Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Aheikkila

#31
Altea (04-) / Vs: Jousitus kolahtaa
07.04.18 - klo:16:51
Kohta alkaa olla kesärenkaiden laiton aika niin pääsee tätä tutkimaan etupään osalta tarkemmin.

Eli pudotessa kolahtaa edelleen toi etukulma, repsikan puolelta kuuluva napsu/narina jatkuu edelleen. Narina siksi että kuulostaa kuin joku kuiva vähän väljä pusla pitäisi omaa elämää vedon muutosten mukaan. Toihan voisi lopulta olla myös kolauksen kanssa tekemisissä jos iskarin yläpään kumi/laakeri on kypsä?

Talven mittaan ilmennyt uuttakin, 80km/h tienoossa täristää kun olisi rengas epätasapainossa. Toi siis ilmenee viisarinopeuksissa ~75-85km/h. Eli just siinä alueella missä talvinopeuksilla jurnutellaan. >:( Ei vaikuta jarrutus eikä kiihdytys, eikä vaihde. Nopeus vain. Toki renkaita ei ole tarkistettu koneessa, eikä muutakaan vielä, mutta esim renkaiden epätasapaino ei ole koskaan ennen ollut tommonen tietyn hetkellisen nopeuden juttu, vaan nopeuden noustessa paheneva. Voisiko kardaanin laakerointi olla tommosen aiheuttaja, kauheestihan vaihtoehtoja ei ole kun vaihde ei tosiaan vaikuta niin lootasta renkaille välillä toi ilmeisesti on.

Muuten on kyllä ollut kiva kaara talven ajan ajella, ja kyytiläisetkin on mukavaksi kehuneet penkit ja tilat. Vielä kun tässä ajan salliessa pääsis asentamaan vähän hifilaitteita ja vaimennukset loppuun niin pitäisi entisestään parantua. :D

Edit: Jaa niin piti kehuman vielä sekin että Binar hoiti ekan talven kyllä varsin mallikelpoisesti, aina lämpes kun soitti ja mitään kummallisuuksia ei esiintynyt.
Talviautona ainakin melko hyvä peli, takapenkit pitäisi vielä varustaa lämmityksillä niin hiljenisi sekin valitus  ::)
#32
Flekti on muutaman kerran jäänyt päälle jonka oletinkin tohon polttoon liittyvän. Ajan päivittäin motaria töihin ja takaisin, mutta ei matkassa taida ihan 15 minuuttia motaria olla.
Tonnin tyhjäkäynti on myös motarin jälkeen vaikka mittarin mielestä on "90 astetta" nesteen lämpö.

Nooh, täytyy tuota vahtailla tässä ajan oloon, kun ei ilmeisesti vakavaa ole.
#33
Akku on just uusittu kun asennutin Binarin ja asentaja tuomitsi akkukauppaan. (Laakkosen testitulos akusta kuukautta aiemmin oli hyvässä kunnossa)
Letkulämppäriä käytän kotona, muuten ei toi auto ole niin tuttu vielä että osaisin noista sanoa. Toi letkulämppärin käytös on tuttu jo kyllä, ihan lyhyt lämmitysaika vaatii startin pyöräytyksen ja pienen tauon ennen varsinaista käynnistystä.
Mutta ilmeisesti siis tää kone vaan käy enempi tolla 1000rpm tasolla, kuten todettua niin ei se ole harmia vielä aiheuttanut, lähinnä ihmetystä. Onhan se toki lämpiämisen kannalta parempi että kierroksia on vähän enempi.
#34
Tommonen CFHC koodinen 2.0 CRTDI Seatin keulalla.
Auto on vielä aika tuore tapaus omassa käytössä, syksyllä ostettu. Ihmetyttänyt melkein alusta saakka tyhjäkäynti, kone tuntuu rallattavan pääsääntöisesti 1000rpm tienoolla.
Alkuun vielä rauhottui epäsäännöllisesti sinne 800rpm paikkeille, mutta talvikauden aikana ei ole tainnut montaa kertaa alle tonnin olla.

85tkm on mittarissa, syksyllä tehty täys huoltopaketti hihnoineen kaikkineen, ei vaikutusta mihinkään. Katsastus oli huoltopaketissa ja meni läpi huomautuksitta, toki päästöt otettiin Laakkosella, ja noinko dieseleissä katsastuksen yhteydessä vielä mitään tyhjäkäyntiä huomiodaankaan?

Mitään varsinaista vaivaa toi ei ole aiheuttanut vielä, mutta tuntuu erikoiselta. Aiempaa kokemusta näistä kovin vähän, omistanut vain yhden ranskisdieselin vm2000 ja sen tyhjäkäynti oli 800rpm aina, kesät-talvet.

Kannattaako olla huolissaan, vai onko ihan normaalia?
#35
Altea (04-) / Vs: Jousitus kolahtaa
02.01.18 - klo:21:43
Noniin, tässähän alkaa olla kohta tallissa tohinaa kun noita käy läpi. Olisi vaan pitäny talvirenkaita laittaessa nähdä enemmän vaivaa, silloin olisi ollu renkaat pois tieltä jne.
Koittanu tota soitinjuttua miettiä että miksi se edes menisi mihinkään lukkoon, eihän näillä mallikohtaisilla ole enää sitäkään vähää jälkimarkkina-arvoa teoriassa, jollei nyt just samanlaiseen autoon ole jollakulla haussa uutta.
Mutta jos tohon itse uutta lähtisin hakemaan niin varmaan ei orkkis tulis hankintaan, saahan tohon adapteripaneelin 1/2-din soittimelle.
Toi vakiomankka taitaa ilmastoinnin säätöjä näyttää siinä ruudulla muttei muuta radiotoimintaan liittymätöntä? Eikä noi Climan näytötkään mitään lisää oikeastaan anna sen ohjauspaneelin valojen lisäksi. Nice-to-have.

Arska 68: joo no tossa omassa on sentään jo 85tkm mittarissa että kyllähän iskarin yläpään olettaisi olevan ehjä vielä, mutta kun se helppo on tarkistaa niin eihän siinä.
Olisko kardaanin laakeri kasattu hitsausten taakse "ikuiseksi" osaksi? Eli vaihto vaatis kardaanin irti -> osaavaan pajaan ja osiksi -> uus laakeri ja paketti kasaan, tasapainoon ja autoon. Ei romarilta oo löytyny varaosaa, vaikka sitten pajalle vietäväksi että saa uudella laakerilla laittaa paikalleen?
#36
Altea (04-) / Vs: Jousitus kolahtaa
29.12.17 - klo:23:29
"katsoin" mutta aika pintapuolisesti kun ei ne varsinaisesti poikkinaisilta näyttäny, täytyy tuossa tallin taas vapautuessa ottaa tutkailukierros taas uudelleen. Ja laittaa samalla uus akkukin paikalleen.
Exiden 77Ah Premiumin valkkasin kun aiemmassa Passatissakin toimi ihan asiallisesti. Ei ole AGM mutta koitetaan tolla ny.

Tosta akun vaihdosta, kun Laakkosella kysyin että tarviiko tota kertoa ATKlle tai muuta kummaa niin sanoivat että pitäisi olla virtalähteessä kiinni sen aikaa että akun irrottaa ja laittaa takas kii. Sen takia, että radio menee lukkoon ja vaatii maahantuojalta/tehtaalta koodin auetakseen.
No kysyin heti tietysti Binarin asentajalta että oliko niillä ollut virransyöttöä, ei ollu kun ei oikein voi olla kun joutuu sähköjohtoja ronkkimaan niin oikosulun vaarat on aika isot. Eikä mankka kyllä lukittunu eikä muutakaan kummaa tapahtunu?  :o Suuria puheita vai uskomaton mäihä ???
Miten mahtavat Laakkosella tommoset rempat tehdä missä pitää sähköjohtoja ronklata, vai meneekö noi huollot aina kokonaan uudella johtosarjalla, liittimet vaan kii?
#37
Altea (04-) / Vs: Jousitus kolahtaa
27.12.17 - klo:00:22
Laitetaan nyt tänne vaikka otsikko ihan muuta puhuukin.

Nyt on Binar 5S konetilassa ja alkaa kokemuksien kerääminen, ensimmäinen oma auto lämmittimellä.
Svetlanaksi ristin Prepaid-numeron jolla tuonne ohjausta syötetään, tuosta saa vielä parit naurut aikaiseksi ::) "Soitanpa Svetlanalle että laittaa paikat lämpiämään..."

1320euroa asennettuna GSM ohjauksella. Ja akkukauppaan joutuu heti koekäyttöjen jälkeen. No onhan autossa oleva akku vielä alkuperäinen, 6 vuotta on tehny tehtävänsä.

Kolahdus tai napsuminen ei ole vielä selvinnyt sen enempää, kolahdusta ei saa kyllä ilmi kuin yrittämällä, normiajossa ei haittaa. Napse alkaa jo rasittaa mieltä. >:(
#38
Minä huollatin. Liike ei "suostunut" mitään huoltoja tekemään. Tietysti kun välimatkaakin on 200km niin ei ollut siinä kohtaa kovin helppoa vängätä huoltoa auton hintaan ja mennä vasta huollettua autoa ostamaan pois. En olisi myyjänä itsekkään näin toiminut, kun ostajiakin on kaikenlaisia.

Edit: Niin, Seinäjoen Käyttöautoon vaan ostamaan ja palvelu pelaa. Ainakin siihen asti kun tulee ongelmia. Myyjämies tuossa jo soittelikin asiasta ja jämäkkään sävyyn uhkasi että he vetävät tämänkin tarjouksen pois jos lähden kuluttaja-asiamiehen pakeille, kun heille tulee sitten jos jonkinmoista selvityspyyntöä ja kaikkea.
#39
Aika vähemmän yllättävää. "kaupasta on 3kk ja ei voi varmasti osoittaa että pumppu olisi jo tuolloin ollut rikki"
Niin no ei kai voi osoittaa joo kun liukkaita on nyt vasta. Ei toki voi oikein varmaksi sanoa että olisi ollut silloin vielä ehjä myöskään.
Laakkonen taas ei öljynvaihdostaan sanonu mitään, vaikka sen jälkeen on ihan varmasti ollu paskana.

V***u että joo. >:(
#40
Laakkosella käytiin ja koodi löytyi, pumppuhan se siellä on moro.
Huoltoneuvoja vai mikä se nykyään on väitti että olisi huollossa tarkistettu nelivedon toiminta öljynvaihdon yhteydessä ja toiminut. En tiedä miten testasivat, nosturilla ilman kuormaa tmv kun ei sillon liukkaita ollu kyllä. Mutta ainakaan mitään vikakoodeja sillon ei ollut vielä, nyt löyty.
Myyjälle lähti raportti vianhausta ja lupasi Laakkoselta soittaa kun tulee vastaus.
Mullehan tuo pitäisi olla ongelmaton tapaus, joko vikaa oli jo auton ostaessa ja se ilmiintyi nyt, tai sitten Laakkosella huollossa on joku hups käyny. Olis kiva olla kärpäsenä katossa kun selvittelevät keskenään että kenen vika ::)
#41
Nonii, tällä liikkeelle. Tai no itseasiassa otinkin jo myyjään kontaktin ja sieltä ohjeisti että asiantuntevaan liikkeeseen analyysiin ja sitten tulokset heidän reklamaatiokäsittelijälle ja siitä asia etenee.
Laakkoselta sain huomiseksi jo ajan niin eiköhän tästä ainakin ongelman syy pian ole tiedossa.

Tuosta ajomäärästä ja Haldexin huoltamattomuudesta oli jo ostaessa puhetta myyjän kanssa että asia on havaittu "ajoissa". Nykyohje öljynvaihdolle on 3 vuotta, ja tämä on jo sen 6 vuotta kuitenkin kulkenut että "vähän yli". Ei kait kilometrirajoitusta ole enää ollenkaan. Sinänsä kuulostaa vähän erikoiselta kun joku taksihan rullaa aika matkan kolmeen vuoteen, mutta ehkä niihin sitten "varmuuden vuoksi" vaihdetaan öljyt jo ennen kolmea vuotta :o

Innostuin saamaan aikaiseksi ja tilasin VCDS-kaapelin mutta tulee varmaan huomenna tai ens viikolla vasta. No kyllä sille kai jatkossakin käyttöä vielä tulee. :)

Kiitos tsempistä, huomenna aamusta ihmettelemään.
#42
Tuli tänään kurvaillessa mieleen että sehän on varmaan luistonesto tai sähköinen tasauspyörästö mikä aiheuttaa ton nytkähdyksen kun jarruttelee luistavaa rengasta. Eli ei välttämättä oo aiemminkaan nelikko pelannu ollenkaan, mutta toi XDS/TCS on hoitanu niin sievästi pienet suditukset etten ole tajunnut mitään erikoista olevankaan.
Ei ole kyllä mitään vetoa taka-akselilla, huomaa jo siitä kun kierrokset nousee kiihdytyksessä eikä nopeus vastaavasti, ja etupää autosta vetelee voimalla, perä pysyy siististi linjassa.
Minkähänlaista argumentointia myyjäliikkeen suuntaan pitäis alkaa laittaan, tai onhan tietysti teoriassa mahdollista että Laakkosella on menny Haldex -huolto munille? Itsehän joutuu osan maksamaan melkein jokatapauksessa kun kuluvasta laitteistosta on kyse, muttei ihan koko paukkua haluttais, vaikka ei tässä vielä hintaa tiedäkkään ???
#43
Altea (04-) / Vm. 12 Freetrackin Haldex
12.12.17 - klo:22:22
Kuinka ton ikäsessä pitäis toimia nelikon, eikö tässä ole jo pieni veto aina päällä ja sit liukkaalla lisää?
Nyt tuntuu että toi nelikon omistaminen ei alkanu ruususesti vaan ei ole perässä vetoa, etuvetosella olis tänään päässy ihan yhtä liukkaasti eteenpäin >:(
Autokaupoista on ny se kohta 3kk ja mielestäni tähän asti on liukkailla keleillä kyllä vetoja ollu. Muutaman kerran aiemmilla liukkailla keleillä huomannu selkeän nytkähdyksen kun lähteny pieneen ylämäkeen liikkeelle kun on takarenkaista tullu vetoapua mukaan, pitäisikö moista huomata tässä?

Taustaa senverran että autolla on 84tkm mittarissa ja ilmeisesti eka(?) Haldex huolto tehtiin vasta tänä syksynä. Vikavalojahan tämä ei sytyttele ilmeisesti kovin herkästi ja VCDS on vasta hankinnassa niin ei pääse analysoimaan sitä kautta hetimiten.

Aiheestahan on keskustelua vaikka ja kuin, mutta merkki- ja malliskaala on laaja ja tekniikat vähän vaihtelee, samoin keskustelut rönsyilee. Ja on jotain eloa tälläkin lohkolla  ;)
#44
Altea (04-) / Vs: Jousitus kolahtaa
05.12.17 - klo:20:56
Täytyy noi luut joo vaihtaa tässä kunhan joulu tulee ja pari päivää on lomaa.

Laitoinkin hetimiten Binarista yhden hintakyselyn menemään, tai no kyseisen putiikin vaihtoehtoja ja tarjouksia, mutta luulisi Binariakin tarjoavan, jos vielä on kelvollinen :)
Itse ei jaksa alkaa moista asentamaan.

#45
Altea (04-) / Vs: Jousitus kolahtaa
02.12.17 - klo:22:43
Koiranluut on tuttu juttu joo, justiin vaimon veljen Golffiin vaihdoin ihan samanlaiset. Mutta nehän naputtelee aina kun jousitus elää, se toki sopisi tohon vähemmän häiritsevään napsuiluun. Molemmat puolet oli tunkilla toki kun noita väljiä koitin paikallistaa.
Tota iskarin kolahtamista ei oikein taida pystyä tutkimaan paitsi tolpan irti purkamalla? Ei kyllä katsastuksen iskarimittari antanut mitään eroa etuakselille.
Eihän jakohihnarempassakaan mitään apurunkoja tai muuta irrotella että olisi jäänyt löysälle? En osaa sanoa kyllä että olisiko ollut ennen remppaa jo, kun ei tule kovin usein vauhdikkaasti noissa hidasteissa ajettua.
Koiranluut täytynee joka tapauksessa vaihtaa, on yksi vikakohde eliminoitu sitten ja kuluvaahan ne ovat, sekä aika helpot vaihdettavat onneksi.

Veronpalautuksista jos Webaston tai Eberin sijoittaisi, ekaa kertaa ikinä omaan autoon. Onko noissa eroa, mikä Seatissa toimisi parhaiten?
#46
Altea (04-) / Jousitus kolahtaa
26.11.17 - klo:19:29
Uusi tyytyväinen Altea Freetrack kuski ilmoittautuu.

Nojoo, ei niin hyvää ettei huonoakin, vm12 Freetrack TDI koneella, ajettu nyt 84tkm. Parikin erikoista ääntelyä ajossa.
Ensimmäinen, se pahemman kuuloinen kuuluu kun ajaa hidastetöyssystä alas vähän kovemmalla vauhdilla, rysähtää repsikan etukulmassa niin että säikäyttää. Kuskin puoli ei kun viistosti ajaa alas töyssystä niin aina repsikan renkaan pudotessa paukahtaa. Olisiko iskari finaalissa kun omasta mielestä toi olisi ulosjouston maksimit mikä tuossa tapahtuu. Tolppa näytti kuitenkin päällepäin kuivalta eikä mitään selkeitä väljiäkään mistään tunkeilla saanut esiin. Eikä tota ääntä saa mitenkään muuten kuuluville, tai ainakin on vielä keksimättä.  :-[

Toinen, vähemmän vakavan olonen mutta häiritsevä ääni on napsahdus aina kun jarruttaa tai kiihdyttää. Kuuluu repsikan puolelta mielestäni myös, ei joustoissa, kuopissa eikä muuten, vain jarrulla ja kiihdytyksellä, siis "vedon" suunnan muuttuessa. Ihan kuin joku heiluri kopsahtaisi kevyesti. Ei kuulu ihan jatkuvasti, mutta mitään loogista syytä tai esim kelin vaikutusta en ole keksinyt. Voi olla ihan simppeli juttu, joku johto/sarja joka on kiinnikkeestään irti. Periaatteessa voisi liittyä ylläolevaan kolaukseen, mutta jotenkin ei uskoisi kuitenkaan. Niin erityyppiset ja erilailla voimaan liittyvät.

Muuten mainio auto ainakin toistaiseksi, eniten harmittaa että nyt vasta sain aikaseksi vaihtaa 3BG Passatin tämmöseen.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy