Altea Freetrack (CFHC) ei käynnisty

Aloittaja Aheikkila, 07.04.23 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Tuo 01117 laturin vikakoodi - ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen volkkari mistä on johdot päässeet nirhaantumaan poikki tuosta laturin heräteliittimen tyvestä, tuntuu näissä olevan nuo johdot aina venytetty viulunkielelle ja säästetty jokainen sentti valmistuskustannuksissa, se johtaa sitten tilanteisiin missä eriste näyttää olevan ehjä mutta kuparit sisältä vain muutaman karvan kautta kiinni.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Aheikkila

Joo, konepellin kun painoi kiinni niin kappas vaan kun pyyhkijän moottorit heräsivät henkiin. Mutta jottei sekään olisi mennyt niin helposti niin se vaihdettu pyyhkijän vivusto piti pienen "klik" äänen palautuessaan nolla-asentoon. Pari kertaa. Ja sitten ei enää akseli liikkunutkaan ollenkaan. Oikein hyvä ja kiva voi prkl!

Laturin johtoja äkkiä vähän vilkaisin niin se liitin laturin takana on just jonkin letkun kanssa linjassa ja johdot on liittimestä ulos 90 asteen mutkalla. Ja varmasti on hieronut toisiinsa iloisesti. Mutta en silti ihan usko että tämä vika olisi realisoitunut juuri nyt ja varsinkin sinä aikana kun auto ei ole edes käynyt. Toki täytyy toi liitin ja johdot tarkistaa mutta vahva veikkaus on että täytyy se johtosarjan mutka, joka on ilmanputsarikotelon alla tässä autossa, kaivaa vielä uusiksi esiin ja auki ja tarkistaa että kaikki on kunnossa.

Tos®

Kyllä vain, konepelti jos on auki, pyyhkijät eivät toimi.
Konepellin lukon voi koittaa käsin painaa kiinni, jos haluaa testata pyyhkijöitä konepelti auki.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Aheikkila

Jep, näinhän se oli ja nyt on pyyhkijän mekanismi irrotettu, ihmetelty, säädetty ja kiristetty ja asennettu pyyhkimineen ja toimiikin jopa kaiken lisäksi. Moottorin akselin mutteri oli jäänyt asentajalta löysälle. Pikkuvika mutta reilu tunti töitä korjaukseen ilman mitään ihmettelyjä.

Sitten se sähköpuoli, tutkailin laturin liittimen, johdot ehjät. Se on joku vesiletku joka tulee lohkon kyljestä mokkulasta (termostaattikotelo?) ja tosiaan ihan suoraan laturin liittimen eteen. Vähän sen olosia kyllä muutenkin monet rakenteet että suunnittelu toimii samalla periaatteella mitä Suomessa rakennusteollisuus; yksi porukka suunnittelee sähköt, toinen ilmat ja kolmas vedet. Eikä kukaan näe toistensa kättenjälkiä ennen kun niitä asennetaan työmaalla.
Noh, johdot siis ehjät ja ei ollu edes tiukalla vaan suorastaan oli varaakin vähän. Muutamat muutkin liittimet katselin samalla siinä alueella ja samasta johtonipusta läpi muttei mitään jännää näkynyt. Tuon mainitun vesiletkun toinen pää oli paisarin pohjassa ja väliltä oli yksi kannake jäänyt irralleen tai irronnut itsekseen, kesti kyllä aika pitkänkin hetken että keksi miten sen kuului olla paikallaan.

Sitten ei auttanut enää kuin kääriä hihat ja ottaa ilmanputsarikotelo pois alkaa purkamaan sitä sekasotkua mikä siellä alla on. Sain johtoniput kiinnikkeistään ja kouruista irti ja yhden ison liittimen avasin. Sitten nostelin nippuja vähän lisää ja käteen sattui 4-pinninen liitin jota en nyt irrottanut. Hetken oli kyllä ihan aito WTF fiilis. Ja se sitten jatkui kun aloin keksimään että missä se vastakappale oikein on. Sehän oli siellä johtonippujen ja kourun alla runkopalkin kyljessä eikä millään irronnut pidikkeestään. Ja tilaa oli kyllä just niin vähän ettei oikein saanut kuin kohdilleen liittimen, mutta lukkoon asti meni vasta ihan huolellisen tappelun jälkeen. Olipahan ihme paikka moiselle.

Noh neljä johtoa on ollut poikki ja menevät juuri sinne laturin ja kompuran alueelle. Mutta mitään havaittavia toimimattomuuksia niistä ei aiheutunut? Virrat päälle ja koodit lukuun. Ei ollut enää kompuralla open connectionia eikä laturilla myöskään. Jesh!

No ei niin että se tähän sitten päättyisi, olihan siellä TAAS uusi vikakoodi U140A. Tähän löytyy Googlellakin kaikenlaista juttua, ja aika monessa sivutaan cloonausta sun muuta. Mutta ihan selvää korjausta tähän ei het löytynyt. Yksi oli saanut koodin pysymään poissa laittamalla auton laturiin, koodit pois, käynnistys, sammutus ja laturi irti. Eikä ollut koodi enää palannut. Ja joku oli onnistunut toistamaan toisessa autossa saman tempun. Mulla ei natsannut vielä kun akku oli jo niin sipissä ettei startannut. Jätin laturiin miettimään tekosiaan. Prkl. Alkaa olla lähellä maalia tämä hässäkkä.... :o

Aheikkila

Kaikki Googlen tarjoamat helpot konstit on nyt kokeiltu läpi ja koodi palaa aina kun virrat katkaisee ja kytkee uudelleen.
Vähän tuo on niinkun pitäisi tehdä joku adaptaatio tai basic setting ajo että elektroniikka ymmärtää taas itseään.
Hullu vika kaikenkaikkiaan kun se on terminal 30 open circuit ja silti kaikki pelaa ihan täysin ongelmitta mikä myöskin antaisi ajatella että joku juttu vaan on väärällä bitillä nyt ja testikierros antaa vian sen takia.

Aika moni on tämän vikakoodin saanut katoamaan ajamalla/käyttämällä autoa 15 minuuttia tai pidempään, se varmaan täytyy vielä kokeilla että ajaa jonkun reilusti pitkän matkan yhtäjaksoisesti. Ei tuota viitsisi pihaan jättää tyhjäkäynnillekkään rouskuttamaan ihan vaan toiveikkaana että josko kävis säkä. :P

Jacce75

Jostain syystä tuo Terminal 30 vika on tullut aina kun KTagilla on ajettu softa sisään. Jos auto muuten toimii niin tuon yksittäisen vikakoodin on mahdollista koodata pois niin ettei sytytä vikavalloa siitä syystä enää.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Aheikkila

Kylläpähän on poikinut operaatiota mutta nyt on vikavalo sammutettu.
SK osaa kertoa tarkemmin mutta siis koodattiin tuo vika pois käytöstä kun auto kaikinpuolin pelaa ongelmitta eli on todennäköisesti olematon tai virheellinen vikakoodi.

Homma hoidettiin OBDn kautta ja sen tuloksena Immo päälle. Eli ECU irti ja ohjelmointi "penkissä" ja nyt homma toimii niinkuin pitääkin. Hassu efekti tuokin että kun ECU on vaihdettu ja kloonattu niin sitten menee ohjelmoinnitkin vaikeammaksi jostain jännästä syystä.

Hyvinhän se taas kulkee kun toimii, mutta ei tuolle ole enää oikein omaa tarvetta kun on ajellut vaatimattomalla etuveto TGI:llä, on vaan niin edullista kaasutella ettei dieseliä nyt tässä tilanteessa kannata pitää. Jos käyttövoimavero päätettäisiin poistaa alkaen heti niin sitten tilanne olisikin ihan eri. Talvi tulossa ja neliveto :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy