungissa ole keskustan alueella, vaan laitakaupungin alueella - ei löydä vahingossa.

Suoritusta odottaessani juttelin paikallisen autokouluopettajan kanssa (hänen myös odottaessaan oppilastaan). Hän suhtautui omaopetukseen hyvin positiivisesti. Kertoi autokoulussa yrityskerran maksavan kaikkineen luokkaa 300,- joten omaopetuksessa uusiminen ei ole niin iso juttu. Ajokokeen 1. kerralla läpäisyprosentti on kuulemma 60%.

Tahkottiin sitten 1. kerran perusteella opittuja katuja ja paikkoja, jotta ryhmittymisalueisiin, 'puskista' tuleviin kohteisiin jne. kuluu vähemmän enegiaa. Sairauskin saatiin hoidettua ennen seuraavaa yritystä.

Toinen ajokoe olikin sitten aivan ensimmäisen vastakohta. Tämän kertainen TutVa puhui, kyseli onko auto jo hommattu, radiota saa halutessaan kuunnella jne. oli luonut rennon tunnelman jo ennen liikkeellelähtöä. Itse ajokoe lähti myöskin aivan eri suuntaan. Tällä kertaa suunnattiinkin ensin motarille, joka lisäsi oppilaan itsevarmuutta, kun siellä on tullut ajettua paljon. Taajaosuus oli myöskin aivan eri puolella kaupunkia (missä siis ei oltu koskaan ajettu :o), eikä matkalle osunut yhtään paikallista knoppia. Lisäksi tällä kertaa ajokokeen kesto oli peräti 0,5h virallista (ja 1. kertaa) lyhyempi, joten mahdollisuus virheillekin oli pienempi.

Kaippa TutVa tällä kertaa oli jo alusta alkean sen verran vakuuttunut otteista että, oli sai riittävän käsityksen taidoista lyhyemmälläkin lenkillä  8)

Kortti tuli ikäpoikkeusluvalla, päivittäinen koulumatka lyhenee 3-5 tunnista (riippuen bussien aikataulujen sopivuudesta koulupäivään) yhteen tuntiin, pääasiassa motaria.

Kulut:
Tarvikkeet (käytettynä+itse asennettuna) ja pakolliset kurssit 300,-
Ikäpoikkeuslupa 110,-
Teoriakoe 40,-
Ajokokeet 198,-
Auton kulut ?? (paljon kuittautuu muun liikkumisen yhteydessä)

Reilu 500,- menee väkisin. Meidän tapauksessa tuli tuo pari sataa lisää. Samainen pari sataa menisi polkimen asennuttamisessa, mikäli itseltä ei onnistu.


Opettajan fiilikset:
+Ehdoton plussa on päästä opettelmaan ajamista vuoden ympäri kaikilla alustoilla ja tulee paljon erilaisia tilanteita.
+Kilometrejä kertyy, joten toivottavasti pahin into päästä baanalle on rauhoittunut
-Auktoriteetti, jokusen kerran keskusteltiin onko opettajan-siis vanhemman, vaikko teinin toimintatapa oikeampi
-Itselle melkoinen oppimiskäyrä. Miten itse tekee, kun liikenteessä tekee asioita paljon tiedostamatta ja kuinka opettaa ne
-Paikallistuntemuksen puute, jotta tietäisi knoppipaikat

Entäpä esitettyjä muutoksia ajokortin saamiseksi
-Liukaankelinrataajo, ei mitään syytä. Simulaattori selvästi toimii ja pitkässä omaopetuksessa tulee myös oikeaa kokemusta
-Ikäpoikkeuslupa. Parin viikon harjoitusrykäisy (esim. autokoulussa) olisi varmaan liian lyhyt, mikäli liikennekokemus rajoittuu polkupyörään. Suosittelen useamman kuukauden jaksoa. Sinällään ehtoja ei mielestäni pitäisi kiristää. Nykyisin koulut&muut palvelut ja julkinenliikenteen palvelut eivät kohtaa, joten yhä nuoremmat joutuvat liikkumaan ominneuvoin. Matkustajien lukumäärän, tai kellonajan rajoittamiset olisivat keinotekoisia, eikä pystyisi valmomaan. Ikäpoikkeusluvalla ajajien onnettumusalttius ajettua kilometriä kohden on sitä paitsi alhaisemin, kuin täysi ikäisillä.

Kannattaako:
Autokoulun käytännössä maksaa luokkaa 1200,- Mikäli ei laske auton kuluja, niin puolet säästää, mutta omalle ajalle ei pidä laskea hintaa, vaan on ns. yhteistä aikaa.
On parempi fiilis, kun tietää kuinka oppilas liikenteessä sompailee, mutta kaikesta huolimatta kun suojatti sitten lähtee kolme tuntia vanhalla ajokortilla kavereiden kanssa Drive-Iniin syömään, niin onhan se itselle _aika_ jännä paikka  ???








Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

sonic

Siskon pojan opetin pari vuotta sitten ajamaan noilla opetusluvilla,ei niinkään tuon säästön takia vaan molemmilla oli mukavaa ja ajeltiin aika paljon kun homman saa aloittaa jo 16 vuotiaana, kaverilla oli mopokortti joka ilmeisesti auttoi hieman asiassa, itse selvitteli nuo tarvittavat systeemit, eli meni autokoulun juttusille ja otti sieltä sen heidän paketin ,toiminta oli ystävällistä ja hoitui hyvin, tuon polkimen lainasin kaverilta ja kiinnittely vei jonkin verran aikaa, sit opeteltiin ja inssiin Fiat unolla , ajoi kuulemma tosi hyvin ottaen muut huomioon. En olisi muuten tähän ryhtynyt, mutta opettajan ei tarvitse läpäistä kirjallisia niin homma hoitui....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy