Ajokäyttäytyminen monikaistaisilla teillä

Aloittaja maher, 14.05.14 - klo:10:53

« edellinen - seuraava »

maher

Kyllä tuolla turvavälisäädön minimiasetuksella hyvin ohitukset onnistuu motarilla. Ohitukseen on syytä lähteä joka tapauksessa hyvin kaukaa turvallisuuden ja oman auton puhtaudenkin kannalta. Lisäksi palata oikealle kaistalle vasta, kun on ohitettuun useita autonmittoja matkaa. Ã,,rsyttää, kun moni palaa missä tahansa tiellä ohituksen jälkeen välittömästi omalle kaistalle.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

tet

Lainaus käyttäjältä: maher - 14.05.14 - klo:10:53
Ohitukseen on syytä lähteä joka tapauksessa hyvin kaukaa turvallisuuden ja oman auton puhtaudenkin kannalta.

Ennakoivan ajon kurssin sääntö ainakin aikanaan oli, että maantienopeuksissa turvaväli on sama kuin nopeus. Eli motarilla pitäisi vasemmalle siirtyä vähintään 120 metrin päässä ohitettavasta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Taky

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.05.14 - klo:12:04
Eli motarilla pitäisi vasemmalle siirtyä vähintään 120 metrin päässä ohitettavasta.

Ilmakos nykyään kaikki ajaa motarilla vasenta kaistaa.... :'(
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Taky - 14.05.14 - klo:18:04
Ilmakos nykyään kaikki ajaa motarilla vasenta kaistaa.... :'(
Tätä juuri ajan takaa, hyvä että joku näkee saman ongelman.

cannon

Lainaus käyttäjältä: maher - 14.05.14 - klo:10:53
... Lisäksi palata oikealle kaistalle vasta, kun on ohitettuun useita autonmittoja matkaa. Ã,,rsyttää, kun moni palaa missä tahansa tiellä ohituksen jälkeen välittömästi omalle kaistalle.

Komppaan kyllä vahvasti tuota, että ärsyttää suunnattomasti kun tyhjällä tiellä ohittajan pitää puikata heti ohitetun keulan eteen. Ei normaali ihminen voi käsittää, miksi ei voi kunnolla ottaa etäisyyttä ohitettavaan ja sitten vasta palata takaisin omalle kaistalle, vaan pitää kurat, kivet ja muut ryönät toisten silmille sinkauttaa. Nuo ovat varmaan niitä samoja, jotka roikkuvat perässä ajaessa takapuskurissa kiinni.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Jyri

Tämä ohituksesta palaaminen kuuluu vaikkapa tuonne mikä liikenteessä ärsyttää ketjuun, ei oikein liity tähän topikin ominaisuuteen.

cannon

Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Taky

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 14.05.14 - klo:18:47
Tätä juuri ajan takaa, hyvä että joku näkee saman ongelman.

Niinpä, parhaimmillaan (siis pahimmillaan) - normi duunimatka Kerava -> Levanto väli Lahden motarilla kesä perjantai iltapäivällä varmaan 50% matkasta (joka on sentään muutaman kymmenen km:ää) OIKEAN puoleista kaistaa jonon ohi ajaen.

Jokin aikaa samoihin aikoihin, siis pe IP, poikkesin Nummelassa HKI:stä, niin Turun motarillekin vastaava ilmiö levinnyt.
Kymmenkunta vuotta sitten kun sitä suuntaa tuli kuljettua päivittäin ei ko. ilmiötä Turuntiellä ollut.


Ei vaan voi käsittää.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Henkku

Kun teen mökkimatkaa Nelostietä Helsingistä ylöspäin ja fillarit ovat katolla, niin asetan kattonopeudeksi noin 100km vakkariin. Perjantairuuhkassa esiintyy usein sellainen ilmiö että kun ajan oikealla tuota satasta, minut vasemmalla ohittaneet jäävät välillä taakse, kohta lipuvat ohi ja pian taas hivuttaudun ohitse.  Parhaimmillaan olen mennyt samojen autojen kanssa eri kaistoilla näköetäisyydellä Kehä kolmoselta Lahden tuntumaan. Korostan että tavoitteeni ei ole ohitella jonoa oikealta mutta kun siellä olen ja oikealla on väljempää niin välillä tulee näitä tilanteita, kun vasen kaista on se tukkoisempi "roikkumiskaista". Siihen sitä vasuria ei varmasti ole tarkoitettu mutta kun on tarpeeksi monta "kiireistä" roikkujaa niin tätä ns. vasemman kaistan ilmiötä on alkanut esiintymään koko ajan yleisemmin.

tet

Lainaus käyttäjältä: Taky - 14.05.14 - klo:18:04
Ilmakos nykyään kaikki ajaa motarilla vasenta kaistaa.... :'(

Ymmärrän kantasi, mutta väitän kyllä että suurin syy tähän ilmiöön ei ole riittävän turvavälin pitämisessä. Syy on se, että niin moni nykyään pitää tietä omana henkilökohtaisena omaisuutenaan jossa hänellä on oikeus ajella niin kovaa kuin lystää, ainakin jos joten kuten rajoituksessa pysytään. Meinaan, että ei niistä motarilla "tupeksijoista" kovinkaan moni aja reilua "alinopeutta", mutta suurimmalle osalle nykyään se 1-2 km/h "alinopeus" riittää siihen että ohi on pakko päästä. Tästä johtuu se että jotkut asuvat siellä vasemmalla kaistalla; kun nopeusrajoitus on 120 km/h ja oikean kaistan keskinopeus 118 km/h niin eihän siellä seassa mitenkään voi ajaa. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy