Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Epes

#1
Myös hiukkassuodattimen poltto kytkee jäähdyttäjän puhaltimet. Jos pysäköit auton niin että poltto on jäänyt kesken, jäävät puhaltimet päälle vaikka moottori ei olisi edes kovin lämmin. Tällaisessa tilanteessa kannattaa ajaa seuraavan startin yhteydessä reiluilla kierroksilla 20-30 km maantielenkki, että saa hiukkassuodattimen tyhjennettyä.
#2
Itse peruisin kaupan jos odottaisin ”vanhan tekniikan” hybridejä vieläkin. Uutta isoakkuista sukupolvea on jo esitelty mm. Kodiaq ja Passat joilla huidellaan sähköllä liki 100km. Ei kestä kauaa kun uusi tekniikka leviää näihin halvempiin malleihin jonka jälkeen nämä pikkuakkuiset eivät kelpaa mihinkään muutoin kuin pilahintaan.
Tämä on minun veikkaus.
#3
Meidän perheessä oli ennen koronaa ajossa kaksi 2.0 TDI DSG:tä, A6 ja Passat. Molemmat vuosimallia 2017. Huollon hinnoista sen verran että 60tkm iso huolto DSG-öljynvaihtoineen maksoi Passattiin 750, ja Audiin 1150,. Huoltoliike oli molemmissa sama merkkiliike ja ajankohta liki sama.
#4
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Kodiaq 2024 PHEV
29.06.23 - klo:16:16
Lainaus käyttäjältä: akk - 29.06.23 - klo:05:39
Onhan tämä voimalinja aika mopo teholtaan  (150 hv) ja väännöltään ilman sähkömoottoria, joten oletan että bmw:ssä löytyy potkua enemmän pelkällä polttiksella.
Väitän että häviät aika paljon ajomukavuudessa (tehot, melu) jos et lataile. Käsittääkseni akku kärsii, jos sitä ei latailla, mutta sehän on liisari...

Eikä se sähkömoottorin kanssakaan mikään tykki ole, 150kW yhteisteho eli 204hv. Tarraco eHybrid antaa 180kW eli 245hv. Akkukoko Kodiaqissa on kyllä ihan miehekäs.
#5
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Kodiaq 2024 PHEV
29.06.23 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: ai75 - 28.06.23 - klo:23:00
https://www.motor1.com/news/673691/2024-skoda-kodiaq-specifications/

onko kukaan onnistunut pongaamaan jostakin tuon PHEV-mallin CO2-päästöjä? Kysyin tänään viimeksi maahantuojalta. Eivät muka tienneet.

Kohta pitäisi laittaa uusi työsuhdeauto tilaukseen ja CO2-raja on 70 g/km.
Meinaan sitä, että venytänkö tämän uuden Kodiaqin takia tilausta loppuvuoteen ja ajelen liisarifirman vuokra Karoqilla sinne asti.

Nelarinahan tuota uutta plugari Kodiaqia ei tulla näkemään ainakaan ihan heti, eli edellisten Kodiaqieni nelivedosta joudun jatkossa luopumaan, jos Kodiaqiin päädyn.

Bemarin plugareissa olis aito neliveto kaikissa ja päästöt menis reilusti alle tuon firman rajan, mutta verotusarvo sylettää hiukan itteeni. Ei huvittais maksaa enempäänsä veroja kuin on tarvis.
Bimmereitä tosin sais vaikka heti ajoon, niitä kun näyttää olevan "ruuhkaksi" asti myynnissä 😁

ps. ja tavoitteena on että kertaakaan ei uutta PHEV-kampetta tulla töpselin nokkaan laittamaan, oli merkki mikä tahansa. Sillä se maailma pelastuu...vihreille vaan terveisiä 🤣

Seat Tarraco eHybrin CO2 on 42g/km joten lienee samoissa arvoissa tai jopa pienempi.
#6
ID.4 / Vs: ID.4
02.04.23 - klo:15:33
Lainaus käyttäjältä: msa9 - 02.04.23 - klo:11:27
Pitääkö nuo nastat ID:ssä häiritsevää ääntä kun ajelee asfaltilla, vai onko ne ihan siedettävät?

Tässä vielä arvon että hankiako kitkat vai nastat, jos vaikka sattuisi saamaan edullisesti kevätkaudella vielä ostettua. Muuten varmaan ajan nuo surkeat kitkat kesän aikana loppuun ja säästän näin kesärenkaita, ja ostan sitten syksyllä uudet talvirenkaat.

Kyllä ne kuuluvat melko selvästi. Ehkä pahin rapina katoaa, kun renkaat saavat hiukan kilometrejä.
#7
ID.4 / Vs: ID.4
01.04.23 - klo:11:34
Kuukauden verran olen nyt ajellut ID.4 GTX:llä. Ei mitään ongelmia tähän asti mutta eilen pelästytti kunnolla. Tultiin jonossa kuivalla asfaltilla n. 40km/h erittäin loivaa alamäkeä liikennevaloille. Reilu 100m ennen valoja alkoi varjoinen osuus ja siinä jarrua painaessa totesin heti, että eihän tämä pysähdy. Varjopaikka oli ihan peilijäässä. ABS:t hakkasivat mutta vauhti ei hidastunut. Onneksi viereinen kaista oli tyhjä ja sain auton käännettyä sinne. Sielläkin mentiin ABS:t rytisten eteenpäin ohi aikaisemmalla kaistalla edelläni ajaneen auton. Hemmetti sentään. Onhan näistä ID eri versioiden jääjarrutuksista ollut puhetta mutta nyt tuli omakohtaisesti koettua. Renkaina Contin IC3 nastat.
#8
Lainaus käyttäjältä: Peetu83 - 09.03.23 - klo:12:19
Auto valmistunut 2.3 ja on edelleenkin travemunden satamassa. Taitaa olla hiukan ruuhkaa saksan päässä

Joskus kuljetusaikataulut osuvat kohdilleen ja joskus ei.
Meillä meni 3vkon ajasta valmistumisesta luovutukseen 1,5 viikkoa Mäkisellä Vantaalla.
#9
Lainaus käyttäjältä: Peetu83 - 02.03.23 - klo:17:23
Tänään vaihtu tilaksi toimituksessa. Osaako joku heittää arvioo kuinka kauan kestää tulla suomeen/myyjälle?

Minun tuli tuosta tilasta kolmessa viikossa myyjälle. Sanoisin että se on lähellä minimiä?
#10
Lainaus käyttäjältä: twin - 02.03.23 - klo:15:09
Tänään se kauan odotettu päivä sitten koitti  ;D
Nätti MY2023 GTX sieltä tuli ja vielä oli kaikki varusteetkin paikallaan, mistä oli sovittu silloin toukokuussa 2021. K-Auto Tampere kyllä omalta osaltaan hoiti hienosti asiansa, päivityksiä sai auton tilanteesta niin pyydettäessä kuin 'faxina Jäätteenmäelle' ;)

Onnea vaan!
Viikon verran on jo ajettu samanmoisella 10/2021 tilatulla. On se vaan aika mukava peli. Luojan kiitos siniset sisäverhoilun osat on vaihdettu mustiin -23 malleissa.
#11
Lainaus käyttäjältä: PassatGte2016 - 22.02.23 - klo:16:31
Jälleenmyyjä ilmoitti, että auto on pysähtynyt Saksan satamaan odottamaan Suomen ahtaajien lakon loppumista ja näin ollen se ei ehdi luovutukseen ensi viikolla vaikka lakko loppuisi tänään.

Meidän ID.4 valmistui 1.2. tuli Suomeen 10.2. ja luovutus on tulossa tämän viikon lopulla.
#12
Lainaus käyttäjältä: Epes - 26.01.23 - klo:14:39
Tänään on muuttunut tila: ”Tuotannossa”

Etenee, nyt K-Autossa tuotantopäivä 30.1.2023 sekä alustanumero.
#13
Lainaus käyttäjältä: Epes - 13.01.23 - klo:18:01
Viimeisen kuukauden ajan on tila ”tuotantoviikko vahvistettu” pysynyt viikossa 3 eli ensi viikossa.

Tänään on muuttunut tila: ”Tuotannossa”
#14
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.01.23 - klo:07:25
Ok, kiitos tiedosta. 52 ja 01 viikot tehdas oli kiinni, käytännössä tuo siis tulee viikon perässä. Josko oma sitten olisi ensi viikon tuotantoa :)

Tai sitten appi ei ole ihan reaaliajassa?
#15
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.01.23 - klo:17:42
Onko kenelläkään tullut muutoksia tilanteeseen? Itsellä siis tämä viikko arvioituna, ei muutoksia oma.k-auto.fi eikä myöskään myvolkswagen.de.

Viimeisen kuukauden ajan on tila ”tuotantoviikko vahvistettu” pysynyt viikossa 3 eli ensi viikossa.
#16
BMW R1200 GS Adventure -15. Aika vähän tulee ajeltua vuosittain mutta muutama tuhat km sentään per kesä.
Harrastepyörinä Jawa 350 -56 sekä KMZ (Dnepr) M-72 750cm3 -55 mr-rek. (made in Kiova, Ukraina)
#17
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.12.22 - klo:13:29
Mä ymmärrän niiden kohdalla, jotka tekevät tiliä esimerkiksi kilometrikorvauksella ja voivat ladata veloituksetta esimerkiksi työnantajan piikkiin sähköt ilman veroseuraamuksia 2025 vuoden loppuun saakka. Tuollaisella 45tkm suorituksella ensi vuonna kilometrikovaus on 0,53,/km tuollaisen 40k, cupran bornin kuolettaa kahdessa vuodessa ja jää vielä voitolle (45tkmx0,53,=23,850,).

Lainaan Jungeria:
"Mikael Jungner"
Jos ajaa työajoa 100 km/h sähköautolla, on kilometrikorvaus 46 euroa ja polttoaineen hinta 2 euroa, joten tienestit 44 euroa/h.

Se on kuukaudessa 7095 euroa. Vuodessa 85 140 euroa. Verovapaasti. Minkä jälkeen sen sähköauton voi myydä kalliimmalla kuin sen itse osti.

Aikamoista.

Jungner ei ollutkaan tunnettu matemaattisista taidoistaan😀.
#18
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
20.12.22 - klo:16:52
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 20.12.22 - klo:11:55
Oletko kokeillut poistaa connectia puhelimesta kokonaan ja tehdä puhtaalta pöydältä uudelleenasennusta? Tuo auttoi joillakin tänä syksynä.

Nyt poistin mutta en pysty kirjautumaan uudelleen asennettuun appiin. ”Jotain meni vikaan, kokeile myöhemmin uudelleen”.
#19
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
19.12.22 - klo:21:58
Viikon verran on ollut taas Tarracon Seat Connectin kanssa ongelmia. Kännykkäsovellukseen pääsee sisään ja autossa pystyy ajastamaan mutta sovelluksen ja auton väli on ihan pimeänä. Sovelluksessa on siis viikon vanha tilanne näkyvillä ja kaikki yritykset päättyvät yhteysvirheeseen kunnes akun säästämiseksi pyydettiin käynnistämään bensamoottori. Ajelin bensalla 20km ja valittaa vieläkin että yritykset ovat täynnä ja täytyisi ajaa.
Kännykkä on sammutettu, sovelluksesta on kirjauduttu ulos, sovellusta on refreshattu ylhäältä vetämällä. Ilmoittaa että tiedot ovat ajan tasalla mutta eivät ole.…… mitä seuraavaksi kannattaa yrittää?
#20
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.12.22 - klo:20:15
Tästä apua tai painetta odotukseen: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-id-4-gtx-bestallda-lagerbilar-2061-16556665

Fiksu päivitys, siniset pois sisältä ja ulkona muoviosat kiiltäväksi, peilikotelot mustaksi ja etenkin nuo kylkien GTX-tekstit sopivat aika hienosti.

+ takapuskurin alaosan ”maasturimuovi” vaalean harmaasta mustaksi.
#21
Lainaus käyttäjältä: Epes - 08.12.22 - klo:10:04
Lähenee yhä vaan, tänään 2023W04 -> 2023W03 mutta tila on yhä vahvistamaton.

……. ja nyt tuli päivitys ”2023W03 tuotantoviikko vahvistettu”🍺
#22
Lainaus käyttäjältä: Epes - 05.12.22 - klo:22:46
Ilmeisesti purkavat 2021 tilauksia.
Samaa joululahjaa odotellaan mutta ……. voi mennä saman tien GTX myyntiin. Ollaan tultu nykyisellä kombolla sen verran hyvin toimeen perheessä. Saapi nähdä mitä rouvan kanssa päätetään kunhan auto saadaan.

Lähenee yhä vaan, tänään 2023W04 -> 2023W03 mutta tila on yhä vahvistamaton.
#23
Lainaus käyttäjältä: WannaBe - 05.12.22 - klo:22:06
Voisikohan olla, että Volkkarin tehtaalla on tehty järjestelyä (mahdollisesti jonkun puutekomponentin tilanteen parannuttua). Tähän keskusteluun osallistuneiden muutaman kaverin otannan perusteella vuoden 2021 tilaukset ovat aikaistuneet ja vuoden 2022 tilauksissa on tullut viivettä.

Ainakin näihn haluaisin uskoa, koska tähän mennessä melkein 15kk odoteltu ja ennuste on 2023W04. Jos vaikka joululahjaksi saisi vahvistetun tuotantoviikon.


Mitään tarkempaa tietoa VW ei ole tainnut puutteista kertoa. Reipas kuukausi sitten juttelin automyyjän kanssa ja hänen mukaansa 128kW versioita olisi toimitettu syksyn aikana, mutta ainakaan hänen myymiä 150kW (tai GTX) autoja ei ole tullut. Tiedä sitten mitä muuta puutetta siellä on...

Ilmeisesti purkavat 2021 tilauksia.
Samaa joululahjaa odotellaan mutta ……. voi mennä saman tien GTX myyntiin. Ollaan tultu nykyisellä kombolla sen verran hyvin toimeen perheessä. Saapi nähdä mitä rouvan kanssa päätetään kunhan auto saadaan.
#24
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.12.22 - klo:19:24
Ilmeisesti nyt sitten jokin epävarma / vaikean saatavuuden komponentti on paremmin saatavilla ja tuotanto vetää tämän pitkän hännän kanssa.

Sitten kun vielä tietäisi mitä sieltä on tulossa, tulee ns. facelift jne. Sisustan värikoodi UG viittaa musta/punaiseen sisustaan mikä löytyy myös Golf VIII Clubsportista kun tänään tein vähän salapoliisityötä. :D

Tämmöisen löysin:

The 2023 VW ID.4 GTX is further distinguished from the regular model than the launch version in 2021.
Styling has also changed a little in the new ID.4 GTX. The ID.4’s performance variant now sports dash panel and door trim in black instead of blue. On the outside, the roof frame strip, mirrors, C-pillar, and diffuser now have a glossy black finish. New black alloy wheels and black GTX logo on the front doors also help the ID.4 GTX set itself further apart from the ID.4.
#25
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.12.22 - klo:18:27
Tuota en kyllä tiedä, myvolkswagenissa taisi olla paikka tilausnumerolle / komissionumerolle kun Saksan sivuilta kaivelin yksityiskohtia.

Oma 10/2021 vahvistui tänään tuotantoon viikolla 2. 🍾

Minulla on myös 10/2021 tilatun GTX:n arvio tullut lähemmäs vauhdilla. 10 viikkoa lähti hetkessä pois ja nyt ollaan 2023W04, tosin tuo on vieläkin vahvistamaton.
#26
Meillä eHybrid Tarracolla on ajettu 28tkm eikä muuta vikaa ole ilmaantunut, kuin temppuileva latausluukku. Sitä on kahteen kertaan korjattu ja kolmas korjaus tulee 30tkm huollossa. Jos sen sattuu saamaan jäämään kiinni, niin sen aukaisu ei välttämättä onnistu. Olenkin ajellut luukku raollaan viimeiset viikot. -1C riittää jumittamaan luukun kiinni ja pari tuntia firman lämpimässä hallissa riittää sen sulamiseen.
Auto on minusta ihan ok peli, kokoisekseen erittäin ketterä ja koko ajan kulutus on ollut 3,5 litraa bensaa ja noin 11kW sähköä satasella. Varsinkin FR:n säädettävä alusta on hieno. Tarraco eHybrid on taas ilmestynyt konfiguraattoriin mutta hinta alkaen on pompsahtanut jo 50000,:n lukemiin.
#27
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 23.11.22 - klo:13:26
Nyt on muutaman päivän sisällä kaksi kertaa jäätynyt latausluukku tai sen lukitustappi kiinni-asentoon. Molemmilla kerroilla aukesi normaalisti kun oli lämmennyt jonkin aikaa tallissa. Molemmilla kerroilla suihkuttelin vähän ohutta öljyä kohteeseen, ainakaan eka suihkutus ei vielä auttanut. Onko tuossa tappisysteemissä joku tiivistekumi tai vastaava viritelmä jonka sisälle jäätyvä vesi kertyy vai mistä on kyse?

Ihan sama homma Tarracon kanssa. -2C oli liikaa eikä luukku enää auennut kuin parin tunnin lämpimässä hallissa olon jälkeen. Luukku ei myöskään helposti jää kiinni -asentoon pakkasella eli parasta vaan ajella luukku raollaan. Huoltoaika on lähellä joten saavat tass vaihtaa solenoidin kuten vaihtoivat myös vuosi sitten samojen ongelmien jälkeen.
#28
Lainaus käyttäjältä: rapehaa - 21.11.22 - klo:16:38
Tuo nastarengas on menestynyt testeissä hyvin ja sanotaan varsin hiljaiseksi - onko ajokokemusta Passatin alla? Nyt alla Hakkapeliitta 8 ja ulvontaa on riittävästi - toki aika kuluneetkin ovat...

Tuollaiset ovat Volvo S80:ssä olleet alla pari viikkoa. Muuta en osaa vielä lyhyellä kokemuksella sanoa kuin että on hiljaisin nastarengas millä olen koskaan ajanut. Lisäksi kuivalla kelillä kulkee kuin juna. Ei mitään moittimista tähän asti. Uskaltaa ostaa!
#29
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
20.11.22 - klo:17:38
Lainaus käyttäjältä: Epes - 20.11.22 - klo:13:56
Tänään aamulla on julkaistu iOS 1.9.2 joka toimii!

…..no joo, toimii ja toimii. Ihan kuten ennenkin eli joskus saa komennon läpi ja toisinaan sitten taas ei. Mitään luottoa tämän connectin toimintaan ei todellakaan ole. Esim. auton lukitus ei ole onnistunut sovelluksella koskaan.
#30
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
20.11.22 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: uma - 20.11.22 - klo:10:50
Samoin 1.9.0 iOS toimii

Tänään aamulla on julkaistu iOS 1.9.2 joka toimii!
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy