Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jalkkis

#1
Leon ST 1.0TSIDSG, siis Ecomotive, mittarissa 72tkm. Etupäästä kuuluu jokin muovinen kolahdus terävissä joustoliikkeissä. Nimismiehen kiharoissa etupää suorastaan pärisee. Hidastetöyssyt menevät ihan äänettömästi. Onkohan tuolla joku suoja joka on löystynyt tai hajonnut? Ã,,äni kuulostaa muoviselle mutta tiedä siitä sitten.
#2
Missähän Mekonomeilla nuo vaihdot on tehty? Omaan litraseen tsiippaan pitäis moinen tehdä kevään aikana...
#3
Lainaus käyttäjältä: v6e - 04.01.23 - klo:14:19
Kaasu versioon on 240â,¬ arvio 2021 :D jollakin tarvike valmistajalla saattaa olla halvemmat mutta niiden kestävyys voi olla paljon huonompi.  Ainakin kaasu moottorissa täytyy olla juuri oikeat että toimii, tosin usein alkuperäis valmistajan tulppia löytyy tarvike liikkeestä huomattavasti halvemmalla ilman VW logoa. Usein myös noilla mokimerkkikorjaamoilla on se ongelma ettei tarkstuslistoja käytetä -> asioita jää katsomatta ja takuu raukeaa.

Vein edelliseen isoon huoltoon omat öljyt, suodattimet ja tulpat. Kaikki alkuperäisiä mutta ulkomailta tilattuja. Ainakaan Vantaan Koo-auto ei nikotellut yhtään omien osien kanssa. Pari satkua säästyi kaiken kaikkiaan. Leon siis 5F.
#4
Onkos tässä uudessa Leonissa rengasmelu (kuin paljon?) pahempi kuin edeltävässä mallissa? Nyt siis alla Leon ST vuodelta 2017.
#5
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.05.21 - klo:19:03
Nettietkoja on maailma pullollaan. Osasta tosin puuttuu korvaavien varaosanumeroiden hakutoiminto. 2017 malliseen tuskin nyt ihan hirveän montaa iteraatiota on vielä ehtinyt kertymään.

Joo. En jaksanut säätää enempää, joten tilasin ahw-shopista. Sieltä saanee just sitä mitä tilaakin.
#6
Nostetaan vanha aihe ylös. Ajattelin tilata varaosia ulkomaita tulevaa huoltoa varten (Seat Leon ST 1.0TSI DSG 2017). Onko olemassa jossain luotettavaa oem-varaosakoodiluetteloa, siis muuta kuin ETKA?

Tulppia metsästän, kun Suomesta ei näytä saavan. Olen ymmärtänyt, että OEM-koodi olisi OE-04E 905 602 D ja esim. NGK:n IKER7A8EGS olisi vastaava mutta kun nettivaraosakauppojen listauksiin ei osaa luottaa....

#7
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
07.05.21 - klo:20:49
Iso huolto lähestyy 1.0TSI DSG:hen. Mittarissa nyt 52tkm.

Sisäilmansuodattimen vaihdan itse. Öljyt vien myös (varmaan mennään taas Mobililla). Mutta tulpat voisin myös viedä. Mistäs löydän kattavan listan tulppavaihtoehdoista? Motonet tarjoaa NGK:ta. Se kelpaa mutta onko muita vaihtoehtoja?
#8
Kyllä mulle löytyi guudvillia 3C Passatin kanssa vaikka ostin pirssin käytettynä.
#9
Lainaus käyttäjältä: jt - 24.10.20 - klo:16:10
Totta kai reklamoimaan. Ei ole tullut vastaan että rengas viallinen, mutta kieroja vanteita on toki tullut vastaan. Isompi kierous on helppo huomata jos nostaa renkaan ilmaan ja pyörittää rengasta.

On niitä ollut. Runkovikaista Nokiaa ja joku vikaista Misukkaa. Noksu isälläni ja Misukka minulla. Misukat oli Polon ensiasennusrenkaat, joilla auto ei vaan suostunut menemään suoraan. Kaikki mitattiin ja säädettiin. Oltiin ihan volkkarin omalla erikoiskorjaamolla (jossa palvelu oli muuten huippuluokkaa) ihmettelemässä asiaa. Lopulta vaiva poistui vaihtamalla toisen merkkiset renkaat alle. En ollut muuten ainoa.

Aikaahan näistä on. Isäni ongelmat 80- ja 90-luvulla, omani vuosituhannen alussa.

Mutta itse nasta/kitkakeskusteluun. Nyt on nastarenkaat, kitkat kelpaisivat mainiosti. Nastat vaan tulivat (käytetyn) auton mukana ja mun muutama tuhat talvikilsaa vuodessa mennään niillä. Paitsi jos joku haluaa tarjota mulle kitkat alle, niin otan ihan mielelläni. Nastat saa vaihdossa.

Ja nyt kun ei ole 100% talvirengaspakkoa, niin katotaan kuin kauan kelit sallivat kesärenkailla ajelun täällä Helsingissä.
#10
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.10.20 - klo:15:24
Kyllä kokeneet kuljettajat taatusti tietävät millä renkailla he ajavat.

Pöh. Varmaan voi tietää millä renkaalla ajaa mutta ei aina sitä, että voisi olla parempiakin vaihtoehtoja olemassa. Ihminen on jäärä ja periaatteellinen, hautaan asti. Siihen ei auta kilsat taikka "kokemus," jos asia ei vaan istu omaan käsitykseen.

90-luvulla oma isäni haukkui Mersun dieselit laiskoiksi, joska ne (perusmallit) olivat sitä, 1970-luvulla. Joku wanha jäärä taksikuski taksifoorumilla haukkui 3 kertaa vilkuttavan kaistanvaihtovilkun alimpaan halvattuun, yksi väläytys kuulemma olisi ihan riittävä. Jne.

Eli, on kokemusta ja "kokemusta." 
#11
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 20.10.20 - klo:22:43
Autoliikkeet ovat monesti niin luottavaisia, että laittavat esittelyautoihin kitkarenkaat. Minusta autokoulut voisivat toimia samoin, ja olisi vain eduksi jos ajoharjoittelu aloitettaisiin talviolosuhteissa. Moni kokisi nastoihin siirtymisen täysin tarpeettomaksi.

Tai sitten melutaso ja mukavuus antaa autosta paljon paremman kuvan kitkoilla kuin nastoilla.
#12
^ Paitsi että nastat saa olla alla mikäli olet menossa alueelle, joilla niille on tarvetta. Kuten nyt pohjoisessa.
#13
Huoltaminen / Vs: Auton vieminen huoltoon
28.07.20 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.07.20 - klo:22:53
Tai kuinka moni ylipäätään edes kehtaa ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa? Vähän kuin kävelisi ravintolaan sisälle ja tiedustelisi että onko ok että popsin nämä eväsleipäni tässä teidän tuoleilla, mutta voisin tilata ison jääveden.

Mitä tyhmää tuossa nyt on?

Minä olen vienyt omat öljyt merkkihuoltoon ties kuinka monta vuotta. Silti siinä jää laskutettavaa auton muusta (valo-)hoidosta.

Edit: vähän ontuu sun raflaesimerkkisi. Enempi kyse on oman Flooran mukaanottamisesta alkupalapatonkia varten. En ainakaan itse ajatellut viedä omia pihvejä ja pottuja ravintolaan...
#14
Oliko auton ikä ja kilsat jossain kerrottu? Muuta kuin että on essari? 37-38te hinta olis menny muhunkin ihan täydestä. Se ei ole niin paljon pielessä ottaen huomioon, että erikoistarjouksia on aina ollut.

Mutta sitä ihmettelen, että miksi myyjäpuoli ei vetäydy kaupasta vedoten hinnoitteluvirheeseen? Onko sitä kerrottu missään? Sehän kait olisi ilmoitusluonteinen asia.

Vai onko Kesko itse sitä mieltä, että hinta ei olekaan tarpeeksi paljon pielessä, että tuohon voi vedota?
#15
Mun 5F-Leonin automaatti-ilmastointiin ei tarvii koskea kuin silloin, kun on kostea keli ja tulen hikisenä treeneistä. Silloin pitää laittaa maksit tuulilasiin ettei vedä huuruun. Siis yhtä nappia painan. Ja kaikki säädettävät suuttimet käännän sojottamaan muualle kuin itseeni.

Sama oli 3C Passatissa aikoinaan. Minusta VAG-konsernin autoilmastoinnit toimivat hyvin, joten oletan, että sama jatkuu myös uudessa Leonissa.
#16
Aikoinaan hiukka naureskelin (itsekseni) tän säikeen otsikolle. Mutta tuollaiseen vuoden käytettyyn päädyin 2v sitten. Nytten kun olen koittanut miettiä tälle seuraajaa (kun olisi käyttöä hiukka mukavammalle takapenkille ja aavistuksen isommalle takakontille) niin vaikeaa on löytää peliä, joka miellyttäisi omistaja-kuskiakin. Varsinkin kun ottaa huomioon auton hintaluokan. Aika monta tuhatlappusta sais latoa tiskiin, että saisi isomman samanikäisen ja yhtä vähän ajetun pelin tilalle.

Täysin viaton tämä yksilö ei ole ollut (takaluukun kahva ja valojen korkeussäätönappula vaihdettu). Mutta pikkujuttuja nuo ja takuutakin 2v jäljellä. Kiva tällä on ajella ja voimalinja pelaa DSG:tä myöten.

Jos nyt jotain mikä voisi olla paremmin, niin sisätilan materiaalit voisivat olla hifimpiä. Nyt ne ovat arkisia. Kaikki kuitenkin toimii ja on siististi tehty. Ja pieniä natinoita on jossain kohtaa kuskinpuolen takaovea.

2,6te/v tippunut arvo minulla (ostohinta aikoinaan vähennettynä saamallani parhaalla ostotarjouksella). Tosin vähän olen ajellut, vain 19tkm kahteen vuoteen.

Ehkäpä jatkan tällä vielä vuoden ja katsellaan sitten...
#17
Pihistelijän 100km/h kulutusluvussa on yksi käpy. Luku olisi pitänyt saada myös ajettaessa sama pätkä toiseen suuntaan. Nyt tieprofiilin ja kelin osuus jää arvoitukseksi.

Kylmääki saan mun isolohko 1.0TSIDSG:llä samat luvut aikaiseksi, kunhan on tarpeeksi pitkä alaspäin viettävä tienpätkä ja kunnon myötätuuli. Ainakin mun pirssi on hyvin herkkä tuuliolosuhteille.

Eli toivon uusintaa. Joku rändom-tienpätkä ajettuna molempiin suuntiin samassa yhteydessä ja mahdollisimman samalla keskarilla.

Mulla ei ole vaikeuksia uskoa Pihustelijän lukuja. Tää munkin DSG-versio liikkuu kivan kepeästi.

#18
Onkohan 1.4TSI:n 150hv versiossa (CZDA; CHPB) mitään tyyppivikaa, josta pitäisi olla tietoinen?

Kuinkahan avattava lasikatto on toiminut, jos sellainen on?
#19
Ok, mulla oli 12/09 käyttöönotettu 3C Passat, josta ekat sinkkikuplat korjattiin muistaakseni 09/13. Muistaakseni löysin nämä joskus 05/13, eli auton ollessa n. 2,5v. Silloin ne olivat jo ihan selviä (ts. kunnolla koholla ja sellainen "kehä" ympärillä), eli ovat voineet muhia jo pidemmän ajan.

Noh, katotaan vaihtuuko auto. Ja jos vaihtuu niin mihin. Viimeistä n. 17 vuodesta 15 on mennyt VAG-peleillä. Kun konsernin peliin istuu kaikki on tavallaan positiivisessa mielessä tuttua mutta samalla niin stanan tylsää. Ei auta vaikka istuisi L&K Superbissa tai Highline-Passatissa. On kokeiltu. Samaa bulkkia kaikki, hyvässä ja pahassa.
#20
Onko nyt niin, että mikään kolmoskopan Octavia ei ole vapaa tästä sinkkikuplista?

Mites uusin Superb? Yksi tapaus on täällä areenalla mutta siinä kaikki?
#21
Mielellään näkisin täsmälleen saman pätkän toiseen suuntaan ajettuna.
#22
Intterwebsistä löytyy kyllä aikaisemmin mainitun Lahden EcoRunin tulokset. Ei ihan noin matalia lukemia mutta 3.xx lukuja kuitenkin. Oliko silloin vielä kostea ajokeli?
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
06.06.20 - klo:07:48
Onko täällä kellään ollut pidempää ajossa enempi kelattu GTE? Siis luokkaa 200tkm? Onkohan tuo millainen uhka lompakolle ja mielenterveydelle?

Tarttis vaan itse isomman auton farkku-Leonin tilalle mutta takuunalaisesta "vanhaan pommiin" ei viittis vaihtaa...
#24
^Kiitos, tuon mukaan mennään!
#25
Ajattelin vaihtaa otsikon suodattimen Leoniin, jossa siis 1.0TSI. Onkos joku touhunnut moisen samaan moottoriin? Lähinnä, että pitääkö koko suodattimen kotelo ottaa irti (lienee yksi torx edessä ja letkujen klemmarit irti sitten pöydällä boksi auki ja filsu vaihtaen) vaiko saako kannen auki boksi paikoillaan ilman että jokainen pultti tippuu konehuoneeseen? Pultteja lienee 5-6kpl?
#26
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.05.20 - klo:13:27
Yleensä suositellaan kerran vuodessa öljynvaihtoa. Huollossa myös kerrottiin, että long life/30 tkm on tehtaan asenne, mutta jos on oma auto ja huolit moottorista, älä piinaa sitä ja vaihda öljyt joka 15 tkm jälkeen.

No tuopa on just se mun pohdinta. Mulla tällä tahdilla 15tkm tulee täyteen kahteen vuoteen. 15tkm kohdalla vaihtaisin jokatapauksessa mutta aika.
#27
Lainaus käyttäjältä: VW:t - 04.05.20 - klo:12:44
Mielestäni isoin ongelma on takuu. Yrittävät keksiä aina jonkun syyn, ettei tarvitsisi maksaa selvää vikaa. Eli aina pitäisi löytyä täydellinen ja ajallaan suoritettu huoltokirja, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä kyseisen vian kanssa.

2v / 30tm on tehtaan ilmoittama max öljynvaihtoväli. Kun varasin huoltoa merkkarin palvelun kautta niin öljynvaihtoa ei tarjottu...
#28
^ Ulkoauto (=katosauto) tämä on vaikka "kuivausajelulla" en sitä tarkoittanut.

Mielenkiinnosta, kuinkahan kauan öljyjen pitäisi säilyä kuumana, jotta kosteus haihtuisi pois? Esim. talvella viikon aikana, jos auto seisoo viikon?
#29
Mites nää nykyiset longlife-öljyt tykkäisivät ajallisesti pidemmästä vaihtovälistä? Edellisessä huollossa vajaa vuosi sitten vaihdettiiin öljyt suodattimineen. Taas olis huollon aika. Kilsoja väliin mahtuu vain 7tkm lähinnä pätkäjoa, eniten työmatkaa 10km suuntaansa ja jotain pientä päälle. Pidemmät (sanotaan yli 20km) ajot ovat aika vähissä, kesällä jotain vähän pidempiä ajoja mökille/sukuloimaan 100-200km suuntaansa.

Kärry on isolohko-Leon ST 1.0TSIDSG, jossa öljynvaihtoväli 2v/30tkm, käsittääkseni. Onkohan moottorille kuin kriminaalia vetää 2v mutta alle 20tkm samoilla öljyillä? Auttaisko, että ajaisi vaikka viikottain 50km tms lenkin, jotta öljyt saa oleskella ja haihdutella kosteutta vähän pidempään mutta säännöllisesti?

Hintaa ei nyt tarvitse nostaa esiin, 45e öljyt ja suodatin ei ratkaise taloutta mutta ajatusta mietin. Ja öljyjen "kuivausajeluiden" hinnalla ostaa jo melkein sen pönikän...
#30
3v oikein varastoidut ajamattomat testivoittajarenkaat eivät ole huonoja renkaita käyttöönottohetkellä. Ok, ne eivät ehkä ole enää uusimpien versioiden tasolla mutta ero on enempi marginaalinen. Voisin itse ajaa sellaisilla mutta hinnan toki tulee olla uusinta versiota halvempi.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy