Mitä sinulle merkitsee sanonta "Auto on ihmistä varten?"

Aloittaja Quality, 21.08.11 - klo:20:16

« edellinen - seuraava »

Quality


Käyttöesine, harrastusväline, lelu, silmänruoka, "pyhä lehmä" - mutta eikö kaikissa tapauksissa ihmistä varten, eihän autolla voi olla itseisarvoa? Vai voiko?

Itselleni auto merkitsee paljon, mutta tärkeintä sittenkin on, että sillä on kiva ajaa paikasta A paikkaan B. Eli auton pitää tuottaa iloa ja tyydytystä, jotta jotenkin voisi perustella siihen käytettyä rahamäärää.

Ostan auton ensisijaisesti itselleni, muut pääsevät kyytiin jos kyytiä tarvitsevat, ja saavat aivan vapaasti inhota, ihastella ja kuolata, jos siltä tuntuu.

Auton pitää toimia monissa eri tilanteissa, sen pitää vastata haasteisiin, joista sen pitää selvitä vähintään tyydyttävästi. Mutta koska kyseessä on aina kompromissi, tiedän, että rajat tulevat vastaan.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Vaginisti

"jenkkisairauden" aikana oli enemmän ja vähemmän harrastuskapine/käyttöauto ja rassaamiseen kyllästyttyä aina on ollut joku järkevä ja käytännöllinen auto välissä kuten nyt ja jälleen on alkanut ruoho näyttämään vihreämmältä toisella puolella...2 autoa olis paras kombinaatio mutta budjettia siihen ei oikein nyt ole. Kyllä auton pitää silmää miellyttää ja ominaisuuksien olla kohdallaan, eli en ainakaan itse kuulu siihen ryhmään jolle merkillä, värillä, moottorilla yms ei ole mitään väliä kunhan kulkee paikasta toiseen. Ja siinä mielessä se on pyhä lehmä, että se pitää olla tiptop pesty ja puunattu.

Markku J

Quality tuossa kirjoitti pääasiat, mitä minä voisin aiheeseen raportoida. Minulla kai ainoana erona on, että oma auto ei ole aina niin käyttötarpeeseen sopivana hankittu, kun on toisena kulkuvälineenä ollut työsuhdeauto pihassa. Niinpä olen voinut sooloilla ja kokeilla yhden 2 -ovisen Coupen ja yhden Cabrion kanssa. Sikäli tuo liisari on ollut hyvä olemassa, että oman autohankintani olen aina voinut tehdä omiin fiiliksiin ja kulloiseenkin käyttövarallisuuteen perustuen.

Nyt avopuoliso joutuu työttömäksi, ja voisi toisesta autosta luopua kokonaan joksikin aikaa. Yritän kysellä työsuhdebemulle ottajaa firmasta. Tuskin löydän kuitenkaan. Toistaiseksi en sentään luovu A7:sta tämän takia.

Kärki

Aika hyvin Quality tuossa asiaa kuvaili.

Minulle auto on ehkä ennenkaikkea nautintoväline.En niinkään sanoisi sitä kuitenkaan harrastusvälineeksi, koska minusta auto on harrastusväline silloin kun sen kanssa viettää suht paljon aikaa tavalla tai toisella sitä laittaen. Minun "harrastusosuuteni" rajoittuu oikeastaan pesuun, sisäsiivoukseen ja renkaiden vaihtoon, joten siksi en miellä autoa itselleni harrastusvälineeksi.
Nautintoväline se sensijaan ehdottomasti on. Sen on oltava sellainen, että sitä on mukava katsella kun sitä lähestyy, sen on tuotava hyvä fiilis kun avaa oven ja istahtaa ratin taakse, kun moottorin käynnistää on sen tuotava joka kerta hymy huulille, kun lähtee liikkeelle ja painaa kaasua ,on viimeistään sen haihdutettava rankan työpäivän rasitukset mielestä jne jne.
Eli auto on ennenkaikkea hyvän mielen tuoja joka tekee harmaasta arjesta hetkeksi juhlaa.

Todennäköisesti tuosta syystä en myöskään voi juurikaan sietää omassa autossani mitään ylimääräisiä nitinöitä, natinoita tai kolinoita. Kaiken on oltava kunnossa, jotta auto voi häiriöttä toteuttaa tehtävänsä hyvän mielen tuojana. Sillä ei oikeastaan ole merkitystä, onko auto 2-ovinen, epäkäytännöllinen urheiluauto vai onko se tehokas, suorituskykyinen ja iso farmariauto tai jotakin siltä väliltä - pääasia että edellä mainitut ilon ja hyvän mielen tuovat asiat täyttyvät.

Edellä kirjoitetusta huolimatta auto on minulle kuitenkin sellainen väline, josta voin tarvittaessa myös nopeasti luopua ilman että se aiheuttaa mitään sen suurempia väristyksiä. Elämässä on siis lukuisa joukko asioita - ihan arkisiakin monet niistä - jotka menevät auton ohi heittämällä, jos täytyy joistakin asioista alkaa luopumaan.

Markku J

Kärki kirjoitti osuvan kommentin. Tuostakin tunnistan itseni. Minulla on jäänyt auton varsinainen tuunaus aika vähiin. Auton hoitokin on nykyään (liiankin) pitkälle ulkoistettu rob-s:n firmalle. Mukavaahan se auton pesu & vahaaminen on, mutta minulla ei nykyään ole siihen kunnon paikkaa.

HiTecci

Minulle auto on parhaimmillaan ehkä huomaamaton ??? Siis tarvekalu joka hoitaa kaikki sille asetetut tehtävät kunnolla ja mukisematta. Tällöin se ei myöskään aiheuta turhaa päänvaivaa, ei pihalla seistessään eikä käytön aikana = ei ole jatkuvasti mielessä = "näkymätön". Vähän kuin esim. jääkaappi tai pyykkäri, hoitaa hommansa ja se siitä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.08.11 - klo:20:53
Auton hoitokin on nykyään (liiankin) pitkälle ulkoistettu rob-s:n firmalle. Mukavaahan se auton pesu & vahaaminen on, mutta minulla ei nykyään ole siihen kunnon paikkaa.

No, mut eipä sekään hukkaan mene, roba saa siitä autonlaittorahaa ja sinä kiiltävän auton  :) Ja muutenkin yrittäjän tukeminen kannattaa aina  :)

pokkus

Tällä hetkellä auto vähän noita kaikkia mitä Quality tuolla mainitsi: harrastepeli, leikkikalu, silmäruoka jne. Tärkein niistä kuitenkin on ehdottomasti käyttöesine eli ei autolla ole itselle mitää virkaa, jos sillä ei pysty hoitamaan jokapäiväisiä askareita ja liikkumisia paikasta toiseen. Tämä korostuu omalla kohdalla, kun kyseessä on perheen ainoa auto. Musse sopii tähän tarkoitukseen kuin nenä päähän. Kaksi matkustaa autossa todella kivuttomasti ja takakonttiin mahtuu helposti vaikka parin viikon tarvikkeet, jos pidemmälle lomalle pitäisi lähteä. Neljä henkeä matkustaa autossa välttävästi lyhyitä matkoja, mutta pidemmälle reissulle ehkä vaatisi isompaa autoa. Tähän tarkoitukseen ei autoa tosin ole ostettu. Ostan auton omaan käyttöön sopivaksi enkä sellaiseksi, että siitä olisi kaikille muillekin mahdollisimman paljon hyötyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy