Autoilijan aurinkolasit.

Aloittaja skula, 17.05.10 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

skula

Ajattelin kysyä minkälaisia aurinkolaseja ihmisillä on käytössään ja mitä suositte ja mistä pidätte?

Minulla on 10 vuotta vanhan Reiskat, ei mitkään erityisesti autoiluun suunnatut lasit, ja nyt taas kerran onnistuin istumaan niiden päälle siten että sangat vääntyivät...

Olen ainakin pari kertaa käyttänyt optikolla noita. Ovat vääntäneet suoriksi, ja kerran laittoivat irronneen linssinkin takaisin paikoilleen..

Omat lasit ovat olleet ihan lasia, ei muovia. Ja nyt en tiedä mihin suuntaa katseeni käännän jos/kun lähden katsomaan noita laseja..

Erkka

Itseltä löytyy silmälasiliikkeestä ostetut mustasankaiset arinkolasit vahvuuksilla. Tyytyväinen olen ollut hankintaan.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

_Mikko_

Mulla on nyt ollu muutaman vuoden käytössä Ray Banin polaroidut lasit RUSKEILLA linsseillä. Tuohon väriin olen itse tykästynyt, ei haittaa jos aurinko menee välillä pilveen tai ajaa johonkin tunneliin. Sumuisella kelillä mielestäni niillä näkee myös paremmin kun ilman laseja, riippuu tietysti sumun paksuudesta. Aika paljon tulee kesällä myös vietettyä aikaa merellä, eivät nuo ole lainkaan liian vaaleat sinnekään. Ei oikeastaan mitään huonoa sanottavaa ruskeista polaroid linsseistä.

Emil

Aika hyvin ne silmälasiliikkeessä osaavat neuvoa aurinkolasien hankinnassa, kun kertoo mihin käyttöön tulevat. Ruskeaa väriä muistaakseni suosittelivat autolla ajeluun, kun omani hankin.

skula

Itse ajattelin että vaikka nyt saisivat kuntoon (taas) noi nykyiset, niin ostan kyllä uudet autokäyttöön, ja vain autokäyttöön. Saisivat olla niille suunnitellussa "holsterissa" aina, joten ei tulis istuttua päälle niin helposti  ;D

Nämä vanhat vois sitten pyhittää "hengailu" laseiksi...

Tuosta ruskean sävystä olen minäkin kuullut paljon hyvää..

Loppis

Mulla oli aikanaan, kun taksia tuli enemmän ja vähemmän ammatikseen ajettua, rukeat linssit ja ne on todella hyvät kuten edellä joku mainitsi. Ja täällä on kanssa ollut tarkoituksena hommata auto käyttöön ihan omat vahvuuksilla ym. Terassilasit sitten erikseen :D
Superb Combi 2.0 TDI CR Ambition DSG

Arska F

Ray Bania on täälläkin, vanhemmat ruskealla ja uudemmat mustilla linsseillä, polarisoituna molemmat, hyvin toimii ajaessa.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Otto.

#7
Oakley Whisker Gold Iridiumeilla on menty jo kohta nelisen vuotta. Uudet kakkulat pitäisi kyllä hommata pikapuolin - alkaa noissa nykyisissä olla jo sen verran naarmuja linsseissä ja sangat vääntyneet, että uusille olis tarvetta.

e:koodit kohdilleen.

Oculus

Serengetin laseihin olen luottanut jo vissiin parikymmentä vuotta. Nyt käytössä muutaman vuoden ikäiset Milazzo-malliset kakkulat ruskeilla polarisoiduilla linsseillä. Ja autossa varalla pari aiempaa mallia  ;D

Jii74

Lainaus käyttäjältä: Otto. - 17.05.10 - klo:11:17
[rul=http://www.oakley.com/pd/2111]Oakley Whisker Gold Iridiumeilla[/url] on menty jo kohta nelisen vuotta. Uudet kakkulat pitäisi kyllä hommata pikapuolin - alkaa noissa nykyisissä olla jo sen verran naarmuja linsseissä ja sangat vääntyneet, että uusille olis tarvetta.
Samat kakkulat ollut itsellä pari vuotta autossa, tosin ruskeana - hyvin on toiminut ;D
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

VodmarVortex

Itse käytän aurinkolaseja valtaosan vuodesta, sen verran valoherkät silmät tuntuu olevan. Vuosien varrella suosikeiksi on vakiintunut etenkin Bollen lasit. Nyt autosta löytyy Bollen Coachwhipit polarisoituna jollain harmahtavalla linssillä. Näillä mennään kun valoa on paljon. Hiukan hämärämmälle kelille löytyy "ns. varaa hukata" halpislasit, Aquan Fishcatit polarisoivilla keltaisella linssillä. Molemmista tykkään.

Toinen suosikkimerkki on ollut Polaroid, yhdet sen merkkiset odottaa laatikossa fiksausta. Suomalaisissa optikkoliikkeissä ko. merkin edustus on viime vuosina ollut aika surkea, ja yhden hukkuneen nenätyynyn hankinta tuntuu kestävän toista vuotta...

RoccoScientist

Itse en juuri aurinkolaseja käytä, kun ei oman pärstäkertoimen kanssa yhteensopivia linssejä tunnu (omasta mielestä) juuri löytyvän. Jokin aika sitten tuli käytyä katselemassa, josko autoilua varten löytyisi jotkin polarisoidut ja UV-suojatut lasit rusehtavilla linsseillä ja löytyihän sellaiset. Yhdet. Budjetti ei vain antanut myöten vajaan 300 e:n sijoitukselle, joten osto jäi hamaan tulevaisuuteen. Nyt nuo lasit voisi kyllä käydä noukkimassa, mutta toisaalta hyllyn perukoilta löytyy jo yhdet vähän käytetyt arskat, jotka rumuudestaan huolimatta (jotkin Niken "sporttilasit") menisivät ehkä autokäytössä paremman puutteessa...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

VW-man

Gantin silmälasimalliston muoviset liukuvärjätyt pokat joissa aurinkolasilinssit vahvuuksilla. Muistaakseni ruskea linssi. Sitä ennen Armanin silmälasipokat aurinkolasilinsseillä ja harmaanvärisin linssein. Molemmat voimakkuuksilla ja maksoivat noilla herkuilla jotain 400eur kumpainenkin.

chr

Minullakin on tuollaiset Oakleyn Whiskerit. Niissä on sopivasti peittävä linssi, mutta tuo sanka on sivulta vain millimetrin luokkaa eikä peitä sivunäkyvyyttä yhtään. Erittäin hyvät autolasit ja minä säilytän noita aina autossa.

Omani ovat aika tummalla linssillä, mutta autoiluun ruskea on varmaan optimi.

RTWteam

Aurinkolasien sangoista voisin sen verran mainita että kun valitsette niitä niin kannattaa ottaa mahdollisimman ohut sankaiset. Ihan siitä syystä että näkökentää ei varmasti kukaan halua kaventaa. Testatkaapa niin paksu sankaisilla laseilla näkökenttä hivenen kaventuu. :)

mabe

Itselläni on käytössä optikon kytkylasit. Siis osta lasit, saat aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle. Tähän sitten erikoistilauksena ruskeat polarisoidut linssit lisämaksulla 100e.

Muuta vikaa ei ole kuin se, että tuli otettua leveäsankainen malli. Lasit päässä ajaessa joutuu siis ihan tosissaan kääntämään päätä kun kaistanvaihtoja tekee. Ei sinäänsä ole iso ongelma kun sen verran vähän ajelee, mutta kuitenkin huomionarvoista. Pitäisi olla varmaan jotkut sherpa-lasit tms, mutta niin että sivut olisivat jotain sävytettyä muovia nahkan sijaan.

Tavallaan kalansilmän muotoiset kunnolla kaareutuvat olisivat parhaat, siis ruskeana polaroidina, mutta eivät vahvuuksilla noita oikein tee. Terassilaseina on aiemmat autokäyttöön ostetut harmaalinssiset polaroidit. Noiden vikana on selvästi vähänkään hämärämmässä ajettaessa pimeys. Liputankin täysillä autokäytössä ruskean polarisoidun puolesta.

Zausa

Serengetin valoisuuden mukaan tummenevat ruskeat polaroidut linssit oli mullakin käytössä monta vuotta ja hyvät oli käytössä niin autoillessa kuin veneillessäkin. Nyt on voimakkuuksilla olevat ruskeat linssit (taitaa nuokin olla polaroidut), lasien merkkiä en kyllä muista. Hyvät ovat muuten mutta niissä on juurikin tuollaiset leveäsankaiset kehykset jotka haittasivat etenkin alkuvaiheessa näkyvyyttä huomattavasti. Nyt niiden kanssa on oppinut elämään kun ei viitsi heti uusiakaan ostaa. Enpä sitten tajunnut tuota leveäsankaisuuden haittapuolta laseja ostaessa mutta eipä optikkokaan siitä mitään maininnut vaikka autokäyttöön laseja olin ostamassa... Aurinkolaseja tulee käytettyä joka tapauksessa paljon valoherkkien silmien takia joten niissä mä satsaan laatuun vaikka niistä vähän ekstraa joutuiskin maksamaan.

Otto.

Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 17.05.10 - klo:13:30
Tuollaiset edellä mainitut Oakleytkin mm. löytyy hyllystä, mutta ovat minusta liian tummat vaihteleviin valaistusolosuhteisiin, samoin linssit ovat aika pienet.
Ovat parhaimmillaan näyttäytymislaseina.
Tuota Whiskeriä on saatavana erilaisilla linssien sävyillä ja tummuuksilla varustettuna. Tuo Gold Iridium on värisävyltään lähempänä keltaista kuin ruskeaa ja ainakin omasta mielestäni erittäin hyvä yleiskäyttöön ohuesta yläpilvestä heijastavasta valosta pilvettömään hankiheijastukseen saakka. Veneily- ja laskettelukäyttöön noista ei oikein ole, koska tummuus ja sivusuojaus eivät riitä. Autoilussa parhaat lasit mitä omaan päähäni olen löytänyt - linssit juuri sopivan kokoiset minulle, sangat eivät purista ja niiden "ohitse" näkee sivusilmälläkin. Ja mikä parasta, ovat vielä kevyet ja varustettu erillisillä nenätyynyillä, joten säädöt saa kohdalleen helposti.

Summasummarum. Henkilökohtaisten ominaisuuksien, mieltymysten ja mittojen mukaan valittavissa tuotteissa pitää luottaa omaan harkinta- ja arvostelukykyyn.

Reneto

Olen tykästynyt ruskealinssisiin Serengetin laseihin. Nykyiset ovat jo lähes kymmenen vuotta vanhat ja ajaessa aivan mainiot. Niillä näkee melkein minkälaisissa olosuhteissa tahansa. Pitemmässä tunnelissakaan ei tule otettua pois päästä. Nuo ei mielestäni ole valoisuuden mukaan tummuvat, mutta en ole ihan varma. Aika tyyriit olivat muistaakseni..

Ainoa vika nykyisissä laseissa on se, että eivät ole enää kovin muodin mukaiset. Mutta kun ovat naarmuttomat ja superhyvät ajaessa, ei raaski luopua. Samat lasit menevät joka paikassa, myös terassilla.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Bisti

Itsellä on aika monet lasit olleet aina RayBanin erityisesti autoiluun suunnatuista markettihalpislaseihin. Yksi pari nousee kyllä ylivoimaisesti yli muiden: aidot Polaroidin lasit (luonnollisesti polarisoivilla) ruskeilla linsseillä. Näillä näkee oikeasti vaikka vesisumupöllyssä paremmin kuin millään muilla. Sattui vielä joskus löytymään alennusmyynnistä, maksoi muistaakseni 60 euroa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Quality

Meikäläisen säädöillä on ihan turha koettaa hankkia aurinkolaseja "vahvuuksilla", sen verran monta korjausta niihin tarvittaisiin. Siksi olen päätynyt hankkimaan normaaleihin kakkuloihin kiinnitettävät kehystetyt linssit, jotka toimivat erinomaisesti eivätkä naarmuta linssejä. Ainoa haittapuoli on, että nuo häviävät normilaseja helpommin, kun ovat kovin pienet ja huomaamattomat. Hintaa kuitenkin 20-30 e. Aurinkolasien tarve on iän myötä kasvanut, kun sekä valoherkkyys on kasvanut. Samalla tosin on kasvanut myös valon tarve eli silmän luontainen muokautumiskyky on heikentynyt.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Käytän milloin mitäkin pilipalilaseja, ulkonäön perusteella. Kalliita en osta kun en tarvitse vahvuuksilla ja hukkaisin/rikkoisin ne kuitenkin. Silmäleikkauksen jälkeen kamala valonarkuus (tummat päässä sisälläkin 8)) väheni huomattavasti, voi repiä tummennuskalvot irti arskoista ;D Tärkeintä laseissa on että istuvat hyvin, se ei ole itsestäänselvyys kun korvat on melkein poskissa. Ja isot pitää olla, ei mitään valovuotoja reunoilta.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Mulla on käytössä kahdetkin eri aurinkolasit, molemmat voimakkuuksilla. Ykköslasit Polaroidin kehyksissä kovilla pinnoilla ja heijastuksen estolla ja kakkoslasit on jotkut halpikset kovilla pinnoilla, ei maksaneetkaan kuin alle 70â,¬. Ykköslasit on peräisin ajalta kun en vielä käyttänyt silmälaseja ja kun tykkäsin mallista niin istutin nuo voimakkuuksilla olevat linssit niihin, nämä kulkee omassa autossa aina mukana. Kakkoslasit kulkee työautossa kovassa kotelossaan, linssit on halvasta hinnastaan huolimatta asialliset mutta kehysten laatu on hanurista.

Noissa paremmissa laseissa on normi harmaat linssit ja työlaseihin otin kokeeksi ruskeat mutta en kyllä ole osannut päättää kummat nyt olisi paremmat, ehkä nuo ruskeat autoiluun :-\

Seuraavassa aurinkolasiuudistuksessa otan polarisoivat linssit, maksoi mitä maksoi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.05.10 - klo:22:54
Seuraavassa aurinkolasiuudistuksessa otan polarisoivat linssit, maksoi mitä maksoi.
Eikös heijastuksen esto ole yhtä kuin polarisointi? :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 18.05.10 - klo:23:17
Eikös heijastuksen esto ole yhtä kuin polarisointi? :)

Ei.

HEIJASTUKSENESTOPINNOITE
Heijastuksenestopinnoitteen tarkoituksena on nimensä mukaisesti estää heijastumien muodostuminen linssissä. Linssin pinnasta heijastuu noin 4 % valoa per pinta, eli linssin valonläpäisykyky on n. 92 %. Heijastuksenestopinnoitteella saadaan linssin valonläpäisykyky kasvatettua yli 99 %:n ja näin ollen silmälasien käyttömukavuutta parannettua. Heijastuksenestopinnoitteeseen sisältyy myös puhdistusta helpottava pinnoite, joten heijastuksenestopinnoitetut linssit on helpompi puhdistaa kuin pinnoittamattomat linssit.

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

TKe_

#25
Minulla on muutamat eri Oakleyt, joihin on sitten useita vaihtolinssejä, harrastusten takia hommattu. Yhtään jos liikkuu vesillä niin polarisoivat linssit ovat ihan ehdottomat.

Simola

Mitenkäs se nyt olikaan, sopivatko veneilyyn ja autoiluun samat aurinkolasit?


Molempiin "harrastuksiin" tarvitsisin lasit tälle kesälle.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Jii74

Itsellä on tosiaan Oakley Whiskerit ruskealla polaroidulla linssillä ja toimii erinomaisen hyvin autoilun lisäksi myös kalastuksessa.
Kalastuksessa/veneilyssä on iso apu polaroidusta linssistä, näkee jotain pinnan allekin.
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

Simola

Ok, täytyy lähteä optikolle katsomaan laseja pikaisesti. Vaihtoehtoja taitaa olla niin paljon että valinta on vaikeampaa kun autokaupassa, mutta yritän selvitä.
Tärkeää olisi että lasit istuvat hyvin, koska veneillessä lasien tulisi pysyä päässä myös ajoviimassa ja satama manöövereissä.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Mikko83

pari vuotta sitten jostai hommattu 2e kirppislasit  ;D on ainaki komiat  8)
Kyllä jettamies on aina jettamies.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy