Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - paimentolainen

#1
Lainaus käyttäjältä: SNG - 19.12.20 - klo:00:07
Paimentolainen Ramin/sirkustaiteilijan kolmas persoona?

Raota vähän foliohattuasi. En tunne kyseisiä nimimerkkejä.
#2
Lainaus käyttäjältä: Antore - 18.12.20 - klo:19:44
Minä ole sitä mieltä, että päivähoitotyyliin kirjoittavalle trollille voi ihan hyvin kirjoittaa alakoulutyyliin.
No, se kertoo sitten vain sinun kypsymättömyydestäsi.
#4
Lainaus käyttäjältä: ConD - 30.11.20 - klo:21:02
7P Touaregissa ei jarruosat seuraa moottoreita tai voimalinjaa, vaan valittuja lisukkeita... käytännössä siis onko isot jarrut vai pikkujarrut.

Ei mun käsittääkseni V8 Tdi:hin ole noita pikkujarruja saanut, eli vanteetkin pitää olla väh. 18”.

Mut kattava pläjäys, kiitos!
#5
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 29.11.20 - klo:16:32
Eikös se oleellisin ero nelivedon ja vajaavedon välillä olekin, että nelivedolla pääsee pahempaan paikkaan jumiin?  ;D
Tämä on kyllä totuus. Vauhdilla kun tuon Touareginkin ajaa pahaan paikkaan, ja antaa vaikka hetken renkaiden pyörähtää, niin turha on mitään lapiota kaivaa takakopasta. Traktoria tai kauhakuormaajaa tarvitaan :D

Ilmajousituksen kun nostaa off-road -asentoon ja varovasti pakittaa pois, niin saattaa vielä selvitä... 3 lukittavaa tasauspyörästöä olisi kyllä nannaa, mutta ei ole ensimmäistäkään.
#6
Lainaus käyttäjältä: jt - 24.11.20 - klo:00:19
Kitkojen "kiihdytyspito" on suhteessa pienempi kuin ns. "jarrutuspito", jos verrataan vastaavia eroja keskimääräiseen nastaan Erityisesti tämä korostuu jos pitää lähteä liikkeelle pysähdyksistä ylämäkeen, jolloin jos rengas pääsee pyörimään tyhjää, jää alla voi kiillottua. Sen sijaan jarrutuksessa jäällä kitka on suorituskyvyltään paljon lähempänä nastaa. Turvallisuuden kannaltahan parempi että ero on nimenomaan näinpäin.
Näin varmastikin on. Jarruttaessa myös tietysti kärryn kaikki akselit auttavat jarruttamalla, mutta tuo liikkeellelähtö on mulle se tärkein asia, eli vetopito. Siinä näyttäisi olevan se suurin ero. Mutta pian täytyy laittaa kärryt naftaliiniin, kun molemmissa kärryissä on 3 akselia, ja nastat maksaa jo niin paljon, että ei maksa vaivaa. Ja liukkailla keleillä 3,5ton kärryn vetäminen kitkoilla (autossa jä kärryssä) on tarpeettoman jännää...
#7
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.11.20 - klo:22:07
Kaikki saa valita. Valinta pitäisi perustua johonkin
Mulla se perustuu maksimaaliseen pitoon liukkaalla. Vähemmän liukkaalla on ihan sama, onko kitkat vai nastat.
#8
Meillä kun on molemmissa autoissa sama rengaskoko, niin hommasin yhdeksi rengassarjaksi uudet R3 kitkat koossa 255/55-18. Laitoin ne volsuun alle viime viikolla, kun tiedossa oli lunta ja pakkasia.

Kävin sitten perjantai-illalla hakemassa kaivinkoneen pois asiakkaalta. Mun kärry painaa n. 900kg ja kaivuri vähän reippaat 2 ton. Lastasin koneen kyytiin ja ajoin pienen hiekkatien isommalle, asvaltoidulle tielle, johon oli tiukka liittymä ja heti perään jyrkkä ylämäki, joka oli kiiltävässä mustassa jäässä. Ei ollut mitään toivoa kiivetä mäkeä ylös, vaan kaikki pyörät suti ja yhdistelmä liukui taaksepäin. Hyvä kun sain seivattua tilanteen jarrua löysäämällä. Kieli keskellä suuta.

Soitin sitten pojan paikalle Cayennellä, jossa on Hakkapeliitta nastat 265/40-21, pari kolme vuotta vanhat. Vaihdettiin siinä mäen alla vetoautoa, ja poika lähti eleettömästi kotiin kaivurin kanssa, ja minäkin perässä pelkällä volkkarilla.

Minulle jääpito on kaikki kaikessa. Kaikki muu höpinä yllättävistä tilanteista tai ennakoinnista on sivuasia. Tätä ei voi tietenkään yleistää, eli volsu lähti ihan nätisti kitkoilla jäistä mäkeä ylös. Jos ei olisi tarve vetää noita lasteja, kitkat olis mullakin koko ajan alla. Aika aavemaisen hyvä pito niissä on liukkaallakin.
#9
Mulla oli edellisessä V6 Tdi:ssä ajonaikainen lämmitin. Se koodattiin ensin esilämmittimeksi ja sitten tilasin ebaysta siihen kauko-ohjaimen. Aika simppeli homma. Ei varmaan ton kännykkäohjauksen kanssa sen monimutkaisempaa ole. Joku nasta saa virtaa kaken/äpin lähettäessä signaalin ja Eber pöhähtää tulille.

Onko sulla jo tuo esilämmitys valmiina tehtaalla koodattu? Eli maksettu varustelistaan pääsemisestä :-)
#10
Lainaus käyttäjältä: JarnoH - 21.11.20 - klo:09:31
Olisin kiinnostunut hankkimaan kyseisen laitteen Touaregiin.
Joten vinkkejä kaipaisin asennuksesta ja muutenkin toiminnasta.
Ja onko noita eri malleja esim. tehdaswebastoon?
"Tehdaswebasto" on sitten Eberspächer-merkkinen laite. Jos sillä nyt mitään merkitystä on tässä kohtaa.
#11
No juu, jos puhutaan isoista kärryistä ja lasteista (3500kg), niin ei semmoisia millään manuaalilaatikoilla vedetä tai peruuteta. Kytkimethän siinä palaa, vaikka laatikko kestäisikin.
#12
Touareg / Vs: Touareg lisävalot heräte
05.10.20 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: Tuomas_7P - 30.09.20 - klo:21:39
Ei ole DLA valot vaan normaalit 752 loppuset. Eli normaali rele-johtosarjalla en pysty herätettä ottamaan niinkuin esim vanhassa xc90 volvossa? Tuo mainitsemasi rele on niin turkasen kallis ettei mitenkään raaskis maksaa yli 100e pelkästä älyreleestä😖 muttei kai vaihtoehtoja ole jossei pysty herätettä varastamaan tavallisella johtosarjalla.
Ei tarvita älyreleitä normaalivaloilla. Vasempaan umpioon menee mustavalkoinen johto (olikohan siinä jotain pisteitäkin). Siitä heräte ja tavallinen rele väliin. Sillai mun edellinen T-Reg toimi normixenoneilla.
#13
Mullakin pamahti tänään moinen herja. Tuliko sulla jotain tolkkua tähän probleemaan?
#14
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.07.20 - klo:19:22
Juju on siinä, että tässä on vain yksi kiertoliittymä eli kun olet siihen ensimmäiseen "ympyrän" puolikkaaseen mennyt ja ajat sinne toiseen niin et missään vaiheessa poistu "ympyrästä". Ja meillähän kiertoliittymän merkki ei osoita väistövelvollisuutta eli vaikka ajaisit ihan perinteisessä ympyrässä niin joudut väistämään oikealta tulijoita jos heillä ei ole kolmiota/stoppia.

Juuri näin. Kolmiot osoittavat sekavissakin hässäköissä, kuka väistää. Näitähän on Suomi pullollaan. Jopa meillä Turun seudulla.
#15
Mulla on kolmas Touareg ja ensimmäinen Cayenne. Ne on kaikki juristaneet pyörät tapissa. Mitä olen lueskellut, niin ihan normisettiä.
#16
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 25.03.20 - klo:18:18
Ja tankki on vielä reilusti puolillaan. Ehkä juhannukseen, ihan varmasti wappuun riittää menovettä tällämenolla.
Näin ne tarpeet vaihtelee. Meillä on semmosta keikkaa, että Touareg polttaa pahimmillaan 100 litraa päivässä. Ja renkaat valitaan joka päivä kelin mukaan. Välillä pitää esim. kuskata 500 kilsan päähän tommonen 3 kärryn lasti...

#17
Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.03.20 - klo:15:16
Onneksi auto liikkuu teholla, niin kyllä sen RS6:n kulku varmaan useimmille riittää.  ;)
Varmasti näin. Upea peli ja kyllä lähtee. Lähinnä teknisessä mielessä ihmettelin ääneen.
#18
Lainaus käyttäjältä: Jake82 - 22.03.20 - klo:12:34
Juuri tälläisessa tapahtumassa sen voiman ja väännön tarpeen ainakin huomaa😀
Yllättävän vähän tuollainen RS6 bensakasi vääntää. Samankokoinen diesel vääntää 100Nm enemmän vaikka hevosvoimia ei ole ku puolet...
#19
Bentley / Vs: Bentley Bentayga Hybrid
11.03.20 - klo:20:56
Audia ja Bentleytä ei kannata vertailla samassa lauseessa tai edes kappaleessa...

Bentayga on kyllä itselläkin päiväuni.
#20
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.20 - klo:21:15
Itse en pysty ymmärtämään miten tuollaisen kommentin saa tulkittua vittuiluksi
Ensin vittuilu, sitten persutyylinen muka-uhriutuminen. Mikä sua motivoi säikeestä toiseen? Onko sulla koskaan ollut mitään rakentavaa sanottavaa?
#21
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.20 - klo:20:21
Taisi singahtaa ohi kuten "tupla tehoilla" varustettu raketti Palokan rampista?  :'( No, ymmärrän kyllä. Vain paatuneimmat vagarenistit ymmärtävät tällaiset hienovaraiset viittaukset edellisiin keskusteluihin.
Ei singahtanut. Yritit omasta mielestäsi vittuilla samalla kertaa mulle ja karpalle. Oletko edes aikuinen/mies? Ei pysty ymmärtämään tuollaista käytöstä. Saatana.
#22
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.20 - klo:17:03
Asuuko poikasi Jyväskylässä?  ::) Kovin moni muu ei tällä foorumilla kehu vaihtavansa kumeja kuin kalsareitaan.
Sää voisit keksiä jonkun muun harratuksen kun vittuilun. En tajua tommosta.
#23
Kovin isona ja kertaluokan päätöksenä näytätte pitävän renkaiden vaihtoa.

Meillä teini vaihtaa molempiin autoihin vaikka päivittäin renkaat kelin mukaan. Puolen tunnin homma.
#24
Koetanpa tähän väliin mahdollisimman neutraalisti kysäistä, että onko jotain fakta- tai kokemuspohjaista tietoa SUV-kokoisista kitkoista? 255/55-18?

Vai lieneekö sama laatujärjestys niissä kuten h-auton koossakin?

#25
Amarok / Vs: Amarok 2014 highline
26.02.20 - klo:16:31
Keskimmäisiin kun laittaa tommoset, saattaa saada tutkaa huijattua. Mullakin on semmoset, mutta toinen tutka tuppaa silti josku piipahtamaan.

https://www.misutonida.fi/kauppa/tarvikkeet/tarrasarja-parkkitutka-antureille/
#26
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.02.20 - klo:19:52
No, itseasiassa olisi. Nastarenkaillakin olisi turvallisempaa ajella niissä rastojen rouhimissa kaukaloissa vesisateessa kuin skandikitkoilla. Ajotuntuma yleensä myös nastakumeilla jäykemmän runkorakenteen ansiosta parempi plusasteilla asfaltilla.
Luepa nyt uudelleen tuo kommenttisi. Olisiko se typerää väittää vai ei...
#27
Olisi typerää väittää, etteikö tämä talvi olisi ollut täällä Lounais-Suomessa kitkojen ominta territoriota. Kesärenkaillakin olisi pärjännyt melkein kaikki päivät.

Itse olen vannoutunut nastarenkaiden tarvitsija/kannattaja, mutta kyllä täytyy sanoa, että pitänee miettiä asiaa uudelleen.

Pojalle tuli hommattua Cayenne, jossa on Hakkapeliitan nastat alla, joten itse voisin hommata Touaregiin kitkat ensi talveksi.

Mehän tullaan sitten tekemään kaikki hauskat testit liukkaalla. Vetokisat, kiihdytykset, jarrutukset ja sen semmoiset. Katsotaan kerrankin vertailukelpoisesti samalla autotyypillä (T-reg ja Cayenne ovat samoja autoja ja suht samanpainoisia), miten rengasvalinta vaikuttaa. Pysykää kanavalla...  :P
#28
Touareg / Vs: Tunkilla nostaminen
18.02.20 - klo:19:17
No, tossa kuvassa olevassa napissa näyttää olevan peilien lämmitys ja kääntö koria vasten.

Kyllä sun varmaan tarttis se ohjekirja hommata jostain  :P
#29
Touareg / Vs: Tunkilla nostaminen
18.02.20 - klo:17:34
Lainaus käyttäjältä: Turekki - 18.02.20 - klo:17:20
Luulin että tuo lock olis joku lukko ::) Onkohan tossa sit lukolle nappulaa?
No, jos siinä on lukot, niin ne kytketään tolla vasemmalla näkyvällä pyörylällä. Ensin Low ja sitten keskilukko. Joissain malleissa on takanakin lukko.

Toki täytyy sanoa, että en tiedä näistä 1. gen T-Regeistä mitään, mutta sama logiikka varmaan suurinpiirtein kuin Gen 2:ssakin.



#30
Touareg / Vs: Tunkilla nostaminen
18.02.20 - klo:06:55
Toi, missä lukee lock. Sitä pitää pitää jonkun aikaa painettuna. Auto ilmoittaa sitten, kun mode on päällä. Olikohan se niin, että kässäri pitää olla kans päällä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy