SEAT Altea 1.9 TDI käynnistyshäiriöt

Aloittaja Somnium, 13.03.22 - klo:09:08

« edellinen - seuraava »

Somnium

Nyt tarviais vähän vinkkiä, että mistä arpoa vikaa. Auto käynnistyy suht normaalisti kun ulkona on pakkasta. Heti kun mennään plussan puolelle, alkaa käynnistyminen takkuamaan. Varsinkin jos moottori on lämmin. Pakkaskelillä toimii normaalisti oli sitten kylmä tai kuuma kone. Auto kyllä käynnistyy, mutta jotenkin pidempi startti ja hieman tuntuu kuin potkisi vastaan tms.

Mikey

Jos mahdollista, niin testerillä pitäisi tsekata jäähdytysnesteen lämpöanturien näyttämät.

Somnium

Mistäpäin tuo anturi löytyy? Jos koittaisi vaihtaa kun ei tuo kauhean kallis näyttänyt olevan. Tänään taas teki kaupan pihasta lähdettäessä ettei meinannut käynnistyä millään. Yllättäen heti kun ulkolämpötila + 4 c.

Jultsu

Lieköhän tässäkin kaksi anturia, toinen on kannen jäähdytysvesiletkun lähdössä ja toinen jäähdyttimen alavesiletkun liitoksen luona.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Somnium

Jatkoa tähän ongelmaan. Autosta kyykähti viimein akku lopullisesti, jonka vaihdolla käynnistys ongelmat katosi toviksi. Nyt parina päivänä oli taas vieteri vähän pidempi lämpimänä. Tänään reilu tunti helteessä ajoa ja auto sammuksiin. Nyt ei sitten kirveelläkään käyntiin. Pyörittää kyllä mutta ei edes lupaa. Sinne jäi Prisman parkkiin auto. Iltasella haetaan köyden perässä pois. Mikähän hitto tuossa nyt oikein mahtaisi olla? Akussa oli täydet jytkyt ja laturi lataa.

Sepittäjä

Nyt pitää yrittää kaveria auttaa,koska mielestäni saattaa olla,että taustalta voi löytyä samat syyt kuin minulla oli 1,9Tdi ( ATD) moottorissa jokin aika sitten. Parin vuoden ajat temppuili juuri noin eikä VCDS näyttänyt vikakoodeja. Kylmänä lähti pakkasestakin mutta moottorin lämmettyä  pitkää starttaustarvetta alkoi ilmenemään. Lopulta auto alkoi kulkemaan selvästi nytkähdellen ja kuului lievää onfottavaa ylimääräistä ääntäkin. Siinä vaiheessa VCDS kertoi,että 1.-sylinterin pumppusuuttimen johdinyhteydessä on puutteita.
Uskon,että oikeasti syynä oli löystynyt johtimen liitos 1-sylinterin suuttimessa. Ei varmaankaan olis tarvinnut muuta kuin kiristää se liitos tiukaksi mutta vaihdoin varmuuden vuoksi koko johdinsarjan,kun ei maksanut kuin 40 euroa. Sen jälkeen ongelmia ei ole esiintynyt moneen kuukauteen. Kannattaisi ehkä vaihtaa johtosarja ( aika helppo homma) tai odottaa,että vika jää päälle ( jos ei jäänyt jo ) Siinä vaiheessa lukemaan koodit VCDS:llä. Jatko sen mukaan sitten.......

Jultsu

Nouseeko kierroslukuneula ollenkaan starttia jauhettaessa? Jos ei niin kampi- tai nokka-akselin asentoanturi on aina hyvä vakioveikkaus.

Suuttimen johtosarja tuskin syynä, kone kyllä käynnistyisi kolmellakin pytyllä, ja tuskin johtosarja ykskaks hajoaisi totaalisesti että kaksi tai useampaa pyttyä menisi mykäksi
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Somnium

Täytyypä katsoa tuo neulan hyppiminen jahka iltasella mennään hakemaan autoa. Nuo voisi kyllä käydä läpi nuo suuttimien johdot kun jonkun verran ainakin tyhjäkäynnillä on nykimistä havaittavissa ollut. Ei ehkä liittyne vikaan, mutta mikä on tuo letku/putki joka lähtee ilmanputsari kotelon alalaidasta jonnekin koneen taakse. Oli nimittäin sekin irti kun uutta akkua laitoin. Voiko vaikuttaa, jos vaikka irronnut uudestaan.

Somnium

Auto haettu pihaan. Kokeilin alkuun sahata käyntiin. Ei mitään eloa. Konehuoneesta katoin sen putken, oli irti. Takaisin paikalleen ja auto laakista käyntiin. Mihin tuo nyt vaikuttaa? Välillä tuolla ei ole merkitystä vaikka on irti ja toisinaan niinkuin tänään vaikutti taas noin rajusti.

Somnium

Toimihan se tovin, mutta tänään sama temppu. Kiekkamittari oli aivan kuollut startatessa. Vähän aikaa kun pyöritteli niin mittari alkoi osoittaa elonmerkkejä ja auto lähti käyntiin. Kumpaakohan anturia tässä nyt lähtisi kokeilemaan? Onko noissa jotain erikoista noitten vaihdossa?

M_M

Kampiakselin anturi se yleensä on joka estää kierroslukumittarin toiminnan sekä moottorin käymisen. Nokan anturi vaikka pimenisi, niin ainakin useimmat moottorit lähtevät edelleen käyntiin joskin starttaus on normaalia pidempi.

Vikakoodeista tietysti saisi lisää tietoa ongelman aiheuttajasta, mutta jos sokkona jotain haluaa tehdä niin vaihtaisin noilla oireilla kampiakselin anturin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Somnium

Ok. Perhana soikoon. Vielä löytyi uusi oire kun ajon jälkeen renklasin. Aina kun auto ei suostu käynnistymään, ei myöskään lämpömittari herää eloon. Eli näyttää minimiä vaikka pitäisi olla 90 kohdilla. Taitaa ollakin joku muu vika joka aiheuttaa nuo oireet. Virtalukon pohja kenties?

Jultsu

Ei, kyllä se sitten kuulostaa enemmänkin lämpöanturin ongelmalta, jos se antaa mitäsattuu-arvoja niin ECU ei syötä tai syöttää väärän määrän polttoainetta käynnistyksen yhteydessä ja aiheuttaa käynnistyvyysongelmia.

Mittaristokin toki voi olla rikki, mutta ajonesto tuskin on kyseessä, moottorin pitäisi käynnistyä aina joka kerta sekunniksi
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Somnium

No täytyy käyttää jossain koodien luvussa jos löytyisi jotain vinkkiä sieltä. Kovasti kallistun tuohon virtalukon pohjaan kyllä itse kun nyt vian saa ronklattua päälle kun muutamia kertoja veivailee avainta lukossa. Eikös tuossa ole 2 noita lämpötila antureitakin? Toinen eculle ja toinen mittaristoon. Tässä tapauksessa pitäisi vissiin olla sitten molemmissa vikaa kun ei mittaristo näytä aina ja moottorikaan ei saisi oikeaa tietoa?

Somnium

Anturin vaihto ei tähän ongelmaan auttanut mitään. Vika oli kyllä pitkään pois. Nyt paheni kerrasta ja tahtoo käynnistyminen olevan ihan tuurista kiinni. Silloin kun ei käynnisty, ei myöskään syty mittaristoon hehku tai moottori merkki valot. Rele 458 tuli katsottua konehuoneesta. Sitä oli joku aikaisemminkin tutkinut kun muovit halki. Rele vetää kyllä. Voiko rele silti olla jotenkin rikki?

Marko

Lainaus käyttäjältä: Somnium - 26.02.23 - klo:14:06
Anturin vaihto ei tähän ongelmaan auttanut mitään. Vika oli kyllä pitkään pois. Nyt paheni kerrasta ja tahtoo käynnistyminen olevan ihan tuurista kiinni. Silloin kun ei käynnisty, ei myöskään syty mittaristoon hehku tai moottori merkki valot. Rele 458 tuli katsottua konehuoneesta. Sitä oli joku aikaisemminkin tutkinut kun muovit halki. Rele vetää kyllä. Voiko rele silti olla jotenkin rikki?
Onko noissa rele 109?
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Somnium

Ei löydy moista. Tuo 458 oli epäilyksen alla. Sähkäri töissä tutki ja totesi ehjäksi. Samalla kokeiltiin ohittaa rele. Apua ei siitä ollut. Käsittääkseni tuosta releestä lähtee eculle virrat eteenpäin. Mittasin releen jälkeen jännitteen 11.4-11.7v. Akku kuitenkin 12.6v. Eli hieman jännite putoaa tuossa matkalla. Voisiko tuo riittää siihen ettei ecu käynnisty? Kävi mielessä jos kokeilisi vetää toisella piuhalla tuonne sen jännitteen ja katsoisi onko vaikutusta.

M_M

Mittasitko tuon jännitteen 11,4-11,7 volttia kuormitettuna vai ilman kuormaa? Jos ilman, niin kokeilepa vielä jollain keinokuormalla. Ilman kuormaa tuollainen jännite voisi viitata johonkin lähes poikki hapettuneeseen johtimeen/liitokseen jolloin jännite romahtaa kuormitettuna lähemmäs nollaa volttia.

Ohitusjohdolla voi myös kokeilla auttaako se ongelmaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Somnium

Nyt on kokeiltu ohittaa relettä, vaihdettu releitä ristiin, maadoituksia rassattu, ecun liittimer putsattu. Ei apua mistään. Nyt alkaa olemaan käynnistyminen liki mahdotonta kun keli lämpiää plussan puolelle. Aamun pakkasilla ei juuri ongelmia. Kokeilin jopa ecun laittaa kylmään toviksi muttei vaikutusta. Jotenkin tuo lämpö vaikuttaa johonkin, luoja tietää minne.

Aheikkila

VCDSllä kun osaisi katsoa noita lämpöantureita mitä autossa on missäkin että näyttääkö ne järkeviä lukemia.

Ihan hulluna ideana onko ero nimenomaan pakkanen vs plusasteet? Koska jää johtaa huonommin kuin vesi eli jossain on vettä joka jäätyessään muuttaa tilannetta... Sitten pitäisi kyllä keksiä että missä tämä olisi ja miten se aiheuttaisi ongelman...  :o

Somnium

Estääkö lämpöanturin toimimattomuus myös ecun käynnistymisen? Ecuhan ei selvästi saa virtaa kun hehku ja motin merkkivalo ei syty vikatilanteessa. Eilen taas sai aamupakkasilla käyntiin ja iltasella sään lämmittyä sai renklata miltei puoli tuntia ennen kuin suostui heräämään.

Aheikkila

#21
Siis sittenhän vika on ihan eri, ei ECU katoa autosta jonkun lämpöanturin hakuilun takia. Mullahan on omassa Freetrackissa vähän samanlainen ongelma (ei hehkun&motin valoa), mutta ei kyllä millään ronklaamisella ole herännyt (vielä) henkiin. Virtalukkoa en ole ropeltanut, se melkein täytyisi kyllä tehdä ihan vaan koska se nyt ei varmaan ole maailman vaikein homma kaivaa esiin.

Oletko jo virtalukon/pohjan vaihtanut tai ainakin hipeltänyt, sieltä melkein lähtisin nyt sun ongelmaa perkaamaan kun olet todennut että avaimella pystyy vian kanssa pelaamaan ainakin jotain.

Edit: Joo olitkin jo asiaa edistänyt, vähän näköjään oma lukutaito vaatii hiomista. Toi kylmä-kuuma kyllä hämäsi minua tuossa, omassa ongelmassa ei ole ollut lämpötilan kanssa mitään tekemistä vaan joku muu syy mutta lopputulos lähes sama. Eroa sikäli että oma on täysin kuollut, ei edes tuurilla lähde ECU keskustelemaan.

Aheikkila

Tuolla mun keskusteluketjussa asiaa on nyt vähän puitu ja viimeisimpien kommenttien perusteella sanoisin että haku päälle ja ostat saman koodisen ECUn kuin autossasi nyt on, käytät koodattava että saat oman autosi ohjelmat sisään ja testaat että pelaako paremmin. Muutaman satasen maksaa ECU ja koodaus ehkä satasen päälle mutta ei ole kallis kokeilu kuitenkaan.

Googletin tota omaa ECUa uudemman kerran ja löysin jopa Boschin omille nettisivuille missä mainostavat 449 eurolla korjausta. Ei sisältänyt jotain rahti- ja mahdollisia "muita" kuluja, mutta siellä oli sitten listattuna tyypillisiä ECU ongelmia:
- yksittäisten komponenttien toimimattomuus tai virhelukemat, lämpötila ja kosteus riippuvaista oireilua.
- ECU ei ole yhteydessä autoon, vikakoodien luku ei onnistu.
- liitin hapettunut veden takia (no tämä ei varmaan yleensä :))

o.b.

Jos vika olisi ECU:ssa, ottaisin sen irti, purkaisin ja kuivattaisin piirilevyn. Jos näkyvää hapettumaa, niin ultraäänipesuriin ja sen jälkeen kuivaukseen.

ECU:sta saattaa löytyä myös "IMMO OFF" versioita, jolloin mitään sopeutuksia ei tarvita.

Mutta ensitöikseen kannattaa tarkistaa virtalukon pohja, ECU:n rele ja yleismittarilla, tuleeko sähköä ECU:n oikeisiin pinneihin.

Somnium

Täytynee varmaan kokeilla vaihtaa virtalukon pohja. Näemmä takavalot molemmat kateissa tuon käynnistys häikän lisäksi.

Aheikkila

Ei ole täällä varmaan tapahtunut mitään, oma Freetrack eteni vaihto-ECUlla, nyt tarvisi enää sopeutus saada kuntoon että Immo ei tapa autoa. Eli mulla ECU vika oli ongelma.

Samaa suosittelen kyllä tähän, ei vieläkään olisi kovin kallis korjausyritys ostaa purkuosa ja kloonata tiedot siihen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy