Altea Freetrack (CFHC) ei käynnisty

Aloittaja Aheikkila, 07.04.23 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

Aheikkila

Otsikon mukaan. Nyt toinen kerta kun ilmenee, ensimmäinen oli marraskuulla.

Koska ilmiintyy "yllättäen" ei ole oikein havaintoa että onko jotain mistä voisi ennakoida, toki nyt toinen kerta vasta päällä. Ohut mielikuva olisi että käynnistyminen on ollut jotenkin vaivalloista ja sitten peli päättynyt.

Eli tarkempi kuvaus: Auto käyntiin, ajoa, auto parkkiin ja sammuksiin. Tässä vaiheessa ei mitään havaittavaa. Seuraavaksi autoon, virrat päälle, ei hehkua, sitten päälle jää rengaspaine ja ajonvakautuksen valot ja mittaristo sanoo "bling". Pyörittää hienosti, ei käynnisty. Akkua on. VCDS kertoo että ECU not available / No signal. Muista ohjainlaitteista löytyy vikakoodia joka kertoo ettei ECU ole tavoitettavissa.

ECU käytetty osaavalla pajalla penkissä, keskustelee CAN väylään ja "toimii" sen mitä tällä voidaan testata.
Nettihaun perusteella mitattua ja tutkittua:
- ECUn pääsyöttö rele toimii ja maita on, tarkistettu myös ECUn päästä johtosarjasta
- Pinnissä 92 on jatkuva 12V
- 87 on jatkuvasti 12V, täytyy vielä tarkistaa tämä uudelleen mutta tänhän pitäisi olla kai "IGN on"? Eli tässä voisi olla jotain vikaa taustalla?
Releet ja sulakkeet ehjiä, ainakin ne mitä helposti löytyy kuskin jalkatilasta.

Ensimmäisellä kerralla auto jämähti kotipihaan -> talliin tönäämällä -> tutkailuja ja ECU testiin -> ei mitään löydöksiä, ECU kiinni ja hehkuttaa ja käynnistyy ja VCDS juttelee, ei vikakoodeja tai mitään.

Nyt auto jämähti matkan päähän kotoa josta korjaamolle, mitattu sitä ja tätä, johtosarjaakin tutkittu (johtojen kuoria rikottu samalla, kiva korjauspuuha siitäkin  >:( ), mitään vikaa ei ole löytynyt, ECU vaan ei juttele järjestelmään päin. CAN piuhat ECUn päästä mittaamatta, skooppi löytyisi mutta täytyisi vähän palautella että miten se homma hoituu. Uusi ECU tilattu Ebaystä varoiksi ja testiin että olisiko kuitenkin ECUssa joku ohjaus vialla eikä anna oikeita asioita järjestelmään.

Auto nyt siis kotitallissa mittailtavana ja hämmästeltävänä.

Mitähän tästä seuraavaksi osaisi alkaa mittaamaan?

Yksi huomio mikä ei vaikuta ns normaalilta, konehuoneen sähköboksin ainoa rele (ECU virta) naksuttaa virtojen katkaisun jälkeen pois-päälle x3 ja sen jälkeen pois. Ei kuulosta ihan oikealta jutulta, mutta jos tämä liittyy asiaan niin mistä johtuu?

Muita ideoita. Jos joku keksii korjauksen niin palkkio luvassa kyllä, olisi käyttöä autolle muutenkin kuin harrastella vian hakua  ::)





Aheikkila

Tarkistin ECUn pin 87 joka siis ilmeisesti on "IGN on" ja toimii oikein, 0V virrat pois ja avain käännettynä 12V.

Releen naksuttelua tänään tarkkailin lisää ja off-on kertoja on hiukan vaihtelevasti 3-4 kertaa jonka jälkeen off.

Mitenköhän nuo CAN johdot mahtavat johtosarjassa kulkea, ECUlla näyttäisi olevan linjan pää koska vain yksi johtopari mielestäni liittimissä on. Voisiko joku toinen CAN laite jostain syystä estää ettei ECU halua olla käytettävissä? Vähän ohut teoria kyllä kun luulisi ongelmaa olevan enemmänkin sitten.

Yksi mitä on tietysti hankala arvioida kun ei voi vertailla mihinkään mitenkään on se että mitään ongelmaa ei ole ennen, mutta sitten ei vaan enää käynnisty ja ECU on "poissa". Mikä juttu voisi olla tollainen ettei haittaa toimintaa niin kauan kun auto käy?

Iro

Arvailuja;

Ajonesto on aiheuttanut kummallisuuksia...

Pystyykö sen releen vaihtamaan?

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Aheikkila

Iro, en ihan seuraa ajatusta että miksi ajonesto vaikuttaisi siihen ettei ECU keskustele CAN väylään?

Poistelin tänään kokeeksi releitä järjestyksessä ja virrat päälle että muuttuuko mikään. Ei vaikutusta, paitsi tietysti muutamia vikamerkintöjä kun laitteet ei saa virtaa jne.

Seuraavaksi sulakkeita pois ja taas virtoja päälle avaimesta, josko olisi jotain vaikutusta johonkin. Tämähän on tietysti aika hakuammuntaa jo siksikin ettei ole mitään hyvää arvausta parempaa käsitystä että mitä pitäisi tapahtua. No ei oikeastaan mitään tapahtunutkaan, milloin mistäkin laitteesta uupui sähköt ja tuli niitä vikakoodeja muistiin.
Mutta, yksi huomio oli joka voisi jollain tapaa teoriassa olla tämän ongelman kanssa tekemisissä ainakin jotenkin.

Kun kojetaulun paneelista sulakkeen nro 14 (10A mini) irrotti, oli mittaristo pimeänä ja melkein kaikki muukin, mutta konehuoneen boksissa se päävirtarele naksutti on-off tasaisesti. Virta-avaimen kun käänsi pois niin loppui heti.
Google kertoo releen taakse kuuluvan "Gearbox/Power steering/Brake light sensor/Trailer/ABS, ESC (ESP)/Haldex/Light switch".






Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 09.04.23 - klo:19:44
Iro, en ihan seuraa ajatusta että miksi ajonesto vaikuttaisi siihen ettei ECU keskustele CAN väylään?

Poistelin tänään kokeeksi releitä järjestyksessä ja virrat päälle että muuttuuko mikään. Ei vaikutusta, paitsi tietysti muutamia vikamerkintöjä kun laitteet ei saa virtaa jne.

Seuraavaksi sulakkeita pois ja taas virtoja päälle avaimesta, josko olisi jotain vaikutusta johonkin. Tämähän on tietysti aika hakuammuntaa jo siksikin ettei ole mitään hyvää arvausta parempaa käsitystä että mitä pitäisi tapahtua. No ei oikeastaan mitään tapahtunutkaan, milloin mistäkin laitteesta uupui sähköt ja tuli niitä vikakoodeja muistiin.
Mutta, yksi huomio oli joka voisi jollain tapaa teoriassa olla tämän ongelman kanssa tekemisissä ainakin jotenkin.

Kun kojetaulun paneelista sulakkeen nro 14 (10A mini) irrotti, oli mittaristo pimeänä ja melkein kaikki muukin, mutta konehuoneen boksissa se päävirtarele naksutti on-off tasaisesti. Virta-avaimen kun käänsi pois niin loppui heti.
Google kertoo releen taakse kuuluvan "Gearbox/Power steering/Brake light sensor/Trailer/ABS, ESC (ESP)/Haldex/Light switch".





Kokeile ohittaa se rele, ja katso mihin vaikuttaa vai vaikuttaako mihinkään. Hyppyjohto tilalle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Aheikkila

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 10.04.23 - klo:12:20
Kokeile ohittaa se rele, ja katso mihin vaikuttaa vai vaikuttaako mihinkään. Hyppyjohto tilalle.

Koitin, ei mielestäni. Samalla tavalla jäähdytystuulettimet alkaa huutamaan hetken päästä, eikä ECU herää tulille.
Tänään yrittää saada mitatuksi että onko CAN väylässä yhteyksiä mihinkään.

Täytyisi kyllä jotenkin keksiä että mikä laite/yhteys saa tuon pääreleen pulssittamaan kun avaimesta kääntää virrat pois. Sinne pääreleen ohjausnastaan ei varmaan kauhean laajaa piiriä kytkeydy. Toki jos johtosarjassa on jossain vika niin sitten hakeminen on aika työn takana.

Aheikkila

Meni eilinen parempiin hommiin, tänään kerkesi vähän yrittää mittailla.
ECUn päässä on hiukan arvailun varassa mutta yksi oranssi kierrettypari sinne liittimiin tulee niin vahvalla oletuksella että se olisi väylä pari.
Yhtä vahvalla oletuksella että väylä tulee aina myös OBD porttiin, jossa pari oranssia piuhaa myös löytyi. Näistä ei kyllä mittaamalla mitään yhteyttä löytynyt ECUn liittimeen.

Loppui taas vähän puhti kesken kun koitin keksiä helppoa paikkaa mistä löytyisi lisää CAN piuhoja että voisi kokeilla yhteyttä. Ovista ainakin löytyy yksikkö jonne varmaan CAN luikertelee, täytynee purkaa pahvi auki jos ei joku helpompi väyläpurkki ole jossain tarjolla?

Relerasiaan meni pari oranssia piuhaa yhteen liittimeen ja näyttivät kierretyltä parilta myös, muttei sinnekkään kyllä OBDn johdoista ollut yhteyttä.

Piirikaaviolle olisi kyl tarve, josko sitä K-autosta saisi jonkunlaista apua hommaan.

M_M

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tekki

Ecu CAN ei välttämättä tule suoraan OBD-portille. Autossa on useampi CAN-väylä jotka eivät ole fyysisesti toisissaan kiinni. EDC17-ecuja on jonkun verran mennyt näistä, oireilevat lämpötilan ja kosteuden vaihdellessa. Muutama tapaus on tullut vastaan, että on käyneet elektroniikkahuollossa tutkittavana, ja siellä huoneenlämmössä toimineet normaalisti. Pihalle pakkaseen tms. vietynä sitten temppuavat välillä enemmän, välillä vähemmän.
Kytkentäkuvat tosiaan ovat tarpeen jos meinaa johtosarjavikoja penkoa, muuten on tolkuttoman työlästä.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

Aheikkila

Lainaus käyttäjältä: tekki - 12.04.23 - klo:09:47
Ecu CAN ei välttämättä tule suoraan OBD-portille. Autossa on useampi CAN-väylä jotka eivät ole fyysisesti toisissaan kiinni. EDC17-ecuja on jonkun verran mennyt näistä, oireilevat lämpötilan ja kosteuden vaihdellessa. Muutama tapaus on tullut vastaan, että on käyneet elektroniikkahuollossa tutkittavana, ja siellä huoneenlämmössä toimineet normaalisti. Pihalle pakkaseen tms. vietynä sitten temppuavat välillä enemmän, välillä vähemmän.
Kytkentäkuvat tosiaan ovat tarpeen jos meinaa johtosarjavikoja penkoa, muuten on tolkuttoman työlästä.

Kiitos, tällä taas etenee ajatusmaailma, eli vaihtoehtoinen ECU on oikein hyvä testikapine ensi alkuun myös.
Olisihan tuo jo lottovoiton tasoinen tempaus että teipatussa johtosarjassa kaksi johdinta katkeaisi tai edes vaurioituisi niin ettei yksikään toinen johto kärsisi mitään.

Mikä näissä ECUissa herkimmin kärsii, jokin juotos vai jotain muuta? Kovin iso vauriohan se ei tarvitse olla että homma katkeaa, ja kuitenkin nyt autoa on ropattu lämpimässä tallissa ja testipenkki on oletettavasti myös sisällä lämpimässä eli jos yhteys pelaa niin luulisi että se pelaisi myös autossa ainakin olosuhteiden puolesta.

Tuli Puolan heppulilta vaihtoehto ECU tänään kotiin, mutta on kyllä ihan luokaton p***a. Avattu (korjattu siis?) väkivalloin ja pohjapelti on aika mutkilla, tiivisteet ei varmasti pidä koska saumat irvistää niin hienosti. Teipattu monesta kohtaa Warranty void teipeillä kiinni ettei ainakaan sisään kurkistella. Ja malli tarra on poistettu ties millä ruuvaripuuhilla ja sitten tulostettu uusi hieno tarra tilalle. Aika pettymys oli tuo vaikka Ebay palautteen perusteella kuitenkin satoja ihan tyytyväisiäkin kauppoja suorittanut.
Mutta voihan tuolla ehkä testata että toimiiko ja sit tapella palautuksen kanssa ja ostaa seuraava vaihtoehto ECU jos vaihdolla auto alkaa pelaamaan.

Jultsu

Tuosta lämpötilan mahdollisesta vaikutuksesta ECUn toimivuuteen - onnistuuko haalia kuumailmapuhallin ja kylmäspraytä joilla sitten kokeilee molemmilla vuoronperään lämmittää tai jäähdyttää alkuperäistä ecua, josko sillä saisi toistettavia tuloksia toimivuuden suhteen?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Aheikkila

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.04.23 - klo:09:23
Tuosta lämpötilan mahdollisesta vaikutuksesta ECUn toimivuuteen - onnistuuko haalia kuumailmapuhallin ja kylmäspraytä joilla sitten kokeilee molemmilla vuoronperään lämmittää tai jäähdyttää alkuperäistä ecua, josko sillä saisi toistettavia tuloksia toimivuuden suhteen?

Onnistuu, kuumailmapuhallin löytyy suoraan ja kylmäspraytä kyllä saa kaupasta jos ei muuten. Sehän jo pitkälle ratkaisisi jutun kun vika tosiaan rajautuisi vaikka sinne ECUn puolelle, tai vaihtoehtoisesti ehkä vaivalloisempana vaihtoehtona ECUn voisi varauksetta todeta ehjäksi ja alkaa keksimään mistä yhteysongelma johtuu.

Tässä ongelmassahan ei ole suoranaisesti vielä voinut todeta lämpötilan saati kosteuden vaikuttavan asiaan suuntaan tai toiseen koska 4 kuukautta homma toimi välissä ihan hyvin ja muistaisin että talveen on tänäkin vuonna sisältynyt sekä kovia pakkasia että plussakelejä sekalaisella vaihteluvälillä.

Jälkimmäisellä kerralla oli kyllä selkeästi märkää, vesisadetta ja plussakeliä, syksyn puolella tapahtuneessa jämähtämisessä ei ollut mielestäni hurjan märkä keli, mutta saattoi olla hyvinkin plussalla kyllä. Marraskuun loppua tuo ajankohta oli.

Tässähän eniten askarruttaa juuri tämä oireettomuus tapahtumien välillä ja se että välissä oleva aika on pitkä ja autolla on kuitenkin ajettu tasaisesti lähes päivittäin ja vaihtelevia ajomatkoja.

Tuossa toisessa tapauksessa joka tässä Altea alueella on ihmeteltävänä, on oireet kyllä niin juuri ECUn happanemiseen sopivat ettei paremmasta tarve.

Aheikkila

Teinkin sitten pikaisen testin ennenkuin paketoin tuon etäisesti ECUa muistuttavan metallimöykyn pakettiin, eli piuhat kiinni ja virrat päälle ja kas kun heti hehkuttaa kivasti.
Virrat pois ja samantien Ruotsin Bildelsbasenista kolariautosta otettu palikka tilaukseen. Riskihän se on tuommoinenkin kun kilsoja on jo takana 150tkm niin voi olla että toimii lopun ikää tai sitten ei.

Boschilla olisi oma repair palvelu näille ECUille 449â,¬ ja alvit ja muut kulut päälle, 15 vuorokautta lupaavat toimitusajaksi. Onko joku tähän palveluun joskus tutustunut käytännön asteella? Voisi kuvitella että osaavat korjaushomman aika hyvin että sen puolesta olisi ihan toimiva setti tommonenkin.

Onko Suomessa ECUjen korjauksiin erikoistuneita tekijöitä tai pajoja? Tässäkin tapauksessa voisi olettaa että juotos on jostain kohtaa murtunut eli vaatisi vaan lämmitystä oikeilla välineillä.

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 13.04.23 - klo:22:40
Onko Suomessa ECUjen korjauksiin erikoistuneita tekijöitä tai pajoja? Tässäkin tapauksessa voisi olettaa että juotos on jostain kohtaa murtunut eli vaatisi vaan lämmitystä oikeilla välineillä.

http://elehuolto.fi/ . Tuota pajaa voin lämpimästi suositella. Kaikki ecut jotka olemme lähettäneet, ovat tulleet kuntoon. Mikäli eivät pysty korjaamaan, hankkivat vaihtolaitteen jonka myös kloonaavat. Erityisesti Jussi Österberg on velho moottorin ecujen kanssa.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

S8k-80

Ei tuohon ECUa kannata korjauttaa. Käytetyn vaan kloonauttaa niin se pelaa sen jälkeen. Kloonaus on halpa homma niin eikös se kannata tehdä jo tuolle käytetylle eculle mikä sinulla on. Sen voi kyllä tiivistää paremmin samalla kun sen kloonaa. Minäkin teen kloonauksia.

Aheikkila

Svenssonilta tuli purku-ECU joka meni pajalle tänään saamaan ohjelmoinnillista hoitoa. Ainakin johdot kytkien ja virrat päälle pelasi tämäkin hienosti. Jos ei mitään erikoista ilmene niin auto pelannee kunhan ohjelmoidun ECUn saa autoon kiinni.

Kaikenlaista hämmästelyä tähänkin saa käytettyä ja vaikeinta on kun ei voi olla ihan varma tästäkään näköjään että penkissä ECU pelaa ja autossa silti ei.

Mutta kiitoksia joka suuntaan osallistumisista ainakin nyt tällä tietoa. Toivottavasti ei tarvitse tätä ongelmaa enää ihmetellä. Eikä nyt välttämättä olisi tarvetta muullekkaan hämmästelylle. :)

Aheikkila

Ai että kun pitikin ääneen toivoa. No ei sentään oletettavasti kovin iso ongelma sinänsä. Eli 7-segmentti pikkunäytössä rullaa teksti "Immobilizer".
Ja VCDS kertoo että käynnistyminen estetty.
En siis ole käynnistämistä edes koittanut, kunhan piuhat kiinni autoon että näkee mitä tapahtuu.

Luin Ross-Techiä ja siellä on ohje että ECU pitäisi "koodata" autoon PIN koodien avulla, mistäs nämä ECUjen PIN koodit saa ulos?

Jos se tuolla tavalla vaikka vielä onnistuisi ettei tarvisi alkaa hinuria tilaamaan että saa auton K-autoon 165euron vian selvitykseen (sisältää Immon avauksen, kysyin) jossa "aika hyvin löytyy kyllä vika jos se on sähköisessä ohjausjärjestelmässä". Vähän niinkun ei olisi uskonut kun sanoin että vaihdoin uuden käytetyn ja auton softilla koodatun ECUn autoon kun vanha ei enää pelannut ollenkaan.

Jacce75

Nyt minulla vehkeet joilla voin myös kloonata ecut. Kuulostaa siltä että ecun checksumit on pielessä. Mitä tarkoitat sillä että "auton softilla koodattu"?
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Aheikkila

No en itse tehnyt softahommaa niin en tiedä, mutta ymmärsin että ECU on kloonattu alkuperäisestä, ja sen puolesta homman pitäisi toimia. Ja siis toimiikin, ainoa vikakoodi mitä jäi VCDS tarkastelusta käteen on että Immobilizer estää käynnistymisen. Koodi huonoakkuisessa läppärissä niin täytyy vähän kikkailla vielä lisää että saan sen tähän asti.

Jacce75

Riippuu millä laitteella kloonaa mutta yleisesti ottaen checksumit täytyy aina laskea uudestaan kun firmikseen tehdään muutoksia. Jotkut laitteet tekee sen automaattisesti ja sitten on laitteita mitkä sitä ei tee tai tekee väärin ja sitten on immo päällä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

S8k-80

#20
EDC17 kloonaus ei onnistu suoraan kopioimalla johtuen OTP alueesta. EDC16 menee suoraan kopioimalla. Olisiko käynyt niin että siihen tehty vain immo off ja sen takia mittaristo ilmoittaa immo viasta? Lähteekä auto käyntiin ja pysyy käynnissä? Jos ecun oikein kloonaa niin silloin ei tule immosta mitään ilmoituksia.
Yleisesti käytetyt ohjelmointi laitteet kaikki laskevat checksumit kuntoon kirjoittaessa ja jos checksum ei ole kunnossa niin ei ecua löydy VCDS:llä.
Onko immon vikakoodi moottorin vai mittariston ohjaimessa VCDS:llä katsoen?

Aheikkila

Moottorinohjaimessa jos en ihan väärin muista.

En ota kloonaus/kopiointi/muuhun tekemiseen mitään kantaa koska en ole ollut paikalla tekemässä, ja yritys hoiti homman eikä he kyllä epäilleet mitään ongelmaa olevan.

Olisiko mahdollista että kun koitin näitä ECUja ennen kloonausta senverran kiinni että virrat käytin päällä että siitä olisi tullut lukkotila? Tämä oli siis juuri aiemmin mainitun hehkun tsekkaamisen verran ja sitten virrat pois.

Käyntiin en ole kokeillut, mutta voisihan sitä kokeilla iloksi ja ajankuluksi, täytyy kuitenkin kasata kaikki muut palikat paikalleen kun näyttäisi ettei mitään vikaa muualla sitten lopulta ole ollutkaan.

S8k-80

Kyllä ecuja voi koittaa ristiin eikä minun mielestä immo siitä mene sekaisin.

Aheikkila

Senverran taas viikossa eteenpäin että kloonauksen tehnyt paja alkoi epäilemään oman laitteistonsa kloonauskykyä tämän 17 sarjalaisen kohdalla.

Eikä siinä, kun ei pelaa niin jotainhan on pielessä. Pirkanmaalla joku kloonaustaitoinen ja laitteet omaava niin olisi homma tarjolla, ainakin kokeilla kloonaus uusiksi ja katsoa lähtisikö pelaamaan homma. Alkuperäiseen ECUun ei pääse auton kautta kiinni eli joku muu lukija täytyy olla käytössä.
Viimeisenä vaihtoehtona hinata toi kinneri vielä kertaalleen K-autolle että pääsevät oikein riemulla arvailemaan että mitähän vikaa voisi löytää kun oikein alkaisi keksimään.

Jacce75

Minulla on laitteet mutta asustelen Uudellamaalla. Voithan sä lähettää ecut minulle niin katson mitä on tehtävissä. Auton rekkarn jos annat tähän tai privaan niin pääsen katsomaan mikä ohjainlaite siellä todellisuudessa on ollut tehtaalta. Mikäli Tricore piiri ohjainlaitteessa, ei kloonaminen ihan tosta noin vaan onnistukaan. Toinen vaihtoehto on että cheksum on väärä joka sitten aiheuttaa kuvatunlaista ongelmaa. Toki voin tulla käymään myös auton luona erikseen sovittaessa.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Tässä tapauksessa on nyt siis 3 vaihtoehtoa.

1. Odiksella voidaan kokeilla jos vaikka adaptaatio online yhteydellä onnistuisi.
2. Voidaan poistaa ajonesto kokonaan ecusta.
3. Voidaan kloonata uudelleen oikealla tavalla.

EDC17 ecut kloonataan niin että molemmista ecuista luetaan tiedot jonka jälkeen uuteen ecuun kirjoitetaan bench-,  tai pahimmassa tapauksessa boot modessa muokattu tiedosto. Tämän jälkeen eeprom data vanhasta ecusta kirjoitetaan muokkaamattomana uuteen. Mikäli boot modea on käytettävä täytyy ecu tietenkin purkaa joka hieman mutkistaa hommaa.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

S8k-80

No minä asustelen Pirkanmaalla. Laita priva viestiä jos kloonaus kiinnostaa. Kloonaus onnistuu Benchinä niin ecua ei tarvitse avata.
Noista kolmesta vaihtoehdosta Immo off on yleensä huono kun mittaristoon jää SAFE teksti. Vai saako sen pois?

Aheikkila

Mieluusti mahdollisimman originaali korjaus, käyttöauto kyseessä ja varmaan lähtee tässä myyntiin kunhan saa varmasti toimivaksi. Tai sitten jää taloon riippuen tarvitaanko kolmatta autoa lasten ajeltaviksi.
Laitoin privaa S8k-80 niin katotaan onnistuuko korjailut.

Aheikkila

Noniin. :D Auto käynnistyy iloisesti, kiitos S8k-80.

No niin. >:( Pyyhkijän viiksi ei toimi ollenkaan, ei pyyhi ei pissaa eikä... No ei sen kai muuta tarvisi tehdäkkään.
Onkohan tää nyt jotain mitä siellä Lempääläläisessä autokorjaamossa on taas onnistuttu mysöön paskaksi? Siellähän oli siis pyyhkijät irroitettu että oli saaneet kaukalon auki, vaikkei niitä tietysti tarvisi edes irrottaa. Ja irrotushommissa oli tietysti kuskinpuolen vivusto hajonnut, niinkun näillä yleensä on tapana kun ovat aikansa paikallaan olleet ja asettuneet. Mutta eihän näillä pitäisi viikseä saada mykäksi?
Mitään vikakoodeja ei tietysti ole aiheesta. Eli joku kontaktihäikkä mutta mistä sitä alkaisi helpoimman kautta perkaamaan. Konehuoneessa on 30A sulake pyyhkijöille ja ehjä, ja tietysti se pissapoikakin on mykkä.

Kylmästöinnillä on vikakoodi kompuran kontrollointiin liittyen, kylmää tulee kyllä mutta eihän tuollaista pitäisi olla ja varmasti jotain jossain vaiheessa hajoaa jos ei korjaa. Pitänee taas avata se väkivalloin perattu johtosarja ja tutkia että oliko siellä sittenkin joku johto onnistuttu myös katkaisemaan kuorien rikkomisten lisäksi.

Hassua kyllä, nyt kun motti taas hyrrää niin löytyi myös pari uutta vikakoodia, 00907 (matala jännite, kulutuksen ohjaus) ja 01117 jolle kerrotaan laturin johtovika, regu tai laturivika. Johtosarjan hämmästelyn perusteella kompuran ja laturin ohjaukset lähtee samassa nipussa akun alta laitteille eli olisiko siellä sitten useampikin johto mitkä pitäisi kuitenkin parsia vielä uudelleen? Mielestäni jo aika tarkkaan silmäilin sen nipun kun siellä niitä paskoja oli.

Aheikkila

Hienosti oli kuvatkin valmiina ja sitten "Lähetä". Prkl!  ::)







Tulipa tässä hämmästellessä mieleen että mullahan oli konepelti auki noita pyyhkijöitä hämmästellessä, olisikö se riittävän yksinkertainen selitys tolle viiksen toimimattomuudelle :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy