Ajatko ylinopeutta?

Aloittaja Quality, 14.09.12 - klo:08:02

« edellinen - seuraava »

Ajan ylinopeutta

enintään 5 km/h
23 (14.4%)
enintään 10 km/h
53 (33.1%)
enintään 15 km/h
26 (16.3%)
enintään 20 km/h
25 (15.6%)
yli 20 km/h
7 (4.4%)
enintään 10 % yli sallitun
16 (10%)
enintään 15 % yli sallitun
13 (8.1%)
vain satunnaisesti
32 (20%)
vain pakkotilanteessa
8 (5%)
en aja ylinopeutta
9 (5.6%)
otan huomioon mittarivirheen
85 (53.1%)
hiljennän kameratolppien kohdalla
65 (40.6%)
ajan mieluummin ali- kuin ylinopeutta
5 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 160

Quality

Aamun uutinen kertoo, että vain 4 % autoilijoista noudattaa nopeusrajoituksia. Miten mahtaa olla VAGarenalaisten?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Janneh

Massan mukana mennään... Pääosin semmoista +10km/h ohitellen niitä 4% jotka ajavat rajoitusten mukaisesti tai hiljempaa aiheuttaen jonoja ja ohituksia. Satunnaisesti voi olla hiukan reilumpi vauhti. Ei silti mitään normaalista liikenteestä poikkeavaa

Korvaton

Tulee ajettua sen +10kmh mittarin mukaan. Ohitella tolla pikkukippanalla ei oikein voi niin se estää mukavasti isommat kaahailut.

Setä

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 14.09.12 - klo:08:19
Massan mukana mennään... Pääosin semmoista +10km/h ohitellen niitä 4% jotka ajavat rajoitusten mukaisesti tai hiljempaa aiheuttaen jonoja ja ohituksia. Satunnaisesti voi olla hiukan reilumpi vauhti. Ei silti mitään normaalista liikenteestä poikkeavaa

Eihän ne nopeusrajoitusten mukaan ajelevat aiheuta jonoja vaan kaltaisesi ylinopeutta ajavat kuskit. ;)

Miten niin?

Sinullehan ne perävalot tulevat vastaan kun ajelet ylinopeutta. Jos huristelisit nopeusrajoitusten mukaan, niin välimatka edellä nopeusrajoitusten mukaan ajavaan pysyisi vakiona. :o

Eri asia ovat ne, jotka jostain syystä köröttelevät alle nopeusrajoitusten (sanaa alinopeus ei pitäisi käyttää, sillä sellaista nopeutta ei ole) ja hiljempaa ajamiseen saattaa löytyä hyvä syy.

Nuorempana ajelin reippaitakin ylinopeuksia suomen teillä, onneksi ilman ainuttakaan ylinopeussakkoa, nyt mennään joustavasti nopeustajoitusten mukaan auton mittarivirhe huomioiden.

Mikko

Kaupunkialueella ajelen aina rajoitusten mukaan, en alle enkä yli. Tällöin mittarissa on suurin sallittu nopeus +5 km/h (noin), tuon verran on mittarissa virhettä kuudessa kympissä. Maantiellä (100/120 rajoitus) tulee yleensä ajettua vakkarilla +10km/h mittarinopeutta, jolloin ei jää jalkoihin.

Hyvin kyllä uskoo tuon uutisen kun katselee menoa teillä. Moni ajelee ihan mitä sattuu nopeutta, enkä nyt tarkoita pelkästään jatkuvaa kaahaamista. Välillä mennään reilua ylinopeutta ja välillä reilusti alle rajoituksen, rajoitukset tuntuu olevan vaan joku suositus ja nopeus valitaan sen mukaan miltä nyt sattuu tuossa kohdassa tuntumaan. Omalla työmatkalla on kohta, jossa on koulun takia klo 7:30-16:30 alennettu 40 km/h rajoitus ja tuossa varsinkin olisi sakkorysän paikka. Todella harva alentaa nopeuttaan. Alinopeuskuskeilla (50-55 km/h @ 60 rajoitus) on varsinkin tapana painella samalla nopeudella tuo kohta. Erityisen tuomittavaa sen takia, että tuossa risteilee noita pieniä koululaisia.

Miksi sitä nopeutta on niin vaikea muuttaa rajoitusten mukaan? Tämä on jotenkin vielä vaikeampi ymmärtää kuin se, että painetaan jatkuvasti "tasaisesti" yli- tai alinopeutta.

mabe

Itse pyrin ajamaan muilla rajoitusalueilla vakkarilla tasan rajoituksen gepsiin, paitsi 80 perusrajoituksen osalta.

Tämä siksi, ettei vituta ihan niin paljoa katella takana tulevaa hönösakkia. Tällöin gepsiin 84 ja vähän näin annan joustoa peliin.

Tuntuu silti olevan karvalakki tien tukkona about aina 80 ja alle, sitten satasen alueella tuleekin ne samat vakionopeussankarit perä edellä vastaan. Harkinnan mukaan näistä sitten joko ohi tai pari napsua alas vakkaria.

Taajama-alueet näyttää omaankin silmään olevan jotain kummallisia kaahailupaikkoja. Jos ajaa rajoituksen mukaan, niin autoa pukkaa ohi vasemmalta ja oikealta, joskus bussikaistojakin käyttäen että ehtii jotenkin siihen eteen seisomaan seuraaviin valoihin. Ja annappas olla jos on 30 rajoitus ja mittarissa lukee jotain alle 50.. sitten työnnetään ja perseillään takana vielä kahta kauheammin.

Taskukeke

Itse ajelen aika säännöllisesti sen +10 km/h mittarin(analogisen) mukaan, joka huijaa varmaan sen 5-6 km/h tietenkin nopeudesta riippuen.
En vaan näe yhtään syytä esimerkiksi kehäteillä ajella 80 km/h silloin kun liikenne on vähäistä. Suora tie ja kaksi-kolme kaistaa käytössä niin ei se 90 ole minusta mikään tappovauhti. Ruuhka-aikoina tietenkin muu liikenne huomioiden, jolloin ei ole mitään järkeä ajaa 90-100 km/h jos muut ajavat 80.

Josta päästäänkin kysymykseen eli mikä on vikana jos 96% ihmisistä ei noudata nopeusrajoituksia? Eiköhän se meidän kansalaisten vika ole. ;)

Skula

Vastaus: satunnaisesti ja hiljennän vauhtia tolppien kohdalla mikäli silloin näyttää olevan liikaa nopeutta.

Kaikki kuitenkin riippuu:
-vuorokaudenajasta, suurin osa ylinopeuksista tapahtuu 22-06 välisenä aikana
-alueesta/sijainnista, keskustoissa tai teillä joissa on runsaasti suojateitä tulee spedeiltyä nopeuden kanssa varmasti harvemmin
-mahdollisesta kiireestä, jos olen arvioinut lähtöni päin persettä, tai olen minusta riippumattomistakin syistä myöhässä, saattaa olla että haluan olla myöhästymättä enempää
-vuodenajasta, talvisin harvemmin, vaikka nelikko olisikin
-autosta, tehokkaammalla ja hyvällä autolla tuo tapahtuu herkemmin
-mielentilasta, hirveessä ärsytyksen tilassa mahdollinen ylinopeus on todennäköisempää
-kanssa-autoilijoista, jos edessä matelee sallittua nopeutta selvästi hitaammin ajava, ylinopeutta tulee helposti ohituksen muodossa, varsinkin jos mielentila sillä hetkellä edistää ohitusta

Eiköhän ne olleet tuossa  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Qrmu

De facto nopeusrajoituksethan ovat tuo nopeusrajoitus + 10km/h. Tämänkin kyselyn tuloksista se näkyy jo hyvin.

Itsekin olen ajanut poliisin tutkaan nopeusrajoitus + 8 km/h varmaan kymmeniä kertoja. Koskaan ei ole poliisit pysäyttäneet tuon takia, vaan ainoat kaksi kertaa kun poliisi on pysäyttänyt on ollut puhallusratsia jossa kaikki pysäytetään.

Oikeastaan tämän takia nuo nopeusvalvontakamerat ärsyttävät. Niissä kun on ihan eri säännöt kuin poliisilla tai mikä yleinen käsitys nopeusrajoituksista on.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

iluvilu

Itäsuomen tyhjät ja tappavan tutut tiet, ei tulisi mieleenkään jyrätä nopeusrajoituksen mukaan, etenkään iltaisin tai öisin. Saa istua autossa joka tapauksessa riittävästi. 90-luvun alusta > 1 Mkm, pari sakkoa eli sakkoriski olematon. En kaahaile eli harvoin nopeus yli suuremman rikesakkorajan ja kun liikennettä enemmän niin kiltisti jonossa  ::)
Audi A6 Avant TDI 150 kW quattro S-tronic business

Janneh

Lainaus käyttäjältä: Setä - 14.09.12 - klo:09:17
Eihän ne nopeusrajoitusten mukaan ajelevat aiheuta jonoja vaan kaltaisesi ylinopeutta ajavat kuskit. ;)

Miten niin?

Sinullehan ne perävalot tulevat vastaan kun ajelet ylinopeutta. Jos huristelisit nopeusrajoitusten mukaan, niin välimatka edellä nopeusrajoitusten mukaan ajavaan pysyisi vakiona. :o

Eri asia ovat ne, jotka jostain syystä köröttelevät alle nopeusrajoitusten (sanaa alinopeus ei pitäisi käyttää, sillä sellaista nopeutta ei ole) ja hiljempaa ajamiseen saattaa löytyä hyvä syy.


Mä kyllä yleensä meen heti ohi kun perävalot on tarpeeksi likellä edessä  ;)

Ghzeit

No esimerkkinä tämän aamun työmatka, kuvaa ajotapaa aikans hyvin koska noita tulee tehtyä lähes päivittäin tai sitten ajomatka on jotain min 300km luokkaa.

Taajamassa ei perseillä, ei ainakaan tehovalvontaviikolla. 50km/h (+5 maksimissaan) kunnes vitostien ramppi vastassa
Nopea kiihdytys siihen 97-105km/h, aamuisin ennen viittä ole paljoa muuta liikennettä niin joskus körötellään lähempänä 90km/h ja vakkari päälle.
80 lätkällä pudotetaan 82-84km/h taas mennään vakkarilla.
Jos välissä tulee satasen rajoituksia niin matkasta ja mielentilasta riippuen kiihdytän taas sinne about 105km/h. Esim Paukarlahti - Kotalahti väli on n. 6km satasta (tai muutamia Ysitien pätkiä). Aamulla aina se 87-90km/h, en saavuta mitään ajamalla 100km/h kuutta kilometriä, iltapäivällä ajetaan lätkän mukaan ettei perässä roikuta.

Joskus "Just for the fun of it"-fiilareissa ajetaan lujempaa, max 120km/h hetkellisissä kiihdytyksissä (kun jollekulle näytetään miten RS syö sitä öljyä) saattaa olla 140km/hkin mittarissa. Kortti on lähtenyt kerran, 3 sakkoa. 10 ja 11km/h tolppaylitykset ja 34km/h törkeä ylinopeus, sakkosumma opettaa jamaan sievästi :D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Setä

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 14.09.12 - klo:10:37
Mä kyllä yleensä meen heti ohi kun perävalot on tarpeeksi likellä edessä  ;)

Sinä toimit silloin esimerkillisesti.  ;D

Tyhmäähän on jäädä toisen puskuriin roikkumaan, kun ei uskalla/kykene ohittamaan ja hetken kulttua siinä on sitten jono sen nopeusrajoitusten mukaan ajavan perässä.

Sitten mennään tappituntumalla ja kaikkia hatuttaa.

Nämä Helsingin kehät on nykyisin varsinaisia kilparatoja, jos huristelet ruuhka-ajan ulkopuolella nopeusrajoituksen mukaan, niin ohi mennään oikealta ja vasemmalta. :-\

Lisää tolppia kehille niin sakkotulot moninkertaistuu!

Ei tarvis maksaa niin paljon tuloveroja. ;D

dosetti

Oikeastaan aina kun ohitan. Normaalinopeus on yleensä suurin sallittu + 2-4km/h (todellista nopeutta).

RoccoScientist

Vakkarin näytön mukaan tulee ajeltua rajoitus +3-+7 km/h siten että todellinen nopeus on sallittu +0-+2 km/h. Jos on olevinaan kiire, niin todellinen nopeus saattaa olla sallittu+3 km/h, vaikka siitä ei mitään käytännön hyötyä olekaan. Ohitukset sitten erikseen ja tapauskohtaisesti.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

XUE

vain satunnaisesti.

Joskus "nuorempana" tuli ajettua aina ylinopeutta.
Muutaman sakon ja kerran kortin menetyksen, sekä "iän tuoman kokemuksen myötä" olen todennut
että ylinopeuden ajaminen on lähes turhaa puuhaa  :o

Taajamissa, kaupungeissa ja täällä kehäI/kehäIII sisällä ylinopeudella voita mitään.
Maantiellä se +6-8kh/h saattaa jopa hieman hyödyttää mutta luultavasti ei paljoa sekään.

Ok,toki joskus on "pakko" ajaa nopeasti kun on myöhässä tms mutta ei sitä kannattana jatkuvasti tehdä.

Itseasiassa täällä Helsingissä v#uttaa kun porukka ei kunnioita taajamissa 30 tai 40km/h rajoituksia!
Oikeasti esim. asuinalueilla liikkuu lapsia tms ja silloin se 40 voi olla liikaa vauhtia.

VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Quality

Tähänastinen jakauma vaikuttaisi olevan hyvinkin odotettu ja linjassa uutisen kanssa. Oletus toki on, että "autoharrastajat" ajavat keskimäärin muita enemmän ylinopeutta, mutta ei kai siitä ole mitään näyttöä?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

RTWteam

Maantiellä tulee ajettua +5km/h kovempaa kuin rajoitus. Mikähän tuossakin on että noin täytyy tehdä?  ??? Ei ymmärtää voi mutta silti teen niin.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 14.09.12 - klo:15:53
Maantiellä tulee ajettua +5km/h kovempaa kuin rajoitus. Mikähän tuossakin on että noin täytyy tehdä?  ??? Ei ymmärtää voi mutta silti teen niin.
Sama. Taajamassa pyrin ajamaan tasan rajoituksen mukaisesti, maantiellä aina +5. Mitään hyötyä tuostakaan ylinopeudesta ei tosiaan ole mutta jostain syystä näin tulee kuitenkin tehtyä.

Filixon

Autoni nopeusmittari näyttää maantiellä 7â€"8 kilometriä liikaa nopeutta. Minulla ei ole navigaattoria käytössäni, joten pyrin ottamaan tuon mittarivirheen huomioon ajaessani suurinta sallittua nopeutta.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Zaasa

#20
Ajan maltillisesti.En selittele ajavani 3-10km/h ylinopeuksia, tilanteen mukaan mennään.Joskus vähän enemmän toisinaan vähemmän.

Ainuttakaan sakkoa en ole saanut,Ajokortti on ollut kauemmin mitä on monella kirjoittajalla ikää :)

JeanC

Kaikkialla muualla paitsi taajamassa. No okei, joskus taajamassakin  ;D

Ktk

Sama juttu, taajamassa vähemmän. Muualla aina vähintään tyhjät pois mikäli olosuhteet sallivat.

Pertsa

^Rikesakon rajoilla (mittarivirhe huomioonottaen) muualla paitsi taajamissa ja <80 rajoitusalueilla ::)

savolaiskollega

Koetan AINA ajaa ylinopeutta kun se vain suinkin on mahdollista.... ;D  joskus olosuhteiden pakosta voi hetkellisesti joutua ajamaan sallittua nopeutta.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 14.09.12 - klo:15:53
Maantiellä tulee ajettua +5km/h kovempaa kuin rajoitus. Mikähän tuossakin on että noin täytyy tehdä?  ??? Ei ymmärtää voi mutta silti teen niin.

Kai se liittyy jotenkin ihmismieleen. Jaksaa paremmin tehdä matkaa, vaikka oikea käytännön hyöty on lähes nolla. Jos ajaisi max. suurinta sallittua nopeutta niin sama matka voi tuntua todella pitkältä ja puuduttavalta. Muutama km/h lisää nopeutta ja asenne matkan tekemiseen muuttuu.

Paha71

Nopeusrajoituksen ollessa 60 km/h tai enemmän, ajan noin +10 km/h mittarinopeutta. Aivan tässä kotikulmilla on ala-asteen koulu ja päiväkoti; täällä päin liikkuessani ajan mieluummin jopa hiljempaa kuin sallitut 40 km/h.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 14.09.12 - klo:17:32
...Aivan tässä kotikulmilla on ala-asteen koulu ja päiväkoti; täällä päin liikkuessani ajan mieluummin jopa hiljempaa kuin sallitut 40 km/h.
+1

BLMC

Taajamassa noin 2-4km/h yli ilmoitetun,
80-alueella 92 vakkari päällä, 120-alueella 134 vakionop.säädin päällä.

vkjoki

Tällä hetkellä tässä VAGarenan kyselyssä 3 vastaajaa 75:sta on ruksannut "en aja ylinopeutta", mikä tekee 4,0 % vastaajista. Siis täsmälleen sama osuus kuin Liikenneturvan tutkimuksessa (4 %)!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy