Autojen laatu

Aloittaja Uti, 11.12.15 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

-karppa-

"Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta. Uudet tulokasmerkit ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta."

Skoda, Seat, VW takuu kaksi vuotta.
Audi takuu kolme vuotta.

Eivätkä varmana uskalla laajentaa tuota takuuta, kun nytkin on nihkeää korvata edes hieman yli takuun menneet autot.

"”Pitkiä takuuaikoja tarvitsevat vain tuntemattomat merkit”

Eräs saksalaisen merkin johtokunnan jäsen tiivisti asian varsin korskeasti: ”Pitkiä takuuaikoja tarvitsevat vain tuntemattomat ja vakiintumattomat uudet merkit, me emme niitä tarvitse.”

Tosiasiassa lyhyt takuuaika alkaa nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia.Volkswagenille kävi juuri näin: Muutama vuosi sitten alkaneet TSI-moottorien jakoketjuongelmat, seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston viat ja syyskuussa 2015 vielä NOx-päästöskandaali.

Kun vika ilmenee takuuajan jälkeen, asiakkaat joutuvat taistelemaan oikeuksistaan ja mahdollisesta ”jatkotakuusta”, vaikka tuotevastuulain mukaan valmistajan ja myyjän vastuu ei pääty takuuajan loppumiseen, mikäli tuotteessa on ilmiselvä tyyppivika ja tuote ei ole kestänyt sitä, mitä asiakkaalla on yleisen mittapuun mukaan oikeus olettaa. Oikeuksiaan aggressiivisesti vaativat asiakkaat saavat enemmän hyvityksiä kuin ”kiltit” asiakkaat. Palvelusta on tasa-arvo kaukana.

Pitkä takuuaika on asiakkaan kannalta tasapuolisempi. Asiakkaan neuvotteluasema on vahvempi, koska näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla."

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

"Fordilla ja Volkswagenilla vaikeaa

Ford on tipahtanut Auto Bild -laatuselvityksen häntäpäähän, samoin Volkswagen.

Volkswagen-konsernin merkkien sijoitus on mielenkiintoinen. Paras on Seat sijalla 11. Seuraavana Audi ja Škoda sijalla 14. Päämerkki Volkswagen on pudonnut koko tilaston toiseksi viimeiseksi sijalle 18 yhdessä Fordin kanssa.

Fiatille tulos oli taas ankea, viimeinen sija kolmannen peräkkäisen kerran. Fiat on ollut viimeisenä kaikkiaan yhdeksän kertaa."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Tuon takia ostin vaimolle kulkineen 7v takuulla jotta ei tarvi alvariinsa vaihtaa uuteen!  ::)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 11.12.15 - klo:22:59
Tuon takia ostin vaimolle kulkineen 7v takuulla jotta ei tarvi alvariinsa vaihtaa uuteen!  ::)

Mutta joka katsastuksen jäkeen saa alustan osia vaihdella?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Eka Golf

Joo, on kova urakka, kaksi kertaa merkkipajalla vaihdattaa ilmaiseksi?  :o
Kait tiedät että eka katsastus 3v, seuraava 5v ja tuon jälkeen lähtee jo vaihtoon!  8)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 11.12.15 - klo:23:35
Joo, on kova urakka, kaksi kertaa merkkipajalla vaihdattaa ilmaiseksi?  :o
Kait tiedät että eka katsastus 3v, seuraava 5v ja tuon jälkeen lähtee jo vaihtoon!  8)

Minkä merkin takuuseen kuuluu alustan kulutusosat? ja jarrut yms?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.12.15 - klo:00:40
Minkä merkin takuuseen kuuluu alustan kulutusosat? ja jarrut yms?
No joo, jarrupalat vaihdan itse jos tarvetta, kustannus muutaman kympin.
Sama raidetankojen päissä ja mahdollisissa puslissa eli vaihdan itse.
Isommista "tapellaan" koska herra armahtaa mutta minä en!  8)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 12.12.15 - klo:00:51
No joo, jarrupalat vaihdan itse jos tarvetta, kustannus muutaman kympin.
Sama raidetankojen päissä ja mahdollisissa puslissa eli vaihdan itse.
Isommista "tapellaan" koska herra armahtaa mutta minä en!  8)

Hui! nyt alkoi pelottamaan  :-[
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.12.15 - klo:00:53
Hui! nyt alkoi pelottamaan  :-[
Sinua vai tuttua merkkipajan vetäjää?  :P

th

Audi huolenpitosopimus kattaa vaihdot ja nykytilanteessa aika iso kynnys katsella yhtä ja samaa autoa niin pitkään, että sen joutuisi katsastamaan.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: th - 12.12.15 - klo:00:56
Audi huolenpitosopimus kattaa vaihdot ja nykytilanteessa aika iso kynnys katsella yhtä ja samaa autoa niin pitkään, että sen joutuisi katsastamaan.

vag:n kohdalla joo  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: th - 12.12.15 - klo:00:56
Audi huolenpitosopimus kattaa vaihdot ja nykytilanteessa aika iso kynnys katsella yhtä ja samaa autoa niin pitkään, että sen joutuisi katsastamaan.

Kuka uskaltaa VAG:n konsernin autoa pidempää pitää, kun kolmen vuoden aikana vaihdettu pariin kertaan jakoketju ja vaihdelaatikko sekä öljyä saanut lisätä tuona aikana 15 litraa  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Uti

Tilastotietoa Saksan automyynnin numeroista.
On mielenkiintoista, että nämä VAG-konsernin laatupoikkeamat eivät ole vaikuttaneet konsernin autojen myyntimääriin Saksassa. Pikemminkin päinvastoin, myynti on ko. merkkien osalta ollut jatkuvasti kasvussa?
Tänä vuonna mm. VW Golfin myynti tammi-lokakuu 2015 vrt. vastaava ajankohta 2014 oli +10,5% ja Passatin +34%. Lokakuussa 2015 Passatin myynti kasvoi +41% edelliseen lokakuuhun verrattuna. Golfia on myyty 01-10/15 aikana yli 230 000 kpl Saksassa ja kaikkia VAG-merkkejä n. 1 000 000 kpl. Näistä dieseleitä oli n. 45%. Luulisi ongelmien kertautuvan näillä myyntimäärillä ja aiheuttavan enemmän polemiikkiä myös Saksassa.

Näitä ns. luotettavia ja kestäviä, pitkän takuun automerkkejä myytiin ajalla tammi-lokakuu 2015 Saksassa seuraavasti:
Nissan 59 000 kpl
Toyota 54 000 kpl
KIA 54 000 kpl
Mazda 49 000 kpl
Subaru 5 600 kpl
Mitsubishi 29 000 kpl
Honda 17 000 kpl

Eli hieman enemmän yo. merkkien kaikkia malleja kuin pelkästään VW Golffia!
Markku

Zego

Ei kai myyntimäärillä ja laadulla ole koskaan ollut mitään yhteistä? Ihmiset tuppaavat ostamaan samaa mitä naapurikin ja niitä tuotteita mikä mielikuvien mukaan olisi laadukkain. Ei todellisuus ja mielikuvat ole koskaan tarvinneet kohdata jotta myyntiä pukkaisi.

Uti

Jos näin on, ei VAG-konsernin tarvitse autojensa luotettavuutta ja kestävyyttä parantaa. Eikä myöskään korjata vikoja takuuajan jälkeen maahantuojan tai tehtaan kustannuksella?

Markku

vwmies

#16
Lainaus käyttäjältä: Uti - 12.12.15 - klo:11:27
Tilastotietoa Saksan automyynnin numeroista.
On mielenkiintoista, että nämä VAG-konsernin laatupoikkeamat eivät ole vaikuttaneet konsernin autojen myyntimääriin Saksassa. Pikemminkin päinvastoin, myynti on ko. merkkien osalta ollut jatkuvasti kasvussa?
Tänä vuonna mm. VW Golfin myynti tammi-lokakuu 2015 vrt. vastaava ajankohta 2014 oli +10,5% ja Passatin +34%. Lokakuussa 2015 Passatin myynti kasvoi +41% edelliseen lokakuuhun verrattuna. Golfia on myyty 01-10/15 aikana yli 230 000 kpl Saksassa ja kaikkia VAG-merkkejä n. 1 000 000 kpl. Näistä dieseleitä oli n. 45%. Luulisi ongelmien kertautuvan näillä myyntimäärillä ja aiheuttavan enemmän polemiikkiä myös Saksassa.

Näitä ns. luotettavia ja kestäviä, pitkän takuun automerkkejä myytiin ajalla tammi-lokakuu 2015 Saksassa seuraavasti:
Nissan 59 000 kpl
Toyota 54 000 kpl
KIA 54 000 kpl
Mazda 49 000 kpl
Subaru 5 600 kpl
Mitsubishi 29 000 kpl
Honda 17 000 kpl

Eli hieman enemmän yo. merkkien kaikkia malleja kuin pelkästään VW Golffia!
Markku

Passatin uusi malli varmasti selittää paljon myynnin kasvua. Eikä Golfinkaan malli vanha ole.
Muutaman kerran Saksassa autoilleena havaitsin, että tuontimerkkejä ei ole kovinkaan paljon. Naapurimaan patonkeja näkyy ehkä eniten.
Ja saksalaisille VW on se kansanauto, jota myydään ehkä samanverran kuin Opelia (GM) ja Saksan Fordia (omistaja Ford Motor Co, USA) yhteensä.
Saksassa VW on muutakin kuin auto, takavuosina laadun symboli, mutta myös pankki, rahoituslaitos, urheiluseura ja jopa Currywurst jota ensi kerralla aion maistaa. En kyllä vanno tekeväni seuraavaa keski-Europan matkaani enää Klonkswagenilla, sen saa aika näyttää. :o

OT: Italiassa Fiat / Alfa / Lancia, Ruotsissa Volvo (ja oli Saab r.i.p.), Ranskassa Renault / Dacia / Citikka / Peugeot jne. Maassa maan autot. mot.
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 12.12.15 - klo:11:44
Ei kai myyntimäärillä ja laadulla ole koskaan ollut mitään yhteistä? Ihmiset tuppaavat ostamaan samaa mitä naapurikin ja niitä tuotteita mikä mielikuvien mukaan olisi laadukkain. Ei todellisuus ja mielikuvat ole koskaan tarvinneet kohdata jotta myyntiä pukkaisi.

Aamen. Unohtamatta sitä, että jos auto on Saksalainen herättää se Saksalaisissa enemmän tunteita, kuin esimerkiksi Korealainen tai Japanilainen. Autobild tai toi esille faktoja.

Minusta taas on huolestuttavaa, jos suurella volyymillä tulee enemmän sekundaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Uti - 12.12.15 - klo:12:09
Jos näin on, ei VAG-konsernin tarvitse autojensa luotettavuutta ja kestävyyttä parantaa. Eikä myöskään korjata vikoja takuuajan jälkeen maahantuojan tai tehtaan kustannuksella?

Markku

Asiakkaillahan se maksatetaankin, etenkin suomessa  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JFabiaK

Mielenkiintoista: Autojen laatu. Autojen ajettavuus. Autojen turvallisuus. Autojen taloudellisuus. Autojen saasteettomuus.  ...
Tuota voisi jatkaa pitempäänkin.

Mm. ajettavuus, käyttömukavuus ja turvallisuus yleensä (mm. mahdollisessa kolarissa) eivät valitettavasti ole näitä painollisimpia asioita, joiden perusteella näitä ns. hyviä autoja on eritelty tuossa AutoBildinkin julistuksessa.
Noista japanilaisista ja yleensäkin aasialaisista autoista löytyy vähemmän eurooppalaiseen makuun ja tottumukseen luontevasti sopivia vaihtoehtoja.
Nämä itäautot ovat mm. kolariturvallisuudeltaan ja ajettavuudeltaan selvästi altavastaajia. Sisätilojen ja istuimien mitoituksissa ja muotoiluissa on enemmän kuin vain makueroja.
Meillä Suomessa ollaan autoja käytetty selvästi kauemmin kuin muissa Euroopan maissa. Meillä vastaan tulee kestävyys ajokilometrejä ja ruostumista vastaan. Näissä em. käyttöasioissa eivät taida paljon aasialaiset juhlia. Ehkä joku perusbensamoottori Toyotalla on ollut kestävän maineessa, mutta siinä ne sitten ovatkin. Kolariturvallisuus on "rättisitikan" luokkaa.
Aasialaisten dieselmoottorit ovat enemmän tai vähemmän pommeja.  ;)

... jatkuu myöhemmin...
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

TerhoP

#20
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.12.15 - klo:00:40
Minkä merkin takuuseen kuuluu alustan kulutusosat? ja jarrut yms?

Sen verran kommentoitava Kian haukkumista että tiedän faktana Kian takuun koskeneen 100tkm ajettuja jarrulevyjä.
Levyt olivat kierot ja Kia huolto päätti samaan syssyyn vaihdattaa kaikki, asiakkaalle jäi sitten jarrupaloista kustannukset.

Isällä on 3s Kia kierrossa eikä ole mitään pahaa sanottavaa kyseisestä merkistä. Eukolla on Hyundai i30= Kia Ceed     130tkm ajettuna  eikä siinäkään ole ollut mitään muuta vikaa kuin kytkin on kerran vaihdettu.

esko

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.12.15 - klo:17:20
Mielenkiintoista: Autojen laatu. Autojen ajettavuus. Autojen turvallisuus. Autojen taloudellisuus. Autojen saasteettomuus.  ...
Tuota voisi jatkaa pitempäänkin.

Mm. ajettavuus, käyttömukavuus ja turvallisuus yleensä (mm. mahdollisessa kolarissa) eivät valitettavasti ole näitä painollisimpia asioita, joiden perusteella näitä ns. hyviä autoja on eritelty tuossa AutoBildinkin julistuksessa.
Noista japanilaisista ja yleensäkin aasialaisista autoista löytyy vähemmän eurooppalaiseen makuun ja tottumukseen luontevasti sopivia vaihtoehtoja.
Nämä itäautot ovat mm. kolariturvallisuudeltaan ja ajettavuudeltaan selvästi altavastaajia. Sisätilojen ja istuimien mitoituksissa ja muotoiluissa on enemmän kuin vain makueroja.
Meillä Suomessa ollaan autoja käytetty selvästi kauemmin kuin muissa Euroopan maissa. Meillä vastaan tulee kestävyys ajokilometrejä ja ruostumista vastaan. Näissä em. käyttöasioissa eivät taida paljon aasialaiset juhlia. Ehkä joku perusbensamoottori Toyotalla on ollut kestävän maineessa, mutta siinä ne sitten ovatkin. Kolariturvallisuus on "rättisitikan" luokkaa.
Aasialaisten dieselmoottorit ovat enemmän tai vähemmän pommeja.  ;)

... jatkuu myöhemmin...

Ehkä emme kuitenkaan elä enää rättisitikka-aikaa...

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/turvallisimpien-autojen-listalla-eniten-japanilaisia-merkkeja/FhGqu9Le?_ga=1.49235494.1046535087.1450016074

MOP

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.12.15 - klo:17:20
Mielenkiintoista: Autojen laatu. Autojen ajettavuus. Autojen turvallisuus. Autojen taloudellisuus. Autojen saasteettomuus.  ...
Tuota voisi jatkaa pitempäänkin.

Mm. ajettavuus, käyttömukavuus ja turvallisuus yleensä (mm. mahdollisessa kolarissa) eivät valitettavasti ole näitä painollisimpia asioita, joiden perusteella näitä ns. hyviä autoja on eritelty tuossa AutoBildinkin julistuksessa.
Noista japanilaisista ja yleensäkin aasialaisista autoista löytyy vähemmän eurooppalaiseen makuun ja tottumukseen luontevasti sopivia vaihtoehtoja.
Nämä itäautot ovat mm. kolariturvallisuudeltaan ja ajettavuudeltaan selvästi altavastaajia. Sisätilojen ja istuimien mitoituksissa ja muotoiluissa on enemmän kuin vain makueroja.
Meillä Suomessa ollaan autoja käytetty selvästi kauemmin kuin muissa Euroopan maissa. Meillä vastaan tulee kestävyys ajokilometrejä ja ruostumista vastaan. Näissä em. käyttöasioissa eivät taida paljon aasialaiset juhlia. Ehkä joku perusbensamoottori Toyotalla on ollut kestävän maineessa, mutta siinä ne sitten ovatkin. Kolariturvallisuus on "rättisitikan" luokkaa.
Aasialaisten dieselmoottorit ovat enemmän tai vähemmän pommeja.  ;)

... jatkuu myöhemmin...

Onko tässä kirjoituksessa asetuttu hetkeen 80-luvulla ja spekuloitu autojen kestävyyttä?

exlex

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.15 - klo:21:20
Skoda, Seat, VW takuu kaksi vuotta.
Audi takuu kolme vuotta.

Audin takuu on kaksivuotta valitettavasti myöskin, kuten kaikissa vagin autoissa.

Geoman

VAG autojen takuuaika on lyhyt ja samoin ovat ylläpitosopimusten vuosittaiset kilometrirajat tosi alhaisia. Takuuaikojen pidentäminen ja ylläpitosopimusten kilometrirajojen nostaminen lisäisi luottamusta VAG-autoihin - mikäli nämä rajat ovat alhaiset tarkoittaa se että valmistaja ja merkkiliikekään eivät luota tuotteisiinsa?

Minulla on ollut Golf Plus 2.0 TDI DSG autosta vain positiivisia kokemuksia, nyt 120 tkm ja 4 vuotta. Auton luotettavuuteen vaikuttaa paljon myös huolellinen käyttö, ennakoiminen ja hoito - kaiken saa kyllä rikki ellei asenne ole kohdallaan.

BobSmith

Joitain muita merkkejä, joiden takuuaika on 2 vuotta:
Mercedes Benz
BMW
Volvo
Opel
Mini

qsla

Täytyisi kyllä volkkarinkin nostaa takuu sinne 5vuoteen ja ilman kilometrirajaa ,että pysyisi laatuleima merkillä. Toisaalta se kieltämättä vaatisi työtä koska laadunvalvontaa täytyisi parantaa selvästi.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 15.12.15 - klo:09:52
Joitain muita merkkejä, joiden takuuaika on 2 vuotta:
Mercedes Benz
BMW
Volvo
Opel
Mini

Näistäkin vain osalla ajetaan taksina vielä 5-10v ikäisenä
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: MOP - 15.12.15 - klo:09:18
Onko tässä kirjoituksessa asetuttu hetkeen 80-luvulla ja spekuloitu autojen kestävyyttä?
Samasta asiasta on saatavana useampia versioita - riippuen käsittely- tai käsitystavoista: subjektiivisuus, objektiivisuus ja erityisesti tarkoituksenhakuisuus.

Ei tarvinne siirtyä vuosikymmeniä taaksepäin kun törmää ruostuviin alustarakenteisiin - erityisesti aasialaisissa autoissa. Mm. Madzda on tästä esimerkkinä - on toki ollut 80-luvulta lähtien(kin).  ;)
Mikäli on käytännön autotekniikan kanssa tekemisissä niin ei pitäisi olla mikään salaisuus esimerkiksi Nissanien jakoketjuongelmat - nyt vain ollaan lähdetty "mediaketjujen" (VAG) kelkkaan.
Samaten aasialaiset dieselit, mm. Toyotan käyttämät koneet, ovat "vaiettuja salaisuuksia" heikon kestävyytensä ja sen seurauksena kalliitten korjausten kohteita. Ja tämä on nimenomaa tämän vuosikymmenen ilmiö. HiAcessa kestänyt diesel joutui boikottiin ja ulos valmistusohjelmasta erittäin huonojen pakokaasufaktojen takia.
Uusien autojen EURO NCAP-törmäystestit ovat tuottaneet ikäviä yllätyksiä tänäkin vuonna - ja useimmiten aasialaisille valmistajille. Onneksi eivät sentään kaikki ole pudottaneet tähtiään taivaalta.

Tähän voisi kirjoitella vielä paljonkin kritiikin rivejä, mutta oleellinen asia tässä lienee autolle myönnetyn takuun pituus, joka sinällään ei ole automaattisesti sama kuin hyvä auto, vaan on mahdollisuus pitää auto huollettuna ja valvotusti korjattuna turvallisena ja liikennekelpoisena.
Vaikka tästä ollaan aiemminkin jähnätty, niin tosi asia on, että auton ostanut asiakas maksaa takuun ja takuun ehtona olevat hollot ja korjaukset. Lyhyillä huoltoväleillä ja kattavilla huolloilla on hyvin turvaa ja käyttöä takaava tulos. Mutta tällä huolto-ohjelmalla on hintansa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

TerhoP

#29
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.12.15 - klo:12:38
Samasta asiasta on saatavana useampia versioita - riippuen käsittely- tai käsitystavoista: subjektiivisuus, objektiivisuus ja erityisesti tarkoituksenhakuisuus.

Ei tarvinne siirtyä vuosikymmeniä taaksepäin kun törmää ruostuviin alustarakenteisiin - erityisesti aasialaisissa autoissa. Mm. Madzda on tästä esimerkkinä - on toki ollut 80-luvulta lähtien(kin).  ;)
Mikäli on käytännön autotekniikan kanssa tekemisissä niin ei pitäisi olla mikään salaisuus esimerkiksi Nissanien jakoketjuongelmat - nyt vain ollaan lähdetty "mediaketjujen" (VAG) kelkkaan.
Samaten aasialaiset dieselit, mm. Toyotan käyttämät koneet, ovat "vaiettuja salaisuuksia" heikon kestävyytensä ja sen seurauksena kalliitten korjausten kohteita. Ja tämä on nimenomaa tämän vuosikymmenen ilmiö. HiAcessa kestänyt diesel joutui boikottiin ja ulos valmistusohjelmasta erittäin huonojen pakokaasufaktojen takia.
Uusien autojen EURO NCAP-törmäystestit ovat tuottaneet ikäviä yllätyksiä tänäkin vuonna - ja useimmiten aasialaisille valmistajille. Onneksi eivät sentään kaikki ole pudottaneet tähtiään taivaalta.

Tähän voisi kirjoitella vielä paljonkin kritiikin rivejä, mutta oleellinen asia tässä lienee autolle myönnetyn takuun pituus, joka sinällään ei ole automaattisesti sama kuin hyvä auto, vaan on mahdollisuus pitää auto huollettuna ja valvotusti korjattuna turvallisena ja liikennekelpoisena.
Vaikka tästä ollaan aiemminkin jähnätty, niin tosi asia on, että auton ostanut asiakas maksaa takuun ja takuun ehtona olevat hollot ja korjaukset. Lyhyillä huoltoväleillä ja kattavilla huolloilla on hyvin turvaa ja käyttöä takaava tulos. Mutta tällä huolto-ohjelmalla on hintansa.

Sinänsä aika hauska teksti kun miettii asioita.
Mites muiden merkkien ongelmat? 
-Vag, TSI, DSG, jakoketju  ja sokerina pohjalla koko autoteollisuutta ravisteleva päästöhuijaus keissi :)
-Bemun 2.0 tdi tai  imusarjan murtuvat läpät?
-Mersun ruosteongelmat, sbc, ilma-alustat?

Taitaa tuo kolariturvaalisuuskin olla aika tasaista eri merkkien välillä.  Tuolta voi käydä vilkaisemassa 2015 tuloksia mainitsemassasi encp testeissä
http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/#?selectedMake=0&selectedMakeName=Select a
Tähän voisi heittää hyvin katsastumiehen kommentin kun manasin ettei fiude mene ikinä ekalla katsastusta läpi :)
Kumpi sitten on pahempi korjata kerran vuodessa jotain 100, vai korjata 3vuoden välein jotain tuhansilla?


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy