Autoilijan aurinkolasit.

Aloittaja skula, 17.05.10 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

skula

Jaa-has.. Merkki vaihtui pois reiskoista..

Tilalle tuli Police S8310.. Erinomaisen tuntuiset.. Ja polarisoivat.


skula

Ja tummiin laseihin tottuneena nämä ruskehtavat ovat "erilaiset" miellyttävemmät..

Tykkää  :)

Noista liukuväri jutuista en tykännyt.. Jotenkin häiritsevä ominaisuus..

Kiviharju

Uvex Jag:it löytyy sinisenä harmailla linsseillä omasta autosta, ja töistä hopeisena. Hintaa kokonaiset 40â,¬, kalleimmat lasit mitä on ollut;)
Meinasin etten kehtaa noita tänne laittaakkaan, kun muiden juttuja on lukenut;)
Audi A4 Allroad quattro -17

pokkus

Ehdottomasti ruskeat ja nykyisin myös vahvuuksilla. Mistään hinnasta en polarisointeja ota laseihini autoilleissa tai muutenkaan.

Zausa

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.05.10 - klo:13:45
Mistään hinnasta en polarisointeja ota laseihini autoilleissa tai muutenkaan.

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä että miksi ei?

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Skula - 19.05.10 - klo:13:14
Ja tummiin laseihin tottuneena nämä ruskehtavat ovat "erilaiset" miellyttävemmät..

Tykkää  :)

Noista liukuväri jutuista en tykännyt.. Jotenkin häiritsevä ominaisuus..

Siis pakko korjata, että vain kehykset ovat minun aurinkolaseissa semmoiset liukuväräjätyt tummanruskeat/lähes mustat. Mutta linssi tietysti normaalit ruskeat :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Zausa - 19.05.10 - klo:14:25
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä että miksi ei?

Polarisoinnit vääristää kuvaa ihan liikaa esim. osa lcd-mittareista on lukukelvottomia polarisoitujen lasien läpi katsottuna. Osasta muistakin pinnoista tulee oudosti "heijastavia" ja värivirheet on suurempia polarisoiduilla linsseillä. Autoillessa niistä kun ei saa mitään etua normaaleihin aurinkolaseihin verrattuna. Kaikki optikotkin ovat sanoneet toistuvasti ihan samaa eli eivät suosittele polarisoituja linssejä autoiluun edellä olevien syiden takia.

skula

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 20.05.10 - klo:08:46Kaikki optikotkin ovat sanoneet toistuvasti ihan samaa eli eivät suosittele polarisoituja linssejä autoiluun edellä olevien syiden takia.

Oma optikko oli sitten vissiin se yksi ainoa suomalaisoptikko joka on erimieltä.. Ainkin siinä asiassa oli eri mieltä etteikö polarisoivat lasit tois mitään etua autoiluun.. Ja muuhunkin ulkoiluun maalla ja merellä.. Kesällä ja talvella..

Polarisoiva linssi kuulemma poistaa tehokkaasti häiritsevät heijastukset, lumesta, märästä tiestä, jne.. En ole asiaan perehtynyt, eikä oikeastaan enää kiinnosta, lasit on ostettu, ja näillä mennään  ;D

No kukin taaplaa tavallaan.. Minä taas voin laittaa mitkä lasit vaan nenälleni, jos niistä riittävästi maksetaan, vaikka tiimarin lasit..   8)

Bisti

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 20.05.10 - klo:08:46
Polarisoinnit vääristää kuvaa ihan liikaa esim. osa lcd-mittareista on lukukelvottomia polarisoitujen lasien läpi katsottuna.

Tuo on kyllä ihan totta, esimerkiksi radion näyttöä voi olla välillä hankala nähdä. Tämä on kuitenkin mielestäni pieni asia verrattuna näihin hyötyihin:

Lainaus käyttäjältä: Skula - 20.05.10 - klo:09:24
Polarisoiva linssi kuulemma poistaa tehokkaasti häiritsevät heijastukset, lumesta, märästä tiestä, jne..

ja tämä ei ole vain kuulemma, itse ainakin voin allekirjoittaa tuon lauseen.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Tupo

LainaaOma optikko oli sitten vissiin se yksi ainoa suomalaisoptikko joka on erimieltä
Eipä ole ainoa.  ;)

Minulla oli aikaisemmin ei-polarisoivat lasit (optikon myymät ja kunnolliset). Ne olivat oikein hyvät kirkkaalla auringonpaisteella. (Lasit olikin alunperin hankittu käytettäväksi paikassa, jossa aurinko paistaa aina.) Suomen kesässä vaihtelevassa valaistuksessa autoillessa lasit piti kuitenkin usein ottaa pois varjopaikoissa, tunneleissa, ym.

Nyt käytössä on taas (nämäkin optikolta hankitut, kunnolliset) ruskeat polarisoivat lasit. (Vihreitä ja harmaitakin olen käyttänyt.) Nämä tuntuvat parhailta "autoilijan yleislaseilta". Valaistuksen vaihtelu ei haittaa ja lasit poistavat tehokkaasti esim. märästä tiestä tulevat heijastukset, kuten Skula mainitsi. LCD-näyttöjen kanssa (auton radio, navi, puhelin) ei ole mitään ongelmia, ellei kallista päätä "luonnottomaan asentoon". (Lasien "yhteensopivuuden" LCD-laitteiden kanssa ratkaisee polarisaatiotason kulma ja tietysti linssien yleinen laatukin vaikuttaa.)

pokkus

Totta kai lasit pitää valita käytön mukaan. Liian tummia laseja ei kannata hankkia koska niitä joutuu sitten ottamaan pois päästä tunneleissa ja vastaavissa. Itse en vaan tykkää polarisoivista koska ne tekee osasta mittareista lukukelvottomia. Tämä jo riittää itselle syyksi valita polaroimaton linssi. Merkittävää eroa heijastuksien poistoonkaan autoilussa ei mielestäni ole polarisoiduilla ja polaroimattomilla linsseillä. Näitä olen kumpiakin testannut vuoron perään. Kukin totta kai taplaa tavallaan.

tn62634


pizza_delivery


Otto.

Pokkus on oikeassa tuon lcd:n pimenemisen kanssa. Kuten myös kaikki optikot, jotka suosittelevat polarisoituja linssejä heijastusten vähentämiseen.

Kenko circular polarizer filter - test and review

Tuossa linkin takana on video, jossa esitellään kameroissa käytettäväksi tarkoitettua pyöröpolarisaatiosuodinta (circular polarizing filter). Molemmat ilmiöt tulevat hienosti esiteltyä ja ainakin oman kokemuksen mukaan tuo heijastusten väheneminen ajaa lcd-näyttöjen pimentymisen ohi kirkkaasti (pun intended).

TU

Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 17.05.10 - klo:13:30
Joskus aikoinaan silloin kun maan päällä oli dinosauruksia ajoin oikein ammatikseni ja siihen aikaan ostin Serengetin aurinkolasit.
Ruskea linssit ja valoisuuden mukaan tummenevat.

Ovat aivan erinomaiset, mutta olivat aikoinaan tosi kalliit, muistaakseni n. 600 markkaa.
Ovat siis edelleen käytössä, hyvin ovat kestäneet.
Oliskohan samanlaiset, Serengeti Drivers't? Samat arviot ja pitkään on käytetty. Tosin ei ihan dinosaurusten aikaan hankittu, oltiin jo vuodessa miekka ja kivi. Ehkä 16-17 vuotta sitten. Ei missään vaiheessa oikein muodin mukaiset ja ovat siksi olleet vain autoilulaseina. Vähän niin kun nykyinen oma auto, ei muotoilun helmi, mutta teknisesti pätevä. :)
Ajossa: Golf VII 1.4 TSI Multifuel -15
Exiä: Golf V 1.6 FSI -04, Golf V TSI 90 kW -08, Astra HB 1.4T -12

Kasis

#45
2x"Reiskat" ja yhdet Sand:in lasit(varalla). Toiset ovat polaroidut ja toiset tavalliset.
Kun on silmissä valonarkuutta ja migreeni vaivaa, ei ruskea linssisiä pysty käyttämään. Polaroitujen ohutsankaisten huono puoli on, jos aurinko paistaa takaa tai sopivasti sivulta, tulee sisäpinnalle heijastumia(oma silmä). Muuten lasit ovat omiaan autoa ajaessa. Polarisoiduista katoaa lcd:n valovoima, jos ei katso kohtisuoraan lcd-näyttöä, mutta eipä heijastu muista autoista aurinko.
Toisissa laseissa ("predator-tyyppiset")paksummat sangat ja leveät linssit, peittää sopivasti sivulta paistavan auringon. Ko. laseilla pystyy ajamaan prätkää myös, koska ilmavirta ohjautuu sivuille hyvin, eikä silmät ala "vuotamaan".

Muita laatikossa olevia laseja: 5xReiskat, 3xBolle ja
parit "huoltamon halppis lasit" "splättäilyyn" ja
vesijetteilyyn(yhdet reiskat saimaalla järvenpohjassa, kuten lippiskin  ;D )
Scirocco & VI Golf Variant

JarnoF

Ehdottomasti Ray-Banin Aviaattorit. Ajaton malli. Peittää hyvin. :)


exari

Mc Arthurmalli!  mulla on H.D.t, vahvuuksilla.

katteja

Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

P.Alikka

Viime vuodet autoillessa on päässä ollut Cittarin hyllyiltä löytyneet 10 â,¬ "lentäjänlasit". Pyöräillessä mennään sit hiukan virtaviivaisimmilla Policen laseilla  ;) Hyvin on pärjätty!
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

nemos

Serengeteillä tulee nyt 21 vuotta täyteen.
Volvo XC60 T8 Inscription

Dirti

Itsellä todella ahkerassa käytössä Serengetit, käytännössä 2/3 ajasta silmillä valoisaan aikaan kun olen auton ratissa.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

malfean

Aurinkolasit vahvuuksilla kun en laaseriin halua mennä.
Autossa Oakley Whisker gold iridiumit, ja muualla pihalla tummenevat Oakley Whisker emerald iridiumit.
Nuo tummenevat kun eivät tummene autossa, joutuu siellä käyttää kiinteästi tummia.
"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

RTWteam

Millaisia aurinkolaseja olette saaneet sopimaan Volkkarin aurinkolasikoteloon? Minulla on kahdet tuollaiset "sporttiset" lasit ja ei ole mitään toivoa saada niitä mahtumaan koteloon.  ::)

JNorr

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 28.05.12 - klo:21:24
Millaisia aurinkolaseja olette saaneet sopimaan Volkkarin aurinkolasikoteloon? Minulla on kahdet tuollaiset "sporttiset" lasit ja ei ole mitään toivoa saada niitä mahtumaan koteloon.  ::)

Killer loopin aika klassiset metallisankaset menee ainakin heittämällä. Uusia oon katellut kun noilla alkaa olemaan ikää jo 8 vuotta, mutta kun ei tahdo löytää yhtä hyviä :)
VW Passat B7 2.0TDI DSG 4Motion R-line -13         Ex:VW Jetta VI 1.6 TDI DSG -11 ,  VW Golf V 1.4 TSI -06

veekoo

Jos ette näe eroa polarisoiduissa ja polarisoimattomissa niin katsokaapa molemmilla vastaan tulevan auton tuulilasia kohden. Polarisoiduilla laseilla näette vastaan tulevan auton kuskin niin jops hyvin, että voitte tunnistaa tutun kuskin. Usein vastaan tulee autoilijoita jotka morjestavat vaikka eivät edes näe kuka vastaan tulevaa autoa ajaa, kun he näkevät vain "tutun" auton. Polarisointi on kehitetty nimenomaan heijastuneen ja sen vuoksi tietyn suuntaisen valon suodatukseen. Polarisoivissa aurinkolaseissa on lasin pintaan lisätty ainetta, joka päästää lävitseen vain yhteen suuntaan värähtelevää valoa. Tuota teknikkaa tutkimalla voi helposti ymmärtää miksi polarisoidut aurinkolasit ovat erinomaisia myös autoilijoille. 

dosetti

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 28.05.12 - klo:21:24
Millaisia aurinkolaseja olette saaneet sopimaan Volkkarin aurinkolasikoteloon? Minulla on kahdet tuollaiset "sporttiset" lasit ja ei ole mitään toivoa saada niitä mahtumaan koteloon.  ::)
silmälasien päälle tulevat klipit mahtuu hyvin. Se lienee ainoa hyvä puoli niissä..

d3nver

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 28.05.12 - klo:21:24
Millaisia aurinkolaseja olette saaneet sopimaan Volkkarin aurinkolasikoteloon? Minulla on kahdet tuollaiset "sporttiset" lasit ja ei ole mitään toivoa saada niitä mahtumaan koteloon.  ::)

Oakley Square Wire 2.0 mahtuu hyvin.



Omat lasit on polarisoidut enkä ilman laseja ottaisi. Polarisointi poistaa kaikki ikävät heijastumat mm. tuulilasista, myös RCD-510 ruutu näkyy hyvin laseilla tai ilman.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 28.05.12 - klo:21:24
Millaisia aurinkolaseja olette saaneet sopimaan Volkkarin aurinkolasikoteloon? Minulla on kahdet tuollaiset "sporttiset" lasit ja ei ole mitään toivoa saada niitä mahtumaan koteloon.  ::)
Touranissa mahtuu "mitkä vaan" ja vielä kotelon kera.  ::)
2 isoa lokeroa ja onneton aurinkolasi lokero(turhake).  ;D
Pienet ohutsankaiset lasit mahtuu, muut normaalit lasit ei.
Scirocco & VI Golf Variant

Highland wanderer

No nyt ihan sama autol ajais, et mitkä lasit on. Kuhan estä et ei häikäs. Market lasit käy iha hyvin jos on mukava pääs.

Eri jos sit puhutaa jostai professional laseist. Ei ikinä polaroid!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy