Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Kilu7

Aloitan nyt uuden ketjun, jossa olisi toiveena keskustella vain sähköautoista. Kaikki merkit ja mallit ovat tervetulleita.

Kilu7

Minulla on nyt ollut 3kk:tta käytössä Kia e-Niro Business Premium 64kWh. Kilometrejä on kertynyt 6920km ja keskikulutus on 20.5kWh/100km. Mitään vikaa autossa ei ole ilmennyt, mutta akkujen esilämmitys ajossa saisi olla tehokkaampaa pakkasilla. Katsotaan tuleeko asiaan mitään parannusta.
Aiempia sähkiksiä on ollut e-UP! -15 ja e-Golf -18.

ConD

Kannattaa tsekata vähän laajemmalla linssillä jos sähköautoilusta kokemukset ja ajatukset kiinnostaa:

https://www.autostadium.fi/index.php?board=97.0

Tuolta löytyy esim "Sähköautot"-topic, jossa on 491 sivun verran juttua tästä avaamastasi aiheesta. Ja toki aika monta muutakin aihetta sivuavaa ketjua - eri merkkien ja mallien osalta. En *ehkä* jaksa omia kokemuksiani Cooper SE:stä alkaa tänne kirjailemaan kun tuolla tallista niitä löytää paljon laajemmin.

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

duke7

Laittakaas joku tähän referaatti TM:n talviautotestistä sähköautojen osalta. Ja ID.4 vaikka vähän enemmänkin että mitä sanoivat siitä.
Se täällä oleva toinen lanka aiheesta on tosiaan kauheaa luettavaa 🙄

Pihistelijä

- Polestar 2 Long Range Dual Motor 8,9 p *****
- Mercedes-Benz EQA 300 4Matic Business 8,8 p *****
- Kia EV6 AWD 77 kWh 8,2 p ***
- Volkswagen ID.4 GTX Business Max 77 kWh 8,0 p ***
- Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD 7,6 p **
- Tesla Model Y Long Range AWD 7,3 p *
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

ID.4
Volkswagen on vuosikymmeniä osannut tehdä hienon auton ajaa. Se kyky on yhä tallessa.

Monella muulla perinteisellä vahvuusalueella erinomaisuus on vaihtunut tavanomaisuuteen: ID.4:n arvosanataulukkoa hallitsee numero kahdeksan. Toimintamatka on varsin hyvä, mutta pikalataus hyytyy pakkasessa joukon hitaimmaksi.

Heikoin suoritus on käytettävyydessä. Yksi esimerkki: valaisemattomaan lämmityslaitteen hipaisupaneeliin tottuu, mutta ei tarvitsisi tottua.

HYVÃ,,Ã,,
- ajettavuus
- etenemiskyky

HUONOA
- käytettävyys
- pikalataus
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22


Sped

Oliko tuossa ^artikkelissa mainittu testauslämpötilaa? En ainakaan nähnyt...

TM vertailussa nyrkkisääntö oli, että n. -10 - -15 asteen pakkasessa olisi todellinen range n. 60 % WLTP-mittauksen arvosta. Jos tuossa Moottorin jutussa on tippunut vain 11 % (Tesla MY), niin luultavasti keli on ollut huomattavasti lämpimämpi.

Polestar 2 tuossa TM vertailussa oli kyllä todella haluttavan kuuloinen ja itselle myös näköinen. Ainoa miinus on sen todellinen range alle 300 km noissa pakkasissa. Lisämiinus tulee tietysti sen lisävarustepakettien tuomasta kokonaiskustannuksesta, sillä tottahan siihen haluaisi tuon pilot sekä plus -varustepaketin.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Sped - 02.03.22 - klo:14:46
Oliko tuossa ^artikkelissa mainittu testauslämpötilaa? En ainakaan nähnyt...

Jos se nyt oli tämä testi, niin -6c taisi olla kylmimmillään: https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ev-winter-range-test-2020/

duke7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.03.22 - klo:14:01
ID.4
Volkswagen on vuosikymmeniä osannut tehdä hienon auton ajaa. Se kyky on yhä tallessa.

Monella muulla perinteisellä vahvuusalueella erinomaisuus on vaihtunut tavanomaisuuteen: ID.4:n arvosanataulukkoa hallitsee numero kahdeksan. Toimintamatka on varsin hyvä, mutta pikalataus hyytyy pakkasessa joukon hitaimmaksi.

Heikoin suoritus on käytettävyydessä. Yksi esimerkki: valaisemattomaan lämmityslaitteen hipaisupaneeliin tottuu, mutta ei tarvitsisi tottua.

HYVÃ,,Ã,,
- ajettavuus
- etenemiskyky

HUONOA
- käytettävyys
- pikalataus
Kiitos näistä!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 02.03.22 - klo:16:04
Jos se nyt oli tämä testi, niin -6c taisi olla kylmimmillään: https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ev-winter-range-test-2020/
Tuon linkkisi vertailu on kaksi vuotta aiempi versio Moottori-lehden hiljattain julkaisemasta vertailusta. Tämän vuoden vertailussa pakkasta oli matkalla ainakin 10 astetta kylmimmillään. Autot starttasivat ilman esilämmitystä ja yöllä oli ollut 10-15 astetta pakkasta.

Sped

Sitten kuulostaa siltä, että jotain oli pielessä. Koska jos olosuhteet ovat käytännössä samat, autot samat niin mikä selittää tulosten erilaisuuden  :o
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Antore

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.03.22 - klo:16:39
Tuon linkkisi vertailu on kaksi vuotta aiempi versio Moottori-lehden hiljattain julkaisemasta vertailusta. Tämän vuoden vertailussa pakkasta oli matkalla ainakin 10 astetta kylmimmillään. Autot starttasivat ilman esilämmitystä ja yöllä oli ollut 10-15 astetta pakkasta.

Hiljattain tehdyssä testissä autot olivat ennen reitille lähtemistä lämpimässä tallissa (+10/jotain). Tällä on aika iso merkitys ensimmäisten kymmenien kilometrien kulutukseen.

Sped

Lainaus käyttäjältä: Antore - 02.03.22 - klo:16:49
Hiljattain tehdyssä testissä autot olivat ennen reitille lähtemistä lämpimässä tallissa (+10/jotain). Tällä on aika iso merkitys ensimmäisten kymmenien kilometrien kulutukseen.

Jos näin on tuossa testissä, mistä puhuttu alunperin, niin se selittää jo.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Sped - 02.03.22 - klo:16:47
Sitten kuulostaa siltä, että jotain oli pielessä. Koska jos olosuhteet ovat käytännössä samat, autot samat niin mikä selittää tulosten erilaisuuden  :o

Mitkä autot olivat samoja noissa vertailuissa?

Sped

VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Sped - 02.03.22 - klo:22:01
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/

Tässä ja TM vertailussa lähes kaikki :D vai?
Ai puhuit eri lehtien vertailuista. Lienee pelkkää sattumaa, jos eri lehdillä on mitattu jotain samalla tavalla samoissa olosuhteissa.

Hesse

Lainaalämpötila välillä 0 â€" -10 celsiusastetta
Autot lähtivät liikkeelle täyteen ladatulla akulla ja ilman esilämmitystä Oslosta Vulkanin autotallista, jossa yölämpötila on 10â€"15 astetta.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-suurin-sahkoautotesti-pakkasella-sahkoautojen-toimintamatkat-hyytyvat/
https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022

Sped

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.03.22 - klo:22:28
Ai puhuit eri lehtien vertailuista. Lienee pelkkää sattumaa, jos eri lehdillä on mitattu jotain samalla tavalla samoissa olosuhteissa.

Otetaan nyt uudestaan: Kilu sanoi näin:
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 02.03.22 - klo:14:24
Tuossa oli se Moottorilehden juttu: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/
Johon sinä vastasit näin:
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.03.22 - klo:16:39
Tämän vuoden vertailussa pakkasta oli matkalla ainakin 10 astetta kylmimmillään. Autot starttasivat ilman esilämmitystä ja yöllä oli ollut 10-15 astetta pakkasta.

Johon vastasin näin:
Lainaus käyttäjältä: Sped - 02.03.22 - klo:16:47
Sitten kuulostaa siltä, että jotain oli pielessä. Koska jos olosuhteet ovat käytännössä samat, autot samat niin mikä selittää tulosten erilaisuuden  :o

Eli niinkuin alunperin laitoinkin, vertasin Moottori -lehden sekä TM -lehden tekemää rangevertailua pakkasessa. TM oli n. 35-40 % droppi, kun taas Moottori-lehdellä oli vain 11-25 % droppi rangessa SAMOILLA autoilla, jotka olivat myös TM vertailussa.

Oliko tässä jotain epäselvää vielä :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

ZimKork

Vaikka Vag-areenalla ollaankin, ketju on yleisesti sähköautoista, joten kehtaan kysyä onko missään ollut mainintaa Jaguarin i-Pace mallin talvirangesta? Tai jollain omia kokemuksia? Tuo auto sattumoisin kiinnostaa itseäni, mutta on ollut vaikeaa löytää juurikin tuota infoa miten se kulkee pakkasella.

KopiK

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 03.03.22 - klo:09:08
Vaikka Vag-areenalla ollaankin, ketju on yleisesti sähköautoista, joten kehtaan kysyä onko missään ollut mainintaa Jaguarin i-Pace mallin talvirangesta? Tai jollain omia kokemuksia? Tuo auto sattumoisin kiinnostaa itseäni, mutta on ollut vaikeaa löytää juurikin tuota infoa miten se kulkee pakkasella.
Jos ei täältä tietoa löydy, niin kysele Kissakulmassa: http://www.jagclub.net/keskustelu/ tai Facessa: https://www.facebook.com/groups/107682152614611
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: KopiK - 03.03.22 - klo:09:43
Jos ei täältä tietoa löydy, niin kysele Kissakulmassa: http://www.jagclub.net/keskustelu/ tai Facessa: https://www.facebook.com/groups/107682152614611

Nuo olivat toki tiedossa jo, kiitoksia silti. Kissakulmassa melko vähän keskustelua i-Pacesta, enemmän vanhemmista klassisemmista malleista.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 03.03.22 - klo:09:08
... onko missään ollut mainintaa Jaguarin i-Pace mallin talvirangesta? Tai jollain omia kokemuksia? Tuo auto sattumoisin kiinnostaa itseäni, mutta on ollut vaikeaa löytää juurikin tuota infoa miten se kulkee pakkasella.
Noissa jutuissa ainakin kulutus on korkea, vaikka ei talvi olekaan.
"Maantiepainotteisella koeajolla I-Pacen keskikulutus oli 26 kWh/100 km, mikä tarkoittaa noin 325 kilometrin toimintamatkaa. Moottoritiellä kulutus nousi reiluun 30 kilowattituntiin satasella, jolla matkaa taittaa vajaat kolmesataa kilometriä. Lukemat ovat aika korkeita, eikä suurellakaan akulla pääse niin pitkälle kuin olisi toivonut."

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-jaguar-i-pace-sahkoauto-on-brittimerkin-mielenkiintoisin-ja-nyt-myos-onnistunein/

"I-Pacen sähkövoimalinja on pysynyt pääpiirteittäin ennallaan. 90 kilowattitunnin akuston kerrotaan yltävän 470 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, mutta ainakin kolealla kevätkelillä lukemassa on optimismia yli sadan kilometrin verran. Maantiepainotteisessa ajossa kulutus asettui 24 kWh/100 km -tuntumaan."

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-jaguar-i-pace-on-muita-sahkoautoja-faceliftin-edella/





Kilu7

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.03.22 - klo:13:46
Laittakaas joku tähän referaatti TM:n talviautotestistä sähköautojen osalta.
Tuossa kl:n tiivistelmä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nelivetoisten-sahkoautojen-talvitesti-myrkkya-teslalle-tm-kaksi-erinomaista-pari-hyvaa-ja-yksi-ongelma/8b648be9-8973-4ae2-a928-7b0aaeffd0e4?ref=iltalehti:9b7e&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

"Perää pitävät amerikkalaiset Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD ja selvästi viimeiseksi jäänyt Tesla Model Y Long Range AWD. Teslan sisätilojen lämmityskyky ja suoranaisesti vaaralliseksi arvioitu tasanopeussäätimen toiminta veivät pohjan hyvältä pikalatautumiskyvyltä ja toimintamatkalta."

Kilu7


miz

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.03.22 - klo:13:46
Laittakaas joku tähän referaatti TM:n talviautotestistä sähköautojen osalta. Ja ID.4 vaikka vähän enemmänkin että mitä sanoivat siitä.
Se täällä oleva toinen lanka aiheesta on tosiaan kauheaa luettavaa 🙄

Kirjastokortilla muuten pääsee lukemaan aika isoa kasaa sähköisiä lehtiä emagz palvelussa, myös teeämmää. Vinkkinä vaan.

Monimerkkimies

#26
Lainaus käyttäjältä: miz - 09.03.22 - klo:15:23
Kirjastokortilla muuten pääsee lukemaan aika isoa kasaa sähköisiä lehtiä emagz palvelussa, myös teeämmää. Vinkkinä vaan.

Tämä on kirjastokohtainen palvelu. Kaikkialla ei pysty lukemaan netin kautta.

miz

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 09.03.22 - klo:15:54
Tämä on kirjastokohtainen palvelu. Kaikkialla ei pysty lukemaan netin kautta.

Kiitos korjauksesta, luulin tosiaan että 99% tarjoaisi tuota palvelua muuallakin kuin kirjaston verkossa.
Aika kattavasti onneksi kuitenkin, toimii nimittäin hyvin ja tuolta itse tulee luettua näistä sähköautoistakin: https://hakemisto.kirjastot.fi/services/web_service/e-magz--lehtipalvelu

duke7

Lainaus käyttäjältä: miz - 09.03.22 - klo:15:23
Kirjastokortilla muuten pääsee lukemaan aika isoa kasaa sähköisiä lehtiä emagz palvelussa, myös teeämmää. Vinkkinä vaan.
Juu eipä toimi Tampereella

ukormi

Nyt olisi pösöllä kova tarjous:
https://www.peugeot.fi/kampanjat/voimassa-olevat-kampanjat/hullut-paivat.html?lcdv16=1PP1SYJESFB0XXXX

Harmi vaan että on tuo karvahattumalli joka ei kyllä mitenkään innosta.

Mutta ei pitäisi jäädä sähköautoilun aloittaminen ainakaan leasinghinnasta kiinni. Eikä tuo ole kallis suoraan ostettunakaan.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy