Ajo-opetusta

Aloittaja Quality, 13.04.10 - klo:19:39

« edellinen - seuraava »

Quality

Meillä kaikilla - tai ainakin useimmilla - on omakohtaisia kokemuksia ajo-opetuksesta, joko autokoulussa tai yksityisesti, vähintään oppilaana. Jotkut meistä (kuten allekirj.) ovat myös toimineet itse ajo-opettajina.

Kootaan keskustelut tästä teemasta tämän otsikon alle.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Quality

Noista ajo-opetusvarusteista piti sanomani, että nykyään todella näyttää onnistuvan kolmio myös tarrana. Ennenaikaan kolmiota viriteltiin kuka mitenkin, ja sen sijoituksesta oli tarkat määräykset. - Mitenkähän muuten valkoiseen autoon kolmio istuu? Pitänee olla tummat kehykset.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Reneto

#2
Lahdessa oli pitkään inssi nimeltä Esko Kemppi. Tiedä vaikka olisi vieläkin.. No, tämä mies oli kuulopuheiden mukaan pahin kaikista: tyly, tarkka ja ankara mies. "Jos paska tuuri käy niin saat inssiajoon Esko Kempin.." No eikös meikäläiselle käynyt juuri näin. Kuulin mustan, pienen äijän nimen varttia ennen inssiä, ja johan alkoi kurkku kuivua.
Mutta, mitä vielä. Eihän se Esko varsinaisesti lupsakka mies ollut, mutta asiallinen ja oikeudenmukainen. Inssiajo meni kerralla läpi ilman turhia kehumisia. Yksi pieni kaistanjättövirhekin tuli tehtyä, mutta katsastusaseman kuuluisinta m**kkua se ei haitannut. Toivotti turvallisia kilometrejä, ja kehotti ajamaan paljon kun kortti on tuore. Tämän kokemuksen jälkeen kehuin Esko Kemppiä kaikille.  The end  :)

Edit: Kesältä 1993, ja vielä hyvässä muistissa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

VAG!

#3
aa

Quality

#4
Kävin autokoulun vuonna 1970 ;D. Kotipaikkakunnalleni oli juuri perustettu autokoulu, ja tapoihin kuului, että kirkonkylällä ja paikallisilla teillä ajettiin muutama tunti ennen kuin siirryttiin ajamaan Heinolaan. Siitä sitten kunkin ajotaitoja arvioitiin, montako tuntia noita nurkka-ajoja kertyi.

Meillä oli kotona tietysti traktori, jolla tuli paljonkin ajeltua. Lisäksi isoveli saattoi pistää joskus ajamaan lähellä kotia Kuplavolkkaria, joten aika sinut olin ajohomman kanssa. Niinpä autokoulunopettaja totesi ensimmäisen ajotunnin jälkeen: "sinähän ajat kuin itseoppinut, ei muuta kuin Heinolaan seuraavalla kerralla!" Siinähän tunsin itseni kovin polleaksi, kun tiesin monen joutuneen höyläämään kirkonkylän raitteja huomattavasti pitempään.

Siihen aikaan ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia, ja kerran muistan, kun olin matka-ajovuorossa Heinolasta, että nopeus nousi hiukan toisellesadalle. Siihen opettaja ykskantaan, että "eiköhän se yksikin satanen riitä".
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Quality - 13.04.10 - klo:19:54Mitenkähän muuten valkoiseen autoon kolmio istuu? Pitänee olla tummat kehykset.
Asia alkoi kiinnostaa minuakin. Googlella löytyi Opetuslupa.fi -saitti; sieltä löytyi vastauskin:

LainaaMinulla on valkoinen auto?
Kolmion reunoihin on tehtävä tussilla tai teippaamalla raidat. Magneettikolmion sivun pituus on 18 cm. Määräysten mukaan kolmion sivun pituuden on oltava 16 - 25 cm. Magneettikolmion reunassa on tilaa raidalle.
Tuossa vain ei kerrota mitä "raidoilla" tarkemmin ottaen tarkoitetaan...  ???

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Quality

LainaaJa renkaatkin oli sikaleveet 205:set  ;D; Niitä ei tosin jaksanut paikallaan kääntää, kun ei ollut ohjaustehostajaa ja ratin virkaa toimitti teelautasen kokoinen "sporttiratti".

Eipä ihme, että Volvo sai traktorin maineen ;). Ei taatusti tehnyt mieli paikallaan veivata.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Quality

Omat autokouluautot (Opel Kadett ja Ford Cortina):



A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

#8
Suoritin autokouluni kunniakkaasti Vaggineilla.

Henkilöautona aivan uunituore malli eli Vw Vento, jolla ajettiin pari ajokertaa plus liukkaankelinrata. Varsinainen ajo-opetus ja inssi sitten palstan vähiten puidulla Vaggineella eli MAN-kuormurilla.



Ja sitten varsinainen ajopeli:


Ei kyseiset autot, mutta samanlaiset kuitenkin.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Quality - 13.04.10 - klo:19:54
Noista ajo-opetusvarusteista piti sanomani, että nykyään todella näyttää onnistuvan kolmio myös tarrana. Ennenaikaan kolmiota viriteltiin kuka mitenkin, ja sen sijoituksesta oli tarkat määräykset. - Mitenkähän muuten valkoiseen autoon kolmio istuu? Pitänee olla tummat kehykset.

Erään autokoulun valkoisessa Audi A3:ssa on valkoinen tarrakolmio takaluukussa. ;D Ei mitään kehyksiä tms.

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Reneto

Tällaisilla ajoin autokoulussa:

Corolla 1,6 liftback 1992. Tällä eniten tunteja + inssiajo.


Lancer 1,6 GLX 1993. Aivan uusi. Oli todella helppo ajettava, autokouluoppilaan unelma.


316i 1992. Tuntui edellisiin verrattuna todella laiskalta. Ajoin pari kertaa mm. pimeänajon harjoittelu.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tourano


Opel Astra 1.7 DTI.

1.7-litrainen suoraruiskutus-turbodiesel oli tuolloin uutuusmoottori ja erittäin taloudellinen.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Urlaub

Onkohan tuo Corsa oikeasti vielä opetuskäytössä?  ???

Kyseessä B-malli ja vuosimalli noin ´95..

http://www.autokouluhakaniemi.fi/autokoulu.htm

Juppa

#13
Opel Vectralla tuli autokoulussa ajettua vuonna 2000.

Näyttäis noillakin nykyään pari vaginetta olevan, A4 ja Touran :)
En tosin nyt ole ihan varma että oliko jo tuolloin vuonna 2000 joku Audi.

Reneto

 
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.04.10 - klo:21:03
Onkohan tuo Corsa oikeasti vielä opetuskäytössä?  ???

Kyseessä B-malli ja vuosimalli noin ´95..

http://www.autokouluhakaniemi.fi/autokoulu.htm

:D  Nettisivut on samalta vuodelta
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 13.04.10 - klo:21:06
:D  Nettisivut on samalta vuodelta

Sitä minäkin ajattelin  :)

Eräällä pienellä autokoululla oli pitkään opetusautona Peugeot 106. Auto oli ainakin 10 vuotta vanha kun pääsi pois opetuskäytöstä.

Ainakin pieni ja näppärä kaupunkiauto mutta toisaalta varmaankin aika 'mielenkiintoinen' työpaikka opettajalle.

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Karvis

Itse ajelin kortin 19:lla rellulla, varmaan jostain -90 luvun puolivälistä. Pari ajotuntia tuli ajettua pakasta vedetyllä Mondeolla.

Mitä autokoulun kalustoon yleensä tulee niin eräällä pohjoisen suomen autokoululla on ollut tarjolla hiukka erikoisempaakin VAGina-kalustoa koululaisille, mm. Golf IV GTI, Golf V GT, Audi A3 ja Beetle. Varmaan ollut muitakin mutta ei niitä kaikkia muista :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

MacVolsu

Vuonna 1987 ajoin kuorma-autokortin Volvo FL- tai F-mallilla  ja henkilöautoajot suuremmassa kaupungissa käytiin BMW 324td:lla, aika harvinainen peli silloin.
Inssinä krapulainen ja pelätty, äksy mies, minulla kuitenkin meni kaikki putkeen.
Täytin 2.4. 18 vuotta, samana päivänä kirjalliset. 3.4. inssiajo ja samana päivänä kortti taskuun.

ram1

http://ylitervo.com/attachments/Image/F10nost.jpg

Tuollainen samanlainen vaihtolavamöhkö samalla koneella oli meikäläisen autokoulu-autona.Tosin olin Kuorma-auton kuljettaja linjalla, joten syy siinä.Tulipa saatua kortti 200 markalla ja ajaahan sai jo het koulun alkaessa vaikka olisi ollut vasta 16v.Veikkaisin olevan aika harvinainen.Erittäin helppo muuten ajella kaupungissa isojen peilien ja korkeahkon ajo-asennon takia.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

RTWteam

Itse en pääse kehuskelemaan nopeusrajoittamattomilla teillä ajamisella tai tuollasilla legenda autoilla harjoittelusta mutta 2007 tuli kortti taskuun ja oppini olen saanut Toyota Auriksen ratista.
Joensuussa on käytössä Audi 80 Cabriolet 2,6 V6..melko retee autokoulun autoksi.. ;D

ATM

Tätä kalustoa olen välillä kuolannut ja muistellut omaa autokouluaikaani jolloin ajeltiin punaisella Corollalla korttia. Muistuu mieleeni eräs kerta kun risteyksen jälkeen piti kiihdyttää ylämäkeen ja opettaja tuskastuu jonon ottaessa meidät kiinni, että paina nyt poika KAASUA! Siinä meinasi käämit palaa ja totesin takaisin että mä olen SEISSYT kaasulla tuosta risteyksestä saakka mutta että en ole tällaista lahnaa päässyt ikinä polkemaan. Kortti tuli kumminkin ja taisi siinä kalustokin vaihtua ennenkuin kaikki ajot oli ajettu. Noilla Ajo-opettajien autoilla tuskin olisi samaa kärsimysnäytelmää.

tsiih

Kävin autokoulun 2001 ja opetusautoina olivat sdi bora ja bensafocus. Autokoulun omistaja täysi volkkarifanaatikko, koko perheen autot samaa uskontoa ja minä vielä silloin inhosin niitä! Bora oli kamala, ihan mopo ja jumalattomat matalaprofiilipyörät eli rengasmelu oli hirveä. Lisäksi vielä sitä vuosimallia? joissa jarrut roimasti ylitehostettu, kyllä siellä päät nytkyivät. Focus tuntuikin hyvältä siihen verrattuna, ja jos sain valita niin sillä ajoin aina. Ã,,rsytti se ainainen volkkarien kehuminen ja aina tilaisuuden tullen muistutin opettajalle kuinka huonoja volsut on, kerran sain kuitata kun ajolle lähdettäessa peilin säätönuppi jäi kaverin käteen. Uskomatonta että itsekin nyt golfilla ajelen ;D Muistan omistajan sanoneen että ford on talossa vain siksi kun liikkeen myyjä on niin uskomattoman hyvä, luulenpa että sama myyjä minullekin focusta viime talvena kauppasi ja melkein onnistuikin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Guido

Vuonna 1984 ajoin ajokortin uudenkarhealla Honda Accordilla. Lieneekö tuosta juurtunut syvä epäluulo japanilaisia autoja kohtaan, sillä muistan 16 vuotta vanhemman VW Kuplan tuntuneen kaikin puolin paremmalta autolta kuin Accord.

Filixon

Kouluautonani oli Opel Record. Eräs maantieajokerta tehtiin autokoulun johtajaopettajan omalla uudenkarhealla Ford Mustangilla (!). Kun emmin ohitustilanteessa, sanoi opettajani, että jos meinaa ohittaa niin silloin pitää mennä... Niinpä painoin Mustangin laattaa reippaanpuoleisesti ja koin ensimmäisen ja ehkä ainoan kerran elämässäni, miltä kuljettajasta tuntuu, kun auto todella kiihtyy ja selkä painuu tiukasti penkkiin kiinni. â€" Noista kouluautojen merkeistä voinee päätellä, että ajokorttini on jo melko vanha…
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Oculus

Ensimmäiset ajotunnit tuli muistaakseni ajettua B-koppaisella Opel Asconalla (siitä voikin vetää johtopäätöksiä vuosikymmenestä). Silloin suhteellisen pieni hintaero (muistaakseni n. 500 Mk) kallisti kuitenkin pian vaakakupin kuorma-autokortin puolelle ja loput tunnit ajeltiin kuormureilla - merkit eivät muistu mieleen, mutta vanhempi saattoi olla jokin Bedford.

Uudemmassa autossa, jolla inssin suoritin, oli mielenkiintoinen (joskaan ei kaiketi raskaammassa kalustossa harvinainen) vaihdekaavio. Pakki ja ykkönen vasemmassa reunassa hieman "tiukemman jousen" takana, kakkonen ja kolmonen keskellä, nelonen ja vitonen oikealla. "Vapaalla" vaihdekeppi jäi siihen kakkos-kolmos- ja nelos-viitos-linjan välille, joten kakkoselle vaihtaessa kepukkaa piti siis kevyesti vetää vasemmalle, mutta ei kuitenkaan "portaan" yli. Kaikki ajot autokoulun aikaan tehtiin niin, että liikkeelle lähdettiin suoraan kakkosella. Sitten inssiajon aamuna ajo-opettaja kertoi, että olivat ruvenneet inssissä teettämään mäkilähtöjä ykkösellä. No, sitä sitten pari kertaa viimeisen ajotunnin aikaan harjoiteltiin eikä se ollenkaan mahdottomalta suoritukselta tuntunut.

Ja tottahan tuo inssissäkin sitten piti suorittaa. Ja tietysti kaupungin jyrkimällä kadulla!  Ykkönen oli tosi "lyhyt", joten sillä ei autoon saanut vauhtia nimeksikään ja siksi tuo vaihtaminen piti tehdä todella sukkelasti. Vaan olisiko tilanne sen verran hermostuttanut, että ensimmäinen lähtö ei sitten onnistunut: vauhti hyytyi ennenkuin kakkonen oli silmässä. No, sitten vaan uusi yritys, joka onnistuikin samoin kuin loppumatka inssiajosta ja niin se kortti tupsahti taskuun lopulta ensiyrittämällä.

chr

Itse olen ajanut korttini Etelä-Afrikassa. Siellä oli rattikin eri puolella! Voin tarinoida joskus lisää, oli aika mielenkiintoista. Kortti on yhä tallella.

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: china - 22.04.10 - klo:22:02
Itse olen ajanut korttini Etelä-Afrikassa. Siellä oli rattikin eri puolella! Voin tarinoida joskus lisää, oli aika mielenkiintoista. Kortti on yhä tallella.
Aika erikoista, kerro ihmeessä joskus lisää.

ncatbs

Mun eka postaus täällä.

Olen itse Etelä-Afrikasta kotoisin ja suoritin ajokortti siellä vuonna 1989 kun täytin 18v. Ensin piti suorita teoria koe, (min ikä 17.5v) 30 kysymystä liikenemerkista (maks 3 väärin), 30 kysymystä liikenesäänöistä (maks 3 väärin) ja 10 kysymystä hallintalaiteista (maks 2 väärin). Jos pääsit läpi niin sai 'learner's permit' millä sai ajaa auto 6kk ja pelkääjänpaikalla piti olla henkilö kelle oli täysi ajokortti, ei saanut aja motarilla. Puolen vuoden jälkeen sai sitten aja se oikea kortti.  Heppu istui mukana autossa ja niiden pihassa piti ensi suorita mäkilähtö, sitten taskuparkeeraus, piti myös peruuta vasemmalta ja oikealta keppien väliin. Sen jälkeen pääsin ajamaan noin 10 km lenkin tielle.

Mä pääsin kerrasta läpi ja koko ajokortti maksoi mulle R15, vähän reilu euroo. Kun muutin suomeen kysyin että miten mä voin saada suomalainen ajokortti, vastaus oli tyyliin, tässä on lappu, tarvitaan kahden ihmisten allekirjoitus että olet ajanut autoa täällä vähintään kolme kuukautta. Vein lapun takaisin ja piti luovuta mun etelä-afrikan ajokortti poliisille ja sain suomalainen ajokortti tilalle. Nykyään tilanne on erilainen, vaaditaan tietty tuntimäärä autokoulu yms.

ps englanti on mun äidinkieli


Quality

Kiitos, ncatbs, mielenkiintoisesta kuvauksesta. Rikkautta saada tänne kokemuksia myös Suomen ulkopuolelta.
And, you are really welcome to write in your mother language. I'm sure majority on this website will understand English as well.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

skula

Oma ajokortti-oppi suoritettiin veljeni tiukassa valvonnassa.. Parasta oppia mitä voi saada..

Autona toimi 1.8GLX Galant vm.88.

Autoon oli tuunattu 2.0GLSi lookki, "etuspoilerilla" ja pölykapseleilla  ;D

Auto oli ihan mieletön ajaa, siis hyvä, ohjauksen tehostus tietysti oli näin jälkeenpäin jotain järkyttävän kevyttä ja tunnotonta, mutta tuohon (1993) aikaan jotain "uutta" :)

Autossa oli yksi ärsyttävä ominaisuus/vika. Kengurupensa. Hirveä loikkari kun sille päälle sattui..

Kuvakkeena auto.. Tosin kuvassa GLSi jollaiseksi tuo broidin autokin oli tuunattu.



Vieläkin toi auto näyttää hienolta... <nostalgiaa>

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy