Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - teraja

#1
Lainaus käyttäjältä: VAGabond - 12.01.21 - klo:10:13
Auttaako? Fordilla ja Skodalla ainakin taitaa varaosille olla se 2 vuoden takuu ja jostain jäänyt mieleen sellainenkin ehto, että hajonnut varaosakin vaihdettaisiin vain kerran takuuajan puitteissa (huom. oma hatara muistikuva). Onko sama muilla valmistajilla? Tietysti jos sama osa laukeaa toistuvasti, niin kai siitä voi alkaa vääntämään lain puitteissa, että jotain perustavaa laatua olevaa vikaa kyseessä.
Mulla edellisen Skodan kanssa meni tosiaan niin, että sama tyyppivika tuli 5 kertaa, joista viimeinen kerta juuri takuuajan loputtua. Joka kerta sama korjaus, eli viallinen osa vaihdettiin. Viimeisellä kerralla yhteistyöhaluisen automyyjän ansiosta ostivat auton takaisin liikkeeseen loppuvelalla (jota oli paljon, koska oli ns. yksityisliisari).

Kaverilla samanlainen auto, ja sama vika ollut nyt 3 kertaa. Takuu loppui hetki sitten ja omasta pussista meni puoliksi edelliskerralla.

Kaikilla automerkeillä vikoja on ja uudet mallit on monilla hetken aikaa susia. Mutta muilla merkeillä en ole nähnyt yhtä huonoa jälkimarkkinointia ja suhtautumista asiakkaisiin kuin Skodan osalta Helkamalla Suomessa.
#2
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.01.21 - klo:15:19
Kyllähän valmistaja on vastuussa takuuaikana esiin tulleista vioista, joita ei saada takuuaikana korjattua. Eli jos nuo jo korjatut viat uusiutuu takuuajan ulkopuolella täysin samanlaisina, niin kyllä Skoda niistä vastuussa on. Kannattaa säilyttää kaikki liput ja korjaamolaput tarkkaan ja pitää niistä päiväkirjanpitoa.
Tähän ei kannata tuudittautua. Mikäli vika korjataan takuuaikana (vaihdetaan esim. joku osa), ja sama vika uusiutuu kerta toisensa jälkeen, ovat ne aina uusia vikoja, jolloin menee omasta pussista takuuajan jälkeen. Ja Skodan merkkinä kokemuksesta tietäen, ne tosiaan menee oletuksena omasta.

Merkin vaihto auttaa.
#3
AA on toiminut "ikuisesti", mutta mitään läheskään täyttä hyötyä siitä ei saa niin pitkään kun täyttä kielitukea ei Assistantiin ole.
#4
ID.4 / Vs: ID.4
30.11.20 - klo:19:41
Lainaus käyttäjältä: PassatGte2016 - 30.11.20 - klo:16:19
Kyllähän tämä ID.4 on paljon lähempänä farmaria kuin ID.3 ja muodossa on myös shooting brakea - ohessa ID.4:n vertailu MB Shooting Brakeen


... ja vertailusta näemme, ettei näissä kahdessa ole juuri muuta samaa kuin ovien määrä ja ulkoväri?
#5
ID.3 / Vs: VW ID.3
18.10.20 - klo:16:06
Lainaus käyttäjältä: PV - 18.10.20 - klo:08:57
Täytyy itse kehua ID.3 muovisuutta, edellisessä autossa oli täysnahkainen sisustus ja lasten kanssa ne näyttävät ensimmäisen vuoden jälkeen huonoilta jos ei vaivaudu tai ehdi jokaista läikkää siivoamaan ajoissa. Ei haittaa yhtään, ja voimalinja todellakin on hinnan arvoinen.

Ainoa miinus täytyy antaa ratin keskiön epätasaisesta materiaalista, onnistuin jotenkin siihen muoviin saamaan sormuksesta tai jostain ikävän nirhauman, saa nähdä saako jotenkin pois.
Nahkapenkithän on lapsiperheelle parempi ratkaisu kuin kankaiset. Näiden käyttöautojen "nahka"penkithän on keinomateriaalilla pinnoitettuja, eli toisin sanoen eivät ime sisäänsä yhtään samaan tapaan kuin kankaiset vastaavat. Ja jos läikkä tulee, lähtee se hyvin kevyellä puhdistuksella irti. Näin ainakin itsellä ollut, lasten aikana ollut kahdet nahkapenkit ja kahdet kankaiset autoissa.
#6
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
24.09.20 - klo:18:16
Lainaus käyttäjältä: en8545 - 24.09.20 - klo:17:50
Sähköposteissa allekirjoituksena aina vain "Helkama-Auto Oy / Skoda-tuotetekniikka" ja perässä numerosarja, joka ilmeisesti kertoo henkilön.
Kilpailu- ja kuluttajavirastollekin vastaus oli tullut anonyymisti allekirjoituksella "Technical Manager".

Asiakkaana arvostaisi kyllä, että vastaukset tulevat reilusti jonkun nimissä eikä anonyymisti.
Tervetuloa Skodan omistajaksi 🤣 Itse lähdin kelkasta tuon vastuunpakoilun ja heikon laadun vuoksi. Itsellä oli sama tyyppivika viidettä kertaa edellisessä ajokissa ja samaa vikaa näkyi erittäin paljon muillakin - kuitenkin vielä neljännellä saman vian korjauskerralla sanoivat, että ei ole ollenkaan tuttu vika.
#7
Hybridiä odotellessa. Sitten menisi työsuhdeautoksikin päästöjen puolesta, nyt ottaa niistä vastaan vaikka hintaraja sopiikin.
#8
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
17.09.20 - klo:17:39
Tuo käyttäjäasetusten erikseen vaadittava valinta on kyllä erikoista. Eikö tässä tunnista avaimesta käyttäjää??
#9
Mä en ymmärrä että mikä kamala tohina joka puolella on tuon langattomuuden vuoksi. AA ja Carplay molemmat kuluttavat akkua melkoisesti varsinkin navigoinnin yhteydessä ja kaapelilla tuota ongelmaa ei tietty ole.
#10
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
27.07.20 - klo:14:31
Toivottavasti mahdollisimman moni muistaa nämä laatuongelmat seuraavaa autoa valitessaan... niin pitkään kuin Skodaa Helkamalta myydään kaikesta huolimatta erittäin suuria määriä, ei ole paineita parantaa toimintaa. Itse kahden surkean kappaleen jälkeen tein päätökset enkä lähde Skeidaan kyllä kovin helposti takaisin.
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
21.07.20 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: ArskaT - 20.07.20 - klo:21:11
Onko ketään joka on vaihtanut nelivetoisesta GTE:n? Tällä hetkellä on neliveto alla, ja koe ajolla näin kesäkelillä kiihdyttäessä meinasi sutia ihan kunnolla. jäi auto vielä kauppaan kun en missään nimessä halua autoa joka hyppää talvella puolimetriä sivuun ennen kuin matka jatkuu. Muuten auto tuntui oikein hyvälle. Saa vajakkeihin tottuneetkin kommentoida.

Pääsisin sähköllä suurimman osan ajoistani.
GTE:llä melko paljon ajaneena, kyllä se vaan keulii ja pompottaa kovemmissa kiihdytyksissä helposti. Volkkarilla haluttu nimetä malli urheilullisesti (GTE vs GTI), mutta kyllä tää ihan perus perhepirssi on ajettavuudeltaan :)
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.07.20 - klo:09:09
Vuosimalli ja mallivuosi on täysin samoja asioita, eli lopetan orastavan väännön tähän.
#13
Ohikulkeva nisti ei autoista ota kuin "matalalla roikkuvat hedelmät", eli läppärit jne. takapenkiltä, oli hälytintä tai ei. Jos joku jättää yöksi reissun päällä kaikki kamppeet näkyville, kyllä kamat lähtee jos on lähteäkseen, hälyttimestä riippumatta.

Itse käytän auton tavaratilaa tavaroille. Matkustamossa tavarat aiheuttavat myös mahdollisissa kolaritilanteissa vaaraa.

Joku nosti rattivaihteetkin keskusteluun, sikäli aiheellisesti, että ne menevät ehkä jopa hälytintäkin syvemmälle turhakkeiden arkistoon 🤣
#14
Mitä auton varashälyttimellä tekee nykyisinä toimivan ajoneston aikoina? Ei kai kukaan jätä mitään arvokasta näkyville tai ainakaan ikkunoita auki, kun poistuu autolta?!?
#15
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
12.06.20 - klo:23:33
Katselin parisen vuotta työkaverin vääntöä Passat GTE:n kanssa ja eipä houkuttanut VAG-hybridin hankinta. Milloin ei ladannut, milloin latausluukun kanssa ongelmia. Car-net ei toiminut käytännössä lähes ikinä ja joskus näytti, että toimi, mutta käskyt ei menneet läpi kuitenkaan.

Ikävä lukea, että näistä ei opittu vaan Skoda jatkaa samaa linjaa.
#16
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
29.05.20 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: Guido - 29.05.20 - klo:13:01
Samat sanat, ei ole mitään tarvetta mennä Toyota-foorumia lukemaan tai sinne kommentoimaan.
Samaten, ei mitään tarvetta itselläkään.
#17
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
29.05.20 - klo:11:06
Nyt tuntui Corollan parempi väistötulos osuvan pahasti Skoda-mieheen :D 100-0km/h jarrutustuloksia vertaillaan, jos vaikka lapsi juoksee pallon perässä eteen...hmm, toivottavasti ei kolmostiellä tule yhtäkkiä hirviaidan takaa.

Täällähän ei ole leijuttu Corollan menestyksellä vaan lähinnä kokemuksiin perustuen kerrottu omia tuntoja. Itsellä meni hermot Skodan huonoon laatuun kahden peräkkäisen auton kohdalla, ja tästä syystä lähdin katselemaan muita merkkejä. Pitkään olin ajatellut, että Skoda on hyvä järkiauto, jota se periaatteessa onkin, mutta esim. edellisen uutena ostetun kanssa 3kk takuuaikana pajallaoloaikaa oli liikaa. Mikäli olisi palvellut hyvin, voisi olla nyt tilauksessa Octavia tai tallissa Superb.

Ja ei, Toyotaa ei ole autotallissa vertailujen ja koeajojen jäljiltä, mutta ei ole VAG-konserninkaan peliä.

Testejä lehdissä on tuhansia, tärkeintä on se, että itselle sopiva auto löytyy. Kannattaa kuitenkin välillä kurkata aidan taaksekin.
#18
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
28.05.20 - klo:17:34
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 28.05.20 - klo:17:06
Melkoiseksi melutoosaksi on Corollaa useissa lähteissä tituleerattu...
Se kannattaa ehkä ajaa itse ja muodostaa sitten mielipide ;)
#19
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
28.05.20 - klo:14:56
Lainaus käyttäjältä: Husky - 28.05.20 - klo:12:08
ja täälläkin parjattu corolla onnistui erinomaisesti vielä suuremmassa nopeudessa, ei taida corolla olla enää se -86 tasolla.
Oli Corolla-farkku 180hp hybridinä useamman päivän käytössä, ja oli kyllä äärimmäisen sivistynyt alustaltaan verrattuna yhteenkään Octaviaan, jota olen ajanut. Kaikki kolinat ja nitinät loisti poissaolollaan, hidasteet meni mukavasti ilman suurempaa hytkymistä ja ennen kaikkea, auto tuntui ihan aidosti laadukkaalta. Tuo tehokkaampi hybridi kulki nätisti verrattuna Auriksessakin nähtyyn pienempitehoiseen versioon.

On siinä omat juttunsa tietty (infotainment heikommalla tasolla, vaihteisto ei yhtä miellyttävä, mutta se on tietty tottumiskysymys, kun on tullut ajettua pitkähköön ennen tuota dsg:llä), mutta kyllä se muuten on erittäin toimiva peruspirssi (jota Octaviakin on, RS tai ei 😁).
#20
Eipä ole ennen tieraivo osunut kohdalle, mutta tänään aamupäivällä kolmostiellä Helsinkiin päin Nurmijärven paikkeilla joku k*sipää valkoisessa porrasperäisessä A4:ssa teki kyllä äärimmäisen typerät temput (rekkari on muistissa...).

Ohitin autoa n. 130km/h mittarissa, kun takakonttiin liimautui kyseinen A4. Oli ehkä arviolta 20cm päässä ja roikkui siinä koko ohituksen. Kun olin palaamassa omalle kaistalle, olikin kyseinen valopää juuri yrittämässä ohitusta oikean kautta. Tästä "kaistan tukkimisesta" ilmeisesti veti herneet nenään, ohitti vasemman kautta, palasi takaisin oikealle kaistalle eteeni ja löi jarrut, tiputti siis hetkessä 130km/h:sta ehkä 80km/h nopeuteen. Itsellä oman auton automaattijarrutus ehti onneksi väliin, muuten olisi Audin takakontti ollut täynnä kilpailevaa saksalaista merkkiä. J*umalauta mikä m*lkku.

Ps. Jos kyseisen Audin kuski lukee tämän, soitin aiheesta saman tien tien päältä hätäkeskukseen. Ei siis kannata ihmetellä, jos huomenna tulee puhelua setä poliisilta.
#21
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
05.04.20 - klo:23:42
Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 05.04.20 - klo:22:19
Android 10 sisältää Android Auton ja toimii Octavia III:ssa langallisena, siinähän ei vielä ole tuota langatonta AA:ta ole. Puhelimena Sony Xperia 1.
Noh, kyllähän se tosiaan tuon sisältää, mutta kun kielitukea Assistantiin ei löydy, ei Android Autolla kykene tekemään kuin ehkä 20% koko potentiaalista. Esim. Spotifyn soittelu on hemmetin vaikeaa, kun suomenkielisellä järjestelmällä ei ymmärrä levyjen nimiä ja enkunkielisellä järjestelmällä taas ei onnistu Google Mapsin puheohjaus eikä puhelujen soittaminen kontakteille.
#22
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
05.04.20 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 04.04.20 - klo:18:23
Onko kukaan saanut vielä langatonta android autoa toimimaan?
Carplay toimii hienosti langattomasti, itsellä ei vain ole applen puhelinta mutta vaimon luuri menee hienosti soittimeen.
Langattomasti tuon AA.n pitäisi toimia, ymmärtäisin tuon "ei toimi suomessa" siten kuin muillakin autoilla, eli virallista suomi versiota ei vielä olisi.
Itsellä kuitenkin ollut AA käytössä jo 2017 vuodesta ja sillä navigointi yms hoituu paljon paremmin kuin tällä MIB3 vajakilla.
Jos olen oikein käsittänyt, langaton Android Auto toimii vain tosi rajatulla maavalikoimalla. Ei toimi esim. kaikissa sellaisissa maissa, joissa AA muuten on täysin tuettu. https://www.androidpolice.com/2020/03/30/wireless-android-auto-16-new-countries/

Itellä palo käpy muutama kk sitten tuohon Googlen jahkaamiseen ja hitaaseen kehitykseen AA:n suhteen ja lähti puhelin vaihtoon Applen puolelle. Käytin sitä ennen AA:tä päivittäin 2017-vuodesta lähtien ja siitä lähtien tuota on lupailtu tasaisesti tännekin...
#23
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
11.03.20 - klo:21:39
No niin, mitäs mielipiteitä täällä on keulasta? Tuohon jos löisi Kian lätkän kiinni, menisi aivan täydestä - ei siis iske sitten ollenkan. Sama RS:n kanssa, jos kuvat paikkaansa pitävät - ei toimi ei.

Ja sitten ihmetellään nyt samalla toistakin asiaa eli digimittaristoa. Jos kehys (mittariston paikka) on muotoiltu reunoista pyöreäksi, ei kai siihen nyt laiteta neliskulmaista diginäyttöä. Halvan näköistä ja sitä se varmasti onkin.

Jääpi väliin ja odotellaan tehokkaammat Golfit markkinoille, josko ne herättäisi jotain mielenkiintoa. Harmi sinänsä, kun Octavia muuten hieman houkutteli.
#24
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 11.11.19 - klo:20:31
Kuskin puolella valon takana on akku. Ohjekirja käskee avata lokasuojasta luukun, mutta nettikirjoitusten mukaan kannattaa irrottaa akku, miinus ensiksi irti ja viimeksi kiinni, kello kuulemma vaan nollaantuu. Kenelläkään kokemuksia?
Itse vaihdoin molemmat puolet luukun ja konetilan kautta. Akku pysyi paikallaan ja kiinni. Kamala homma, surkeasti suunniteltu, mutta ei sentään yhtä paha kuin joskus omistamassani Fiat Stilossa.
#25
Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 20.10.19 - klo:18:55
Voisi myös ajatella että uudesta aktiivihiili sisä ilmansuodattimesta lentää aina hiiltä. (meillä ei käytetä em. suodattimia koska ovat huuhaa juttuja, vaan valkoisia).
Tähän oli pakko puuttua, että millä tavalla aktiivihiilisuodattimet on huuhaata? Aktiivihiili on ainoa yleisesti käytössä oleva tapa suodattaa esim. pakokaasuista tulevat haittakaasut. Lisäksi suodattavat hajuja pois. Ja hiili ei niistä kyllä karkaa minnekään jollei joku suodatinta onnistu fyysisesti repimään auki.
#26
Lainaus käyttäjältä: WagonSailor - 03.10.19 - klo:08:23
Hienoa saatiin hinnat. Mikä tulee olemaan etujen verotusarvo ja milloin voi laittaa tilauksia Suomesta sisään, jos haluaa saada SUPERB COMBI iV:n täällä perähikiällä ensimmäisten joukossa?
https://prosentti.vero.fi/Autoetulaskuri/Etusivu.aspx

Sinne vaan syöttämään hintoja.
#27
Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 01.10.19 - klo:23:33
Itseltä löytyy Passat 1.4TSI ja DSG-laatikko (7v kuivakytkin).

Hieman häiritsee paljonko laatikko luistattaa kytkintä. Nyt kun ilmat ovat hieman kylmenneet on kytkin myös lisäksi hieman puistattanut 2 ja 3 vaihteilla kiihdytyksissä. Etenkin tämä ilmenee normaalissa ajossa, eli suht rauhallisilla kiihdytyksillä. Vielä enemmän tämä korostuu loivaan ylämäkeen kiihdyttäessä, jossa pienillä kierroksilla tulee vääntöä laatikkoon. Kierrokset moottorissa ovat tunnetusti D-moodilla matalat. Toki kytkin voi satunnaisesti puistattaa jos kytkintä jatkuvasti luistatetaan. Ei automaatti siinä mielessä varmaankaan manuaalista poikkea. Onko tämä normaalia? Toki tekee ajosta mukavaa kun vaihdot pehmeitä, mutta kytkimen kesto on varmaan lyhyempi tällä menolla mitä autokoulun autossa. Hauskaa seurata kierroslukua kun nostaa kaasun, kierrokset putoaa 200-300rpm, nopeus ei muutu.

Autolla ajettu noin 25tkm ja huolto tulossa. Ajattelin nostaa asian esille mutta toki haluan ymmärtää onko tämä normaalia, eli ns. "mukavuus ominaisuus" vai selkeä vika? Tietää vaan kuka sen uuden kytkimen maksaa 50tkm kohdalla, etenkin kun on huoltosoppari (periaatteessa ylimääräiset maksetut rahat palautetaan jos huoltoja ja/tai korjauksia ei sopimuksen aikana tule).

Muutoin ei autossa ole ollut ongelmia.
Itsellä oli 1.2TSI:n perässä Skodassa sama laatikko, ja töihin mennessä puolimatkassa aina samassa ylämäessä hidasteen jälkeen kiihdyttäessä luisti niin pirusti kolmosella. Kierrokset nousi mutta vauhti ei, kunnes lopulta otti kiinni kunnolla.

Auto oli vuoden vanha ja huollossa pyysin tarkistamaan asian. Mitään vikaa ei ollut, kuulemma laatikon ominaisuus. Kyseinen auto lähti kiertoon takuuajan loppuessa (oli paljon muitakin ongelmia).
#28
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.10.19 - klo:15:07
Ooppelilla on oma saman tehoinen 130hp 1.2t kone, kuin PSA:lla. En tiedä, että missään olisi vielä PSA:n konetta käytössä, mutta se ei tarkoita sitä, että niin ei olisi.  ;D
Käsitin, että Astraan juuri päivityksen yhteydessä tuli tuo uusi Opelin 1.2T (sekä 1.4T).
#29
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 01.10.19 - klo:11:05
Minkä valmistajan moottoreita noissa Ooppeleissa nykyään käytetään? Jossain välissähän oli Fiattia yms., onko nyt siirrytty jo omistaja Pösöö-Sitikan omiin koneisiin?
Insignia ja Astra menee GM-Opelin koneilla, muut taitaa olla jo PSA:ta.
#30
Opeliin vaihtuu. Hakusessa oli iso bensakoneinen auto hyvillä varusteilla, ja Insignia Grand Sport 200 heppaisella bensakoneella oli melkolailla lyömätön hintaluokassaan.

Merkki vaihtuu huonojen kokemusten vuoksi, liian paljon laatuongelmia (ja tyyppivikoja) ollut omissa yksilöissä. Vikojen käsittely ja vastuunotto ollut erittäin heikkoa vaikka uutena ostetut autot kyseessä. Jos kokemukset olisi olleet positiivisia, en näe, miksi en olisi lähtenyt esim. Passattiin tai Superbiin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy