Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - panu

#1
Käyttöönotto 12.9.2007, vm. 2008
Ml. n. 359 000 km
Hp. 3000 e, mutta omia näkemyksiä sopivasta hinnasta voi esittää.
Sijainti: Koillis-Helsinki
p. 044-5376608, myös WA/YV tavoittaa

Toimiva neliveto talven liukkaille. Luotettava matka-auto, jolla pitkätkin siirtymät taittuu vakaasti, mukavasti ja huolettomasti. Näkemisestä pimeillä korpitaipaleilla huolehtii xenon-ajovalot, joissa hyvät lähivalot sekä kilven alle upotettu LED-kaukovalo, joka tuo sopivasti kantamaa. Xenoneissa hiljattain uusitut laadukkaat Osram Night Breaker Laser -polttimot.
Ollut viimeiset 1,5 v kakkosautona vähällä ajolla uudemman tultua, joten joutaa enemmän tarvitsevalle, koska autot tykkää että niillä ajetaan.

Tuotu Ruotsista Suomeen 2009 ja ollut minulla 2/2014 lähtien, jolloin ajettu n. 147 tkm.
Katsastettu 22.8.2023, seuraava 12.9.2024 mennessä.

Moottori BMP eli 2-litrainen 8-venttiilinen ja Boschin valmistamilla pumppusuuttimilla varustettu. Kehitetty koetellun ja kehutun 1,9-litraisen 96 kW moottorin pohjalta.
Alkuperäinen hiukkassuodatin toimii vielä normaalisti, mutta jossain vaiheessa täytyy tuhkamäärän takia jotain tehdä, esim. pesu.

Ylläpidetty pitkää ikää silmällä pitäen ja huoltoväli vaihdettu longlifesta kiinteäksi. Ikähän tätä jo painaa, joten pieni tee-se-itse -henki ei pahitteeksi ylläpitokulujen kurissa pitämiseksi.
Vuosien saatossa on vaihdettu kaikenlaista kuluvaa osaa, joten korjausvelkaa ei ole jäänyt. Tarkempi listaus ja dokumentointi tulee auton mukana.

Takaluukussa alkavaa ruostetta. Myös takakaarissa lievempää alkua. Takakaaret kertaalleen maalattu automaalaamossa minun aikana.
Ovet, jotka näissä tuppaa usein olemaan huonossa kunnossa, pääosin siistit. Näkyvimpänä pienehkö maalin lohkeilu kuskin kahvan juuressa.

Muuta:
- Laadukas alustasarja, madallus n. 30 mm. Eibach B12 Pro-Kit Bilsteinin iskareilla. Sopivassa suhteessa jäykkyyttä ja mukavuutta. Muutoskatsastettu.
- Pakoputkisto teetetty kokonaan uusiksi rosterista. Samalla vaihdettu OEM takahelma kahdella pakoputken aukolla ja ulostulot molemmille puolille.
- Tehdasasenteinen irroitettava vetokoukku 13-napaisella pistorasialla, joka huomattavasti parempi kuin vanhat 7-napaiset. 2000 kg:n vetomassa riittää hieman isommallekin kärrylle.
- Tehdasasenteinen Webasto kellokytkimellä. Koitettu minimoida automaattikäytön aiheuttamaa karstoittumista jatkamalla lämmitystä kellokytkimestä, jos ajoaika alle suositeltavan minimilämmitysajan.
- Takavaloissa ns. Skyline-koodaus. Eli jarruvalon himmennys parkiksi pois päältä. Takavalona vain ulompi LED-kehä. Tarvittaessa voidaan koodata takaisin vakioksi.
- Maskissa 4Motion-emblem oikealla alhaalla Audien ja uudempien Passatien tapaan. Asennukseen käytetty Bluemotionin maskimerkin jalkaa (OEM).
- Oviin asennettu Passat B8:n OEM LED-ovivalot.
- ABS-ohjainlaite tukee epäsuoraa rengaspainevalvontaa. Koodattu päälle, mutta nappi asentamatta, jonka vuoksi vaatii esim. VCDS:n kuittaamiseen paineiden tarkastuksen tai renkaiden vaihdon jälkeen. Voidaan koodata pois käytöstä tai asennusarja mukaan, jos haluaa asentaa (OEM) napin itse.

Alla hyvät Hankookin i*Pike RS2 -nastarenkaat VW Tiguanin 17 tuuman OEM-vanteilla.
Kesärenkaat Goodyear Passatin 16 tuuman OEM-vanteilla. Pintaa 3-4 mm, eli vähän aikaa ajelee vielä.

Vaihdossa en ota mitään pihaan seisomaan, koska tämäkin on ylimääräinen.

Nettiautosta kuvia ja jotain lisätietoja, mitä tähän ei huomannut erikseen listata.
https://www.nettiauto.com/14009328
#2
Lähipiiriin tuli hiljattain vm. 2012 Passat B7, jossa RNS 315 ja oheinen vikakoodi

Lainaa
    Address 37: Navigation (J794)       Labels:| 1K0-035-27x-37.clb
       Part No SW: 3C0 035 279 C    HW: 3C0 035 279 C
       Component: RNS315-EU   H34 0263
       Serial number: VWZAZ2L3841355
       Coding: 040004110400110000019002
       Shop #: WSC 00015 115 00000
       ASAM Dataset: EV_RNS315EUV2UDS A01004
       ROD: EV_RNS315EUV2UDS.rod
       VCID: 2313E5472B58A6B39A3-8076

       Data carrier:
       Subsystem 1 - Part No: 3AA 919 866
       Component: EUR_W_0031  0031

    1 Fault Found:
    1048642 - Internal Control Module Memory Check Sum Error
              B2000 42 [009] - General Memory Failure
              [ECU defect data memory failure]
              Confirmed - Tested Since Memory Clear
                 Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 4
                        Fault Frequency: 1
                        Mileage: 137101 km
                        Date: 2016.12.27
                        Time: 21:31:43

Kuten aikaleimasta näkyy, se on todella vanha eikä tietenkään poistunut nollaamalla. Muuten navi vaikuttaisi toimivan ihan normaalisti, mutta kotiosoitteen muuttaminen ei onnistunut. Aina se palasi edellisen omistajan (jolla auto ollut 2014 lähtien) osoitteeseen. Mitähän tuolle olisi tehtävissä?

Edellisen omistajan aikana ei edes karttaa päivitetty. Mietin kannattaako sitä ja firmistä alkaa päivittelemään, jos ei alunperinkään toimi täysin oikein.

edit: Jossain vaiheessa vian ajankohtana oli ihan outo päivämäärä. Tyylin vuosi 2059 ja 14. kuukausi, mutta en enää löytänyt sitä mistään VCDS:n logeista tai skannauksista.
#3
Kori ja valot / Nukkuvat pyyhkimet
01.07.16 - klo:21:13
Onko muut törmänneet sellaiseen ongelmaan, että tuulilasinpyyhkijät ei aina heti lähde toimimaan vaikka viikseä kääntele mihin asentoon? Aikansa kun veivaa edestakaisin, niin lopulta alkaa toimimaan. Sama juttu pesurin kanssa: Vesi kyllä tulee lasille, mutta pyyhkijät ei meinaa lähteä liikkeelle. Sama "ominaisuus" ollut jo kahdessa 3C/B6 Passatissa. Eka oli melko tuore ja vähän ajettu...

Pidemmän käyttämättömyyden jälkeen vaikuttaisi tekevän herkemmin. Muuten kyllä vaikuttavat toimivan suht normaalisti eivätkä hidastele tai jumita.
#4
Kuuluuko pesureiden toimia ns. tunneliasennossa valoisalla vai kytkeekö valoanturi ne pois vaikka valot palaa Skandinaavia-asetuksella.

Rupesin muistelemaan että pesurit ei ole hetkeen ruiskineet, kun liikkeelle lähtiessä huuhtoo siitepölyt tuulilasista. Normaali syklihän on ekalla suihkutuksella virran kytkemisen jälkeen ja sen jälkeen joka 5. ellei toisin ole jälkikäteen ohjelmoitu. Mykistynyt pumppu uusittu jokin aika sitten, sulake tarkastettu ja relettä irroteltu ja vaihdettu ristiin muiden samanlaisten kanssa. Välillä toimii, välillä ei...
#5
Miten maski on kiinni? Saako pois ilman puskurin irroitusta vai onko takapuolella jotain klipsejä tms. joihin ei muuten pääse käsiksi?
#6
B6-farkkuun tuntuu olevan huonosti saatavilla LED-kilvenvaloja. Joko ne eivät ole hyväksyttyjä tai joutuu kikkailemaan irtopolttimoiden kanssa, jotka eivät välttämättä ole kovin pitkäikäisiä.

Sopisiko B7:n valot hieman soveltamalla paikoilleen? Miten ne ovat kiinni? Näyttäisi olevan klipseillä, kun B6 taitaa olla yhtenä paneelina avauskahvan kanssa luukun sisäpuolella ja lasit ruuveilla. Onko B7:ssä joku vastakappale luukun sisällä vai tulevatko valot suoraan takaluukun pellissä olevan aukon reunoihin?


#7
Hifi ja multimedia / Blaupunkt Wolfsburg
25.10.15 - klo:11:04
Osui VW Airportissa silmään tuollainen 7" näytöllä oleva OEM jälkiasennusnavi. Yksi oli jopa esittelytelineessä näpelöitävissä. Onko joku jo ehtinyt tutustua paremmin? Saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto RNS510:lle. Hintakin oli kilpailukykyinen 823 â,¬ ja  sopivuus lähes kaikkiin malleihin Golf 5:stä lähtien. Tukee myös CAN-väylätoimintoja kuten ilmastointi, parkkitutkat ja monitoimiohjauspyörä.

Yhteen "häiritsevään" asiaan kiinnitin lyhyessä koekäytössä huomiota. Etulevyn liitännät ja korttipaikka on piilotettu toimimattomien näppäinten näköisen peitelevyn alle (3 ylintä oikealla). Sinänsä ihan hyvä asia ettei jää ylimääräisiä reikiä näkyville, mutta käytössä ollessaan ei välttämättä siistein ratkaisu, kun luukun joutuu jättämään auki. RNS:n näkyvillä oleva korttipaikka ja muut liitännät sopivasti keskikonsoliin/kojelautaan piilotettuna ehkä pikkasen parempi toteutus.
Onneksi toiset USB ja AV IN -liitännät löytyy laitteen takaa, josta ne voi vetää haluamaansa paikkaan. Tällöin peitelevy jäisi vain muistikortille ja voi olla suurimman osan ajasta kiinni. Mutta ne toimimattomat "näppäimet"...

osanumero on 5M0051232H

kuva

Googlella ei pikaisella haulla kovin ihmeitä löytynyt:
lyhyt uutinen/esittely
suomenkielinen käyttöohje


edit: Miten nuo kuvat saa näkymään. [img] ei toiminut niin piti vaihtaa tilalle [url]. Vai onko kuva liian iso näytettäväksi?
#8
Perjantaiaamuna tuli AFS-herja Passatin mittaristoon. Välillä vika päällä ja välillä taas ei. Normaalit alkujumpat tekee ja staattiset kulmavalot syttyy kaikesta huolimatta. Tuollainen löytyi vikakoodeista:

LainaaAddress 55: Xenon Range        Labels: 5M0-907-357-V2.lbl
   Part No SW: 5M0 907 357 A    HW: 5M0 907 357 A
   Component: AFS-Steuergeraet    X014 
   Revision:   H01       Serial number:               
   Coding: 2334721
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 326159DEADCBFC8E527-8067

   Subsystem 1 - Part No: 7L6 941 329
   Component: AFS-Lst.-Modul l    X018 
   Coding: 00000035

   Subsystem 2 - Part No: 7L6 941 330
   Component: AFS-Lst.-Modul r    X018 
   Coding: 00000035

1 Fault Found:
02628 - Sensor for Swivel Module Position; Right
            014 - Defective - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101110
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 4
                    Reset counter: 228
                    Mileage: 147532 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2014.02.28
                    Time: 08:31:44

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.48 V
                    Speed: 5.2 km/h
                        ABS 1

Vinkkejä mistä lähteä vikaa metsästämään?
#9
Nyt iski tänka på... Vakkari odotellut asennusta jo useamman kk:n. Lomalla olisi tarkotus pistää paikalleen, mutta mukana tulleessa ohjeessa on mukana vain Passatin lanseerausvaiheessa 2005/2006 olleet moottorit. Joku karva pitäisi vetää moottorin ohjainlaitteellekin, mutta mihin pinniin? Löytyiskö varmaa tietoa, linkkejä tms. mikä on oikea, ettei tartte asennussavujen jälkeen ihmetellä mikä meni pieleen ja kuinka pahasti...
#10
Uutta maailmalla / Golf mk7 GTI
31.01.12 - klo:10:21
Perus-Golfissa painoa saatu 70 kg alemmas suurlujuusteräksellä ja kevyemmällä tekniikalla. GTI:ssä mm. alumiininen kattopelti (muissa terästä) ja kokonaispainonpudotus 100 kg yhdessä muiden muutosten kanssa. Teho ei juurikaan kasva bensa-GTI:ssä, mutta vääntöä reilusti lisää Audin Valvelift'illä. GTD 170 -> 190 hv ja käyntiä tasoitettu tasapainoakseleilla.

Ajettavuutta parannettu viemällä etuakselia 40 mm edemmäs, jolloin painojakauma saatu paremmaksi. Jarruilla toteutettu elektroninen tasauspyörästön "lukko" ja luistonesto korvattu elektronisesti ohjatulla mekaanisella LSD:lla.

Varustepuolelle tulee nykyaikaisia avustimia joita on mm. uudessa Focuksessa.
Uuden hi-fi-järjestelmän kosketusnäyttö tunnistaa lähestyvän sormen ja tuo "nappulat" esille vasta tarvittaessa.

http://www.topgear.com/uk/car-news/new-volkswagen-golf-gti-mark-7-2012-01-30
#11
Moottori ja voimansiirto / 1.4 TSI sauhuaa
23.11.11 - klo:13:52
Onko kellään kokemusta vastaavasta tai ideoita mistä voisi johtua?

Potilas: Passat 1.4 TSI ajettu 44 tkm
moottorikoodi CAXA

Oireet:
Ilmojen kylmettyä alkanut sauhuamaan kuin itä-saksalaiset kaksitahtikoneet aikanaan. Paitsi että tässä tapauksessa sauhu ei ole sinistä vaan valkoista, joka viittaisi ylimääräiseen veteen pakokaasuissa. Vesihöyryähän pakokaasu pitää muutenkin paljon sisällään, mutta tämä menee jo epänormaalin puolelle.

Aloin kiinnittämään asiaan huomiota ilmojen viilennyttyä n. +10 asteen tienoille ja moottorin ollessa vajaalämpöinen. Aluksi tuprutus loppui melko nopeasti, kun lämpömittarin viisari alkoi nousta. Ilman kylmetessä lisää sauhu vain pahenee.

Tuprutus on niin sakeaa, että näkyvyys takalasista heikkenee ja kuivalla kylmällä kelillä lasi on hetkittäin jopa huurussa ulkopuolelta.

Ensimmäiseksi tarkastin jäähdytysnesteen tason. Pinta normaali eikä ole laskenut seurannan aikana yhtään. Toiseksi tuli mieleen polttoaineen vesipitoisuus. Keväästä asti ajanut E10:llä ilman mitään ongelmia. Nyt koekäytössä 98E eikä ainakaan toistaiseksi vaikutusta.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy